waarom dat gezeur over een cap?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mulan

Re: waarom dat gezeur over een cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:07

Ik heb een auto-ongeluk gehad: 4 mensen in de auto (incl. inzelf)
Ik droeg als enige een gordel en de andere drie niet. Ik had niets, 2 zwaargewond en 1 dood. (alledrie uit de auto gevlogen)

Die gordel gaat altijd om, dat snap je.
Mijn cap gaat altijd op sinds mijn paard hem (terwijl hij op m'n hoofd zat) in twee stukken schopte. Het bloed spoot werkelijk rond, ik had een zware hersenschudding maar was errug blij dat het mijn cap was die in twee stukken lag en niet mijn schedel.

Cap, gordel... het zijn voorzorgsmaatregelen en ik rij liever 100.000x voor niets met een gordel om of cap op, dan 1 keer achteraf te moeten zeggen (ALS je het nog na kan vertellen tenminste): had ik het nou toch maar gedaan!

Ondanks deze heftige ervaringen realiseer ik me ook wel dat er maar weinig mensen zijn die niet weten waar een cap voor dient. Als ze hem dus niet opzetten, weten ze heus wel dat ze een (verhoogd) risico lopen.
Dan kan je het nog een keer opmerken, maar dan ben je toch klaar...
er verder over zeuren heeft weinig effect, dus laat ik dat achterwege.
Voor mij dus geen gezeur over een cap en al helemaal niet als TS al in het begin aangeeft geen commentaar over de cap wenst te ontvangen, omdat dat eigen risico is.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:13

ik vind het nog steeds mij eigen leuzen wel of geen cap.
als ik intensief rijd dan wil ik geen cap op ik zweet me eigen een ongeluk .
Maar goed bedoelde advies is natuurlijk altijd welkom.
Maar als je hier een foto plaatst word er over alles doorgezeurd.
Waarom bandages? waarom martingaal?
waarom dit? waarom dat?
laatst was er een foto hier van een klein meisje op een hafje gewoon leuk om te zien wel een cap op maar ze trok aan de teugels zat niet goed hakken niet naar beneden etc etc
Was echt te triest voor woorden was ook echt boos op al die reacties.
we kunnen niet allemaal gelijk grandprix rijden maar dat werd wel verwacht pffffffff ongelovenloos

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 22:14

Sommige mensen zijn gewoon nogal goed in doordraven

En wat betreft BIT: ik ben ook gefotografeerd voor Bit en ik MOEST een cap op, anders mochten de foto's niet gepubliceerd worden. Ben dan wel benieuwd over welk nummer je het hebt

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 22:16

Bit?????
heb ik even niet meegkregen

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 23:51

Vorige pagina

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 10:51

Besef je wel dat als je valt , en geen cap ophebt dat je voor de rest van je leven verlamd kan zijn! Ik ben al veel gevallen , en al die keren had ik me niet pijn gedaan , tot enkele maanden geleden. Mijn paard begon zonder reden te bokken , en ik had bijna een schedelbreuk (gelukkig had ik m'n cap op)

Dat sommige mensen hun cap niet dragen is inderdaad hun zaak , maar ik denk dat de meeste mensen hun er gewoon op willen wijzen dat dit gevaarlijk is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 10:54

als je geen bp draagt dat je voor de rest van je leven verlamd kan zijn

Het lijkt bijna wel als je een cap op hebt dat je onschendbaar bent ofzo

was het maar zo, had ik hem de hele dag op

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:07

En dat je juist door een cap eraf kunt vallen?
Heeft mij een zware hersenschudding en een beschadigde nek bezorgd.
Nu durf ik niet meer met cap door het bos, mijn paniek is dan zo groot dat ik vergeet te rijden en juist ongelukken maak.
Je kunt ook met cap op verlamd raken hoor, daar zit de bescherming van dat ding niet.
Mijn dochter heeft een goedgekeurde cap gehad die goed af was gesteld, paardje schiet er vandoor en cap zit achter op haar hoofd.
Als ze toen gevallen was was het leed niet te overzien geweest.

anne7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:13

Erg leuke discussies altijd.
Ik blijf er bij dat het eigen keus is.

Zelf rijdt ik op mijn eigen merrie (van 22 jaar) zonder cap.
Op de 4-jarigen die ik rijd en met springen heb ik hem wel altijd op. (dat heet risico analyse )

Je kan niet alles voorkomen, daar voor maak je inschattingen. En zoals iemand al eerder aanhaalde: stap je ook op de fiets met helm? Nou weet ik wel dat een fiets geen paard is (onvoorspelbaar), maar in het verkeer heb je ook niet altijd invloed om je mede weggebruikers.

