Waarom helemaal in een setje tijdens clinic?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:47

ik vind dat je op een clinic iig verzorgd hoort te verschijnen, maar dat is wat mij betreft dus niet in wedstrijdspullen. Met dressuur vlecht ik altijd in (komt de hals mooier uit) en ik zorg dat alles er netjes uitziet, eigenlijk ook altijd wel een mooi setje (anders komen die bandages nooit uit de kast ). Met springen doe ik het ook, alleen vlecht ik dan niet in.

In mijn crosslessen rijd ik altijd in een setje, ben dol op mijn rode spullen

In mijn gewone lessen probeer ik het ook redelijk voor elkaar te hebben, maar zeker niet altijd brandschone spullen.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:50

@kimmie261: daarom staat er ook mits van toepassing.

Malabarista

Re: Waarom helemaal in een setje tijdens clinic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:56

Iedereen betaalt toch evenveel voor die clinic, dan helpt degene die de clinic geeft toch zeker niet degene met het mooiste setje en het mooiste paardje.

Net als dat je in de dressuur (provinciale wedstrijdjes) met steeds hoger in het bloed staande paarden moet starten om niet geheel achteraan te eindigen.
Dit weet ik niet uit eigen ervaring, aangezien ik western rijd, maar ik hoor er veel mensen over klagen in mijn (directe) omgeving.

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 11:02

even een vraagje voor de setjes mensen....

vinden jullie dat jullie instructeur dan ook met gepaste kleding les moet geven????dus in rijbroek leren rijlaarzen en evt getailleerd jasje??

of mag deze wel rondlopen in een spijkerbroek en dikke trui???

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 11:57

ik verwacht wel dat mijn instructeur in een clinic er ook netjes uitziet. En dat hoeven van mij echt geen rijbroek en leren laarzen te zijn, ik zou zelf in rijbroek met jodhpurs oid komen. Mara dat lijkt me niet meer dan logisch, je verkoopt toch ook jezelf daar?

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:01

nee,ook gewoon in een les....

zoals hier iemand zegt dat ze geen mensen les geeft die chaps dragen...

wordt er dan verwacht dat de instructeur er ook zeer verzorgd uitziet,of de mensen die zeggen bij een gewone les ook helemaal in setje te gaan...

met een clinic verwacht ik zeker dat de clinic gever zichzelf representatief opsteld en zal zorgen voor nette kleding

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:07

in een les let ik er niet zo op, net zo goed als ik dat zelf ook minder doe. Mijn crossinstructeur stond vorige keer bv nog te lassen toen ik kwam, ik verwacht niet dat hij zich dan gaat omkleden om les te geven.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:12

Ik vind inderdaad ook een clinic een bijzondere gelegenheid en ik verwacht dat degene die de clinic geeft kennis van zaken heeft en er netjes uitziet. In rij-outfit vind ik wel gepast. Ik zou zelf ts rijden geen wollen jasje aan doen, te warm.
Maar wel gevlochten (tenzij kort getrokken manen, maar daar ben ik niet zo fanatiek in) en met setje. Promoot je paard

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:51

Het oog wil ook wat, maar sommige overdrijven ook wel erg. Dat vind ik ook erg storend.
Ik kom wel eens op clinics en mij viel het op dat setjes mensen meer aan het pronken waren en de ja maars je om de oren vlogen en minder aan namen dan degene zonder een setje.

Ik verwacht van mijn instruktie dat hij/zij op tijd is. Is het warm, dan mag hij/zij best van mij in een korte broek staan legeven. Is het koud, dan mag hij/zij als een eskimo gekleed zijn.
Als ik les geef, dan eis ik rijlaarzen of chaps met goede schoenen er onder. Gympen is uit den boze. Onder de 18 is cap verplicht en als je ouder bent, dan moet je het zelf weten. Ik rij zelf zonder cap . Slobber truien, jassen of wat dan ook maak mij ook niet uit. Als je dat lekker vind zitten, dan heb ik daar geen problemen mee.

Volgens mij ga je naar een clinic om iets te leren en setjes is maar een onbelangrijke bijzaak. Een goed passend zadel en hoofdstel is toch het belangrijkste. Wat je om de benen doet moet ook passend zijn. De kleur maak dan geen donder uit, net als de kleur van het sjabrak. Het gaat erom dat je wat leert en dat je na een uur tevreden van je paard af stapt.

