Wie heeft er ervaring met barefoot? HOT OR NOT?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 12:30

Hoe is de beugel en singel ophanging bij de andere boomloze zadels zoals Torsion en BM?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 12:45

Bij de Bob Marshall zit zowel de beugel als de singel-ophanging aan de voor en achterkant ; dus bij de cantle en swell vast.
Hier kun je dat goed zien:
Afbeelding

Jetta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 12:47

vhnele schreef:
Ik heb anderhalf jaar gereden met een barefoot. Was er eerst zeer tevreden over en ik dacht ook mijn paardjes. Wel zit je zeer breed en kan je je benen moeilijk goed aanleggen voor dressuur. Ook reed ik altijd zonder beugels omdat de stijgbeugelophanging drukt op de rug van je paard zodra je er gewicht op legt (moet eens je hand onder de ophangiing steken terwijl iemand op het paard op de stijgbeugels staat).
Na een tijdje bleken mijn paardjes singelvrees te krijgen en na lang zoeken bleek dat het leer onder de singelstootbevestiging (die zijn op het leer genaaid) in een bobbel trekken zodra je aansingelt en die bobbel drukte in de ribben van het paard. Volgens de zadelmaker is dit onoplosbaar en een probleem die zoiezo vroeg of laat zal optreden omdat de hele singelkracht niet op een vast boom trekt (zoals bij een boomzadel) maar het leer uittrekt waar de singelstoten op vast genaaid zitten.
ik vind dit zeer jammer want anders was het voor mij een zeer goed zadel maar nu dus onbruikbaar.

Ik vind dit een zeer specifiek probleem. Ik zou het zeker even melden bij Barefoot, misschien kan er naar een oplossing gezocht worden.
Mijn paard loopt heerlijk met de Barefoot, met Thorowgood dressuursingel en Grandeurpad. Geen last meer van schouders die klem zitten ( zelfs bij mijn toch goed passende dressuurzadel had hij niet genoeg ruimte, hij heeft ook geen makkelijk "model") en een meer ontspannen rug, die ik goed kan voelen. Ik moet nu mijn eigen spieren gebruiken i.p.v. de volledige ondersteuning door de wrongen van mijn dressuurzadel, mijn zit is beter en stabieler geworden. Aktiever ook, ik kan zo beter responderen aan de bewegingen van mijn paard.
Ik heb de Barefoot Trailrider, een western zonder knop, met de smalle, hoge pommel . Lekker stoer! En BRUIN!!

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 12:49

ik heb in het begin ook gehad dat je na het rijden de afdruk van de beugelophanging zag in de vacht. ik heb dit gemeld bij boomloosrijden en kreeg kosteloos andere inlages. deze werken wel prima!!

Sanet

Re: Wie heeft er ervaring met barefoot? HOT OR NOT?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 12:54

Ik heb de barefoot op proef gehad, maar vond het niets eigelijk...

Het zadel schoof alle kanten op, mn Merens-verzorgpooony is dan ook wel een beetje bol.

Nu hebben we een ander boomlooszadel gekocht: de Torsion Dressuur. Ligt als een huis op haar, en je mag er nog wedstrijden mee rijden ook nog!!!

Afbeelding
Het zadel dus

Je moet bij dit zadel wel van die beugels kopen die open kunnen (zoals die er nu dus aanzitten), want er zit geen veiligheidspalletje op

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 12:55

Dat is ook een mooi zadel

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 12:59

is ook een mooi zadel. vind het wel op de bf lijken. en de prijs ligt gelijk een stuk duurder

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 13:05

ik heb een Torsion endurance maar de prijs/kwaliteitsverhouding met de Barefoot klopt wel hoor, de Torsion is een stuk duurder, maar kwalitatief ook een stuk mooier en ik vind hem beter in elkaar zitten. Ik had met de Barefoot dezelfde problemen als vhnele hierboven omschreef, die problemen heb ik met de Torsion niet gelukkig

Jetta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 13:10

Ik vind persoonlijk de Torsion niet echt mooier of beter. Ik heb ze beide bestudeerd. Ik vind de seatsaver mooier bij Barefoot, vooral bij western/trailridermodel.
Het is een kwestie van smaak, natuurlijk, wat je mooi vindt!
Ik vind het belangrijk dat het zadel goed past bij paard en ruiter m/v.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 14:17

zeg vhnele heb je al contact gehad met barefoot?? je weet dat je er 2 jaar garantie ophebt he? je zegt dat je je zadel nog maar 1,5 jaar hebt dus je valt nog binnen de garantienorm!!

