normaal voor een opfokstal?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:08

valt reuze mee, daar vind ik de opfok ideaal voor. ze mag zich een jaar lang uitleven en krijgt 1 uurtje per 14 dagen aandacht. en het is een verschil tussen penny meisjes die tutten en vlechtjes maken en weet ik veel, en gewoon een poetsbeurt geven en af en toe langs de weg lopen om aan het verkeer te laten wennen.

Fielychi: het kan ook goedgaan hoor! mits je het daarna juist doet. maar er zijn zoveel mensen die dat niet doen en die verwachten dat je paard zich maar moet aanpassen "want hij is immers oud genoeg" daar kan ik niet tegen

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:10

Ik denk dat je het dan vooral over de mensen die om commerciele redenen paarden hebben, denk dat je dat bij hobbyisten niet zo snel tegen zult komen.

Mijn merrie heeft 6 maanden bij kunnen komen bij ons op stal alvorens ze werd ingereden.

gianlucka

Re: normaal voor een opfokstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:13

@ Fielychi

Tsja wij hebben daar geen problemen mee. Hij doet het prima aan de lijn. Hij hoeft geen gekke dingen te doen maar gewoon stap draf galop zodat ie leert te reageren op onze commando's, dan gaat ie weer een maand het land op en dan weer opnieuw. We laten hem in april naar een stal hierheen komen en dan wordt ie door professionals getraind. Het inrijden en zadelmak maken willen we niet zelf doen omdat we vinden dat we daar te weinig verstand van hebben.

vamp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 10:14

ik snap niet dat je het een kunst vind om je veulen veulen te laten zijn, als je hem toch bijna nooit ziet.

en over je veulen een kind laten zijn: heb jij weleens een kind gezien die na de bevalling kleertjes aangetrokken kreeg, bij een heleboel andere kinderen in een kamer gestopt werd, er met 7 jarige leeftijd uitgetrokken werd en ineens met mes en vork moest eten?

ik ben het dus ook niet met je eens dat je verwende nesten krijgt als ze regelmatig aandacht krijgen. mijn paard weet wat ze wel en niet mag en is verre van verwend! ze is gewoon netjes opgevoed, niets meer en niets minder.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:22

vamp schreef:
ik snap niet dat je het een kunst vind om je veulen veulen te laten zijn, als je hem toch bijna nooit ziet.

en over je veulen een kind laten zijn: heb jij weleens een kind gezien die na de bevalling kleertjes aangetrokken kreeg, bij een heleboel andere kinderen in een kamer gestopt werd, er met 7 jarige leeftijd uitgetrokken werd en ineens met mes en vork moest eten?

ik ben het dus ook niet met je eens dat je verwende nesten krijgt als ze regelmatig aandacht krijgen. mijn paard weet wat ze wel en niet mag en is verre van verwend! ze is gewoon netjes opgevoed, niets meer en niets minder.

Erg kromme vergelijking!

Ik zie hele jonge kinderen die lekker met andere kinderen mogen spelen, zonder -om paps en mams een plezier te doen- elke dag een stukje moeten voorlezen terwijl ze pas 2 zijn

Opvoeden moeten de paarden doen. Jij kan niet haar karakter en sociale vaardigheden leren.

Maar ja, succes ermee

gianlucka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:23

Dat vind ik wel ja, dat de paarden opgevoed worden door de kudde en dat ze wel heel sociaal ervan worden! Die van ons is gelukkig ook supersociaal

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:25

gianlucka schreef:
Dat vind ik wel ja, dat de paarden opgevoed worden door de kudde en dat ze wel heel sociaal ervan worden! Die van ons is gelukkig ook supersociaal

Vind ik ook

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:27

Quellian schreef:
vamp schreef:

toch even reageren sorrie
haar paard gaat toch in de opfok? en zo te prutsmutsen alle anderen hier ook. dus de opvoeding in de kudde gebeurt hoe dan ook, alleen dan in combinatie met menselijk contact eens in de zoveel tijd?

Erg kromme vergelijking!

Ik zie hele jonge kinderen die lekker met andere kinderen mogen spelen, zonder -om paps en mams een plezier te doen- elke dag een stukje moeten voorlezen terwijl ze pas 2 zijn

Opvoeden moeten de paarden doen. Jij kan niet haar karakter en sociale vaardigheden leren.

Maar ja, succes ermee

toch even reageren sorrie
haar paard gaat toch in de opfok? en zo te horen alle anderen hier ook. dus de opvoeding in de kudde gebeurt hoe dan ook, alleen dan in combinatie met menselijk contact eens in de zoveel tijd?

