Met anderhalf een paard inrijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

spyro

Re: Met anderhalf een paard inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 10:32

Arnoud schreef:
Het is toch weer een misverstand om te zeggen dat als een paard van 2 klinisch in orde is, klaar is om ingereden te worden. Deze paarden zijn ook dan nog volop in ontwikkeling, dis het lichaam wordt als het ware nog verder gevormd. Dit geld met name ook nog voor het beenderengestel. Het is immers al wetenschappelijk vastgesteld, dat als je een paard op dergelijke leeftijd al berijd, dar het kraakbeen tussen de beenderen verhard, met name in de rug. Dit is een reactie in het groeiproces op de extra last die een paard ineens te verduren heeft/krijgt. Tja, en een verharding in het kraakbeen stond nog niet in heet klinisch vooronderzoek en als een paard met 18 jaar versleten is, zin we de inrijperiode alweer vergeten. Dus de stelling dat het dierenmishandeling is, omdat je het dier schade toebrengt is dus zeer zeker geldig

Het gevaar schuilt er inderdaad in om aan de hand van de bouw van het paard te zeggen dat hij uitgegroeid is en sterk genoeg is om bereden te worden.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 10:34

Ik vind het knap dat een kindje van 1.5 al een paard kan inrijden.. hihihihi

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 10:40

Lame schreef:
Ik vind het knap dat een kindje van 1.5 al een paard kan inrijden.. hihihihi

Lekker bijdehand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 13:00

vind het ook idd niet kunnen om een paard van 1.5 in te rijden, al is hij nog zo gezond etc. een kind van 1.5 stuur je toch ook niet naar de basisschool . Net als meerdere mensen wel gezegd zullen hebben: lekker de wei op gooien met leeftijdsgenootjes, en er hoogstends over 1.5 jaar weer afhalen

xRONINIx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 13:19

het is niet alleen in engeland heel normaal dat ze paarden al met anderhalf ingereden worden in nederland zijn ook koersen voor renpaarden van twee jaar en geloof me die paarden komen binnen en het zijn gewoon nog veulens in mijn ogen en dan worden ze ook al zadelmak gemaakt want ze moeten zo snel mogelijk klaar zijn voor de koersen die ze kunnen lopen vanaf twee jaar en oke zoals eerder in dit topic werd vermeld dat de jockey misschien maar 50 kilo weegt maar toch en de mensen die de volbloeds zadelmak maken wegn zeker ook maar 50 kilo nou echt niet slapen doe ik nog altijd s`nachts

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 14:53

Dat kan wel zijn, dat die jockeys maar 50 kilo wegen, dat is nog altijd 50 kilo te zwaar, en zo'n ren dat is voor zo'n jong ding pure uitputting.

Met een veulen/enter/twenter lekker gaan wandelen, is helemaal niks mis mee, zo zien ze alles alvast, worden ze verkeersmak, enz.. Maar wat heeft het nou voor nut om dan al met lange lijnen te gaan lopen.. Uren poetsen is trouwens ook niet goed voor een veulen, binnen 10 minuten vervelen ze d'r eigen vaak al.

xRONINIx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 15:22

dat bedoelde ik ook te zeggen dat voor zulke jonge beestjes niks is !!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 20:21

al zouden ze maar 20 kilo wegen. Iemand die dan ook nog op de verkeerde manier op een paard zit, als een zoutzak die ook nog eens tegenstrijdig op het paard beweegd is meer een last voor een paard dan iemand van 60 kilo, dit goed mee beweegd en goed in balans zit. Dis een klein meisje op een veulen zcht ook niet alijd wat.

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 20:28

Wooow.. !
Het paard is met 1,5 niet sterk genoeg en niet genoeg ontwikkelt om op te gaan rijden, wat idd op de vorige 4 pagina's ook al staat.
Afgezien van dat, vraag ik me af of het paard uberhaupt begrijpt wat er van hem wordt gevraagd..?!
Een kind van 2 ga je toch ook nog niet leren lezen/schrijven/rekenen..Simpelweg omdat 'ie dat dan (nog) niet aankan..
Als ik hun wou zou ik maar eens goed na gaan denken waar ze mee bezig zijn..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 07:17

Katja schreef:
ruitje schreef:
Wij beleren onze jaarling( nu 1 jaar en 2 maanden) ook met lange lijnen en een tuigje op. Wat is daar nou zo erg aan? Of je er nou mee loopt in de bak aan een halstertouw, of met lange lijnen erachter....

Ik vind dat echt te jong dan zijn ze in het koppie nog niet toe aan nadenken. Laat zo'n beest lekker buiten staan met zijn vrienden.

Al die beestjes staan ook lekker buiten met hun vrienden, ze worden bij ons een halfuur per dag om de twee dagen voor de lange lijnen gepakt. Dat is dus 1.5 uur in de week, denk toch niet dat hij daar blijvende schade aan overhoud. Stappen doen ze in de wei ook....

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 07:21

Manuutje1990 schreef:
Dat kan wel zijn, dat die jockeys maar 50 kilo wegen, dat is nog altijd 50 kilo te zwaar, en zo'n ren dat is voor zo'n jong ding pure uitputting.

