700 kilo spieren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 11:47

Lourens schreef:
Tja dat zijn een hoop reacties. In mijn ogen snijdt alleen de reactie van Riant hout, daar kan ik wat mee als leek. Het spijt mij maar de rest vervalt in herhalingen persoonlijke opinies en papagaai gedrag. Ik wil wel wat meer respect tonen, en dat doe ik ook, naar Riant. Als iemand mij een reply geeft en mij aanspreekt op iets wat ik helemaal niet schrijf dan hoef ik daar geen respect voor te hebben. Ik mag dan wel geen vertstand hebben van paardrijden, maar ik ben hier zeker niet de enige. Om even terug te komen op de uitzending....wie heeft deze nou echt gezien......zoals The Bitch schrijft. Samjo, mishandelen is niet iets waar ik het over gehad heb, [b]Miss J zijn operante/klassieke conditionering denken vanuit een verkeerd referentiekader? Werkte Pavlov met dieren of mensen...dat [/b]bedoel ik, Coby = papegaai, Russel = papegaai, Marliesje = geen inhoudelijke reactie, Rrunningkaw, niet mijn posts gelezen/begrepen, Shadow dito, Billy mmmmm laat ik mij niet over uit. En Oscar begrijp mij niet verkeerd ik vind deze discussie juist erg leuk. Dat mensen de tijd nemen om op mij te reageren ben ik ze niet dankbaar, ik dwing niemand. Alles is uit vrije wil. Wel ben ik de mensen dankbaar die mij informatie verschaffen. Tot nu toe zijn er een aantal post die dit al gedaan hebben, dank hiervoor!

Ik ga maar even in op het zinnetje dat aan mij gericht is, en zal me proberen niet te hard te irriteren aan je houding.
Ga nou eens in op de zin die ik dikgedrukt had van je.
Jij wilde een discussie?
Ik zal je vertellen dat discussieren heel erg moeilijk is als je niet open staat voor standpunten van anderen.
Jij wil helemaal niks leren, jij wilt alleen horen dat mensen jouw mening delen, en sorry, zo werkt dat niet.
Pavlov is 1 van de vele onderzoekers met een theorie.
Toegegeven, hij heeft best leuke onderzoeken gedaan, en zijn theorietjes zijn zi gek niet, maar geen enkele theorie beslaat het hele veld van gedrag.
Daarbij werken we niet met paarden in een laboratirium.
Paarden leren door een interactie met hun omgeving, of dit nou de ruiter, een ander dier of de natuur is.
Daarbij gaat de theorie van Pavlov ook helemaal niet in op dingen als karakter en temperament.
Jij denkt dat paarden net zo reageren en denken als mensen, en dat is niet zo.
Tot nu toe heb jij een paar pagina's hele duidelijke en uitgebreide reacties gehad, waar voor een leek als jij heel veel informatie staat.
En wat is jouw reactie?
Ik heb er geen goed woord voor over.
Weet je wat namelijk nog iets heel belangrijks is in een goede discussie?
Respect hebben voor de mening van een ander.
Ik ben blij dat in ieder geval Riant tot je door kan dringen, ik zou zeggen, doe er wat mee.
En nog 1 tip:
Kijk eens wat verder op de site, er worden her en der hoopjes zwarte zadels aangeboden.
Kan je je eigen zwarte zadel meenemen naar de manege.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:37

Nou nou wat een discussie zeg..

Ik denk dat als je begint in de paardensport dat veel niet is wat het lijkt en dat je gaandeweg ngo een hoop leert.
Ik kan me nog wel herinneren dat ik het vroeger idioot von om met wielsporen te rijden en het kwam al helemaal niet in me op op een paard een oplawaai te verkopen.

Maar met dat je meer leert en begrijpt is het gewoon niet altijd wat het lijkt. Ik wil als mijn merrie te flauw wordt (of te drammerig) vóór de sprong weleens een tik meegeven gewoon omdat mijn paard "let op !" niet verstaat.

Het is uiteindelijk de kunst om een paard als een individu te zien en daar een team mee te vormen. Een brutaal paard moet je soms brutaat behandelen. Een nerveuzers onzekerder dier met meer beleid. Als het goed is weten juist de topruiters hoe ze dat moeten doen.

over hoe en wanner een paard een tik krijgt daar kunnen we het lang en breed over hebben.

En tik is niet alleen een straf, maar ook een waarschuwing en soms puur om te laten weten wie er ook alweer de leider is.
En zelfs soms is het moment niet perfect maar zo'n ruiter weet wat ie dat paard kan "aandoen" zonder dat het dier zicht tegen hem keert en zal verre van die grens vandaan blijven.

Immers er is wederzijds respect en vertrouwen opgebouwd, dat paard weet dat het straf krijgt als het iets niet goed doet maar weet ook dat het wordt beloond als het doed gaat.