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:08

Nou dan kan ik ook op wedstrijden wel in een slobber trui aankomen en in een vies sjabrakje. Je gaat meestal naar een clinic toe en ik wil dan het paard een beetje pronken (ik ben er trots op) Ik denk dat een lesgeefster bij iemand die alles mooi heeft zo van die steekt er tijd is die wil iets met zijn paard bereiken maar als iemand met een half geborsteld paard vies dekje etc. komt denk ik dat ze ook zoiets heeft is ze uberhaupt wel geinteresseerd!!
Phiabink jij hebt ook zo je eisen. je wil geen gympen bijv. zien terwijl sommige het liefste daar mee rijden en daarr chaps overaan.

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:10

er heeft hier nog niemand gesproken over een onverzorgd paard,meer dat de paarden wel verzorgd eruit zien,de ruiters ook,maar de een vind een zwarte rijbroek en zwarte trui netjes de ander gaat in het zwart wit,en geheel in setje,dat is de discussie...

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:41

eerlijk gezegd vind ik invlechten voor de dressuur wel een must, net als redelijk strak zittende kleding, zodat je ook idd houding van ruiter en paard kunt beoordelen.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 14:58

Whisperke schreef:
Phiabink jij hebt ook zo je eisen. je wil geen gympen bijv. zien terwijl sommige het liefste daar mee rijden en daarr chaps overaan.

Zeker nog nooit iemand gezien waarvan de voet door de beugel schoot en mee mocht hangen aan een paard. Het is levensgevaarlijk om zo te rijden. Aan gympen zitten geen hakken. De hak zorgt er ook voor dat je voet moeilijk door de beugel kan schieten.

Een voetballer heeft voetbalschoenen aan en een ruiter rijlaarzen. Chaps zijn ook best, mits er goede schoenen met een hak onder zitten.
Zelf weet ik niet beter om met rijlaarzen te rijden. Ja, ik ben van het oude stempel . Ik kan niet eens met schoenen en chaps rijden.

Of je nu les heb van je eigen instructeur of les heb bij een clinic, je moet gewoon zorgen dat het er netjes uit zit en je zadel en hoofdstel goed past.

Over vlechten. Ik heb een fries en een andalusier, beide met lange manen, die vlecht ik wel in als ik rij. Je graait steeds in de manen en de manen schuiven onder het zadel. Bij hun maak ik een hengstenvlecht. Ik had een KWPN merrie en die had gewoon netjes handbreedte korte manen. Als de manen netjes zijn getrokken, dan vind ik vlechten voor een clinic ook niet echt nodig.

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:25

Lielle schreef:
eerlijk gezegd vind ik invlechten voor de dressuur wel een must, net als redelijk strak zittende kleding, zodat je ook idd houding van ruiter en paard kunt beoordelen.

geloof dat ik niet echt graag mezelf strak van boven aankleed,meer lekker ruim...

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:26

ik zat niet meteen aan een aangegoten minitopje te denken, maar gewoon een glad vallende trui ipv een slobbertrui

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:28

dan nog niet echt.....

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 17:24

Whisperke schreef:
Nou dan kan ik ook op wedstrijden wel in een slobber trui aankomen en in een vies sjabrakje.

Bij een wedstrijd zijn er duidelijke kleding voorschriften. Bij een clinic is het vaak correcte kleding, schoeisel en cap.
De rest hangt van de persoon zelf af. Waarom bij een clinic wel getailleerde kleding voor de houding (al geloof ik dat een goede instructeur dat ook door een losser kleding stuk kan zien) en in je eigen les stelt men daar minder eisen aan

Nou ja ik ga lekker lessen in mijn thermoshirt bodywarmer en fleecevest. Samen met een broek die er niet bij hoort. De kleur van het schabrak hangt er vanaf welke boven op de stapel ligt

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 17:38

sjakie schreef:
Bij een wedstrijd zijn er duidelijke kleding voorschriften. Bij een clinic is het vaak correcte kleding, schoeisel en cap.
De rest hangt van de persoon zelf af. Waarom bij een clinic wel getailleerde kleding voor de houding (al geloof ik dat een goede instructeur dat ook door een losser kleding stuk kan zien) en in je eigen les stelt men daar minder eisen aan

Dat denk ik ook wel.

sjakie schreef:
Nou ja ik ga lekker lessen in mijn thermoshirt bodywarmer en fleecevest. Samen met een broek die er niet bij hoort. De kleur van het schabrak hangt er vanaf welke boven op de stapel ligt

Je lijk mij wel.

