Als je echt ver wilt komen in de sport, doe dan niet moeilijk en neem daar een geschikt type paard voor.
Je gaat de formule 1 toch ook niet rijden in een Renault Twingo?
Ik vind fjorden, haffies etc. echt wel pittig om te zien, maar voor de sport zijn ze over het ALGEMEEN (lees: algemeen
) niet bepaald geschikt voor dressuur.Maar natuuúrlijk heb je uitzonderingen.
En die mensen die dat bereiken doen dat voor de uitdaging.
Een vriendin van mij, heeft een grote, maar luxe haflinger. Heel mooi beest, kan ook netjes lopen. Maar hij mist gewoon die gang, hij tilt zijn benen op, ipv naar voren gooien. Strekken kost hem veel moeite. Ook neemt hij zijn achterhand niet goed mee. Ik heb bewondering voor haar, want ze wilt graag wat bereiken met hem, maar dat kost haar veel moeite.
Maar als het haar lukt, kan ze wel erg trots zijn. Zou ik ook zijn.
Ik ga het straks ook proberen met m'n grote Shire, maar verwacht er niet veel van!
Pompidou heb ik gekocht om dressuur mee te rijden, en dus fanatiek wedstrijden. Daar is ze het type voor.
Ach, ieder zijn voorkeur, en iedereen zijn mening, ja toch?
Het is en blijft een ellenlange discussie, maar wel een heel intressante!
), dus niet alleen voorbehouden aan dressuurgefokte grote bruine knollebeesten.
), Haflingers, Tinkers en Friezen die ook heel goed kunnen presteren, maar dat zijn de uitzonderingen. Ik zet de Friezen hier trouwens ook bij, want volgens mijn hoogstonbescheiden mening is het achterbeen van een Fries niet bij uitstek geschikt om te dressuren, een 'duwend' ipv een 'stuwend' achterbeen, net als bv een Fjord. Gewoon voor voor de kar gebouwd dus
wat niet wil zeggen dat 'ie automatisch alleen maar voor de huifkar, sjees of het draaiorgel kan lopen 
mede dankzij Kim haha. Complimentje!
)