wie gebruikt er een pessoatuig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 12:02

zoals toydol hem doet.. doe ik hem ook.

#Ymke#

Re: wie gebruikt er een pessoatuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 12:49

Dan doe je het beter dan het merendeel

Flutterby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 18:26

poging 2: weet iemand hoelang de aanbieding van ooteman nog geldig is ?

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:23

Flutterby schreef:
poging 2: weet iemand hoelang de aanbieding van ooteman nog geldig is ?

geen idee, moet je ff mailen ofzo. Volgens mij staan hun aanbiedingen er best lang Ik heb dat ding toch al 4 maanden geleden daar gekocht.

Als ik hem trouwens hoger doe dan dit, dat bontje, dan is het effect van de achterhand ondersteunen weg.... Teminste, mevrouw gaat dan weer wat meer sloffen (wel 'hard' maar niet actief) en op deze hoogte loopt ze achter het actiefst.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 23:10

Maar toydoll, niemand heeft gezegd dat jou bontje verkeerd zit

Ilse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 23:51

Die van mij zit zo:

Afbeelding

Dat het koort niet door het ringetje gaat is omdat ik te weinig ringetjes op deze singel heb zitten, maar zo gaat het ook prima.
De rest van de foto's is trouwens te zien bij haw.

Longeren is met de pessoa gewoon veel meer een ondersteunde training voor mij geworden, ideaal als ik een dag geen zin heb om te rijden maar hem wel goed door wil trainen .

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 08:01

#Ymke# schreef:
Maar toydoll, niemand heeft gezegd dat jou bontje verkeerd zit

Nee haha, maar die van Sily zit wel hoger, als ik hem dus zo hoog doe dan werkt t niet meer. Niet bij mijn pony teminste.

Maargoed :p

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 11:37

silvana schreef:
De reden dat je de katrollen aan je bit vast maak is dat je het veren van je hand naboost.Als je een touw door je bit ringen heen doet zet je hem vast net als je met een slof doet die je continu gespannen houd.Als je niet weet hoe je met een pesoa moet werken ben je alleen maar heel wijs als je er af blijft net als met iedere hulpteugel.Als je denkt het beter te weten moet je het vooral doen

Ik kan aan deze redering geen touw vastknopen

Hoe kan je een slof constructie nou vergelijken met de pessoa- touwtjes die DOOR de bitringen heen lopen van tussen de voorbenen, naar de bitringen (er DOORHEEN) naar de singel (er DOORHEEN) naar het bontje.
Als het paard z'n achterhand er goed onder zet, creëert hij van voren ruimte. Dat is de opzet van de pessoa namelijk.
Ik begrijp niet goed hoe jij denkt over de toegevoegde waarde van de katrolletjes.
Imo loopt de verbinding dan alleen een stuk soepeler. De verbinding is 'verender'. Dat is voor mij dus óók de reden om de katrolletjes aan de bitringen te bevestigen, en niet aan de singel omdat ze daar totaal geen functie hebben.
Maar daarmee kan je niet stellen dat wanneer je de touwtjes door de singel haalt, je je paard vastzet 'zoals bij de slof'
Die vergelijking gaat helemaal niet op omdat de constructie verschilt.
Ik vind het dan ook een beetje flauw van je om dan ietwat cynisch in je bericht eraan toe te voegen dat wanneer iemand het beter denkt te weten, het vooral maar moet doen. Helemaal wanneer ik je mening lees dat wanneer iemand niet het correcte gebruik van hulpteugels kent, hij de hulpteugels maar in de kast moet laten liggen.
En dat terwijl je er zelf blijk van lijkt te geven niet het verschil in werking te kennen tussen (continue aangetrokken ) slof en pessoa (zonder katrolletjes)
Of begrijp ik je gewoon verkeerd?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:42

Nathalie schreef:
Ik gebruik m ook en vind m helemaal geweldig!
Hier fotos van Danny met de pessoa!

