Wat vinden jullie het vriendelijkste bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 22:19

Nou veel bitten experimenteren ben ik dan weer geen voorstander van.

Alleen die 3 die ik noem, zonder hefboom, rollen, speeltjes of wat er ook allemaal verzonnen word.

Want als een paard bij een van die 3 genoemde niet gewoon nageeflijk kan zijn, krijg ik toch vraagtekens in het rijden in het algemeen.
Of de nadruk dan niet teveel op het bit ligt, ipv op de zit en benen.
(uitzondering bevestigd de regel, maar niet weet ik het hoeveel paarden )

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 22:23

runningkawa schreef:
Nou veel bitten experimenteren ben ik dan weer geen voorstander van.

Alleen die 3 die ik noem, zonder hefboom, rollen, speeltjes of wat er ook allemaal verzonnen word.

Want als een paard bij een van die 3 genoemde niet gewoon nageeflijk kan zijn, krijg ik toch vraagtekens in het rijden in het algemeen.
Of de nadruk dan niet teveel op het bit ligt, ipv op de zit en benen.
(uitzondering bevestigd de regel, maar niet weet ik het hoeveel paarden )

je moet het met beleid doen. mijn paard heeft het enorm geholpen, ik ben uiteindelijk toch bij het juiste bit uitgekomen. ik rij met lange teugels (western), zonder contact van mijn handen met het bit. toch had mijn paard er veel last van. ook als hij niet bereden werd. er wordt eerder te weinig geëxperimenteerd. experimenteren wil niet zeggen dat je steeds scherpere bitten moet nemen, of vreemdere bitten. ik vind het wel belangrijk dat het paard een bit krijgt wat hij zelf fijn vindt. om dat uit te vinden, moet je toch één en ander proberen. en ja, soms kan dat een apart bit zijn...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 22:40

Iemand ga mij de tip om eens met verschillende bitten te longeren. Dan kan je goed zien hoe het paard erop reageerd.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 22:42

och een beetje met beleid experimenteren kan geen kwaad, kost hooguit geld

Eerst reed ik altijd op een enkelgebroken trens, toen aileen wisselde en een wat hangend rooster had, ben ik overgestapt op dubbelgebroken. ging veel beter. (toch notenkraker? Misschien net genoeg om het hangend rooster te raken...).

Ik ben er achter gekomen dat ze toch fijner loopt op een wat scherpere trens, blijkbaar heeft ze wat minder ruimte in haar mond. Ik ben heel bewust met een (nog) lichter contact gaan rijden. Zo zie je maar, scherper hoeft niet altijd minder vriendelijk te zijn, het hangt ervan af wat je ermee doet.

Ik zou geen rubber nemen, tenzij je paard goed schuimt. Rubber brandt, als het paard niet goed schuimt. Het is immers stroef in de mondhoek.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:01

beantsje schreef:
och een beetje met beleid experimenteren kan geen kwaad, kost hooguit geld

Eerst reed ik altijd op een enkelgebroken trens, toen aileen wisselde en een wat hangend rooster had, ben ik overgestapt op dubbelgebroken. ging veel beter. (toch notenkraker? Misschien net genoeg om het hangend rooster te raken...).

Ik ben er achter gekomen dat ze toch fijner loopt op een wat scherpere trens, blijkbaar heeft ze wat minder ruimte in haar mond. Ik ben heel bewust met een (nog) lichter contact gaan rijden. Zo zie je maar, scherper hoeft niet altijd minder vriendelijk te zijn, het hangt ervan af wat je ermee doet.

Ik zou geen rubber nemen, tenzij je paard goed schuimt. Rubber brandt, als het paard niet goed schuimt. Het is immers stroef in de mondhoek.

idd. met het westernbit wat ik nu gebruik kan je ook behoorlijk wat schade aanrichten. en idd, het kost geld. ik heb nu zeker vijf bitten waar ik niks meer mee kan. dus als iemand nog een bit zoekt? (Twee watertrensen(één met extra dik mondstuk), koperen rolletjestrens (smaller mondstuk), Filet bauchertrens, racewatertrens met iets dikker mondstuk. maar goed, maakt mij niet uit wat het gekost heeft, ik heb uiteindelijk wel het perfecte bit gevonden voor mijn paard!

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:51

Tsja wat is het ideale bit? Ligt ook enorm aan het paard denk ik, mijn merrie pikt geen gebroken bitten, ws door de vorm van heer verhemelte. Dan vallen er toch al een heleboel af, ze loopt nu op een k&k correctie bit, dat gaat prima. Buiten en met shows rij ik met een spaanse stang, zielig? tsja een bit is zo scherp als de hand van de ruiter...

