Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Margreet schreef:Dat is geen dier voor een onervaren, jong grietje.
Daar komen nog eens de grootste ongelukken van!

Cassidy schreef:Je moet het een paard zo moeilijk mogelijk maken om het verkeerde te doen, en zo makkelijk mogelijk maken om het goede te doen. Op het moment dat hij het goed doet valt de druk weg. Dus zit hem achter de vodden, laat hem niet met rust, totdat hij het goede doet. Maar als hij door het vluchten, door puur gebruik van kracht het van je kan winnen, ben je helemaal nergens meer. Niet met hoofdstel, niet met ketting, niet met Parelli. Gooi nou niet meteen het hoofdstel in de hoek omdat Parelli daar niet meer werkt. Als je de beste resultaten hebt met dat hoofdstel, moet je dat op dit moment gewoon blijven gebruiken.
Een ding moet je onthouden: Parelli of NH leer je niet zomaar in korte tijd. Verwacht geen quick fixes, de verandering moet in jezelf plaatsvinden.
Als je mensen zoekt die pakket 1 willen verkopen, moet je even op Ebay kijken, of anders op www.naturalhorsemanship.nl

Margreet schreef:Het gaat van kwaad tot erger he?
Ik zou maar eens stoppen met dat softe getrut en eens een keer écht ingrijpen. Of laten ingrijpen door iemand die wat meer mans is. Is 'ie helemaal besodemieterd....
Maar pas maar op, hij zal wel even tegenspartelen, want dat is het onopgevoede mormel niet gewend.
Sily schreef:Als ik het goed begrijp staat hij dus op boxrust en stapt 20 minuten per dag ivm blessure?
Kan me wel voorstellen dat hij dan wat drammerig en etterig wordt....neit goed natuurlijk en moet wat aan gedaan worden.
Maar mijn braaf luisterende haf was toch ook wel iets minder braaf toen ze 2 weken stalrust met 2 keer 10 minuten per dag stappen kreeg...in de zomer nog wel.
Maar ok dat daarbuiten gehouden, neem aan dat je hem al eens een ferme tik gegeven hebt toch?
)Margreet schreef:Geen krachtvoer, hooguit een handje als de rest wel krijgt dat hij niet overgeslagen wordt. Veel ruwvoer. Eventueel berkenstammetje of wilgentenen ofzo om wat te doen te hebben op stal.
Hoofdstel om, kettinkje door het bit, zorg voor een lang touw, dat je 'm niet kwijt raakt. Kort zweepje mee. Handschoenen aan en stevige schoenen.
Gaat hij drammen: handvat van de zweep voor z'n neus, dramt hij door geef je er een tik mee en zet je 'm eventueel achteruit.
Omhoog komen: snok aan de ketting en door blijven lopen, niet stil laten staan, dan komt hij nog hoger, desnoods laat je 'm om je heen draaien.
Dribbelen: Duidelijk HO! en laat 'm die ketting maar voelen! Maak het 'm ook niet té moeilijk door zelf langzaam te lopen. Stevig de pas erin geeft het minste geklooi.
Probeer z'n hoofd jouw kant op te houden, dus "hol" aan jouw kant. Maakt hij zich bol naar jou toe, dan ben je al bijna verloren want dan is hij altijd sterker en zal van je weg draaien. Eventueel een por met je elleboog tegen z'n hals, dat wil nog wel eens helpen om 'm weer hol te krijgen aan jouw kant.
Stapt hij zoet mee, dan is het uiteraard een braaf paard, maar blijf goed opletten!

en de volgende keer weer zit te klooien
Fielychi schreef:niks een corrigerend tikje.. en ram voor zijn reet moet ie dan hebben! (volgens mij ga ik reactie krijgen..)
wees gewoon CONSEQUENT! Stel je grenzen vast!
voorbeeld: nieuw paard die over je heen baggert en overal op let behalve op jou als je naast em loopt -> 1x echt heel flink gecorrigeert, weet nu precies waar ie aan toe is. Loopt met een klein kind mee.
Geeft ie gelijk een bok terug
maar ik ben vaak bang dat hij zo het vertrouwen in mij verliest 

Blue_Star schreef:Volgens mij word ik daar aangezien voor dierenbeul
Afijn,het valt te proberen waard,zou ik het riskeren om een wandeling te maken met hem?Het probleem is dat hij gewoon niet onthouden de volgende keer weer zit te klooien
Margreet schreef:Blue_Star schreef:Volgens mij word ik daar aangezien voor dierenbeul
Afijn,het valt te proberen waard,zou ik het riskeren om een wandeling te maken met hem?Het probleem is dat hij gewoon niet onthouden de volgende keer weer zit te klooien
Welnee, daar is niks dierenbeul aan. Je hoeft er niet constant op in te hakken! Paard lief, jij lief. Paard niet lief, jij niet lief. Zo simpel is het. Vertrouwen verspeel je juist als zo'n dier niet weet waar 'ie aan toe is. De ene dag mag alles en de volgende dag krijgt hij een tik voor hetzelfde, dat snapt zo'n dier niet en dáár verliezen ze het vertrouwen van.
Een paard op rust heeft geen krachtvoer nodig, dat geeft alleen maar gedonder omdat hij energie krijgt die hij niet kan gebruiken, dat is ook niet erg eerlijk dan om het 'm wel te geven. Geef een vitaminesupplement als je bang bent dat hij iets te kort komt en verder gewoon véél hooi.
Margreet schreef:Ja, véél ruwvoer van goede kwaliteit, helpt ook tegen de verveling.
Eventueel aangevuld met een compleet vitaminesupplement.
Het probleem is dat hij op een manège staat en hij krijgt een halver emmer(zoals jij zegt)krachtvoer. 
Cassidy schreef:Misschien zou je voor voedingsadvies een nieuw topic kunnen openen. Maar op het moment dat je op een manege staat heb je er toch weinig over in te brengen. Een halve emmer biks is iig veel te veel...drie keer een handje biks tot half tot driekwart voerschep vol moet voldoende zijn. Desnoods geef je een vitaminepreparaat bij voor de broodnodige supplementen, maar hij zal het toch echt met ruwvoer moeten doen.
Overigens zijn er de nodige methodes om het genezingsproces van een peesblessure te versnellen, shockwave therapie (gefocused en niet gefocuses) die echter ook met de nodige kosten verbonden zijn...daar moet de eigenaar net zin in hebben.
) heeft ook extra voer die de eigenaresse geeft,dus het moet toch kunnen??