Met een veulen/enter/twenter lekker gaan wandelen, is helemaal niks mis mee, zo zien ze alles alvast, worden ze verkeersmak, enz.. Maar wat heeft het nou voor nut om dan al met lange lijnen te gaan lopen.. Uren poetsen is trouwens ook niet goed voor een veulen, binnen 10 minuten vervelen ze d'r eigen vaak al.

Met de lange lijnen worden ze al een beetje bitwijs, ze leren wat links en rechts is en ze raken gewend dat ze moeten leren luisteren aan degene achter ze. Is erg belangrijk voor ons, als de kar er dan achter gaat hebben we minder kans op ongelukken. Wij doen dus precies hetzelfde als wat jij aan een halster doet, alleen dan met een bitje in.

En zoals ik eerder zei, wij zijn maar 1.5 uur per week met die jaarlingen bezig.

Volgens mij is wat wij doen een stuk minder schadelijk dan al die mensen die ,goedbedoeld hoor, hun veulen als baby zien en er mee gaan tutten elke dag.

Snap niet wat er tegen lange lijnen is.

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 11:25

ruitje schreef:

Met de lange lijnen worden ze al een beetje bitwijs, ze leren wat links en rechts is en ze raken gewend dat ze moeten leren luisteren aan degene achter ze. Is erg belangrijk voor ons, als de kar er dan achter gaat hebben we minder kans op ongelukken. Wij doen dus precies hetzelfde als wat jij aan een halster doet, alleen dan met een bitje in.

En zoals ik eerder zei, wij zijn maar 1.5 uur per week met die jaarlingen bezig.

Volgens mij is wat wij doen een stuk minder schadelijk dan al die mensen die ,goedbedoeld hoor, hun veulen als baby zien en er mee gaan tutten elke dag.

Snap niet wat er tegen lange lijnen is.

Een jong paard kan zich minder goed concentreren, dat heb ik zelf gezien bij een paard van 4 die bij ons staat ik heb haar wel eens geprobeert te longeren (alleen stappen) maar je merkte egt dat ze daar al moeite mee had, dus hoe zal dat zou als ze 1,5 jaar is!! Sommige paarden leren sneller en met dat longeren ben ik ook niet verder gegaan, maar toch vind ik 1,5 veel te jong om iets mee te doen ik zou er zelfs niet mee wandelen. Als je je paard hebt geleerd om mee te lopen moet je hem (vind ik) zo veel mogelijk met rust laten, en lekker met zn vriendjes zetten.
Met lange lijnen lopen kan dan wel niet egt schadlijk zijn voor de gewrichten enzo, maar mischien wel voor het karakter, als je zo jong begint kan het zijn dat het paard er over een paar jaar geen zin meer in heeft en dat hij gaat staken ofzo...

Zo denk ik erover iedereen zijn eigen mening!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 14:07

helemaal mee eens, voor het lichaam ist ook nie goed en de hersens kunne het ook nog nie goed aan(verschilt per paard natuurlijk)
maar een bit in met andershalf? pff volop tanden aan het wisselen, of ze zijn er nog nie eens allemaal wee tniet hoe dat gaat, en idd je kan er wel eens achter lopen, maar ik vind als je hem iets leert zo jong, 1of 2 keer doen als ie het goed doet stoppen en wachten tot hij ouder is. dus met aaan halster lopen ofzo, niet aan de lange lijnen, volgens mij heeft dat geen nut. Mischien dat hij er aan gewend is, maar dikke kans dat je neit meer een 'echt' paard hebt, dan is het zon paardje die nergens mee zinin heeft omdat ie het als ie 3 jaar is toch al 1.5 jaar doet...:S

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 23:43

Een jong paard kan zich minder goed concentreren, dat heb ik zelf gezien bij een paard van 4 die bij ons staat ik heb haar wel eens geprobeert te longeren (alleen stappen) maar je merkte egt dat ze daar al moeite mee had, dus hoe zal dat zou als ze 1,5 jaar is!! Sommige paarden leren sneller en met dat longeren ben ik ook niet verder gegaan, maar toch vind ik 1,5 veel te jong om iets mee te doen ik zou er zelfs niet mee wandelen. Als je je paard hebt geleerd om mee te lopen moet je hem (vind ik) zo veel mogelijk met rust laten, en lekker met zn vriendjes zetten.
Met lange lijnen lopen kan dan wel niet egt schadlijk zijn voor de gewrichten enzo, maar mischien wel voor het karakter, als je zo jong begint kan het zijn dat het paard er over een paar jaar geen zin meer in heeft en dat hij gaat staken ofzo...