Het verschil tussen de clinic en je gewone les is ook vaak de prijs per uur wat je moet betalen. Met een setje, dat je speciaal heb aangeschaft voor de clinic , wordt de clinic wel heel erg duur i.pl.v. een gewone les van je gewone instrukteur in je normale kloffie.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 18:46

ik vind idd dat je als instructeur ook in rijkleding moet verschijnen. Als je ruiter problemen heeft met het paard moet jij het indien gewenst over kunnen nemen. Ik heb mijn rijlaarzen dan ook altijd in de auto mee om die aan te kunnen doen indien nodig.

Ik verwacht van mijn lesklanten rijlaarzen (of gaithers) omdat chaps anders rijden dan laarzen en je anders gezeur krijgt als ze op concours zijn geweest dat het daar niet goed gaat. Dat is meer iets dat ik uit ervaring geleerd heb.
Echte recreatieruiters heb ik eigenlijk niet als klanten, meestal bellen ze als ze aan wedstrijden beginnen te denken en dan trainen we dus ook naar de wedstrijden toe.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 01:42

goed passend harnachement en rijkleding laten een ruiter vallen of staan.
(te) wijde laarzen kunnen er al voor zorgen dat de hulpen niet goed doorkomen, en leg voelen eens uit bij het "plaatje"wat je ziet als lesgever....
een (te) dik bit...
smerige beenbeschermers.
heeft iemand als een gevoeld hoe een dekje voelt dat nat is gewest van het zweet?
of een singel die niet niet gepoetst/gereinid is?

Voor mij laat iemand die schoon dekje, bijpassende kleding, en eventueel beenbeschermers zien dat men oog voor detail heeft.
En nog steeds kan 1 gek meer vragen bedenken die 10 geleerden niet kunnen beantwooden, even over het Ja, maar- gedoe....
Waarom alles maar aannemen wat er gezegd wordt?
Wie heeft de DA gevraagd hoe vaak hij al een hengst gerruind heeft toen hij/zij met jou hengst begon?
Wie heeft de Da gevraagd hoeveel merries hij/zij al opgevoeld heeft toen jou merrrie opgevoeld werd?
wabnt dat is ook oog voor detail, en niet zomaar alles aannemen
En mag men daarom wel of niet "ja maren" tijdens een clinic?

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 08:25

Ik ja-maar ook bij mijn DA en bij mijn hoefsmid en zelfs bij de man die al 8 jaar mijn voer brengt.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 08:36

sjakie schreef:
Ik ja-maar ook bij mijn DA en bij mijn hoefsmid en zelfs bij de man die al 8 jaar mijn voer brengt.

Dan ligt het er dus niet aan of je dan wel of niet met een setje verschijnt op een clinic....

Dan kunnen we dus het volgende uitsluiten?
Waarom helemaal in een setje tijdens een clinic?
het antwoord is NIET: Om alleen maar je "Ja maar"en....

Next...

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 08:39

Daarom ben ik ook van mening dat je in set gaat omdat je het zelf mooit vindt. Alle andere redenen vind ik meer externe redenen om het setje verder "goed te keuren". Oftewel dat je het meer dan alleen mooi vindt.

Serendipity1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 08:47

Ik denk idd dat dat gewoon is om de zooi er netjes uit te laten zien. Maar toch, sommigen gaan imo toch te ver. Meer iets van: Goh, ik krijg les van een 'belangrijk' persoon, dus dan moet ik er goed uit zien, want straks krijgt ze nog een verkeerde indruk van me.. Dat zou mij zelf geen hol uitmaken, maar snap het van sommigen mensen wel En toch ben ik dol op setjes Maar dan omdat ik het zelf mooi vind, en niet voor een ander.

En het viel me ook direcht op dat Lielle bij de Tyrza-les lekker netjes en normaal gekleed was Erg leuk!

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 08:48

dank je wel Ik heb er ook wel over nagedacht, wilde wel netjes maar niet overdreven gaan