Hoe kleden in de winter met buitenbak

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

TisUnique

Re: Hoe kleden in de winter met buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 19:45

Zo, wat trekken jullie allemaal veel kleren aan zeg, zweten jullie je niet helemaal te pletter?
Ik heb aan: normale rijbroek (pikeur montana, dus niet echt de dikste), een t-shirt met lange mouwen, daarover een anky fleece vestje (beste aankoop ooit, in de uitverkoop bij Drunens ruiterhuis voor maar 40 euro of zo, lekker warm dat het is!) en daaroverheen nog een fleece vest. Verder Stapp horse kousen en mijn leren rijlaarzen, een cap en Roeckl handschoentjes, de gevoerde versie, en dan gaat meestal na een kwartier de rits van mijn buitenste vest al naar beneden, en met het uitstappen weer dicht. En dan heb ik het tijdens het rijden gewoon warm, alleen vantevoren met het poetsen en tijdens het uitstappen vind ik het dan wel eens frisjes. En zoals hier al eerder werd opgemerkt, vooral een cap helpt heel goed, als de warmte niet langs je hoofd weg kan blijf je echt een stuk warmer.
Maar wij hebben de paarden thuis staan, dus als het echt koud is ben ik heel snel met afzadelen en een deken erop leggen, spullen opruimen, gauw naar binnen en lekker een beker warme chocomel, genieten!

Mizz_mol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 19:49

zooo kouwkleumen doe een tshirt en een trui aan soms 2 truien bij uitzondering en ik stik dan gewoon van de warmte.. mn jas doe ik pas aan als ik klaar ben met rijden...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 19:57

beukiej schreef:
Ga dan lekker rijden.. krijg je het vanzelf wel warm..

Dat geldt helaas niet voor iedereen.

TisUnique schreef:
vooral een cap helpt heel goed, als de warmte niet langs je hoofd weg kan blijf je echt een stuk warmer.

Bij mij op stal houden sommige mensen na het rijden zelfs hun cap op totdat ze in de auto zitten, anders krijgen ze een koud hoofd. Slim.

Ik neem zelf altijd een muts mee voor na het rijden.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:11

Ik heb ook meestal een muts op (zoeen met van die oordingen eraan) maar als ik die niet mee heb hou ik ook m'n cap op.
Via je hoofd ontsnapt de meeste lichaamswarmte (voel maar eens aan je kruin, die is altijd warm) dus met een hoofddeksel op blijft je hele lichaam warmer.

Ik wil alleen nog zo'n muts maken voor over m'n cap, die over je oren zit. Ik heb er eens een plaatje van gezien op bokt. Heeft iemand dat plaatje?

Piaffe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:08

Ik heb een thermohemd aan. Daaroverheen een dunne fleece coltrui (redelijk strak allebei). Daaroverheen een katoenen trui/vest die vrij 'dicht' zijn en daaroverheen weer een fleecevest. Eventueel daarover nog een jas of een fleece vest met windstopper.
Verder natuurlijk een rijbroek, Stappsokken (eventueel 2 paar) en dunne handschoenen. Vind dikke handschoenen niet fijn.

Op deze manier houd ik het redelijk uit

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:12

Meestal thermo-ondergoed onder rijbroek, 2 truien en een dikke jas.. dikke sokken en thermolaarzen.
als het echt koud is heb ik nog een skibroek aan en van die handwarmers (waarbij je zo'n muntje moet klikken).
(ik ben ook wel een hele erge koukleum )

Georgette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:13

Meestal heb ik gewoon een shirtje, een trui en een jas aan en een rijbroek. Geen speciaal ondergoed ofzo..

