wie start met een haf/fjord/tinker o.i.d. bij de paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 23:44

Ik ben het echt geheel eens met de uitspraak van Sonja.
Als je echt ver wilt komen in de sport, doe dan niet moeilijk en neem daar een geschikt type paard voor.
Je gaat de formule 1 toch ook niet rijden in een Renault Twingo?
Ik vind fjorden, haffies etc. echt wel pittig om te zien, maar voor de sport zijn ze over het ALGEMEEN (lees: algemeen *LOL* ) niet bepaald geschikt voor dressuur.
Maar natuuúrlijk heb je uitzonderingen.
En die mensen die dat bereiken doen dat voor de uitdaging.

Een vriendin van mij, heeft een grote, maar luxe haflinger. Heel mooi beest, kan ook netjes lopen. Maar hij mist gewoon die gang, hij tilt zijn benen op, ipv naar voren gooien. Strekken kost hem veel moeite. Ook neemt hij zijn achterhand niet goed mee. Ik heb bewondering voor haar, want ze wilt graag wat bereiken met hem, maar dat kost haar veel moeite.
Maar als het haar lukt, kan ze wel erg trots zijn. Zou ik ook zijn.

Ik ga het straks ook proberen met m'n grote Shire, maar verwacht er niet veel van! *LOL* Pompidou heb ik gekocht om dressuur mee te rijden, en dus fanatiek wedstrijden. Daar is ze het type voor. Lovers

Ach, ieder zijn voorkeur, en iedereen zijn mening, ja toch?
Het is en blijft een ellenlange discussie, maar wel een heel intressante! Haha!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 01:12

jantina schreef:
Ik geloof dat er even grof gezegd twee types zijn hier in dit topic.
eerste type rijd echt dressuur, wil daarin iets bereiken, wil echt hoog eindigen. Ik wil niet zeggen, koste wat het kost, maar het mag toch wel wat kosten. NIet alleen geld, maar ook veel moeite.
En het tweede type rijd puur en alleen voor zich zelf en zijn paard/pony. Kijken wat ze samen kunnen. En als het dan( per ongeluk misschien) goed gaat, dan word je misschien iets fanatieker. Maar om daar een sportpaard voor te kopen, zover willen ze niet gaan.

Daar sla je de spijker op zijn kop!
De paardensport/hobby is een zeer veelzijdige. Je kan zoveel kanten op. De een rijdt puur voor de sport, de ander puur voor de lol en daar heb je nog allerlei gradatie's tussen.
Maar bij de paardensport starten we allemaal op dezelfde plek. Als je naar andere sporten kijkt dan is dat meer verdeeld. Handballers bijv. kunnen recreatief wedstrijden spelen, op regionaal niveau etc. etc. Gevolg is dat de fanatieke dressuurruiter in dezelfde proef start als de ruiter die voor de lol rijdt en je elkaar daar dus steeds tegenkomt.

Verder ben ik het ook helemaal eens met Nimber.
En Steef mag wat mij betreft zeggen dat hij die zwaardere types vreselijk vindt. Omdat ik Tinkers leuk vindt is het niet zo dat anderen dat ook moeten vinden. Ik zal maar niet zeggen wat ik dacht toen ik voor het eerst een Tinker zag Haha!

Ik hoop dat de juryleden, zoals Fitzroy zegt, eerlijk op de proef zullen beoordelen, dan ben ik al lang tevreden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 09:00

Was laatst bij een wedstrijd, reed een fjord mee, zag er super netjes uit en reed ook super netjes en zo mooi rustig in aanleuning. Meisje deed mee met de Z ennnn werd 1e. Kan heus wel hoor. Die pony maakte zulke mooie overgangen. Beiden met zelfvertrouwen de ring in en dat zie je, wees trots op je paardje en gewoon doen...

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 11:01

Steef"]
[quote="Miran schreef:
Ook heb ik wel eens gehoord dat iemand wiens bloedmooie sportpaard meerdere keren de ring uitsprong won van iemand met een Fjord, Haf, wat dan ook die wel een goede proef reed. Dan klopt er iets niet.

Omdat een bloedmooi sportpaard die van nature als lossig is en die superbewegingen heeft en ook nog een mooi uiterlijk gewoon veel meer toont en ook veel meer laat zien dan een in vergelijking met dat sportpaard logge haf met bewegingen die veel minder zijn en dat allemaal niet kan.