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 17:29

Ik heb niet alle 4 de pagina's gelezen, maar ik ben in ieder geval erg enthousiast over de barefoot. Helemaal ideaal, vooral omdat mijn pony al oud is, en dat wordt zichtbaar in haar rug. Het zadel ligt altijd goed, een hele geruststelling...

Canis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 18:16

gekke_koei schreef:

er zijn ookheel watmensen die hunpaard aan gort [color=#00BF40]
rijden met een engels zadel!!! een boom kan ook heel veel schade aanrichten..
[/color]

je mag hem gewoon een aantal weken gebruiken en is het niet wat je wilde dan mag hem ook terug sturen.

en even tegen canis.. dat meisje in je voorbeeld.. er bestaat ook zoiets als de verkeerde maat gekocht hebben. aan de hand van de maten van mijn vriend en de maten van mijn paard heeft ze de BFmaat vastgesteld.. maar kan net zogoed zijn dat ze dus een maat 2 nodig heeft. maar ik zoek wel iemand die weet hoe ze horen te liggen en daar vraag ik het aan. nooit zelf experimenteren met zadels.. dar krij je rotruggen van(spreek ik uit ervaring, willem zijn rug is verkloot door onwetende mensen)

Hi klopt, zadels met een boom kunnen netzo goed als boomloze zadels drukplekken veroorzaken. Vaak door onkunde, maar ook vaak doordat het paard een groeipurt heeft. De meeste mensen zien dan spontaan witte haren ontstaan en dan zijn ze al te laat. Of dit laatste onder echte onkunde valt.... ik zou dit gewoon pech noemen. Het is pas slecht wanneer mensen door blijven rijden onder het mom: "Het zijn maar een paar witte haartjes... Wekelijkwaar dit gebeurt"

Die twee weken dat je het zadel mag uitproberen is bedoeld voor jezelf en de eerste indruk op je paard. Slecht passen kun je dan zien, maar wanneer een zadel lijkt te passen, maar dit toch niet goed doet merk je pas minimaal na 1 maand. Als het zadel past, netjes aansluit op de rug en niet knelt of schuift(te groot), dan kunnen er toch nog drukplekken ontstaan omdat de druk van de ruiter niet goed wordt verdeeld.

Dit laatste was het geval bij het meisje uit mijn voorbeeld. Je suggereerd zonder wetenschappelijke onderbouwing dat zij waarschijnlijk de verkeerde maat had. Maat 1 en 2 slaat op de zitting van de ruiter en de lengte van het zadel. Als je goed had gelezen kwamen de drukkingen bij mijn voorbeeld niet door de pommel, maar door het gewicht van haar benen. De druk werd niet goed verdeeld. Reden onbekend, want het zadel sloot goed aan, schoof niet en leek zelfs volgens de zadelmaker gewoon te passen. Dit is niet alleen bij haar overkomen, maar er zijn meer mensen met drukplekken op de plaats van de dijen. Ik wil weten waarom.... De overeenkomst is dat deze mensen allemaal redelijk intensief rijden. Maar mogenlijk dat de manier van rijden (nb niet de rijstijl) invloed heeft. Een van hen reed al bijna een jaar, geen drukkingen, reed een keer een afstands rit en BAM! aan weerskanten de beruchte plekken... Waarom bij de een wel en bij de ander niet???

Reden tot verder onderzoek....[color=#0000FF]
[/color]

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:22

Ik heb in 3 jaar tijd 5 zadels voor mijn paard gehad. Na een tijdje paste ze allemaal niet meer doordat mijn paard veranderde qua bouw. Een dure grap.
Ik hoop dit met de barefoot minder te hebben.

Canis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 18:30

wyona schreef:
, vind het wel jammer dat het niet goed gekeurd word voor wedstrijden.
jammer dan dan maar geen wedstrijden!!

Waarom mag dat niet???
Officieel mag je volgens de Nederlandse Hippische Sport gewoon wedstrijden rijden tot aan M niveau.

Ik zou dit toch ff aan de wedstrijdcomissie voor leggen.....

