Sneeuw, regen en je hebt je paard in volledige training.....

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Re: Sneeuw, regen en je hebt je paard in volledige training.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 13:57

russel schreef:
@Karin, ga helemaal met je mee.
Ik heb dit elke winter als het sneeuwt of ijzelt. Gewoon bagger.

Gisteren in de namiddag naar de binnenbak geweest. Is 10 minuten rijden, wij het hebben er een 3/4 uur over gedaan. Het sneeuwde volop, bij ons is het pas om 15.30 u begonnen. Oke, paard bang van de sneeuw was ondertussen al donker geworden en wilde eerst de vrachtwagen niet op, de klep lag al met sneeuw en werd behoorlijk glad, ook voor mij en ik kon niet meelopen, moest mij vasthouden aan de zijkant anders was ik uitgegleden!!. Gelukkig ging hij vrijsnel erop. Uitladen, paard bijna van de klep afgegleden en ik had hem strak aan het touw vast, touw langer, dan was hij wellicht wel achterover geslagen.

Oke terugweg sneeuwde nog steeds, stapvoets gereden. Na uitladen, stonden we vast in het gras. Zakte steeds dieper weg. Ik had het lumineuze idee om een emmer water tegen de achterwielen te gooien om het ijs te laten smelten, gelukkig kwamen we weg. Doe dit dus nooit meer, ga je glijden, glij je meeeeeters weg en dan kan je heel behoorlijk slecht uit komen.

Wbt je paardje over de weg. Dit ken ik, ook met ijzers. Eigenlijk als je sport, vind ik dat je in de winter zonder ijzers kunt, dan wellicht alleen voor ijzers. Kan het echt niet anders. Dan op de weg gaan lopen, geel vestje aan, gele lichtgevende bandages en op de weg gaan lopen als er al veel autos hebben gereden, die pap kan je paard wel aan, zo deed ik dat altijd. Ze gaan ook strooien en dan lukt het wel. Dan wel wachten tot het weg is, niet op vers getrooide weg lopen. bij aankomst voeten en benen van je paard goed afspuiten!!!! dit ivm het pekel!!!

Die sokken een super idee, heb ik ook geprobeerd. Ik raakte na een paar stappen steeds die sokken kwijt en er kwam klomplen ijs in en ging dus niet. Maar ik heb wel een idee. Zelf maken.

Ken je die pantoffels, wollen sokken met nepleren zolen??? Nu zoiets gaan maken. Nepleer kopen, 2 of 3 lagen opelkaar knippen rondjes en dat onder een dikke sok naaien. De sok met een bandage goed vastzetten zodat hij niet afzakt. Effe werk maar ik denk dat je daar het verst mee komt. Houd er wel rekening mee dat het glad kan zijn voor je paard.

Mijn paard loopt heel goed zonder ijzers of alleen met ijzers voor als het glad wordt, hij voelt de grond en doet dat goed.

Maar als je een jong paard hebt, wees dan heel voorzichtig.

Je training zal in mindere mate gaan worden, maar dat pik je snel weer op. Zie je wedstrijden dan ook maar als een extra training. Voer minder laten worden, extra hooi geven. Ze staan meer binnen en vrolijke overmoedigheid op verkeerde momenten, liever niet.

Succes.

dat doe ik ook, ze hebben nonstop hooi en ze krijgt wat minder voer, wel ga ik vandaag haar even rijden, de wegen zijn redelijk ontsneeuwt

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 19:32

hey
ik heb geluk gehad. Er lag wel sneeuw in de bak, maar die was al aan het smelten. Het was helemaal niet glad! Alleen nat
Heb wel een half uur kunnen longeren. Ben blij dat hij niet de hele dag op stal hoeft te staan. Normaal staat hij de hele dag buiten en dan nog longeren of rijden..
xxx

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 20:29

We zitten hier gewoon aan de goede kant Kim, ik heb ook lekker een uur in de buitenpiste gereden! Er lag nog wel iets sneeuw maar het was voornamelijk gewoon nat.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 21:51

en wij die zo bang waren
morgen rij ik hem ook even denk ik. Te bedenken dat mijn paard vroeger nog niet door een klein plasje wou stappen Nu baggert hij door alle plassen en slijk (hint: foto's op HAW )
xxx

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 21:51

Mijn paard vind de paddock niks aan en gaat dan altijd voor zich uit staan staren. Als er echt veel sneeuw ligt vet ik haar hoeven in en zet haar dan een tijdje in de paddock. Daarna uitgebreid poetsen en wat wandelen over het erf. Als het mogelijk is ga ik buitenrijden, maar dat ligt er wel aan hoe bar het weer is geweest. Patty staat ook vol in "training" (ik weet niet of ik dat gehobbel van mij echt training kan noemen, maar goed ik doe dagelijks pogingen om serieus aan het werk te zijn en mijn paard te verbeteren), maar ik moet zeggen dat ik er nooit verschrikkelijk veel last van heb als ze 1 of meerdere dagen niet gereden heeft. Als ik al last ervan heb is het meestal na 1 tot 3 dagen weer helemaal goed.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 11:44

