Lielle schreef:
Ik vond jouw reactie dat je dan maar moet aanrommelen (of zoeits, heb de tekst niet bij de hand) toch redelijk aangevallen overkomen.
Ja, ik had het er ook over dat ik mij niet aangevallen voelde tot die reactie van Alane en die van jou daarachter..
Citaat:Ik heb dat nergens beweerd. Ik kan niet inschatten vanaf het scherm hoeveel ervaring jij hebt en ik heb al nergens beweerd dat je het alleen doet om jezelf gemakkelijk te maken (alsof dat trouwens een schande zou zijn). Ik denk alleen dat een ruiter met meer gevoel dan jij en ik zit paard waarschijnlijk zonder hulpteugel nageeflijk kan krijgen.
Idd, dat weet je niet .. maar over dat gevoel enzo kwam het toch zo over. En dan mag die ruiter met gevoel gerust eens langskomen .. niet elk paard is hetzelfde. En van dat kijken kan ik dan ook weer leren...
Citaat:Ik twijfel aan jouw gevoel, net zo goed als ik dat aan mijn eigen gevoel doe. Ik heb pas op een zeer ver doorgereden paard (GP niveau) gezeten en dan kom je er wel achter hoeveel er nog te leren valt. Ik denk nl dat ruitergevoel geen absolute grootheid is, maar iets dat je in de loop van de jaren ontwikkelt en uitbouwt door heel veel verschillende paarden te rijden. En ik weet van mezelf heel zeker dat ik nu meer ruitergevoel heb dan toen ik net van de manegepony's kwam.
Juist door de doorgereden paarden te rijden zoals je ze nu hebt, ontwikkel je dat gevoel verder. Je hebt eigenaren die goud waard zijn, dat meen ik echt.
Ik heb ookal op een GP-paard gereden, maar je moet niet op een GP-paard rijden om te weten da het moeilijk is alles perfect te kunnen en dat er altijd nog te leren valt .. alleen maakt dat paard je dit nog maar eens extra goed duidelijk...
Het is ook zo dat je paard na de manège meer ruitergevoel krijgt, maar daarmee weet je nog niet hoe dat zit met mijn gevoel en mijn kunnen ... ik rij namelijk niet meer op een manège...(dat voorbeeld wat ik gaf was gewoon een vergelijking, en gebaseerd op een tijd geleden).
Citaat:ja dus. Ik weet niet hoe oud je bent en hoe lang je al rijdt, maar het is toch niet raar dat je minder ervaring en ruitergevoel hebt dan iemand die al dertig jaar rijdt en tentallen paarden in de sport heeft uitgebracht? Die heeft ook meer gevoel dan ik.
Dat is waar, maar daarmee weet je nog altijd niks van mij .. Wie zegt er dat ik geen 30 jaar ervaring heb en weet ik veel welke paarden allemaal heb uitgebracht? (ok, dat is nu wel niet zo he
). Je veronderstelt dat dit zo is .. zoals dat bij de meeste hier op bokt wel zal zijn ... maar daarom geldt dit niet voor iedereen.Citaat:Als je houding op de 2e foto ziet, zou ik daar al absoluut geen inwerking meer willen hebben, dat is een prima houding om mee verder te werken.
Ligt natuurlijk aan je persoonlijke eisen en verwachtingen van je paard .. sommigen (ik kan mij voorstellen vooral springruiters) zullen deze houding een goede basis vinden om mee te werken, anderen zullen eerder tevreden zijn met volledige nageeflijkheid (3e foto). Dat is ieder zijn eigen keuze ....
Citaat:ik zie niet echt kwaad in deze teugels, zie er ook niet echt voordeel in en wel een risico.
Laten we het hier dan maar op houden