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 00:30

russel schreef:
Ik heb ook Myler, maar als ik het uitleg aan mensen die al jaren in de paardensport rijden en dit bit niet kennen, krijg ik steeds te horen dat het gruwelijk scherp is omdat het zo dun is. Is dat nou zo??

Het plaatje van mijn dochter op haar pony was een onrustige hand en een onrustige pony....
we zijn van een dubbelgebroken rvs water trens naar een K&K ultra aurigaan enzovoort overgegaan op een Myler (en Myler heeft verschillende bitten voor veschillende levels) Ik ging voor de allernieuwste K&K en ben naar huis gegaan met een dunnen Myler, waarvan ik verwachte dat de pony er alles aan zou doen om de druk kwijt te raken ook omdat mijn dochter geen rustige hand had....
Rijtechnisch is er niets veranderd (= dochter is niet beter gaan rijden/oplossingen niet gevonden rijtechnisch of wat dan ook) en nu naar een aantal weken loopt de pony nog super, ontspannen hoofd rustig en mij dochter heeft haar handen stil....

Ik ben/was van mening hoe dunner hoe scherper maar vraag me nu toch af of sommige problemen niet te maken met het bit en dan mn de dikte... heeft daarnaast ook te maken met het incasseringsvermogen van het betreffende paard vwb een dikker bit.
En jmet een dunner bit heb ik het nog steeds niet over een prikkeldraadje..
Nu kan ik begrijpen dat een pony een kleinere mond heeft dan een paard.. vraag me dan alleen af waarom bijv. Sprenger geen apate bitten verkoopt voor pony's.... dus dunner dan 18 mm.....

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 00:34

het valt mij op dat het zowiezo lastig is om een speciaal bit te vinden voor een kleinere pony. je komt al gauw uit bij de gewone waterstangetjes, watertrensjes, bustrensje enz. terwijl er net zo goed pony's zijn die het beter doen op een ander mondstukje. gelukkig heeft mijn shet geen speciaal bit nodig, ze is 2,5 en heeft net 2x een bitje ingehad. ik heb voor haar een gewoon waterstangetje, gelukkig één met een wat dikker mondstukje dan de doorsnee bitjes. maar ja, ik heb het twee keer omgehad, terwijl er geen touw of teugel aanzat, dus gewoon voor het idee.

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 08:34

Fijnste bit?

Kneveltrensje

Zo dik/dun als je zelf wilt, enkel- of dubbelgebroken en door de knevels een zachte en stille ligging in de mond

Maroush

Re: Wat vinden jullie het vriendelijkste bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:20

Ik heb de KK conrad ultra aurigan van 18 mm dik. Ze had eerst een enkegebroken bustrensje en de KK van 21 mm, maar daar zat ze nogal mee te klooien (mond open, tong naar achteren, onrustig met d'r hoofd), toen dus maar wat dunner genomen het is wel íets beter geworden, maar ze heeft er nog steeds een hekel aan.
Zit nu dus ook te denken aan een Myler, maar vind ze wel erg dun en ook wel vrij duur voor het geval het straks weer niks is ... weet iemand misschien of je die dingen ergens 'op proef' kunt nemen ?

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:24

Myler heeft een proefperriode...
ik heb een level 1 en die was iets van 60 euro. Ik mocht hem 2 weken uitproberen, beviel ie niet kon ie terug tegen 10 % minder dan het aankoop bedrag.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:26

ff inhaken op de vergelijking tussen een enkel en dubbel gebroken bitje. Dit vond ik van de week op de site van de Bit:

Dan de vergelijking van een enkel gebroken bit en een dubbel gebroken bit. Heel veel zal de scherpte niet schelen, maar ik denk dat een enkel gebroken bit het zachtst is. Waarom? Dat bit heeft een groter draagoppervlak, het ligt schuin over de lagen wat de druk beter verdeelt. Een dubbel gebroken trens heeft een klein recht stukje waar meer druk op staat dan op de rest waardoor het scherper kan inwerken. Voor jonge paarden gebruik ik niet snel een dubbel gebroken trens. De enkel gebroken trens wordt niet voor niets een africhtingsbit genoemd. (Wim Bonhof, bedrijfsleider en instructeur van het KNHS-centrum Ermelo)

Ik ben met mijn jonge paard begonnen met een enkelgebroken bitje, waarbij mjin paard veel schudde met het hoofd; toen ben ik overgegaan op een dubbelgebroken bitje, de eerste keer leek het de oplossing, maar daarna begon het schudden weer. Mijn paard accepteerde beide bitten moeizaam. Sinds kort heb ik een Myler (de voor wedstrijden toegestane versie) en er is veel meer rust gekomen, en mijn paard zoekt nu zelf de aanleuning.