Jits schreef:
Ik heb ook rondgekeken voor een stal een een binnenbak, maar bij de stallen in de buurt die een binnenbak hebben komen de paarden er maar weinig uit. Vaak hebben ze ook geen weidegang. Dan sta ik liever op een stal waar de paarden een dagje binnen blijven als het zulk uitzonderlijk slechts weer is als vandaag omdat ze geen binnenbak hebben, maar voor de rest wel lekker naar buiten kunnen.

Ik weet waar he staat en daar komen de paarden er maar halve dagen uit toch?.

Ik wil de hoeveelheid dat mijn paard uit of in zijn box staat zelf bepalen. Zie het niet zo zitten dat een 14 jarige muts met mijn paard loopt als ik er niet bij ben. Niemand komt in zijn stal als ik er niet bij ben of van weet. Ik werk full-time en soms meer dus komt hij er 1x soms 2x per dag uit en krijgt genoeg tijd en aandacht. Als ik niet rij staat hij paar uur buiten. Hij is nog jong en heeft ook veel rust nodig nu.

We hebben op zich goed weiland alleen neem ik geen risico met klappen voorkomen is beter als genezen. In heel mijn leven dat ik paarden heb en rij nog niet ondervonden dat mijn paarden het slecht hebben omdat ze geen weiland hebben. Er lopen altijd wel mensen voorbij en ze hebben genoeg te zien om lekker bezig te zijn. Nu heeft hij regelmaat en weet waar hij aan toe is zowel in de zomer als de winter. Als ik zie hoe mijn 4 jarige in 1 maand tijd veranderd en mak is geworden.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:17

willem gaat er echt niet dood van alstieniet zo lang uit zijn box is. donderdag en vrijdag hem ik alleen met hem gestapt. het regende en waaide zo hard, dan ga ik hem niet in de paddock zetten zodatiemet zijn kont er tegen in kan gaan staan en liever heeft dat ik hem op stal zet.

heb zaterdag gewoon gelest, de bak was op wat drassigheid na, super te rijden, alleen willem had geen zin
heb gister gewoon me wedstrijd gereden en nog met een fijn gevoel ook. willem deed het super.

dus hij heeft nix geleden van 2 dagen nix doen

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:33

ik kon de afgelopen 3 dagen niet eens bij mijn paard in de buurt komen omdat wij de auto er bij ons thuis niet eens uitkregen.
(stal is 10 minuten met de auto) mijn merrie die normaal 7 dagen per week uit haar stal komt (loopt alleen onder het zadel en in de molen) heeft de afgelopen 3 dagen ook niet gelopen. dit paard is echter wel een bommetje na 3 dagen...maar gelukkig zetten de eigenaren van stal haar wel iedere dag in de molen. het is niet veel maar iets, ga er vandaag weer voor het eerst heen en als het goed is kan ik wel ff op haar gaan zitten, ze heeft namelijk sinds kort geen ijzers meer.

de 4 jarige die staat nu ook al 3 dagen op stal, ik weet alleen niet of ik daar nu alweer kan komen omdat het daar ook helemaal vast zat. ik hoop en denk wel dat ze gewoon in de wei komt, deze heeft trouwens wel rondom ijzers.

mikolaiki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 14:41

heej claudia ...heb precies hetzelfde probleem hoor! miko staat al 4 dagen onafgebroken op stal.. durf het ook niet aan.
In de wei zet ik hem al helemaal niet want als hij sneeuw eet heeft hij zo weer koliek. Ik heb het krachtvoer verminderd en geef veel hooi. Hij zal het er maar even mee moeten doen;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 12:58

Ik heb bij mijn paard voor de winter de ijzers er af laten halen, was een proef. Super wat ben ik blij. Zaterdag en zondag gewoon in de bossen gereden. De bak stond onder water, anders had ik daar ook in gereden en de paarden lopen gewoon op de wei. Ben ook de straat over geweest en alles zonder problemen. Misschien een idee voor mensen die in de winter door willen blijven trainen. Eventueel in de berm lopen om op redelijke afstand naar een binnenbak te kunnen. Kleine stukken verharde grond kunnen de hoeven best aan, ze groeien immers gewoon door.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 13:11

update!!

vrijdag, zaterdag en zondag heeft mijn paard stil gestaatn. wonder boven wonder was mijn bak gister redelijk droog en niet glad dus heb ik ze weer lekker aan het werk gehad!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 13:15

Ik probeer zo veel mogelijk door te rijden, of iets anders te doen, ik vind het niet eerlijk om een paard alleen maar uit zijn stal te halen om een paar rondje te stappen, omdat ik het koud heb en het weer er niet naar staat. Gewoon met zijn kont naar buiten! Of hij het nou leuk vind of niet!