Tegen mijn bijrijders heb ik gezegd dat ze tot hun 18de met cap moeten rijden, daarna zoeken ze het maar uit. (eigen verantwoording)

Ik vind het heel verstandig dat mensen met cap rijden, maar laat een ieder in zijn eigen waarde over deze keus

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 15:09

Het is eigen keus natuurlijk.. Maar als ik zelf heb gezien hoe goed zo een cap eigenlijk werkt heb ik hem altijd op.. Ik heb mezelf gezworen hem altijd te dragen.. Wat is nou belangrijker? Je veiligheid of een vervelend gevoel op je hoofd wat je niet wilt? Straks houd je er blijvend letsel aan over.. En je kunt toch even hard vallen met een paard dat er gewoon van door schiet als dan met springen.. Alsnog blijft het hun eigen keuze.. Maar ik denk dat mensen alleen maar willen waarschuwen..

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 15:18

Ik draag nu ook geen cap, dat komt gewoon omdat het paard waar ik op rijd voor 100% te vertrouwen is. Als ik val dan hoef ik ook geen medeleven van andere mensen en is het hard gezegd 'Eigen schuld dikke bult!' Maar met springen, buitenrit of als ik op een ander paard stap gaat die cap gewoon op

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 15:20

CAuvraySky schreef:
Besef je wel dat als je valt , en geen cap ophebt dat je voor de rest van je leven verlamd kan zijn!

Dus mijn gekneusde rug van 4 jaar geleden was te voorkomen geweest als ik maar een cap had gedragen?

Mijn pony rij ik altijd zonder cap, mijn paard met cap. Idd wat een ander al zei: risico analyse.

Prrrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 15:34

Risicoanalyse...mooi woord.

Als dat makke paard in de binnenbak een schuiver maakt en de ruiter moet richting ziekenhuis met een hersenschudding wordt het financiële risico echt niet gedragen door degene die 'eigen keus' riep Dat is toch echt de belastingbetaler. Je kunt niet alles ondervangen (een bodyprotector zou inderdaad nog meer leed schelen) maar je hoofd is zoooo kwetsbaar - als iemand niet ziet welk risico je loopt zonder moet je hem tegen zichzelf in bescherming nemen.

Waarom moet een motorrijder een helm op en een paardrijder geen cap?

Gelijke monniken, gelijke kappen.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 15:36

Prrrr schreef:

Als dat makke paard in de binnenbak een schuiver maakt en de ruiter moet richting ziekenhuis met een hersenschudding wordt het financiële risico echt niet gedragen door degene die 'eigen keus' riep Dat is toch echt de belastingbetaler. Je kunt niet alles ondervangen (een bodyprotector zou inderdaad nog meer leed schelen) maar je hoofd is zoooo kwetsbaar - als iemand niet ziet welk risico je loopt zonder moet je hem tegen zichzelf in bescherming nemen.

Ten eerste loopt een paard geen 120km p/u, ten tweede is de geblesseerde zelf ook belastingbetaler, ten derde kun je niet alle risico's uitsluiten en ten vierde: dan moeten we maar met z'n alleen stoppen met paardrijden.

Als mijn paard een schuiver maakt, dan ben ik toch echt eerder bang voor vitale organen die gemakkelijk te raken zijn, niet voor mijn hersenen welke verstopt zitten onder een paar cm. schedel.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 15:41

coydog schreef:

Mijn dochter heeft een goedgekeurde cap gehad die goed af was gesteld, paardje schiet er vandoor en cap zit achter op haar hoofd.
Als ze toen gevallen was was het leed niet te overzien geweest.

betekend toch dat de cap NIET goed zat
hij mag niet afvallen als die goed vast zit
zou toch desnoods langs een ruitersport zaak rijden en kijken of die echt wel goed zit en juist is afgesteld

caps met een vaste voorzijde (klep ) zijn idd erg gevaarlijk als je op de voorkant valt dan kan je juist door je cap je nek breken (maar zonder cap kan dat ook vergeet dat niet )

ik heb hier kindercaps tegen inkoops prijs met de hoop dat als moeders hier komen met hun kroost ipv een rijbroekje een cap nemen
maar nee cap lijkt op de laatste plaats te liggen bij beginnende ruiters

laarsjes en rijbroekjes gaan voor

maar ieder het zijne

Prrrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 15:44

Maakt niet uit: een motorrijder die stapvoets rijdt moet nog steeds een helm op, ik heb de indruk dat lang niet alle paardrijders ook in de belastingbetalende leeftijd zijn.

Dat je niet alle risico's uit kan sluiten ben ik met je eens. Risicoloos leven is geen leven. Maar als een dergelijk groot risico met zo'n kleine moeite zoveel te verkleinen is, ben je het aan jezelf en iedereen die de Nederlandse gezondheidszorg betaalt verplicht om dat risico te verkleinen (vind ik, maar dat was duidelijk, toch?)

Ik weet niet wat voor indruk jij hebt van de dikte van de menselijke schedel, maar een paar centimeter strookt niet helemaal met wat ik ooit met biologie heb geleerd Da's maar een kwetsbaar schilletje.