[/quote]

Dus als dat sportpaard absoluut niet onder controle staat (anders springt hij niet meerdere keren de ring uit) en een Haf, Fjord, wat dan ook wel, dan mag hij winnen omdat hij mooier is en beter kan bewegen? Wat is de dressuur dan nog meer dan een keuring? Als ik het uiterlijk van mijn paard wil laten beoordelen ga ik naar een keuring, dressuur gaat imo nog altijd over gehoorzaamheid aan de ruiter, juistheid van de hulpen enzo, en niet over het paard dat de beste bewegingen heeft, maar absoluut niet te hanteren is. Dan ben je gewoon nog niet aan dat niveau toe en laat dan de punten maar gaan naar degene wiens paard dan maar wat minder opvallend kan showen, maar welk paard wel gehoorzaamd aan de hulpen van de ruiter. Anders is de dressuur niets meer waard dan een wedstrijd wie het meest geld uitgeeft aan een paard.

Overigens ben ik het ook niet eens met jouw stelling dat eigenaren van Haflingers en zo vaak minder goed rijden dan eigenaren van KWPNers. Beetje erg kort door de bocht. Tuurlijk, de mensen die alleen buitenritjes maken, zullen misschien minder goed dressuurmatig rijden, maar die zijn er onder de KWPNers ook. Iemand wiens paard uit de ring springt, mist imo een stukje belangrijke controle en kan dus niet goed rijden.

Verder moest ik wel lachen om de opmerking over voor de lol meedoen aan wedstrijden. Doet niet iedereen dat? Betekend dat dat degenen die met een sportpaard meedoen er eigenlijk geen plezier in hebben? Als ik ooit wedstrijden met Sheril ga starten, doe ik het voor mijn plezier, maar ook zeker serieus, anders ga ik er niet eens aan beginnen. Tuurlijk zal ik daarbij rekening moeten houden met de beperktere mogelijkheden van een Haflinger, maar nogmaals, elk ras moet de basis kunnen redden, met voldoende training, en elk paard moet soepel genoeg zijn, ook paarden die recreatief bereden worden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-02 12:21

het zou voor mij (verre toekomst) absoluut niet gaan om de Z te halen (zou wel leuk zijn, daar niet van)
Ik zou idd wedstrijden gaan rijden om te zien wat wij kunnen, en als dat bij L2 of M of weet ik veel wat haalbare kaart is ophoudt, jammer dan!.
Nu ben ik helemaal niks, heb een paar onderlinge wedstrijdjes gehad, en dat was het.
Ik heb les van een goede dressuuramazone (op dit moment Z1, is hoger geweest).
En ja, hier leg ik flink geld voor neer. Waarom vragen veel mensen me, je hebt toch maar een haffie?
Maar ook dat haffie verdient het in mijn ogen om een goede basis te krijgen.
Ik ga niet geen les nemen omdat ze "maar" een haffie is.
Ik ga niet niet starten omdat ze "maar" een haffie is.
na het lezen van deze hele leuke en leerzame discussie heb ik besloten dat als ik ooit start, dat ik puur voor ons zelf start.
Ik ga niet miepen als ik een onvoldoende krijg voor bijv middendraf omdat ie er gewoon niet uitkomt.
Ik ga wel miepen als ik een slechte jury tref, en ik de sterren van de hemel rij, en een warmbloed een niet eens B waardige proef neerzet, en de warmbloed wordt boven mij geplaatst "omdat ik toevallig een haffie heb"
Ik heb geen idee wat voor ons haalbare kaart zou zijn. Daarvoor ben ik nog te onbekend in de dressuursport, ik heb geen idee welke oefeningen je er bijv in de l2 bij krijgt.
We zien wel waar we komen.
Is dat L? Prima
is dat Z? Ook prima!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 12:30

Miran schreef:
. Ook heb ik wel eens gehoord dat iemand wiens bloedmooie sportpaard meerdere keren de ring uitsprong won van iemand met een Fjord, Haf, wat dan ook die wel een goede proef reed. Dan klopt er iets niet.

Ik denk dat van dit verhaal niet zo veel klopt, want als je paard de ring uitspringt wordt je uitgesloten en mag je niet meer verder rijden.
Dus het zal toch wel anders hebben gezeten .....