Hoe is trouwens de bouw van de rug van je hafje?
Kun je hem zo goed mogelijk voor me beschrijven?
Hoe vaak/lang rij je en wat doe je dan?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:33

Ik heb het nagevraagt bij de KNHS, je mag er mee starten.

Canis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 18:50

jakary1511 schreef:
mijn paard loopt er toch ook meer ontspannen en rustiger mee, als ik haar echt pijn zou doen door met de barefoot te rijden, zou ze toch net veel meer gespannen lopen ?

Een drukking hoeft niet perdefinitie zo'n pijn te doen dat het paard daar op reageert. Sommige paarden zijn b ikkels en gaan gewoon door....
Dit is ook zo gemeen aan drukkingen. Als je drukkingen eerder kon merken dan zouden er heel wat minder paarden rondlopen zonder witte vlekkies....

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:57

Mijn paard heeft ook een witte plek. Is gekomen van mijn springzadel. Ik dacht dat hij goed lag en heb er andere naar laten kijken en die dachten ook dat hij goed lag.
Niet dus. Toen ik een paar witte haartjes ontdekte heb ik meteen niet meer met dat zadel gereden.

Canis

Re: Wie heeft er ervaring met barefoot? HOT OR NOT?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 19:04

[Ik denk dat je instructeur nog niet zo goed ontwikkelt is op dit gebied (wat de boer niet kent... etc).
Het boomloze principe bestaat al zo lang er op paarden gereden wordt en door de eeuwen heen zijn er veel modellen geweest.
Zelf rijd ik al een jaar op een boomloze Bob Marshall en het bevalt mijn paarden en mij uitstekend.[/quote]

Ik denk dat jij niet zo goed kan oordelen over iemand ald je de feiten niet op een rijtje hebt.

1 je weet niet in welke contekst deze instructrice dit heeft gezegt.

2 Niet aal boomloze zadel zijn het zelfde. Een CRATES vergelijk je ook niet met een zadelmarkt montana.

3 Barefoot wordt nog steeds ontwikkeld. Wachten tot verdere ontwikkeling is daarom een goed advies om aan iemand te geven. Zadels met een boom kunnen heel goed passen en kunnen heel geschikt zijn.

4. Wat de boer niet kent.... van te veel olijfolie in een keer ga je aan de sch***, dus het is juist goed om nieuwe dingen niet klakkeloos aan te nemen.

5. Nu ben ik wel heel nieuwsgierig geworden naar jouw ervaringen met zadels.... en je boomloze eindresultaat..

Canis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 19:07

Anouar15 schreef:
Mijn paard heeft ook een witte plek. Is gekomen van mijn springzadel. Ik dacht dat hij goed lag en heb er andere naar laten kijken en die dachten ook dat hij goed lag.
Niet dus. Toen ik een paar witte haartjes ontdekte heb ik meteen niet meer met dat zadel gereden.

Heel goed dat je meteen stopte!!!
Zoals ik al zei is het krijgen van drukkingen niet altijd onkunde...

Het tijdig signaleren van het probleem en dit dan oplossen, ook al zitten er veel kosten aanverbonden... Dat is juist een teken van echte paardenkennis!!!
en liefde.........

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 19:28

Sugarmiss schreef:
Bij de Bob Marshall zit zowel de beugel als de singel-ophanging aan de voor en achterkant ; dus bij de cantle en swell vast.
Hier kun je dat goed zien:
Afbeelding

Bedankt Sugarmiss!