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 21:19

En als het regent hebben jullie dan wel of geen handschoenen aan?
Zo ja welke heb je dan lederen of fleece of iets anders waardoor je handen dan warm blijven?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:21

Ik heb dan handschoenen van de Lidl. Die zijn waterdicht

N00tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:31

Ik heb
    'thermo-ondergoed' lange broek en shirt met lange mouwen voor onder mijn kleding
    dikke rijbroek
    evt nog een thermobroek of lange neopreen chaps
    skipully
    fleece shirt met lange mouwen
    fleecetrui
    als het echt heel koud wordt nog een trui en een fleecevest (of ipv die 2 een heel dik vest(of alle 3 ))
    wind en waterdichte jas (niet overdreven dik)
    (nu nog) bergschoenen met normale sokken (wel iets dikker dan normaal, ze hebben een iets dikkere badstof zool)
    of skisokken met jophurs
    fleece sjaal en als het nog kouder wordt een muts.

Ik heb heerlijk warme handschoenen van Harry's Horse, die niet eens overdreven dik zijn, maar wel ontzettend warm zijn *mmmm* En heel belangrijk: waterdicht

Volgens mij was dat het wel zo'n beetje

*edit*
Karin schreef:
Het enige wat dan nog koud wordt, zijn mijn oren, neus en wangen. Daar heb ik nog niets op gevonden. Ja, zo'n dun gevalletje dat je ook onder een motorhelm kunt dragen. Misschien probeer ik dat nog wel eens.

Hier zit ik ook aan te denken, mocht je het uitgeprobeert hebben, wil ik erg graag weten wat je ervan vindt!
Laatst bijgewerkt door N00tje op 11-12-05 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:33

Tot nu toe rijd ik nog in een gewone rijbroek, met dikke sokken eroverheen en een t shirt, vest en winterjas... valt eigenlijk hartstikke mee.

Om mijn handen warm te houden heb ik als het echt koud wordt van die thinsulate handschoenen en voor de kou heb ik nog een dikke fleecetrui liggen en zo'n thermoshirt. Maar dat is nu nog niet nodig, pas als het echt - veel wordt.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:36

vlasta schreef:
En als het regent hebben jullie dan wel of geen handschoenen aan?
Zo ja welke heb je dan lederen of fleece of iets anders waardoor je handen dan warm blijven?

Voor mij is er geen andere optie dan handschoenen die geen wind en kou doorlaten. Met dunne handschoenen functioneren mijn vingers bij lage temperaturen al na tien minuten niet meer, laat staan als het ook nog regent.

Ik rijd met dubbellaags fleece handschoenen van Horka. Die zijn ook redelijk waterdicht, althans het water heeft moeite om door al die lagen heen te dringen.

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:40

Nou, ik durf het bijna niet meer te zeggen
Ik rijd in de winter met een gewone rijbroek en gewone rijschoenen, geen handschoenen (nee, echt nooit), wel een sjaal, maar die gaat als ik even bezig ben meestal af. Verder draag ik onder mijn PK jas alleen een t-shirtje met korte mouwtjes! En die jas is echt niet apart dik gevoerd. Misschien een tip dus voor de koukleumen hier, want je blijft er echt warm in!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:40

Bij mij op stal hebben we ook geen binnenbak, alleen een suf buitenbakje waar ik nooit in rij. We hebben het bos / strand / duin voor onze neus liggen, dus daar rij ik altijd. Ik rij met aigle rubberlaarzen, en dan een paar gewone sokken en skisokken er overheen, hoewel ik zo af en toe ook nog weleens bevroren tenen heb, hoor. Dan heb ik een gewone rijbroek aan, beetje koud soms maarja. en dan een T-shirtje, dikke trui en een winterjas van Hary Hall met een sjaal. En natuurlijk een cap op me kop en van die nepleren handschoentjes. Soms is het wel koud, maar daar wordt je hard van he.

Op het strand is het zo af en toe echt niet meer te harden kan ik je vertellen, als er zo'n ijzige wind staat vries je echt zowat van je paard. Maar het blijft leuk, hoor !!!

