Hoe lang doe jij over opzadelen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Hoe lang doe jij over opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 14:24

Een echt goede poetsbeurt, die 5 functies heeft (contact, massage, schoonmaken, controle op wondjes en ontspanning) duurt een uur!!!
Ik combineer dat eigenlijk nooit met opzadelen en daarna nog rijden, want zolang niet op stal kunnen plassen is iets waar maar weinig ruiters bij stilstaan!
Het is niet leuk voor een paard dat moet plassen om heel lang op de gang te staan en vervolgens aan het werk en weer lang op de gang staan....

Ik doe (moet zeggen deed) poetsbeurt apart en dan voor het rijden alleen een borstel over de plek waar zadel en singel komt. Zodat de haren plat liggen.

Meest vergeten plekje om te poetsen is trouwens tussen de voorbenen.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 16:48

3 kwartier tot een uur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 16:57

Ik heb geen eigen paard, maar rijd op de manege.
Ik ben er altijd ruim van te voren voor mijn les, dus ik doe zo'n 3 kwartier over poetsen en opzadelen en soms wandel ik ook een stukje tussendoor.

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 17:09

Als ik erg moet opschieten. Poetsen en opzadelen een kwartier..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 17:27

Binnen 5 minuten voordat ik ga rijden en daarna doe ik er wat langer over en krijgen ze een uitgebreide beurt...

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 17:31

Ik doe er ongeveer 20 minuten over, soms langer 5 Minuten zou ik nooit kunnen, die van mij is altijd aardig smerig maaar daar komt verandereing in omdat z enu haar deken wer draagt: !

AMMieJLoveR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:32

loveSaros schreef:
k was vandaag een half uur bezig met borstelen!! Meneer vond het weer zo nodig om in de modder te rollen!

hmmm.... heb dr ook zo een :S

whaha ik kan dr elke dag rosse :S

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 21:14

Ik poets gemiddeld een half uur/drie kwartier, dan zadelen 5 minuutjes (incl beenbescherming) ik vind het belangrijk om rustig bij je paard over te komen, en niet haastig te doen. Heb vandaag ook een uur gepoetst en 15 minuutjes gereden.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 21:16

nou dat is heel verschillend hoor. ik heb een schimmel en daar kun je nog wel wat werk mee hebben. maar het scheelt, mijne heeft altijd een deken om. maar meestal doe ik er 1o minuten of een kwartiertje over,
het ligt er aan hoe vies hij is

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 21:17

Hangt ervan af.
Als ik veel tijd heb en zin heb in een uitgebreide poetsbeurt doe ik er ong. een uur over ofzo. Anders gewoon harde borstel, zachte borstel, hoeven uitkrabben en opzadelen.. Is ongeveer een kwartier ofzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 21:35

Naar ponybeest wandelen is hooguit drie minuten, dan borsteltje erover en opzadelen. Hooguit 10 minuten tussen thuis vertekken en opstappen.
Uitgebreid poetsen doe ik als ik niet ga rijden en dan kan ik daar, met tussenpozen, gerust een middag mee bezig zijn. Het is dan wel meer dan poetsen alleen, ook knuffelen, oefenen van bepaalde dingen, en vooral uitgebreid genieten van alleen maar kijken zit daarin.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 22:16

Opzadelen doe ik 5 minuten over. Ik poetsen meestal 10 minuten ofzo denk ik.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 22:18

Toen ik nog op mijn schimmel reed weigerde ik om op een geel paard te rijden en was ik toch met poetsen al een kwartier kwijt, dus al met al 20 minuten ongeveer. Als het moet kan ik in 5 minuten op mijn paard zitten en dan is hij nog schoon (voor het oog) ook. meestal op mijn gemak zo`n 15 minuutjes....

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 00:24

ik haal de deken eraf, borsteltje erover en zadle erop, nog geen 5 minuten mee bezig
na t rijden zooi eraf, opgedroogde zweet ff weghalen met borsteltje en deken erover en klaaaar

staan ze zonder deken dan poets ik niet veel langer, alleen als ze ergens mee naartoe gaan poets ik uitgebreid, heb dr nu een hekel aan
alleen altijd waar t zadel ligt enzo wel natuurlijk, en ach ze zien er sowieso altijd wel toonbaar uit

*waar is toch die tijd gebleven dat ik uuuren kon poetsen wrsch verdwenen na het fulltime werken in de paarden *

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 07:31

Renske20 schreef:
ik haal de deken eraf, borsteltje erover en zadel erop, nog geen 5 minuten mee bezig
na t rijden alles eraf, opgedroogde zweet even weghalen met borsteltje en deken erover en klaaaar

Idem, zo doe ik het ook. Binnen 5 minuten uit het land, gepoetst, gezadeld en hup in de bak

Knuffelen doet ie de hele dag wel (hij is er zo een die het liefst achter in je broekzak kruipt ) en aandacht komt ie zeker niet te kort

_Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 07:46

Ligt eraan, soms doe ik er met poetsen 2 uur over dan is die in 5 minuten opgezadeld maar ik poets altijd heel lang

loveSaros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 08:26

ik heb hiervoor een verzorgpony gehad, die was ook zo erg! Ze ging altijd in de modder rollen, en dan niet 1 keer, maar een keer of 3...

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 08:27

As het gaat over zuiver het opzadelen (poetsen ed niet meegerekend): 10min.

loveSaros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 08:37

de meesten vertellen t ook over t poetsen enzo.. maar maakt nie uit:P