Heb ik fout gehandeld?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: Heb ik fout gehandeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 03:11

Als een paard zo doet uit angst probeer ik hem te overtuigen op een rustige lieve manier dat hij niet bang hoefd te zijn.
Handeld het paard uit het niet willen (de baas over mij zijn ) ben ik wel wat strenger en harder.
Ik heb overigens zelf nooit een probleem met iets wat een paard niet wil
Ze zien mij als hun baas als hun leider en volgen mij.
Heel af en toe probeert Olly nog wel eens een grens te verleggen.
Gisteren bijvoorbeeld wou ze de wei in stormen zonder eerst om te draaien en te wachten tot ik zeg dat het mag.
Dat waardeer ik niet.
Dus ik trek haar om en laat wachten tot het wel mag.
Dit doet ze dan ook prima en het duurd weer 3 maand voordat ze het weer een x test.

Omber wou de trailer nooit uit, maar dit was angst.
Ze is een x van de klep geklettert.
dus dit doe ik met alle rust en ontspanning.
ik trek er dan echt mijn tijd voor uit en zorg dat ik verder niks te doen heb.
Ik moedig haaar rustig aan de trailer uit te gaan en als ze dat dan doet word ze de hemel in geprijst.

je hebt ok nog een niet kunnen en dat is met Olly met voorwaards neerwaards..
ze heeft last van haar rug dus dat vind ze moeilijk.
als ze dan toch gaat word ze hevig beloond me woordjes en nog een vriendelijkere hand en heeeel veel hals klopjes.

sommige mensen hebben ook van nature weinig overwicht.
mijn moeder bijvoorbeeld.
die is een beetje bang dus de paarden voelen dat direct!
Olly en Omber (normaal poeslief) zijn bij haar net kleine draakjes..
ze zijn niet gemeen maar ze nemen wel een loopje met haar.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 19:25

Zo Cassidy,bedankt voor de tip
en daantjuuh,jij ook natuurlijk
Ik moet toch zo naar de winkel (waarschijnlijk morgen)om een liksteen te gaan halen want de zijn is haast op...

Vandaag wijken voor druk geprobeert en natuurlijk op in de douche gaan
Ik heb gemerkt dat hij heel gewillig is maar dat hij gewoon niet begrepen werd,wijken voor druk gaat heel gemakkelijk,hoeft niet veel te doen
Belonen doe ik niet met snoep maar met rust
Verder gaat hij supergoed in de douche,natuurlijk neem ik nog steeds het hoofdstel en de ketting erbij voor het geval dat...
1x heeft hij het geprobeerd,maar toen liet ik de druk op de ketting vallen en ging hij er als vanzelf in IN HET DONKER
Verder accepteert hij het touw,zweep op zijn lichaam

Als er iemand Parelli pakket level 1 heeft voor een goedkoop prijsje ben ik geïnteresseerd

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 12:16

Nu,een tijdje verder gaat hij weer in protest
Aangezien Parelli niet werkt met bit en hoofdstel moet ik dit laten
Ik begrijp dat het ook een tekort is aan respect en vetrouwen maar hoe bouw ik dit in hemelsnaam in zo'n korte tijd op?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:21

Het gaat van kwaad tot erger he?

Ik zou maar eens stoppen met dat softe getrut en eens een keer écht ingrijpen. Of laten ingrijpen door iemand die wat meer mans is. Is 'ie helemaal besodemieterd....
Maar pas maar op, hij zal wel even tegenspartelen, want dat is het onopgevoede mormel niet gewend.

Margreet schreef:
Dat is geen dier voor een onervaren, jong grietje.
Daar komen nog eens de grootste ongelukken van!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:45

Je moet het een paard zo moeilijk mogelijk maken om het verkeerde te doen, en zo makkelijk mogelijk maken om het goede te doen. Op het moment dat hij het goed doet valt de druk weg. Dus zit hem achter de vodden, laat hem niet met rust, totdat hij het goede doet. Maar als hij door het vluchten, door puur gebruik van kracht het van je kan winnen, ben je helemaal nergens meer. Niet met hoofdstel, niet met ketting, niet met Parelli. Gooi nou niet meteen het hoofdstel in de hoek omdat Parelli daar niet meer werkt. Als je de beste resultaten hebt met dat hoofdstel, moet je dat op dit moment gewoon blijven gebruiken.

Een ding moet je onthouden: Parelli of NH leer je niet zomaar in korte tijd. Verwacht geen quick fixes, de verandering moet in jezelf plaatsvinden.