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:28

@ lowara; nogmaals: wat is de meerwaarde? Niets! 0,noppes.

gianlucka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:29

@ Iowara Daar komt het op neer ja, volgens mij
Laatst bijgewerkt door gianlucka op 26-10-05 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

vamp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 10:29

Quellian schreef:

daar heb je gelijk in. maar ook het opvoeden van kinderen gebeurt continu. zelfs op die jonge leeftijd!

mijn paard hoeft ook niets moeilijks te doen. ze vind het leuk!

Quellian schreef:

er zijn twee stukken wat betreft het opvoeden. het eerste is haar natuurlijke gedrag. dat leert ze van de kudde.

het tweede gedeelte is de omgang met mensen. dat kan ze dus weer niet van de kudde leren.

zoals ik al eerder aangaf, is dit leren een spel. precies zoals dat met de jonge kinderen gaat. en zolang zij het leuk vind, wij er plezier in hebben, weet ik dat het zo goed is. voor ons, dat hoeft natuurlijk niet bij iedereen zo te zijn.

vamp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 10:31

de meerwaarde is dat we er beiden veel plezier in hebben, en we een nog betere band krijgen

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:32

Je moet het helemaal zelf weten, hier zullen we nooit over eens raken

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:33

Quellian schreef:

meerwaarde? ik vind dat de meerwaarde is dat je paard veel meer leert in de tussentijd.
en dan nog,moet overal een meerwaarde aan vast zitten dan?

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:34

lowara schreef:
Quellian schreef:

meerwaarde? ik vind dat de meerwaarde is dat je paard veel meer leert in de tussentijd.
en dan nog,moet overal een meerwaarde aan vast zitten dan?

Je paard wat leren? Ik noem het liever opdringen

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:36

In mijn ogen hebben ze nog zoveel tijd om vanalles te leren.

vamp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 10:37

ik denk dat er een duidelijk verschil zit tussen opdringen en iets leren.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:37

vamp schreef:
ik denk dat er een duidelijk verschil zit tussen opdringen en iets leren.

Nee hoor, niet op die leeftijd

vamp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 10:39

dus volgens jou kan een paard op deze leeftijd geen duidelijke keuze maken of hij het wil of niet?

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:40

vamp schreef:
dus volgens jou kan een paard op deze leeftijd geen duidelijke keuze maken of hij het wil of niet?

Klopt! Het dier is nieuwsgierig, maar dat hoort bij de natuur.

Dus nee, het paard zal zelf niet aangeven dat het niet zo moet. JIJ als eigenaar ben verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat het dier lekker jong mag zijn zonder verplichtingen.

vamp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 10:42

oke, intressant standpunt! daar ga ik eens overna denken

Fielychi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:42

lijkt wel de eerste discussie op bokt die normaal verloopt zonder dat mensen elkaar aanvallen!

Ieder zijn manier. Prima, als het voor je werkt, mooi!
Maar: ik hou niet van gepluk en getrut.
'Het is nu míjn veulen en ik ga er lekker mee tutten.' Prima, maar dit is dus precies wat ik bedoel: mensen kúnnen het dier dan niet gewoon een tijd met rust laten, terwijl ik geen voordeel zie van het 'op tijd in handen hebben en sociaal met mensen laten worden'. Als ie 3 is, ben je er vroeg genoeg bij! Laat hem daarvoor nog even lekker spelen en zijn persoonlijkheid in de kudde ontwikkelen..
Maar dat is mijn mening, die ik blijkbaar niet zo duidelijk uit kan leggen... Baal ik een beetje van..

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:43

Fielychi schreef:
lijkt wel de eerste discussie op bokt die normaal verloopt zonder dat mensen elkaar aanvallen!

Hihi

Ik zal niemand opvreten, maar ga een discussie niet uit de weg. Zoveel mensen, zoveel meningen. Kan ook geen kwaad

gianlucka

Re: normaal voor een opfokstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:44

Fielychi schreef:

Daar ben ik het mee eens, meestal wordt er meteen zo agressief gereageerd door mensen. Dan wordt er gevraagd om je mening, geef je die, worden ze boos.....

vamp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 10:45

toch denk ik ook dat het wel goed is om hem zo nu en dan uit de kudde te plukken. te kijken of de echte basisdingetjes nog lukken.

maar is nieuwschierigheid dan geen keuze?