russel schreef:@Karin, ga helemaal met je mee.
Ik heb dit elke winter als het sneeuwt of ijzelt. Gewoon bagger.
Gisteren in de namiddag naar de binnenbak geweest. Is 10 minuten rijden, wij het hebben er een 3/4 uur over gedaan. Het sneeuwde volop, bij ons is het pas om 15.30 u begonnen. Oke, paard bang van de sneeuw was ondertussen al donker geworden en wilde eerst de vrachtwagen niet op, de klep lag al met sneeuw en werd behoorlijk glad, ook voor mij en ik kon niet meelopen, moest mij vasthouden aan de zijkant anders was ik uitgegleden!!. Gelukkig ging hij vrijsnel erop. Uitladen, paard bijna van de klep afgegleden en ik had hem strak aan het touw vast, touw langer, dan was hij wellicht wel achterover geslagen.
Oke terugweg sneeuwde nog steeds, stapvoets gereden. Na uitladen, stonden we vast in het gras. Zakte steeds dieper weg. Ik had het lumineuze idee om een emmer water tegen de achterwielen te gooien om het ijs te laten smelten, gelukkig kwamen we weg. Doe dit dus nooit meer, ga je glijden, glij je meeeeeters weg en dan kan je heel behoorlijk slecht uit komen.
Wbt je paardje over de weg. Dit ken ik, ook met ijzers. Eigenlijk als je sport, vind ik dat je in de winter zonder ijzers kunt, dan wellicht alleen voor ijzers. Kan het echt niet anders. Dan op de weg gaan lopen, geel vestje aan, gele lichtgevende bandages en op de weg gaan lopen als er al veel autos hebben gereden, die pap kan je paard wel aan, zo deed ik dat altijd. Ze gaan ook strooien en dan lukt het wel. Dan wel wachten tot het weg is, niet op vers getrooide weg lopen. bij aankomst voeten en benen van je paard goed afspuiten!!!! dit ivm het pekel!!!
Die sokken een super idee, heb ik ook geprobeerd. Ik raakte na een paar stappen steeds die sokken kwijt en er kwam klomplen ijs in en ging dus niet. Maar ik heb wel een idee. Zelf maken.
Ken je die pantoffels, wollen sokken met nepleren zolen??? Nu zoiets gaan maken. Nepleer kopen, 2 of 3 lagen opelkaar knippen rondjes en dat onder een dikke sok naaien. De sok met een bandage goed vastzetten zodat hij niet afzakt. Effe werk maar ik denk dat je daar het verst mee komt. Houd er wel rekening mee dat het glad kan zijn voor je paard.
Mijn paard loopt heel goed zonder ijzers of alleen met ijzers voor als het glad wordt, hij voelt de grond en doet dat goed.
Maar als je een jong paard hebt, wees dan heel voorzichtig.
Je training zal in mindere mate gaan worden, maar dat pik je snel weer op. Zie je wedstrijden dan ook maar als een extra training. Voer minder laten worden, extra hooi geven. Ze staan meer binnen en vrolijke overmoedigheid op verkeerde momenten, liever niet.
Succes.
dat doe ik ook, ze hebben nonstop hooi en ze krijgt wat minder voer, wel ga ik vandaag haar even rijden, de wegen zijn redelijk ontsneeuwt

(hint: foto's op HAW 

maar stel er gebeurt wel wat met dit weer...
En mijn sportpaard is nou eenmaal niet zo handig.