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:48

Volgens mij wil TS ook wel dat haar paard naar buiten gaat, maar kon/kan dat niet door de sneeuw die gevallen is.
Ik vind het ook bloedlink voor paarden met ijzers.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 19:35

ik zou gewoon van die sokken aandoen, peesbeschermers, en daarover transportbeschermers (tegen schaafwonden als ze al uitglijden)
longe eraan en op het gemak (ernaast! ) naar de piste gaan hoor.
paarden zijn slim genoeg om hun voeten goed neer te zetten.

ik bagger ook overal door hoor, ze galoperen, ook wel in de wei door de slijk, glijden ze dan uit, is het hun schuld hoor!
nu heb ik wel het geluk, als het echt glad wordt, kan het geen kwaad om ze eens te laten staan
de oudste merrie is toch drachtig, de jongste nog heel jong, en ze staan dag en nacht buiten

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 21:10

Citaat:
Zie het niet zo zitten dat een 14 jarige muts met mijn paard loopt als ik er niet bij ben.

Ik weet niet waar je dit op baseert, maar als je op de stal doelt waar mijn paard gestald is, daar staan alleen maar volwassenen en de eigenaar die de paarden buitenzet is uiteraard ook volwassen.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 21:19

Hoi,

Ik rij ook vrij geregeld,en wedstrijden,ze komen nu wel een paar uurtjes in de wei,maar rijden gaat helaas niet,mischien morgen weer,de sneeuw van mijn rijbak is weg maar beetje blubberig,
jammer maar t is niet anders!!!

xRONINIx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 10:38

ik begrijp niet wat de prijs van je paard er toe doet of je er mee door de sneeuw gaat of niet ik vindt dit echt belachelijk

Pava

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:28

mikolaiki schreef:
heej claudia ...heb precies hetzelfde probleem hoor! miko staat al 4 dagen onafgebroken op stal.. durf het ook niet aan.
In de wei zet ik hem al helemaal niet want als hij sneeuw eet heeft hij zo weer koliek. Ik heb het krachtvoer verminderd en geef veel hooi. Hij zal het er maar even mee moeten doen;)

Bij ons ligt gelukkig nu geen sneeuw, maar vorig jaar had ik dat probleem ook. En ik durf het ook niet aan hoor. Ben als de dood dat ie een poot breekt Bovendien zijn ze nog eens retefris met dit weer, dus de kans op ongelukken is dan nog ff groter. Ik geef dan ook minder voer en meer hooi om 'm bezig te houden. Het is dan niet anders. Pech gehad.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 13:13

Ik vind het echt belachelijk dat prijs uit zou moeten maken hoe je met een paard omgaat, koop dan een goedkoper paard

Mijn paarden gaan nu gewoon naar buiten. De bak is bevroren, ik kan niet rijden en de paddock is keihard. Maar ze zoeken het zelf wel uit. Mijn ruin trok net een sprintje en merkte gauw genoeg dat hij niet meer kon. Ik laat ze echt niet op stal staan, dan kan je mij uit de bakrand trekken als ik er weer opstap.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 13:29

hey
ik heb nergens last van hoor! Vorige zaterdag heb ik gewoon kunnen longeren (foto's in topic uit mijn onderschrift), zondag heb ik gereden + op de wei, maandag op de wei, dinsdag hele dag op wei en gereden, woensdag op wei + gelongeerd met pessoa, donderdag op wei, en vandaag staat hij ook al buiten. Zo meteen ga ik rijden.
Ik heb ook alleen een buitenbak en moet in principe ook 50m over straat om er te geraken. (anders moet ik door de tuin van de pensionhouders)
Ik heb gewoon geluk. Hopelijk gaat het niet teveel meer regenen. Gisteren was de helft weer helemaal droog, maar het is nu weer aan het regenen
xxx

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 14:20

Nou Ymke, een pootje is zo verzwikt hoor. Ik zou dat dus echt nooit doen. Mijn paard gaat niet naar buiten op een bevroren, ongelijke en gladde bodem. Never nooit niet. Als je het krachtvoerrantsoen meteen aanpast, valt het daarna reuze mee hoor met de frissigheid. Tenminste, dat is mijn ervaring.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 14:33

Pava schreef:
Nou Ymke, een pootje is zo verzwikt hoor. Ik zou dat dus echt nooit doen. Mijn paard gaat niet naar buiten op een bevroren, ongelijke en gladde bodem.