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:41

Zal ik eens een voorbeeld noemen?
Mijn merrie Iela is gevoelig en temperamentvol.
Kijken in de richting waar ik heen wil is vaak al hulp genoeg, even een heel klein kneepje met mijn kuit is genoeg om haar voorwaarts te laten gaan.
Maar ook Iela heeft wel eens haar buien.
Ik geef een kneepje met mijn kuit, laat los, en dan is er soms ineens geen reactie.
Dan geef ik nog een keer de zachte hulp, nog niks.
Als ik dan zeker weet(dmv mijn instructrice) dat ik echt de juiste hulp gaf, krijgt ze een tik achter mijn been.
je kan dan namelijk wel door blijven gaan, maar daar leert ze niks meer van.
Zo'n corrigerende tik maakt haar weer even wakker, zodat ze haar aandacht weer bij mij heeft, en geen verkeerde hulpen aanleert.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:00

Ik weet zelf ook niet precies hoe het zit met conditioneren en leren van paarden maar ze bezittenwel een vrij hoge mate van intelligentie vind ik ..

Ik kan me soms toch echt niet aan de indruk ontrekken dat ze af en toe stronteigenwijs en dwars kunnen zijn

Ook met schrikken van dingen, soms schrikken ze echt .. maar af en toe springen ze op een willekeurig moment een gat in de lucht puur om onder werk uit te komen.

Dat verchil weet je eigenlijk pas als je het paard kent en het karakter weet.
Als mijn pard mij eraf knikkert, dan krijgt ie wel een schop en dan hoop ik dat zo'n dier na 10 keer weet

"hey als ik de baas op de grond kwak, krijg ik straf"

Dus met die 2 seconde regeld da's wel erg kort door de bocht. oik geloof niet dat een paard na 10 seconden is vergeten dat ie me er net af heeft gekinkkerd

Als mijn paard vandaag in de bak op punt X is geschrokken dan duurt het een uur voor ze er weer langs wil .. dus dat onthoud ze mooi wel.

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:06

Volgens mij zijn ze ook gewoon stronteigenwijs en dwars af en toe.
Maar daar heb ik zelf ook wel eens last van.

mams

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:59

MissJ schreef:
Samjo, mishandelen is niet iets waar ik het over gehad heb
[

Het woord mishandelen staat tussen haakjes en heb ik gebruikt
omdat jou reactie op zo`n manier op mij overkwam.
Helaas is dat dan ook het enige wat je schijnbaar hebt gelezen.

Paardrijden bestaat uit wederzijds respect zoals ook al eerder hier vermeld werd.
Of het nou een paard is van 700 kilo of een shetlander van 200 kilo, maakt echt niet uit. Als zo`n dier ook maar een fractie van een seconde bedenkt dat hij groter en sterker is dan jij, ben je het haasje.

Als die Beerbaum zijn paarden zou "mishandelen" dan zou hij op dit niveau echt niet meerijden, simpelweg omdat zo`n paard echt niet meer zal willen werken. Geloof me ik heb het gezien en van dichtbij meegemaakt.

Je kunt dan nu het hele verhaal aanpassen en ook mij als papegaai vernoemen

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:09

samjo schreef:
MissJ schreef:
Samjo, mishandelen is niet iets waar ik het over gehad heb
[

Het woord mishandelen staat tussen haakjes en heb ik gebruikt
omdat jou reactie op zo`n manier op mij overkwam.
Helaas is dat dan ook het enige wat je schijnbaar hebt gelezen.

Paardrijden bestaat uit wederzijds respect zoals ook al eerder hier vermeld werd.
Of het nou een paard is van 700 kilo of een shetlander van 200 kilo, maakt echt niet uit. Als zo`n dier ook maar een fractie van een seconde bedenkt dat hij groter en sterker is dan jij, ben je het haasje.

Als die Beerbaum zijn paarden zou "mishandelen" dan zou hij op dit niveau echt niet meerijden, simpelweg omdat zo`n paard echt niet meer zal willen werken. Geloof me ik heb het gezien en van dichtbij meegemaakt.

Je kunt dan nu het hele verhaal aanpassen en ook mij als papegaai vernoemen

Heb ik het ovre mishandelen gehad?

mams

Re: 700 kilo spieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:48

MissJ schreef:
Heb ik het ovre mishandelen gehad?

Nope, ikke dit heet "hoe verkloot ik een kwoot"

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 12:02

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 17:17

tjongejongejonge

paarden die op dat niveau springen springen ook over het hout als het effe niet past

karakter noemt men dat, en dat zelfde karakter zorgt ervoor dat het paard niet pikt dat het onterecht geslagen wordt.

Dus het zal echt wel terecht geweest zijn.