Mijn tip : Kleed je warm aan en laat je niet op je kop zitten door de kou, de noordpool is nog altijd erger !!

zonnebloem18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 05:44

Ik rij met 2 paar sokken in mijn rijlaarzen maar heb al thermolaarzen besteld.
Verder heb ik gewoon een rijbroek aan en als het regent trek ik er een regenbroek overheen.
Dan nog 2 shirtjes, een trui en een waterdichte jas.
Ik krijg nu nog wel koude oren dus ben ik op zoek naar zo'n hoofdbandje met oorflappen (hoe noem je zoiets).

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 08:28

Ik heb sowieso altijd al handschoentjes aan ,
Ik heb rijbroeken met thermostof (Eurostar Finale) dus heb geen thermobroek eroverheen nodig.. heb soms nog wel zo'n thermobroek eronder (van het skien).
gewoon mn leren laarzen aan,
met 1 paar dikke sokken.
en uhh een jas met een dikke trui/vest eronder

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 09:02

Nicole288 schreef:
Nou, ik durf het bijna niet meer te zeggen
Ik rijd in de winter met een gewone rijbroek en gewone rijschoenen, geen handschoenen (nee, echt nooit), wel een sjaal, maar die gaat als ik even bezig ben meestal af. Verder draag ik onder mijn PK jas alleen een t-shirtje met korte mouwtjes! En die jas is echt niet apart dik gevoerd. Misschien een tip dus voor de koukleumen hier, want je blijft er echt warm in!

hahaha volgens mij ben je de eerste die zo weinig aan heeft met paardrijden in de winter.
ik denk dat wel dat we allemaal jaloers op jou zijn dat je niet zo dik als een eskimo ingepakt op je paard hoeft te zitten.
Wat zijn jou geheimen?

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 09:09

De een kan gewoon beter tegen kou dan de ander. Net zoals de een beter tegen hitte kan dan de ander. Op kou kun je je nog redelijk kleden, op hitte gaat dat op een gegeven moment niet meer.

Ik functioneer zelf het beste bij temperaturen tussen de 25 en 30 graden. Maar voor sommige anderen is het bij 20 graden al veel te warm.

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 09:18

gewone (anky) rijbroek, thermohemd, pully met dunne fleece trui en daarover heen een winterjas of windjack. Na het losstappen gaat de jas meestal uit en rijden we gewoon lekker.
Bij het uitstappen weer de jas aan.
Handschoenen alleen soms in het losrijden, maar dat wordt al snel te warm.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 09:36

Toevallig iemand nog een tip ivm handschoenen? Ik zoek dunne (dus niet van die lompe fleece-gevallen waarmee je je vingers amper nog kunt bewegen) maar toch warme en waterdichte handschoenen. Mijn katoenen handschoentjes voldoen nl niet meer, mijn handen zijn de laatste dagen al een paar keer helemaal opgezwollen en rood geweest van de koude.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:41

thinsulate paardrijhandschoenen... heerlijk en goed te doen qua bewegingsvrijheid

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:45

Ik heb het nooit zo heel koud. Gewoon rijbroek, t shirt en fleece trui vind ik warm zat. Als het regent ook nog een jas.
En handschoenen, gewoon dezelfde als in de zomer.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 12:26

Laagjes, daar zwéér ik bij!
Het liefst zoveel mogelijk laagjes

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 12:36

Ik heb allemaal hele ouderwetse supullen een echte wollen maillot voor onder mijn rijbroek en extra sokken en een koltrui onder mijn gewone trui.
Wat ik helemaal ideaal vind is een windbreker ik weet niet hoe die dingen officieel heet maar dat is een heel erg dun maar wel winddichte trui. Die doe ik onder een flecetrui en dat scheelt echt een berg. Bij exreme kou doe ik over mijn gewone rijhandschoenen van die vingeloze handschoentjes extra aan.
En plasticzakken in de rijlaarzen scheelt ook 't is niet bevorderlijk voor de geur , maar wel tegem de kou

Maxielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:38

Allemaal koukleumpjes hier blijkbaar.... ikke ook hoor !!