Als je mensen zoekt die pakket 1 willen verkopen, moet je even op Ebay kijken, of anders op www.naturalhorsemanship.nl

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 13:35

Cassidy schreef:
Je moet het een paard zo moeilijk mogelijk maken om het verkeerde te doen, en zo makkelijk mogelijk maken om het goede te doen. Op het moment dat hij het goed doet valt de druk weg. Dus zit hem achter de vodden, laat hem niet met rust, totdat hij het goede doet. Maar als hij door het vluchten, door puur gebruik van kracht het van je kan winnen, ben je helemaal nergens meer. Niet met hoofdstel, niet met ketting, niet met Parelli. Gooi nou niet meteen het hoofdstel in de hoek omdat Parelli daar niet meer werkt. Als je de beste resultaten hebt met dat hoofdstel, moet je dat op dit moment gewoon blijven gebruiken.

Een ding moet je onthouden: Parelli of NH leer je niet zomaar in korte tijd. Verwacht geen quick fixes, de verandering moet in jezelf plaatsvinden.

Als je mensen zoekt die pakket 1 willen verkopen, moet je even op Ebay kijken, of anders op www.naturalhorsemanship.nl

Het pakket heb ik al gekocht,bedankt toch
Morgen ga ik het ophalen en meteen beginnen
Ik heb besloten en nagedacht dat het toch eigenlijk geen nut heeft aan zijn blessure,zoals Margreet van bokt tegen mij zegt:het gaat allemaal broeien en dan krijg je ellende dus ik doe het met coolinggel en ik zal zien dat ik door Parelli het doucheprobleem kan oplossen

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 16:17

Ik denk dat het juist is wat je gedaan hebt,
Hij stond er toch?? en niet geheel onder dwang je hebt hem alleen latn zien dat t jou nix kan schelen.
Lykt me meer uitproberen wat hij nu doet

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 11:39

Het lijkt me niet de goede aanpak om de douche nu te laten staan, want daarmee omzeil je een probleem. Parelli zal je altijd leren om de confronterende situaties het hoofd te bieden. Je hoeft ze niet op te zoeken, maar stel je nu eens voor dat je een buitenrit aan het maken bent maar je paard wil niet langs een bepaald huis? Omweg is 5 km om toch weer thuis te komen. Ga jij dan echt die 5 km iedere keer rijden om thuis te komen omdat je paard niet langs dat ene huis wil?

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 09:39

Ik ga de douche niet laten staan,later weer oppakken
Zo kan het echt niet verder hoor,zoals hij nu doet,ben al ferm tegen de muren gesmakt,hij doet het omdat hij gewoon er niet in wilt omdat hij niet houdt van afspuiten...Wat raad jij me dan aan Cassidy?Met harde aanpak en met bit en ketting OF heen en weer gesleurd worden aan het halster?Vergeet niet dat ik er altijd alleen voor sta
(Je herinnert je vast nog dat ene topic van dat doorzakken?)

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 10:59

Margreet schreef:
Het gaat van kwaad tot erger he?

Ik zou maar eens stoppen met dat softe getrut en eens een keer écht ingrijpen. Of laten ingrijpen door iemand die wat meer mans is. Is 'ie helemaal besodemieterd....
Maar pas maar op, hij zal wel even tegenspartelen, want dat is het onopgevoede mormel niet gewend.

Wat raad je me dan aan?Hem eens een ferme tik te geven?
Het gaat idd van kwaad naar erger,we stappen telkens 20min ivm zijn peesblessure en hij begint ook al op de parking te klooien en weg te springen

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:04

Als ik het goed begrijp staat hij dus op boxrust en stapt 20 minuten per dag ivm blessure?
Kan me wel voorstellen dat hij dan wat drammerig en etterig wordt....neit goed natuurlijk en moet wat aan gedaan worden.

Maar mijn braaf luisterende haf was toch ook wel iets minder braaf toen ze 2 weken stalrust met 2 keer 10 minuten per dag stappen kreeg...in de zomer nog wel.

Maar ok dat daarbuiten gehouden, neem aan dat je hem al eens een ferme tik gegeven hebt toch?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 20:23

Sily schreef:
Als ik het goed begrijp staat hij dus op boxrust en stapt 20 minuten per dag ivm blessure?
Kan me wel voorstellen dat hij dan wat drammerig en etterig wordt....neit goed natuurlijk en moet wat aan gedaan worden.

Maar mijn braaf luisterende haf was toch ook wel iets minder braaf toen ze 2 weken stalrust met 2 keer 10 minuten per dag stappen kreeg...in de zomer nog wel.

Maar ok dat daarbuiten gehouden, neem aan dat je hem al eens een ferme tik gegeven hebt toch?