Mijn paarden staan ook niet op een ongelijke bodem, maar wel op een bevroren bodem. En inmiddels zijn ze volwassen genoeg om te weten dat ze echt geen gekke dingen kunnen doen. Zolang ze in de bak staan gaat het prima.

Nog een toevoeging: Het rantsoen pas ik natuurlijk aan, maar ik heb niet van die brave paarden waar ik na 5/6 dagen amper beweging of alleen op stal zo opstap, dan ga ik echt sneeuwhappen
Laatst bijgewerkt door #Ymke# op 02-12-05 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 14:39

Pava schreef:
Nou Ymke, een pootje is zo verzwikt hoor. Ik zou dat dus echt nooit doen. Mijn paard gaat niet naar buiten op een bevroren, ongelijke en gladde bodem. Never nooit niet. Als je het krachtvoerrantsoen meteen aanpast, valt het daarna reuze mee hoor met de frissigheid. Tenminste, dat is mijn ervaring.

Wat moeten paarden die altijd op een rotsachtige bodem (Spanje bijv) lopen dan wel niet. Waarschijnlijk zijn die knollen permanent kreupel denk je ook niet???

Je moet ook geen watje maken van je paard, ze voelen zelf aardig aan wat wel en niet kan, dat zwikken valt dan aardig mee! (Als je hem tenminste niet 4 dagen in z'n hok laat staan met 4 kilo krachtvoer). Er gebeurt altijd het meeste met die verwende knollen die met 4 dekens en 3 dubbele beenbeschermers de wei in gaan. Laat je paard aub een beetje paard zijn!!

finn2003

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 14:47

[/quote] nimmedor

Ja maar ze is niet zo heel goedkoop geweest en ben altijd wel voorzichtig met mijn sportpaarden.
Misschien moet ik gewoon iets minder voorzichtig zijn maar stel er gebeurt wel wat met dit weer...

Maar jullie denken dat ze wel de wei in kan zolang het nog niet vriest?[/quote]

Hoezo de wei in zolang het nog niet vriest????? Kan je paard niet buiten staan als het vriest ofzo. Gewone droge vorst is hardstikke gezond weer. Niks mis mee. Gewoon een lekkere deken op en laat ze maar lopen. Denk dat een paard blijer in de wei is, dan een hele dag in stal. Die van ons staan ook gewoon buiten en de paarden die nog niet gereden worden staan nog dag en nacht buiten. Lekker wintervacht laten kweken en ze hebben de tijd van hun leven.

@ manie:
Ben het volledig met je eens.De meeste mensen maken tegenwoordig watjes van hun paarden. Van die mensen die al heel vroeg dekens opgooien zelfs als ze op stal staan. En word het dan echt koud staan ze te vernikkelen. En idd, de grootste brokkenpiloten van paarden zijn vaak die dieren die volledig ingepakt en beschermd naar buiten moeten.Laat je paard lekker dier wezen...

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 16:26

manie schreef:
Pava schreef:

Wat moeten paarden die altijd op een rotsachtige bodem (Spanje bijv) lopen dan wel niet. Waarschijnlijk zijn die knollen permanent kreupel denk je ook niet???

Je moet ook geen watje maken van je paard, ze voelen zelf aardig aan wat wel en niet kan, dat zwikken valt dan aardig mee! (Als je hem tenminste niet 4 dagen in z'n hok laat staan met 4 kilo krachtvoer). Er gebeurt altijd het meeste met die verwende knollen die met 4 dekens en 3 dubbele beenbeschermers de wei in gaan. Laat je paard aub een beetje paard zijn!!

Manie, de paarden die altijd op een rotsachtige bodem lopen zijn dat gewend. Bij sommige paarden is dat zelfs genetisch vastgelegd, die handigheid op ongelijke bodem, omdat ze daar vandaan komen. Da's wel een klein verschilletje, vind je niet? En mijn sportpaard is nou eenmaal niet zo handig.

Ik zou er niet vanuit gaan dat paarden zelf weten wat wel en niet kan. Mijn paard mag altijd paard zijn, maar niet als ie daarbij een zeker risico loopt. Ik zie Salinero al vrolijk door een bevroren, besneeuwde wei huppelen

Ymke, als je zeker weet dat de bodem eronder mooi vlak is, dan zou ik er ook niet zo'n moeite mee hebben. Maar ik weet van mezelf dat ik ook wel eens genadeloos op mijn bek ben gegaan toen ik de bevroren, besneeuwde bak in liep, omdat ik dat "gat" even niet zag. Maar goed, ik had even niet begrepen dat jij het over een vlakke bodem had.