hoe gaan jullie met je enter bijna twenter om

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:34

nou mijn antwoord heb je.............. niks

Xox wat is de meerwaarde????

noem eens wat namen, dan kan ik dat nazoeken

Idd, realistisch.......... men make hier een grap

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:36

runningkawa schreef:
KiWiKo schreef:
RK dat is een wereld die hun helemaal niet kennen, hun weten niet dat een gezonde hengst die niet presteert afgedankt wordt, hun weten niet dat er gewoon twee dagen voor een keuring geen water gegeven wordt want dan issie mooi droog, hun weten niet , weten niet en weten niet.........

Wil je echt over je nek gaan dan ga je bij een louche hengstenhouder kijken hoe hij zn dieren keuringsklaar maakt

En alles wat het niet red, gaat of naar de slager OF wordt gecastreerd en gaat de handel in en dan heb je dus een emotioneel kapotgemaakt paard.

Ik heb ze gehad hoor, die helemaal gingen flippen van een rammeldoos

@xox noem er eens eentje die 7 jaar geleden mee liep en het nu nog doet???

juist kim
jij zegt het

lüllen over een wereld waar ze op afstand eens wat gehoord hebben

niet wetend dat een kapot gemaakt paard geestelijk ( een belangrijk stuk, wat hier nog te weinig voorbij is gekomen) en lichamelijk
gewoon de handel in geflikkerd word.
Zonder maar 1 moment van emotie

ik zei al, het is maar waar je mee wilt verglijken om alles recht te lúllen..

Ik denk dat ik deze wereld ook van dicht bij meegemaakt heb. En wel weet waar ik het over heb en niet zomaar banketstaaf............

Ik denk ook dat we met deze discussie niet zoveel verder komen. Dat valt me wel meer op in de paardenwereld. Iedereen heeft z'n eigen mening en die van de ander is (meestal) altijd fout. (Algemeen bedoeld )

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:37

Wie weet is bonfire of salinero wel op z'n 2,5 jarige leeftijd gelongeerd of zelfs ingereden ik moet zeggen er is niets van te merken. maar die lopen toch allemaal!! Daarbij denk ik dat daar best kans op is aangezien ze toch wel wat hebben moeten presteren!!!

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:37

Ha wordt L.u.l. zomaar banketstaaf? dat wist ik niet.

Oeps sorry off-topic

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:38

Kiwiko dan heb ik ook een vraag noem een aantal namen van paarden die met 2,5 jaar zijn gelongeerd en met 10 jaar uit sport zijn gehaald door te vroeg longeren kan ik dat na kijken!!

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:39

Xox wat bedoel je er precies mee??

Ronja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:40

"Mijn" tweeënhalfjarige is sinds vorige week vrijdag weer thuis! Vlak voor de sneeuwstorm kon hij lekker in zijn droge (buiten)stalletje. Hij heeft de hele zomer samen met een ander hengstje op de wei gestaan. Daarvoor liep hij met nog drie anderen hier bij ons op de wei, en swinters als het slecht weer was stonden ze in de loopstal.

Sinds hij "afgespeend" is, is er vrijwel niets met hem gedaan. zelfs naar de wei liepen ze meestal zelf. Halster dragen kent hij, en de trailer ook. Voordien heeft hij wel veel contact met mensen gehad, want hij is met de fles opgevoed. Wat ik er nu mee doe.... in de wei zetten, mooie foto's maken, weer op stal zetten, babbeltje maken, losgooien in de bak... that's it Ik zal ook later beginnen met hem, omdat hij natuurlijk een groeiachterstand heeft in vergelijking met zijn leeftijdsgenootjes. Al heeft hij die deze zomer al flink ingehaald!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:42

denkut niet denk erom dat die paarden met de beste zorg en de grootste voorzichtigheid hun dingetje hebben gedaan....... die hebben ook echt niet meegelopen met jonge paarden evenementen hoor

@ sox, noem even wat namen dan?

ik hoef mijn punt niet te verdedigen, dat is alom bekend en weet eigenlijk iedere jan boeren...... dinges. Er lopen geen tot heeeul weinig paarden nu nog rond in de sport die 7 jaar geleden met de Pavo finale meeliepen.......... eigenlijk geen

zammarano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:43

Whisperke, het te vroeg longeren is geen directe oorzaak van het feit dat er een aantal paarden zijn teruggetrokken.
Maar indirect en onofficieel toch wel de belangrijkste. Maar dat zegt men er heus niet bij hoor.....

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:48

Whisperke schreef:
Xox wat bedoel je er precies mee??

Ik had onder mijn reactie gezet dat ik niet zomaar L.U.L. . Maar dat wordt automatisch verandert in banketstaaf door bokt. Dat wist ik niet. gebruik dat woord normaal ook niet

Ik heb even tussen de hengsten van het landgestüt warendorf gekeken. Tenminste als jullie die kennen

geboren in 1995:
1) Roman Nature: zeer succesvol onder Marlies van Baalen
2) Rilke: succesvol onder Martin Stamkötter
3) Rheingau: Heb ik nog fris als een hoentje onder Johann Hinneman gezien }>
4) Cordobes I: Staat zijn mannetje
5) Arpeggio: laat zijn dressuurkwaliteiten nog steeds zien onder verschillende ruiters

geboren in 1994:
1) Laurentianer: Valt haast om van de artrose onder Marlies van Baalen
2) Lamoureux I: Springt dacht ik nog steeds op niveau

Geboren 1993:
faveur: Leert nog steeds de mensen van de Duitse rijschool rijden en is niks mis mee.