Het feit dat het bit dun is vind ik juist prettig. Mijn paard heeft een klein bekkie, en daardoor ligt de Myler prettiger in de mond. Daarbij komt dat ik zo minimaal mogelijk aan de mond zit, en hij dus nu al op de kleinste aanwijzing reageert. En dat wil ik graag zo houden Het is met zo'n dun bit natuurlijk wel van belang om met een stille hand te rijden; al is het natuurlijk ook gemakkelijker een stille hand te houden als het paard z'n hoofd stiller houd, zoals het verhaal van Alane bevestigd.

ilsejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:47

Bitloos in jouw geval (makkelijk en geen wedstrijden)

ideaal!

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 10:46

Javayo schreef:
ff inhaken op de vergelijking tussen een enkel en dubbel gebroken bitje. Dit vond ik van de week op de site van de Bit:

Dan de vergelijking van een enkel gebroken bit en een dubbel gebroken bit. Heel veel zal de scherpte niet schelen, maar ik denk dat een enkel gebroken bit het zachtst is. Waarom? Dat bit heeft een groter draagoppervlak, het ligt schuin over de lagen wat de druk beter verdeelt. Een dubbel gebroken trens heeft een klein recht stukje waar meer druk op staat dan op de rest waardoor het scherper kan inwerken. Voor jonge paarden gebruik ik niet snel een dubbel gebroken trens. De enkel gebroken trens wordt niet voor niets een africhtingsbit genoemd. (Wim Bonhof, bedrijfsleider en instructeur van het KNHS-centrum Ermelo)

Ik ben met mijn jonge paard begonnen met een enkelgebroken bitje, waarbij mjin paard veel schudde met het hoofd; toen ben ik overgegaan op een dubbelgebroken bitje, de eerste keer leek het de oplossing, maar daarna begon het schudden weer. Mijn paard accepteerde beide bitten moeizaam. Sinds kort heb ik een Myler (de voor wedstrijden toegestane versie) en er is veel meer rust gekomen, en mijn paard zoekt nu zelf de aanleuning.

Het feit dat het bit dun is vind ik juist prettig. Mijn paard heeft een klein bekkie, en daardoor ligt de Myler prettiger in de mond. Daarbij komt dat ik zo minimaal mogelijk aan de mond zit, en hij dus nu al op de kleinste aanwijzing reageert. En dat wil ik graag zo houden Het is met zo'n dun bit natuurlijk wel van belang om met een stille hand te rijden; al is het natuurlijk ook gemakkelijker een stille hand te houden als het paard z'n hoofd stiller houd, zoals het verhaal van Alane bevestigd.

mijn paard deed dit dus ook, maar ook aan de lange teugels of als hij het hoofdstel gewoon omhad. hij vond enkel gebroken gewoon niet lekker zitten. na wat proberen heeft hij dus zelf zijn bit uit kunnen kiezen!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 11:21

Als ik dit zo allemaal lees denk ik dat een ongebroken trens nog het beste is.

Eilandje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:26

Anouar15 schreef:
Als ik dit zo allemaal lees denk ik dat een ongebroken trens nog het beste is.

Imo wel ja of toch zeker het proberen waard. Ik zou dan zo’n Nathe bit kiezen, die buigen wat mee zoals een gebroken bit. Ik lijk wel een reclame voor Nathe

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 11:33

in principe had ik dat ook bij mijn leren bit. Die was ook recht, maar toch iets soepel.

Ik vind alleen dat hij te snel versleten is voor die prijs. Ik heb geen zin om elk jaar 70 euro uit te geven voor een nieuw bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:46

Ik ga vrijdag twee mylerbitjes ophalen. Ga ze drie weken huren en ben erg benieuwd. Een is met sleuven en de ander is zonder. Geloof het de comfort snaffle is? Iig, na maanden lang oefenen met de galop is er nog steeds geen aanleuning. In de draf heb ik al een hele mooie stille aanleuning maar in de galop blijft ze gigantisch met haar kop schudden. Ook heb ik het idee dat ze met veel fijnere hulpen afkan maar dat ze zich gewoon niet zoveel aantrekt van dit bit (rij nu met een dubbelgebroken trens met plat tussenstuk).

Ze kijkt ook vaak chago als ik het bit indoe, denk niet dat ze hem heel erg fijn vindt.

Hoop dat ik met die myler wel een fijn heb voor mijn paard

Hou jullie op de hoogte

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:02

Akke schreef:
Ik ga vrijdag twee mylerbitjes ophalen. Ga ze drie weken huren en ben erg benieuwd. Een is met sleuven en de ander is zonder. Geloof het de comfort snaffle is? Iig, na maanden lang oefenen met de galop is er nog steeds geen aanleuning. In de draf heb ik al een hele mooie stille aanleuning maar in de galop blijft ze gigantisch met haar kop schudden. Ook heb ik het idee dat ze met veel fijnere hulpen afkan maar dat ze zich gewoon niet zoveel aantrekt van dit bit (rij nu met een dubbelgebroken trens met plat tussenstuk).