Zo denk ik erover iedereen zijn eigen mening![/quote]

Dus je denkt dat ze t beter snappen als ze ouder zijn?
Nou wij hebben al veel oudere paarden beleerd, nu zelfs een 15 jarige Fries, maar zo braaf als dat ze zijn als ze vroeg worden beleerd worden ze nooit.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 14:52

hmm 15 jaar is nou wel heel overdrveven als je het over 'oudere' paarden hebt vergeleken met een 1.5 jarig veulen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 21:48

Tja, als ik op mijn 39e nog iets nieuws moet leren, dan word ik er ook geen topper meer in. Maar dat wil niet zeggen dat ik het al als peuter moet leren. Juist een paar jaar later is beter, omdat er dan meer begrip is. Dus omdat het met 15 jaar voor een paard niet goed is, wil niet zeggen dat 1,5 wel goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 21:54

Een paard hoort ook te kunnen genieten van zijn jeugd. Een anderhalf jarig paard hoort in een weide met maatjes en niet onder het zadel of een tuigje.

Dat is ook het punt waarom ik gruwel van de draf en rensport, in hoeverre je dat nog een sport kunt noemen.

Ik heb bij mensen die hun paard zo vroeg al beleren altijd het idee dat het ze niet om het paard gaat, maar om hun eigen bestwil of geld. Het komt op mij over alsof die mensen niets om hun paard geven. Het is dan een middel om een bepaald doel te bereiken... Jammer...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 10:17

idd renpaarden worden op die leeftijd opgeleerd, maar dan moet je er wel bijzeggen dat die enkel rechtdoor lopen en de jockys heel weinig wegen en er dus weinig belasting is, maar toch benen zijn slechts op 3 jaar volgroeid, rug op 4 jaar, het blijft dus vroeg. maar een echt rijpaard mag zeker niet voor die leeftijd worden ingereden, aangezien die meer belastende oefeningen moeten lopen, wenden enzo.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:29

die jockeys wegen alle kilos te veel, en het feit dat ze rechtdoor mogen lopen is hetzelfde als rijpaarden die worden ingereden... die moeten ook niet gelijk rare dingen doen...
het blijft gewoon zielig, ook met die renpaarden...zijn ze 2 jaar, moeten ze zich uit de naad rennen omdat baasje graag prijs en geld wil.. en paardje? die is stuk na een paar jaar...

ruitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:15

Moet hier toch nog even op reageren, topic was weggezakt in mijn lijst, sorry ! Dat van dat staken is echt regelrechte onzin, als er een ras is wat werkwillig is en altijd meewerkt, zijn het dravers wel. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Allemaal van die geweldige gedachtes:
'misschien gaan ze wel staken'
'ik heb eens een keer een merrie van vier gezien die niet op haar benen kon staan, dus alle paarden van 1.5 kunnen ook niet op hun benen staan'

Beauty0102

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:17

Dit is gewoon echt ziek, dat doe je toch niet arme paardjes

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:18

Sorane schreef:
Een paard hoort ook te kunnen genieten van zijn jeugd. Een anderhalf jarig paard hoort in een weide met maatjes en niet onder het zadel of een tuigje.

Dat is ook het punt waarom ik gruwel van de draf en rensport, in hoeverre je dat nog een sport kunt noemen.

Ik heb bij mensen die hun paard zo vroeg al beleren altijd het idee dat het ze niet om het paard gaat, maar om hun eigen bestwil of geld. Het komt op mij over alsof die mensen niets om hun paard geven. Het is dan een middel om een bepaald doel te bereiken... Jammer...

Onze paarden lopen buiten, met maatjes. Ze staan per dag een half uur onder de aandacht van de mens.

Als jij mij nu persoonlijk gaat aanvallen over het feit dat ik niets om mijn paard geef kan ik heel erg boos gaan worden. De drafsport gaat niet om geld, dat is een geweldig vooroordeel. Al eens op een stal of 10 geweest? Zin om bij ons te komen kijken hoe we trainen? Iedereen heeft maar zo'n beeld van deze sport.
EN ja het is SPORT! Denk je dat een draver tot het uiterste van zijn kunnen wil gaan 1 keer in de week als hij geen respect heeft voor zijn baas? Dat wij ze elke week vooruit moeten slaan omdat ze niet hard willen?

Trouwens, jij gebruikt je paard toch ook om een doel te bereiken. Iemand die een B proefje oefend doet dat net zo goed als iemand die bezig is zijn paard te laten draven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:52

Dan ben ik bang dat je toch maar heel erg boos moet gaan worden inderdaad. Ik ben inderdaad van mening dat jij niet (genoeg) om je paard geeft daar je hem niet de kans geeft te genieten van een zorgeloze jeugd.

Het spijt me, verder ben je vast een leuke meid maar op dit punt begrijp ik je echt niet.

Miepp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:31

tja sommige mensen denken hier niet bij na of willen er niet bij denken.
Als mijn jaarling (1,5 jaar dan) binnen komt uit de grote wei, ga ik dr alleen lekker borstelen en aan "enge dingen" laten wennen. Dus een dekentje, weer borstelen en hoefjes geven, aan de hand lopen en langs enge dingen. rijden en longeren.. ammenooitniet op 1,5 jarige leeftijd!!

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:53

1.5 jaar... zo'n beest heeft toch nog gewoon het uiterlijk van een veulen zo'n beetje!
ik vind dat wel erg jong. maar sommigen worden gewoon op die leeftijd ingereden.
in de oost landen zoals indonesie en thailand zag ik ook erg jonge pony's al flink aan het werk.