Geboren: 1991
!) Gralshüter: springt Internationaal.
2) Ehrentanz I: Piafeert en Passageert nog steeds de sterren van de hemel.

Ik stop ermee. krijg er genoeg van er zijn er teveel om op te noemen

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:48

Xox moet wel namen noemen van paarden die erin zijn blijven zitten maar andersom niet. Ik vind dat jullie dan ook bewijs moeten leveren. Daarbij net dat ze wisten dat toen het veulen geboren werd naar anky v. grunsven wordt verkocht. die gaan ook allemaal die keuringen langs zelfs pas nog!!

Charly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:50

Whisperke schreef:
Xox moet wel namen noemen van paarden die erin zijn blijven zitten maar andersom niet. Ik vind dat jullie dan ook bewijs moeten leveren. Daarbij net dat ze wisten dat toen het veulen geboren werd naar anky v. grunsven wordt verkocht. die gaan ook allemaal die keuringen langs zelfs pas nog!!

zal vast, maar waarom is er niet veel eerder dan de OS gehoord van Salinero?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:54

hmmm duitsers en waneer hebben die de verrichtingsproef afgelegd????

Ik denk te menen als 5 jarige

weet je Jullie moeten doen wat je niet laten kan echt!!!

wetenschappelijk is het bewezen dat het niet goed is voor een jong paard.........

Natuurlijk kan je je kop in het zand steken omdat JIJ zo graag met je dier wil werken, moet je vooral doen..........

Maar niet straks komen huilenbalken

De echte goede paarden gaan niet naar keuringen, (oa salinero, bonfire....... zoek maar na ) verrichtingsproeven en wat diens meer misschien als veulen bij moeders aan de voet....... maar verder echt niet.

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:56

kiwiko zou je mij dan een site kunnen geven waar dat op staat dat het wetenschappelijk bewezen is!?

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:56

Zal wel komen dat Bonfire en Salinero al op jonge leeftijd ruin waren. Die hoefen naar mijn weten niet naar de keuring. Enne die hengsten hebben hun verrichtingstest gelopen na d eaankeuring op 2,5 jarige leeftijd. En ze zijn allemaal gezond

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:58

Enne wat maakt het trouwens uit dat het Duitse hengsten zijn? Een paard is een paard.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:59

@ wisperke......... hier op bokt kan je er genoeg over vinden.

@ Xox in Duitsland doen ze dat heul anders en daarnaast nog wat........... hoeveel hengsten zijn er aangemeld? Er zal inderdaad een procent of 10 nog presteren......... de overige 90 niet...

maar dames, doe vooral wat je niet laten kan echt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:01

Citaat:
Hoefkatrol is een ontsteking van het straalbeen (en de op het straalbeen gelegen pees en slijmbeurs), dat tussen de onderkant van het kroonbeen en de bovenkant van het hoefbeen ligt, waar het als een soort katrol fungeert. Door de ontsteking ontstaat een chronische, wisselende kreupelheid. Het komt voornamelijk aan de voorbenen voor. De precieze oorzaak van hoef katrolontsteking is niet bekend. De ontsteking staat bekend als slijtageziekte en wordt naast ouderdom doorgaans toegeschreven aan intensief werken op een harde ondergrond, fervent springen of een te grote belasting op jonge leeftijd. Slechte bekapping of van naturen smalle verzenen zijn ook een mogelijke oorzaak.

Oorzaken
Ouderdom
Intensief werken op een harde ondergrond
Fervent springen
Te grote belasting op jonge leeftijd
Slechte bekapping
Smalle verzenen
Een hulpteugel als een marginaal ofzo (www.hoefkatrol.com)
Het paard loopt scheef (www.hoefkatrol.com)
Behandeling

Aangepast beslag waardoor het hoef katrolgebied wordt ontlast (helpt niet altijd)
Langdurige rust (helpt lang niet altijd)
Het medicijn PrimeVal zou het kraakbeen herstellen (www.dierennieuws.nl)
Het paard leren om recht te lopen (www.hoefkatrol.com)
Preventie

Niet te veel op een harde ondergrond werken
Een jong paard niet teveel belasten
Goed laten bekappen
Het paard recht laten lopen (www.hoefkatrol.com)
Op de site, http://www.hoefkatrol.com hebben ze het over een nieuwe methode om hoef katrolontsteking te genezen. Ze gaan ervan uit dat het veroorzaakt wordt door verkeerd rijden en dat je door het paard weer recht te richten het paard in sommige gevallen weer helemaal goed kan krijgen

bron : http://www.hippoplaza.nl/content/view/613/66/

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:02

Wat doen ze dan anders dan? Dat intresseert me wel. Aangezien ik er met de neus bovenop zit. En welke andere 90%. Ik heb alleen even in warendorf gekeken. De andere hengsten zijn jonger of nog ouder. Jij hadt het over 10 jaar dus daar heb ik nagekeken. Ik ga niet het gehele internet uitspitten. Maar die bewijzen over wetenschappelijke bewijzen zou ik ook wel even willen zien