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 15:44

Mensen die geen cap op doen zijn gewoon stom. Ik rij altijd met cap (oke, voor een foto zet ik hem weleens af), ik heb laarzen met een hakje en veiligheidsbeugels. Het is natuurlijk ieder zijn keuze maar vergelijkingen met fietsen met een helm op vind ik ook nergens op slaan, een fiets bokt niet en slaat ook niet ineens op hol. En dan kan je wel zeggen dat er in het verkeer invloeden zijn van buitenaf maar dat heb je met paardrijden ook. Er kan ook ineens een vrachtwagen langs de bak denderen, of een stel van de penny's die over het erf gaan rennen, daar zullen veel paarden ook van schrikken. Maar zoals ik al zei is het ieder zijn eigen keuze......... en het zal me echt een rotzorg als een ander een hersenbeschadiging oploopt omdat diegene zo dom was om geen cap op te zetten.

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 15:51

Ik ben het hier helemaal mee eens!

En Quellian, wat ontzettend kort door de bocht zeg!!
Je vitale organen? Volgens mij zijn dat o.m je hersenen hoor en die schedel, die kan echt wel kapot. Mijn schedel is midden voor mijn hoofd flink verbrijzeld. Echt helemaal kapot door een klap van een paard. Er zit nu een kunststof plaatje over het ontstane gat, dus aub zeg niet van de ondoordachte dingen!
Een cap is idd een ieders eigen verantwoording, maar denk niet dat er nooit iets met je kan gebeuren. Zo in de trant van ver van m'n bed show.
Een superbraaf paard kan ook schrikken of struikelen en ten val komen. Je blijft echt nergens.

mexxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 15:58

Citaat:
runningkawa schreef:
Ik heb eens een gebroken oogkas opgelopen toen ik er naast stond

en een cap zit niet op die plek

Misschien moeten we zo'n american football helm op gaan doen

viel je oog ertoen uit??

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:00

Dan ben ik maar kort door de bocht, zal me allemaal aan mijn derriere oxideren, heb werkelijk poep aan wat jij vindt van mij.

Ik rij niet met cap als ik dat niet wil en niemand die me dat verplicht. Wat is jullie probleem als ik mijn nek breek? Je belastingbijdrage gaat er echt niet door omhoog.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:05

de meeste ongelukken bij het paardrijden gebeuren naast het paard.
dus niet als je erop zit.
Maar goed De kans dat bestaat dat je van je paard afdonderd enzo dat je met je hoofd op de grond komt.
Maar dit gebeurt maar zelde of nooit.
het meest voorkomende letsel dat voorkomt door een val van je paard is rugletsel.
Hier is onderzoek naar gedaan door een universiteit van wageningen geloof ik.
Op plaats 2 is wat quellian al zei je organen een klap long wel te verstaan.
Hersenletsel kwam niet eens voor op het lijsje.
Maar neemt niet weg dat het niet kan gebeuren je weet maar nooit.
Maar trek geen vergelijking met een autogordel want dat is dus geen vergelijking.
Dus allemaal een protector om en cap als we onze paarden aan het poetsen zijn.

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:06

volgens mij lees jij niet goed: Ik zeg namelijk onderaan dat ik het idd een ieders eigen verantwoording vind!
En ja, ik vind je superstom als je het niet doet (das mijn persoonlijke mening, dus geen aanval op jou!), maar zoals jij al zei: Daar heb jij dan weer poep aan! En daar kan ik dan weer hard om lachen!

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:07

oja op plaats 1 stond ongevallen naast het paard verbrijzelde ledematen vooral de voeten en tenen.
Dus dat is stalen neuzen draag is nog geen eens zo slecht haha

Prrrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:08

@ Quellian: uhhh: we hebben wat problemen met het financieren van de gezondheidszorg? En dat zie ik echt wel terug op mijn loonstrook.

ik vind niks van jou, ik vind iets van je mening - jou ken ik verder niet, toch?

Ben wel benieuwd waar voor jou de grens ligt. Zou je bijvoorbeeld motor gaan rijden zonder helm? (maar dat is dan misschien off-topic)

@Moniek: in hoeverre is in dat onderzoek meegenomen dat ruiters meestal wèl iets op hun hoofd hebben?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:08

mexxje schreef:
Citaat:
runningkawa schreef:
Ik heb eens een gebroken oogkas opgelopen toen ik er naast stond

en een cap zit niet op die plek

Misschien moeten we zo'n american football helm op gaan doen

viel je oog ertoen uit??

bijna

maar ik kon idd niet meer knipperen met dat oog en mijn mond deed het ook daar aan die kant niet meer.

Cap had niks opgelost

10 jaar na een val op mijn rug, doet mijn rug nog zeer.
zou een cap dat verminderd hebben?

en toen ik viel met paard en al dat mijn teen nu nog scheef staat?

ook die gebroken elleboog was niet gebroken met cap zeker

En bij een andere val met paard en al, dat helemaal dikke onderbeen zeker ook

Met andere woorden, dat gezever over alleen een cap is gewoon te kort door de bocht.

ow ja, betaal al belasting sinds m'n 16e, dus ik mag vallen
Draag soms wel en soms niet een cap
wel altijd veiligheidsbeugels, nooit bp

draag wel een helm op de motor, ook de autogordel, maar lopend of fietsend over staart geen helm (staat bij hoofdletsel op 1 dat fietsen)