Ze kijkt ook vaak chago als ik het bit indoe, denk niet dat ze hem heel erg fijn vindt.

Hoop dat ik met die myler wel een fijn heb voor mijn paard

Hou jullie op de hoogte

ik hoop het ook voor je. als je paard het bit niet met plezier aanneemt mag je er wel vanuit gaan dat er iets mis is, of dat ze het rijden gewoon niet leuk vindt(dan is er ook iets mis natuurlijk) het proberen van verschillende bitten heeft mijn paard enorm geholpen, dus ik hoop dat dat bij jou ook het geval is. we horen het wel, succes!

Tjitx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:12

mijn paardje schudde heel veel met zijn hoofd en had nooit een rustige aanleuning, eerst reed ik met een enkel gebroken bustrens en daarna met een dubbel gebroken bustrens....ik merkte erg weinig verschil.
Toen heb ik een ongebroken watertrens geleend en sinds die dag loopt ie helemaal geweldig, constante aanleuning die hij zelf opzoekt en een ontspannen rug, ik ben erg blij dat ik het geprobeerd heb en mijn paardje volgens mij ook!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:14

Een ongebroken trens is idd vriendelijk
Juist met weinig plek.

maar er zijn ook paarden die het wel straf in vinden werken
Maar dat is met veel bitten zo

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:22

Tjitx schreef:
mijn paardje schudde heel veel met zijn hoofd en had nooit een rustige aanleuning, eerst reed ik met een enkel gebroken bustrens en daarna met een dubbel gebroken bustrens....ik merkte erg weinig verschil.
Toen heb ik een ongebroken watertrens geleend en sinds die dag loopt ie helemaal geweldig, constante aanleuning die hij zelf opzoekt en een ontspannen rug, ik ben erg blij dat ik het geprobeerd heb en mijn paardje volgens mij ook!

zo ging het bij mij ook! je paard 'vertelt' je wel welk bit je moet hebben, maar dan moet je er wel verschillende proberen. heeft jouw paardje ook een vrij smalle onderkaak? dat was bij de mijne de oorzaak...

runningkawa schreef:
Een ongebroken trens is idd vriendelijk
Juist met weinig plek.

maar er zijn ook paarden die het wel straf in vinden werken
Maar dat is met veel bitten zo

precies dat vind ik ook. voor mijn babypony (kruising shet) van 2,5 heb ik twee bitjes klaarliggen, een enkel gebroken watertrens en een ongebroken watertrens. de ongebroken heb ik speciaal besteld, de andere had ik nog. ze heeft nu de ongebroken twee keer ingehad, en het gaat prima. ik loop er nog niet mee oid, ik doe het dan om in de stal en blijf erbij om te kijken wat ze ervan vindt en wat ze ermee doet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:30

De pest is alleen dat je niet naar de winkel rent om even een karretje vol bitjes mee naar huis te nemen. Dan kan je ze wel lenen van een stalgenoot maar wil je er echt wat van merken moet je er wel een paar weken mee rijden. Paard wordt ondertussen ook niet gelukkiger van al dat ijzer wat ie ziet komen en gaan.

Ik baal er dan ook flink van dat ik mijn gebruiksaanwijzing van mijn paard kwijt ben

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:35

Alane schreef:
Myler heeft een proefperriode...
ik heb een level 1 en die was iets van 60 euro. Ik mocht hem 2 weken uitproberen, beviel ie niet kon ie terug tegen 10 % minder dan het aankoop bedrag.

En waar moet je dat bit dan bestellen ??

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:02

Akke schreef:
De pest is alleen dat je niet naar de winkel rent om even een karretje vol bitjes mee naar huis te nemen. Dan kan je ze wel lenen van een stalgenoot maar wil je er echt wat van merken moet je er wel een paar weken mee rijden. Paard wordt ondertussen ook niet gelukkiger van al dat ijzer wat ie ziet komen en gaan.

Ik baal er dan ook flink van dat ik mijn gebruiksaanwijzing van mijn paard kwijt ben

ik heb ze helaas stuk voor stuk gekocht, en idd, je moet er wel een poosje mee rijden om het resultaat goed te kunnen beoordelen. heeft een boel geld gekost, maar dat maakt bij niet uit. ik vind mijn paard het belangrijkste, en ik ben blij dat hij nu een bit heeft wat hij fijn vindt. mijn paard heeft geen problemen gehad met het uitproberen van de bitten, hij heeft er niet onder geleden laat ik het zo zeggen. ik heb wel duidelijk opluchting gemerkt toen hij eidelijk zijn huidige bit mocht uitproberen. daarom is de keuze ook op dat bit gevallen.