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:02

ik vraag me toch af wat er hier bedoeld worden met longeren. je hebt longeren en longeren.
longeren met die van mij is gewoon met een halstertje aan het uiterste puntje van de lijn. niks saaie rondjes lopen, wilt ze bokken ga je gang maar ik wil wel de gegeven commado's zien. het hoeft nog helemaal niet perfect en het moet spelenderwijs gaan. de mijne heeft nog nooit een hoofdstel aangehad wat vaak wel gebeurd op hele jonge leeftijd. istie vervelend hangen we er toch een bit in. vind een goede basis veel belangrijker. tegenwoordig word er van jonge paarden veel te veel verwacht. als ze niet in 1x luisteren hop bit erin anders kunnen ze hem niet aan. je kan dan beter spelenderwijs de commado's leren zodat ze die basis hebben. dat ze niet altijd luisteren tjsaa dan moet je geen jong paard nemen het hoort erbij.
een ander manier van longeren is dmv bijzet teugels hoofdstel aan en longeersingel. dit vind ik dus niet kunnen bij een jong paard.
dus op welke manier word er nou eigenlijk bedoelt?

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:03

nou in dat topic wat ik heb neer gezet staat er ook dat de DA heeft gezegt dat het NIET slecht is. En dat sommige paarden het op DA advies op jonge leeftijd moeten!!! Trouwens wie zegt dat dit zo uber zwaar is 5 min aan de longe ik denk dat 5 min door een zware bak net zo zwaar zal zijn of in een longeercirkel ploeteren!!

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:03

runningkawa schreef:
Citaat:
Hoefkatrol is een ontsteking van het straalbeen (en de op het straalbeen gelegen pees en slijmbeurs), dat tussen de onderkant van het kroonbeen en de bovenkant van het hoefbeen ligt, waar het als een soort katrol fungeert. Door de ontsteking ontstaat een chronische, wisselende kreupelheid. Het komt voornamelijk aan de voorbenen voor. De precieze oorzaak van hoef katrolontsteking is niet bekend. De ontsteking staat bekend als slijtageziekte en wordt naast ouderdom doorgaans toegeschreven aan intensief werken op een harde ondergrond, fervent springen of een te grote belasting op jonge leeftijd. Slechte bekapping of van naturen smalle verzenen zijn ook een mogelijke oorzaak.

Oorzaken
Ouderdom
Intensief werken op een harde ondergrond
Fervent springen

Te grote belasting op jonge leeftijd

Slechte bekapping
Smalle verzenen
Een hulpteugel als een marginaal ofzo (www.hoefkatrol.com)
Het paard loopt scheef (www.hoefkatrol.com)
Behandeling

Aangepast beslag waardoor het hoef katrolgebied wordt ontlast (helpt niet altijd)
Langdurige rust (helpt lang niet altijd)
Het medicijn PrimeVal zou het kraakbeen herstellen (www.dierennieuws.nl)
Het paard leren om recht te lopen (www.hoefkatrol.com)
Preventie

Niet te veel op een harde ondergrond werken
Een jong paard niet teveel belasten
Goed laten bekappen
Het paard recht laten lopen (www.hoefkatrol.com)
Op de site, http://www.hoefkatrol.com hebben ze het over een nieuwe methode om hoef katrolontsteking te genezen. Ze gaan ervan uit dat het veroorzaakt wordt door verkeerd rijden en dat je door het paard weer recht te richten het paard in sommige gevallen weer helemaal goed kan krijgen

bron : http://www.hippoplaza.nl/content/view/613/66/

Dit bewijst niks. Hier staat dat een jong paard niet teveel belast moet worden. Dat is logisch. maar 3 x in de week longeren van 15 minuten is niet veel.

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:05

dat wil ik ook wel weten wyona wisper heeft ook alleen een halstertje om aan de lange lijn voor de rest niets!! Doet die erg vervelend (heeft ze nog nooit gedaan) dus echt er tegen in dan stoppen we direct. het is een teken dat ze het niet accepteerd en er ook niet klaar voor is!!

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:05

Whisperke schreef:
nou in dat topic wat ik heb neer gezet staat er ook dat de DA heeft gezegt dat het NIET slecht is. En dat sommige paarden het op DA advies op jonge leeftijd moeten!!! Trouwens wie zegt dat dit zo uber zwaar is 5 min aan de longe ik denk dat 5 min door een zware bak net zo zwaar zal zijn of in een longeercirkel ploeteren!!

Nou ik bedoel aan een hoofdstelletje en een longeerlijn en verder niks. En ook geen zware bak. maar een normale en geschikte ondergrond.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:07

longeren is bij bij aan een halster rond slingeren

jij vind dat niet veel bealsting, ik gezien het plaatje van groeien wel