Afbeelding
Afbeelding

Deze zit dus eigenlijk te laag, of kan dit nog net?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:53

Die zit te laag, hij moet eigenlijk net op of onder dat bolle gedeelte zitten, ietsje eronder kan geen kwaad, sommige paarden hebben net zo'n vorm dat hij snel naar boven schiet, en als je hem er dan net iets onder doet blijft hij keurig zitten.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:03

Silvana ik bedoel wel het katrolletje aan de bitringen maar het touw door 1 van de ringen van de singel voordat je hem vastmaakt.
Neem tenminste aan dat het ene reactie op mijn onduidelijke reactie was

nikiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:18

ik ben echt blij met dit topic! mijn zus en ik zitten er ook over na te denken om er 1 voor ons paardje te kopen.. maar nooit bij nagedacht dat er zo'n handleiding bij zou zitten.. gelukkig zijn er altijd mensen bij ons op stal die ons wel willen helpen en aan de goede reacties te lezen denk ik dat het tijd wordt dat wij er ook 1 aanschaffen..ben benieuwd hoe ze zal doen...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:31

Ik ga is ff op zoek naar de titel van het boek, ben benieuwd hoe het heet, kijken of het helpt.

straks maar is ff proberen te longeren.

Ik heb er alleen 2 bontjes bijzitten, eentje voor achter de kont en die andere???

die is overigens een stuk kleiner

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:32

Mulan ,wat ik bedoel is wat jij bedoelt .Dat je de katrolletjes aan de bitringen moet vastmaken om de boel soepel te houden.Doe je dat niet.Dus zet je je katrolletjes aan je singel vast en haal je alleen je touwtje door je bitringen.Dan ...krijg je dat slof effect.Die touwtjes gelijden namelijk niet die trekken dan alleen het hoofd naar de borst.Ik vind het voorbeeld van de foto hier boven gewoon hoe het niet moet.
En ik blijf bij mijn standpunt dat je aan hulpteugels niet moet beginnen als je niet weet hoe het werkt.Voor dat ik aan iets begin of koop ga ik me eerst informeren zodat ik weet hoe het werkt.Je hebt je paard eerder verpest als dat je hem goed hebt.En voor mij is ze me te dierbaar om er zo maar mee te gaan prutsen.

Sily ik weet niet meer of het op jou onduidelijke reactie was .Blijkbaar ben ik ook niet duidelijk

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:40

Maar afin, als je zoals Haanstra longeert met touwtjes, dan glijden die touwtjes toch door de bitringen? Als je nu met pessoa longeert en de katrolletjes niet gebruikt, dan heb je toch gewoon hetzelfde effect als bij de touwtjes: het touw kan door de bitringen glijden. En je zet je paard dus niet vast. Of de touwtjes nu rond de bitringen glijden of rond de katrolletjes die zijn vastgeklikt aan het bit, dat maakt toch niet uit?

Sassieja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 14:43

Ik ga dit topic in de gaten houden!

Interessant!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:48

Hahahaha we bedoelen iig hetzelfde.
Door de verhuizing kan ik zo snel dat pessoa boek niet vinden, baal zucht, maar ben nog uitzoekende en pakkende en kom het dus wel tegen

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 23:12

Eilandje schreef:
Maar afin, als je zoals Haanstra longeert met touwtjes, dan glijden die touwtjes toch door de bitringen? Als je nu met pessoa longeert en de katrolletjes niet gebruikt, dan heb je toch gewoon hetzelfde effect als bij de touwtjes: het touw kan door de bitringen glijden. En je zet je paard dus niet vast. Of de touwtjes nu rond de bitringen glijden of rond de katrolletjes die zijn vastgeklikt aan het bit, dat maakt toch niet uit?

