Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
vhnele schreef:Ik heb anderhalf jaar gereden met een barefoot. Was er eerst zeer tevreden over en ik dacht ook mijn paardjes. Wel zit je zeer breed en kan je je benen moeilijk goed aanleggen voor dressuur. Ook reed ik altijd zonder beugels omdat de stijgbeugelophanging drukt op de rug van je paard zodra je er gewicht op legt (moet eens je hand onder de ophangiing steken terwijl iemand op het paard op de stijgbeugels staat).
Na een tijdje bleken mijn paardjes singelvrees te krijgen en na lang zoeken bleek dat het leer onder de singelstootbevestiging (die zijn op het leer genaaid) in een bobbel trekken zodra je aansingelt en die bobbel drukte in de ribben van het paard. Volgens de zadelmaker is dit onoplosbaar en een probleem die zoiezo vroeg of laat zal optreden omdat de hele singelkracht niet op een vast boom trekt (zoals bij een boomzadel) maar het leer uittrekt waar de singelstoten op vast genaaid zitten.
ik vind dit zeer jammer want anders was het voor mij een zeer goed zadel maar nu dus onbruikbaar.

gekke_koei schreef:
er zijn ookheel watmensen die hunpaard aan gort [color=#00BF40]
rijden met een engels zadel!!! een boom kan ook heel veel schade aanrichten.. [/color]
je mag hem gewoon een aantal weken gebruiken en is het niet wat je wilde dan mag hem ook terug sturen.
en even tegen canis.. dat meisje in je voorbeeld.. er bestaat ook zoiets als de verkeerde maat gekocht hebben. aan de hand van de maten van mijn vriend en de maten van mijn paard heeft ze de BFmaat vastgesteld.. maar kan net zogoed zijn dat ze dus een maat 2 nodig heeft. maar ik zoek wel iemand die weet hoe ze horen te liggen en daar vraag ik het aan. nooit zelf experimenteren met zadels.. dar krij je rotruggen van(spreek ik uit ervaring, willem zijn rug is verkloot door onwetende mensen)
wyona schreef:, vind het wel jammer dat het niet goed gekeurd word voor wedstrijden.
jammer dan dan maar geen wedstrijden!!
jakary1511 schreef:mijn paard loopt er toch ook meer ontspannen en rustiger mee, als ik haar echt pijn zou doen door met de barefoot te rijden, zou ze toch net veel meer gespannen lopen ?
Anouar15 schreef:Mijn paard heeft ook een witte plek. Is gekomen van mijn springzadel. Ik dacht dat hij goed lag en heb er andere naar laten kijken en die dachten ook dat hij goed lag.
Niet dus. Toen ik een paar witte haartjes ontdekte heb ik meteen niet meer met dat zadel gereden.
Sugarmiss schreef:Bij de Bob Marshall zit zowel de beugel als de singel-ophanging aan de voor en achterkant ; dus bij de cantle en swell vast.
Hier kun je dat goed zien: