bandages echt slecht?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 23:47

Margreet schreef:
Met het verschil dat de meeste GP ruiters goed weten waar ze mee bezig zijn en dus correct bandageren.

Euh, ik denk dat je de grooms bedoelt van de meeste GP ruiters Haha!. Ik vind trouwens dat je helemaal gelijk hebt. Bandages die niet goed zitten kunnen gevaarlijk zijn en schadelijk. Maar op zich is bandageren niet zo moeilijk, meer een handigheidje dat je even door moet hebben.

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 08:48

[quote="Cowgirl"]Wikkel maar eens een bandage om je eigen been en loop daar maar eens een week mee, dan zul je snel genoeg merken wat een bandage doet.
En ook doen als het 30 graden is buiten.

een paard met bandages rijdt minimaal een uurtje Verward

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 22:14

Inderdaad, met die beenzooi verzwak je de pezen alleen maar.
Alleen doen als het echt nodig is, bv. met hoger springen, of wanneer het paard zichzelf opentikt, maar vaak heeft het aantikken ook voorkombare oorzaken

maar als je dan toch verslaafd bent aan beenbescherming, want er kan altijd wat gebeuren, en daar helpt de beste beenbescherming nog niet tegen, dan toch liever geen bandages

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 10:03

ik rij zelf ook liever met gewone peesbeschermers

Plien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 16:29

Als je altijd met bandages rijd, en dan een keertje niet omdat je bijvoorbeeld even geen tijd hebt om ze om te doen, loop je een groot risico dat je paard/pony een blesure oploopt. Het klopt dat de pezen er lui van worden, week weet ik niet. Ik zou zeggen vergelijk het maar eens met jezelf, als je zelf altijd, maar dan ook altijd zo'n steunding om hebt, en dan een dagje niet, zul je zien( uh voelen Tong uitsteken) dat dat niet echt prettig is. Dat is dus het zelfde als je paard/pony met badages heeft. Badages geven steun aan de pezen, meer steun dan peesbeschermers, die zijn meer voor de bescherming dat je paard/pony zich zelf niet open haald als hij/zij aan het werk is. Maar omdat bandages zoveel steun geven, raakt je paard/pony daaraan gewent, als hij/zij het eenmaal gewent is, dan zijn de pezen veel zwakker geworden omdat ze zo veel steun gehad hebben. Ik haat badages! NIET IEDEREEN IS ZO HOOR!! MAAR OVER HET ALGEMEEN VIND IK DE MENSEN DIE ALTIJD MET BANDAGES RIJDEN, HEEL ERG TUTTIG ENZO!! Bloos!

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 10:45

De uitspraken dat bandages steun geven is totale onzin. Ik heb dit eens voorgelegd aan een dierenarts en die heeft me duidelijk aangegeven dan bandages geen enkele steun geven en dus ook pezen niet lui kunnen maken. Bandages staan mooi en enig ander nut is dat als je een paard hebt dat strijkt je hem met bandages (maar ook met andere beschermers) daar tegen beschermd. Verder geldt voor alle beschermers dat dat hun belangrijkste functie is en qua ondersteuning je beter kan zorgen voor een goed warmgelopen paard dan beenbescherming. Gevaren zitten hem er in dat je te strak kan bandageren en dat kwam (weer volgens de DA) nog redelijk vaak voor. Maar zand in je peesbeschermer kan ook nare dingen doen.

Zoals voor alles geldt: goed gebruiken, dan is er niks mis mee. Maar het ondersteunt NIET.

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 11:36

Rijdt ook altijd met bandages en heb er nog nooit last mee gehad! Het ligt er inderdaad ook aan of je ze wel goed omdoet. Zeker niet TE strak en mooi verdelen.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 14:35

In die nieuwe BIT staat een stuk over bandages en peesbeschermers (gedeelte met de witte vlekjes op de benen).
Daar geeft een paardenfysio ook al aan dat bandages dus absoluut geen steun geven en dat een bandage dus ook niet kan helpen om een peesblessure te voorkomen. Dit omdat de paarden zo door dit stofje heen schoppen. (dus geen effect).
Verder word het ook veelste warm en daardoor kan je ook blessures krijgen.
Verder geeft ze ook nog aan dat er meer blessures ontstaan door bandages en peesbeschermers dan dat ze beschermen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 16:26

Ik rijd soms met bandages (zo'n 3 keer per week ofzo) en ik ben er heel tevreden over, voor de rest rijd ik altijd met peesbeschermers of actions.
Mijn paard loopt lekkerder met fleecebandages dan met peesjes.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 21:42

Aangezien dit topic meer dan een jaar oud is, en deze discussie al wel vaker gevoerd is, hier een slotje.