Ik heb hem al talloze tikken gegeven,helpt niet
Tja,toen hij weer eens aan het klooien was en stijgerde wat niet echt bevorderlijk is voor de pees heb ik hem een mep gegeven,toen hield hij zich wel rustig maar of hij het onthoud is wat anders??
Ik merk ook dat hij enorm depressief is omdat hij nu al een maand binnenstaat,ik zal dan ook dolblij zijn als ik toestemming krijg om hem op de paddock te zetten maar helaas,dat duurt nog een zeker 2tal maanden...
Sinds dat hij bij de eigenaar gisteren of eergisteren klooide op de parking(met halster en daarna ook met bit)heeft de eigenaar het niet meer geprobeerd
Hij heeft bij mij ook al gekloot hoor maar ik kan nu op mijn gemak hem los op de parking laten stappen zonder dat hij vervelend doet...
Bij mij was het wel donker(1x zonder licht)en bij de eigenaar overdag

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 22:07

Geen krachtvoer, hooguit een handje als de rest wel krijgt dat hij niet overgeslagen wordt. Veel ruwvoer. Eventueel berkenstammetje of wilgentenen ofzo om wat te doen te hebben op stal.

Hoofdstel om, kettinkje door het bit, zorg voor een lang touw, dat je 'm niet kwijt raakt. Kort zweepje mee. Handschoenen aan en stevige schoenen.
Gaat hij drammen: handvat van de zweep voor z'n neus, dramt hij door geef je er een tik mee en zet je 'm eventueel achteruit.
Omhoog komen: snok aan de ketting en door blijven lopen, niet stil laten staan, dan komt hij nog hoger, desnoods laat je 'm om je heen draaien.
Dribbelen: Duidelijk HO! en laat 'm die ketting maar voelen! Maak het 'm ook niet té moeilijk door zelf langzaam te lopen. Stevig de pas erin geeft het minste geklooi.

Probeer z'n hoofd jouw kant op te houden, dus "hol" aan jouw kant. Maakt hij zich bol naar jou toe, dan ben je al bijna verloren want dan is hij altijd sterker en zal van je weg draaien. Eventueel een por met je elleboog tegen z'n hals, dat wil nog wel eens helpen om 'm weer hol te krijgen aan jouw kant.

Stapt hij zoet mee, dan is het uiteraard een braaf paard, maar blijf goed opletten!

Fielychi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 22:36

niks een corrigerend tikje.. en ram voor zijn reet moet ie dan hebben! (volgens mij ga ik reactie krijgen.. )

wees gewoon CONSEQUENT! Stel je grenzen vast!
voorbeeld: nieuw paard die over je heen baggert en overal op let behalve op jou als je naast em loopt -> 1x echt heel flink gecorrigeert, weet nu precies waar ie aan toe is. Loopt met een klein kind mee.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 23:21

Margreet schreef:
Geen krachtvoer, hooguit een handje als de rest wel krijgt dat hij niet overgeslagen wordt. Veel ruwvoer. Eventueel berkenstammetje of wilgentenen ofzo om wat te doen te hebben op stal.

Hoofdstel om, kettinkje door het bit, zorg voor een lang touw, dat je 'm niet kwijt raakt. Kort zweepje mee. Handschoenen aan en stevige schoenen.
Gaat hij drammen: handvat van de zweep voor z'n neus, dramt hij door geef je er een tik mee en zet je 'm eventueel achteruit.
Omhoog komen: snok aan de ketting en door blijven lopen, niet stil laten staan, dan komt hij nog hoger, desnoods laat je 'm om je heen draaien.
Dribbelen: Duidelijk HO! en laat 'm die ketting maar voelen! Maak het 'm ook niet té moeilijk door zelf langzaam te lopen. Stevig de pas erin geeft het minste geklooi.

Probeer z'n hoofd jouw kant op te houden, dus "hol" aan jouw kant. Maakt hij zich bol naar jou toe, dan ben je al bijna verloren want dan is hij altijd sterker en zal van je weg draaien. Eventueel een por met je elleboog tegen z'n hals, dat wil nog wel eens helpen om 'm weer hol te krijgen aan jouw kant.

Stapt hij zoet mee, dan is het uiteraard een braaf paard, maar blijf goed opletten!

Volgens mij word ik daar aangezien voor dierenbeul
Afijn,het valt te proberen waard,zou ik het riskeren om een wandeling te maken met hem?Het probleem is dat hij gewoon niet onthoud en de volgende keer weer zit te klooien

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 23:26

Fielychi schreef:
niks een corrigerend tikje.. en ram voor zijn reet moet ie dan hebben! (volgens mij ga ik reactie krijgen.. )

wees gewoon CONSEQUENT! Stel je grenzen vast!
voorbeeld: nieuw paard die over je heen baggert en overal op let behalve op jou als je naast em loopt -> 1x echt heel flink gecorrigeert, weet nu precies waar ie aan toe is. Loopt met een klein kind mee.

Ik denk het ook...van mijn vzpaard Geeft ie gelijk een bok terug
Maar het kan nu belachelijk klinken wat ik zeg en kinderachtig maar ik ben vaak bang dat hij zo het vertrouwen in mij verliest

Oja,hij krijgt veel voer vind ik.
Ik weet niet wat hij krijgt,ik ben echt niet thuis in de voeding!
Het is maïs,gerst,spinaziebrokjes enz gemengd,wat is dat?
Staleigenaar wilt niet minder geven omdat hij vind dat het paard niet drammerig,krenterig is,...