Juist, dat bedoel ik dus.
Het enige verschil is dat de verbinding met katrolletjes wat verender (en dus soepeler) verloopt.
Maar zonder katrolletjes is de pessoa niet -ik herhaal- NIET vergelijkbaar met de werking van een slof.
Een vastgehouden slof, daarbij gaan de touwtjes van 'vast' (singel) via de bitringen naar 'vast' (de handen) waarbij links en rechts onafhankelijk van elkaar vastzitten. Paard kan dan wel hoofd omhoog en omlaag doen (opgekruld), maar geen lengte in de hals krijgen en wanneer paard zelf steling aannneemt valt de druk op één kant van het bit weg.

Met de pessoa kan dat wel omdat dat geen 'vast'-'vast' verbinding is. Die zit vast tussen de voorbenen, door de bitringen via singel naar achterhand. Paard kan nu WEL lengte in hals maken door achterhand eronder te zetten.
Bij het longeren met touwtjes is het verschil dat links en rechts (over de schoft) met elkaar in verbinding staan. (paard kan zelf stelling aannemen waarbij druk op beide kanten van het bit gelijk blijft)

Dus nogmaals:
hoewel de pessoa zonder katrollen aan het bit idd de verende werking wat mist, kan je NIET stellen dat dat vergelijkbaar is met het vastzetten van je paard d.m.v. een vastgehouden slof.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 11:35

ik heb het gisteren geprobeerd op een pony bij mij op stal.

Moet zeggen dat ik het een erg moeilijk spelletje vind.

Het verstelbare gedeelte achter bij het bontje zorgt ervoor dat je het bontje hoger of lager kunt doen?

Ik vond het ook erg moeilijk om te zien hoe 'strak' het andere gedeelte moet zitten.

I need help

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 11:38

Bij jullie zit overigens alles ook veel 'strakker'als bij mij. bij mij hangt het veel meer in boogjes

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:21

Vonneke in het begin zat die van mij ook veel losser hoor.
Doe het maar hetzelfde als inrijden.
Rustig beginnen en steeds iets meer opbouwen.
Steeds iets strakker dus, je ziet vanzelf of het wel of niet goed is, zelfde met als je erop zit.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 17:26

Ik had zelf al een topic geopend, aangezien ik dacht dat deze alleen ging om wie wel of niet de pessoa gebruikt. Maar dat was dus niet zo.

Ik heb op pagina 3 van dit topic 4 plaatjes zien staan over hoe je de pessoa kan gebruiken. Kan iemand mij misschien vertellen welke manier het beste werkt voor mijn pony? Het gaat om een Haflinger die haar rug en nek wel eens vast wil zetten. Vandaag heb ik de eerste manier geprobeerd, lang en laag. Maar dat werkt alleen in stap. Is dat een kwestie van wennen?

Eilandje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 22:01

Loesjuh schreef:
Ik had zelf al een topic geopend, aangezien ik dacht dat deze alleen ging om wie wel of niet de pessoa gebruikt. Maar dat was dus niet zo.

Ik heb op pagina 3 van dit topic 4 plaatjes zien staan over hoe je de pessoa kan gebruiken. Kan iemand mij misschien vertellen welke manier het beste werkt voor mijn pony? Het gaat om een Haflinger die haar rug en nek wel eens vast wil zetten. Vandaag heb ik de eerste manier geprobeerd, lang en laag. Maar dat werkt alleen in stap. Is dat een kwestie van wennen?

Hoe bedoel je, dat werkt alleen in stap?
Veel mensen gebruiken hun pessoa alleen op die stand, en dat is ook de stand waar je moet mee beginnen.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 22:36

Het werkte alleen in stap omdat Indy in draf en galop weer de boel vast ging zetten.

XxXLienkeXxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 23:14

ik heb ook een pessoa...

Bij ro zit die zo
hier was ze nog wat frisjes...
Afbeelding

bij meer ontspanning
Afbeelding

Ik zeg er wel bij dit was weer de 1e keer na 2 jaar.