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 19:29

je vroeg me de rug van mijn haf zo goed mogelijk te beschrijven canis. daar komt tie.
haar schouders zijn vrij breed zoals een haf dat hoort te hebben. haar rug is wat hol waardoor je ook een schoft krijgt. de ruggegraat ligt er een beetje bovenop. dit word door de training al minder. naast de ruggegraat aan beide kanten is het plat en dan loopt het pas rond af naar beneden. dit paardje is voordat ik ze had verwaarloosd geweest (geen spieren meer etc) ik heb ze nu 3,5 jaar en ze verandert nog steeds van bouw. ze lijkt ook niet meer op het paardje dat ik toen heb gekocht niet qua karakter ze is veel vrolijker, ze durft nu stout te doen en ze durft tegenover andere paarden van zich af te bijten of te schoppen en niet qua bouw ze is veel forser geworden. staat weer normaal op d'r benen en de dekens die ik toen had gekocht past ze niet meer. is te klein geworden.
alle zadels die ik tot nu toe heb gehad moest ik aan de achterkant ophogen anders lag het helemaal achterover. het lag bij de schoft wel goed. ik heb er zelfs een haflingerzadel op gehad die gebruikt werd bij brede haflingers (als je je af mocht vragen of de boom dan te smal was) dit was niet het geval want ook dat zadel lag achterover. ik heb 1 zadel gehad die wel recht lag (stockzadel) maar die was niet te tillen voor mij en me haf kreeg daar giga drukplekken van. na het rijden was dat platte stuk naast de ruggegraat 1 en al grote bobbels dus dat was ook niks.
ik rij zelf een keer of 3 a 4 in de week en mijn dochter rijd 1 a 2 keer in de week. dit wisseld wel eens. ik rij voornamelijk recreatief lekker buiten. grotendeels stappen stukjes draven en stukjes galopperen en ik rij meestal een uur tot 1,5 uur. ik ben pas gaan lessen toen ik me bf had dus het laatste half jaar en dat doe ik 1x in de 2 weken. dit omdat ik het ook wel eens leuk vind om eens anders met ze bezig te zijn. en omdat ik volgend jaar me jonge paardje in moet gaan rijden en dat gelijk zo goed mogelijk wil doen.
door de bf die ik nu heb loopt ze veel ruimer en kan zich er meer mee ontspannen en het ligt netjes recht. en niet onbelangrijk dit is het eerste zadel waar ik in kan zitten. ik denk dus ook dat dit voor beide partijen de beste oplossing is. voordat ik dit zadel had reed ik het liefste met me barebacksingel en die gebruik ik nu dus niet tot weinig meer.

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 19:44

Wat ik me wel afvraag; ondanks dat ik de BM's mooier/meer western vind (behalve de fenders) dan de Torsion en Barefoot in westernuitvoering, lijken mij die laatste 2 de druk van de ruiter toch beter te verdelen door de dikkere 'kussens'.
Voorzover ik op de foto's kan zien en me herinner van het zadel waar ik bij Alida wel eens op heb gereden, zit je alleen maar op een 'stukje leer.' De Startrekk heeft dan weer die panelen maar dan ligt het er maar net aan hoe stevig ze zijn.
De stijgbeugelophanging en singelbevestiging lijkt me bij een BM wel weer beter.

Verder hoor ik over het algemeen en van verschillende personen dat de Torsion kwalitatief beter is (afgewerkt enz.) dan de Barefoot. Vandaar ook het prijsverschil. Ik ben erg benieuwd en kan niet wachten tot het testzadel bezorgd wordt.

Jetta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 19:46

Nog even dit : Maat 1 en 2 bij Barefoot, is de grootte van de zitruimte. Dat het zadel daarmee ook kleiner of groter is, is logisch. Dit heeft geen gevolgen voor het passen op de rug van je paard, een maat 2 is wel vaak te groot voor paarden met een korte rug, van een maat 1 kan je dan de zitting laten verlengen door de cantle naar achteren te laten plaatsen. Kijk maar even op www.boomloosrijden.nl

Je kunt een bredere pommel, of juist een hoge, smalle pommel krijgen, om het zadel beter bij de schoft van je paard te laten passen. Ik gebruik voor mijn 19 jarige met wat zakkende rug en hoge schoft een smalle, hoge pommel, een stalgenootje heeft voor haar Haf een normale.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 19:52

ja klopt jetta ik heb er zelf ook enorm over getwijfeld welke van de 2 ik moest bestellen. mijn jonge paardje heeft een erg korte rug maar is nog wel in de groei. na lang denken heb ik toch besloten om de maat 2 te kopen omdat ik het zonde vind om een nieuw zadel gelijk te moeten laten verbouwen. wat er dan dus ook staat op de site dat je het altijd blijft zien. achteraf heb ik de goede keuze gemaakt omdat mijn jonkie ineens flink is gegroeid en het zadel er nu wel oppast. ze is nu 2,5 jaar en word volgend jaar ingereden. dus ze heeft nog ff te gaan

Jetta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 19:54

Leuk! Veel plezier, heb je de standaard genomen?