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 06:38

Blue_Star schreef:
Afijn,het valt te proberen waard,zou ik het riskeren om een wandeling te maken met hem?Het probleem is dat hij gewoon niet onthoud en de volgende keer weer zit te klooien

Welnee, daar is niks dierenbeul aan. Je hoeft er niet constant op in te hakken! Paard lief, jij lief. Paard niet lief, jij niet lief. Zo simpel is het. Vertrouwen verspeel je juist als zo'n dier niet weet waar 'ie aan toe is. De ene dag mag alles en de volgende dag krijgt hij een tik voor hetzelfde, dat snapt zo'n dier niet en dáár verliezen ze het vertrouwen van.

Een paard op rust heeft geen krachtvoer nodig, dat geeft alleen maar gedonder omdat hij energie krijgt die hij niet kan gebruiken, dat is ook niet erg eerlijk dan om het 'm wel te geven. Geef een vitaminesupplement als je bang bent dat hij iets te kort komt en verder gewoon véél hooi.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 10:07

Margreet schreef:
Blue_Star schreef:

Welnee, daar is niks dierenbeul aan. Je hoeft er niet constant op in te hakken! Paard lief, jij lief. Paard niet lief, jij niet lief. Zo simpel is het. Vertrouwen verspeel je juist als zo'n dier niet weet waar 'ie aan toe is. De ene dag mag alles en de volgende dag krijgt hij een tik voor hetzelfde, dat snapt zo'n dier niet en dáár verliezen ze het vertrouwen van.

Een paard op rust heeft geen krachtvoer nodig, dat geeft alleen maar gedonder omdat hij energie krijgt die hij niet kan gebruiken, dat is ook niet erg eerlijk dan om het 'm wel te geven. Geef een vitaminesupplement als je bang bent dat hij iets te kort komt en verder gewoon véél hooi.

Dus in principe heeft hij gewoon geen eten nodig,alleen hooi?

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 10:14

Ja, véél ruwvoer van goede kwaliteit, helpt ook tegen de verveling.
Eventueel aangevuld met een compleet vitaminesupplement.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 11:02

Margreet schreef:
Ja, véél ruwvoer van goede kwaliteit, helpt ook tegen de verveling.
Eventueel aangevuld met een compleet vitaminesupplement.

Wat hij nu krijgt is volgens jou krachtvoer?
Zou het mogelijk zijn of je me wat tips kan geven omtrend de voeding?Ik ben hier echt niet in thuis Het probleem is dat hij op een manège staat en hij krijgt een halver emmer(zoals jij zegt)krachtvoer.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:10

Misschien zou je voor voedingsadvies een nieuw topic kunnen openen. Maar op het moment dat je op een manege staat heb je er toch weinig over in te brengen. Een halve emmer biks is iig veel te veel...drie keer een handje biks tot half tot driekwart voerschep vol moet voldoende zijn. Desnoods geef je een vitaminepreparaat bij voor de broodnodige supplementen, maar hij zal het toch echt met ruwvoer moeten doen.

Overigens zijn er de nodige methodes om het genezingsproces van een peesblessure te versnellen, shockwave therapie (gefocused en niet gefocuses) die echter ook met de nodige kosten verbonden zijn...daar moet de eigenaar net zin in hebben.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 19:43

Cassidy schreef:
Misschien zou je voor voedingsadvies een nieuw topic kunnen openen. Maar op het moment dat je op een manege staat heb je er toch weinig over in te brengen. Een halve emmer biks is iig veel te veel...drie keer een handje biks tot half tot driekwart voerschep vol moet voldoende zijn. Desnoods geef je een vitaminepreparaat bij voor de broodnodige supplementen, maar hij zal het toch echt met ruwvoer moeten doen.

Overigens zijn er de nodige methodes om het genezingsproces van een peesblessure te versnellen, shockwave therapie (gefocused en niet gefocuses) die echter ook met de nodige kosten verbonden zijn...daar moet de eigenaar net zin in hebben.

Ik zal een nieuw topic openen.
Ik denk toch dat als ik uitleg waarom ik toch wel zelf mijn paard kan voeren?(verzorgpaard in dit geval maar toch)Een paard dat een week lang last had van kolieken(niet aan 1 stuk door ) heeft ook extra voer die de eigenaresse geeft,dus het moet toch kunnen??
Ik heb al van shockwave gehoord en ook van acupunctuur wat door een kenner werd aangeraden maarja de eigenaar was dat vergeten te vragen aan de DA toen ie kwam dus hij vraagt het op het eind van deze maand maar