En dan nog iets, als 700 kilo iets ECHT niet wil, gaattie het ook ECHT niet doen. Hoe hard we ook slaan, wat voor een zooi we er ook aanhangen en wat voor een chemicalien we er ook instoppen.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 17:24

Lourens, ik vraag me trouwens af wat voor paarden jij rijdt.
Mijn paarden wegen ten eerste al geen 700 kilo, maar dan nog denk ik dat een paard wat uit alleen maar spieren zou bestaan het niet zou redden.
Hij heeft nl ook nog botten en organen etc nodig om een dwarsstraat te noemen. Als je het over 700 kilo spieren hebt, rij je dan op een olifant of zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:07

Dikke vette manegeknollen waar absoluut niet met zweepje op gereden mag worden

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 19:43

Nou een beetje Shire helemaal volgroeid en getraind moet toch in de buurt komen

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 16:39

Ik geloof dat lourens niet meer durft te reageren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 16:51

Een paard is een kuddedier en als het goed is, ben jíj voor hem de leider (baas is het verkeerde woord!)
En paarden werken graag, en ze weten toch dat dat ielige wezen op z'n rug, hem toch wat te vertellen heeft ..
Tja, jammer dat een paard het zo moet zien, dat paard moet toch eens kunnen weigeren?

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:39

Waar is de Penny patrouille?

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:40

Dat waren wij toch?

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:42

Is dat zo?
Wij waren toch papegaaien?

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:43

Nee hoor, ik niet, ik was de moeite niet om over te praten. Het enige leuke aan mij was m'n avatar

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 16:14

Bij mij mijn onderschrift.

Lourens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 13:00

Ooooohhhh billy ik ben idd aan het rammelen in mijn tuig. Denk ik gewoon alleen netjes "met respect voor jullie centaurs"post te lezen word ik geprovoceerd door billy, die mij vanwege eenzelfde provocatie heeft aangegeven bij de moderator. Ik kom hier om wat te leren en niet om ruzie te maken. Dus ik lees voortaan alleen.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 13:07

Ach, je zou niet de enige zijn geweest die hoog van de toren blazend binnenkomt en bij het eerste beetje tegengas alweer verdwijnt.
Vandaar mijn reactie.
Misschien moet je eens objectief kijken naar je eigen houding toen je hier binnen kwam. Als jij je normaal had gedragen en je open had opgesteld, was je heel anders ontvangen dan nu.
Maar goed, veel plezier met lezen, daar kun je ook veel van leren.
En ik wil nog even wat rechtzetten, ik heb niemand aangegeven, mods komen zelf ook wel eens in een topic kijken wat ze interesseert. En dan reageren ze dan op wat ze toevallig tegenkomen.

Lourens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 13:16

Oke kan mij aangeven wanneer ik niet normaal heb gedaan?
Ik vraag alleen maar wat........

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 13:19

Je hebt iedereen afgekat die geen antwoord gaf wat jij wilde horen.
Met dit soort antwoorden maak je je niet geliefd.
Lourens schreef:
Tja dat zijn een hoop reacties. In mijn ogen snijdt alleen de reactie van Riant hout, daar kan ik wat mee als leek. Het spijt mij maar de rest vervalt in herhalingen persoonlijke opinies en papagaai gedrag. Ik wil wel wat meer respect tonen, en dat doe ik ook, naar Riant. Als iemand mij een reply geeft en mij aanspreekt op iets wat ik helemaal niet schrijf dan hoef ik daar geen respect voor te hebben. Ik mag dan wel geen vertstand hebben van paardrijden, maar ik ben hier zeker niet de enige. Om even terug te komen op de uitzending....wie heeft deze nou echt gezien......zoals The Bitch schrijft.
Samjo, mishandelen is niet iets waar ik het over gehad heb, Miss J zijn operante/klassieke conditionering denken vanuit een verkeerd referentiekader? Werkte Pavlov met dieren of mensen...dat bedoel ik, Coby = papegaai, Russel = papegaai, Marliesje = geen inhoudelijke reactie, Rrunningkaw, niet mijn posts gelezen/begrepen, Shadow dito, Billy mmmmm laat ik mij niet over uit.
En Oscar begrijp mij niet verkeerd ik vind deze discussie juist erg leuk. Dat mensen de tijd nemen om op mij te reageren ben ik ze niet dankbaar, ik dwing niemand. Alles is uit vrije wil. Wel ben ik de mensen dankbaar die mij informatie verschaffen. Tot nu toe zijn er een aantal post die dit al gedaan hebben, dank hiervoor!

Als je "alleen maar wat wilt vragen" moet je openstaan voor de antwoorden, maar dat heb jij tot nu toe nog niet gedaan.

Lourens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 13:28

Ja billy sorry je hebt helemaal gelijk