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 12:51

Zo heb ik het in ieder geval begrepen van iemand die dat gezien had. Op een mailinglist die ik lees is deze discussie ook wel eens geweest en er waren toen meerdere voorbeelden van niet-sportpaarden die wel een goede proef neerzetten en dat degene met het mooiste paard, die absoluut niet aan de hulpen stond, toch won.
Lijkt me eigenlijk ook wel logisch dat je in dit geval uitgesloten wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 12:54

over de uitslagen van dressuurproeven is nu eenmaal altijd discussie mogelijk, dus ik vind dit voorbeeld niet zo heel erg geslaagd.

Verder ga ik erg met Sonja e.d. mee: wil je echt dressuurrijden? Koop dan een echt dressuurpaard, en dan vallen er ook al weer een hele hoop warmbloeden af hoor!

Je gaat toch ook niet serieus springen met een paard dat achter eerst landt??

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 13:35

Vanochtend had ik het er toevallig nog over met mijn instructrice. Ik heb voor iemand na moeten vragen of ze met een pony als volwassene ook mag starten. En ja dat mag. Mijn instructrice zei maar dat ziet er niet mooi uit. Klopt misschien wel en ik vind ook dat je dan zelf de consequenties moet nemen zoals minder punten oid want zo zijn jury's helaas nu eenmaal. Of dit juist is is een 2e maar dat laten we maar zitten. Dus begon ze me meteen te pesten dat ik start met een Andalusier en dat de vorige keer de jury hem ook niet leuk vond. Het was dat ik niet langs haar reed, we reden buiten, anders mocht ze modderhappen. Extreme duivel

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 14:21

Zep schreef:
Verder ga ik erg met Sonja e.d. mee: wil je echt dressuurrijden? Koop dan een echt dressuurpaard, en dan vallen er ook al weer een hele hoop warmbloeden af hoor!

Je gaat toch ook niet serieus springen met een paard dat achter eerst landt??

Als je echt heel serieus in de dressuur wilt starten kan je inderdaad beter een dressuurgefokt paard kopen. Maar er zijn ook mensen die dressuurwedstrijden rijden zien als één van de dingen die ze met hun paard doen, gewoon om te kijken hoe ze beoordeeld worden, hoe ver ze zijn. Daar een dressuurpaard voor kopen is een beetje onzinnig.
Dressuurwedstrijden staan open voor iedereen, niet alleen voor diegenen die "uitsluitend" de wedstrijdsport beoefenen. En dat is maar goed ook want we hebben de basis gewoon allemaal nodig.

Vroeger bestonden het ledenbestand van landelijke rijverenigingen voornamelijk uit boeren die met hetzelfde paard overdag het land bewerkten. Die hadden een hoop lol in het rijden, waarom zou de dressuur nu alleen nog maar voorbehouden zijn aan uitsluitend dressuurgefokte paarden?

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 14:28

en nu eens van de andere kant bekeken:
de KWPN-fokker (dressuur) waar ik een paard voor rijd die ergert zich vaak bont en blauw aan de uitslagen!
Want hoe kan het nu dat 'die boerenknol' boven een luxe rijpaard komt te staan... Dat luxe paard veert toch veel meer, gebruikt toch zijn hele lijf en swingt de proef door? En dat andere paard heeft totaal geen afdruk en loopt maar wat te slapen...... (een inkoppertje dacht ik zo)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 14:42

Percy schreef:
waarom zou de dressuur nu alleen nog maar voorbehouden zijn aan uitsluitend dressuurgefokte paarden?

Oh maar dat is het volgens mij juist absoluut niet. Dressuur is de basis van ALLES (jaja, kom maar westernruiters.... Tong uitsteken ), dus niet alleen voorbehouden aan dressuurgefokte grote bruine knollebeesten.
Maar als je echt goed wilt gaan presteren, tja, dan zul je toch eerlijk moeten zijn tov je paard.

Tuurlijk zijn er Fjorden (die van mij Schijnheilig ), Haflingers, Tinkers en Friezen die ook heel goed kunnen presteren, maar dat zijn de uitzonderingen. Ik zet de Friezen hier trouwens ook bij, want volgens mijn hoogstonbescheiden mening is het achterbeen van een Fries niet bij uitstek geschikt om te dressuren, een 'duwend' ipv een 'stuwend' achterbeen, net als bv een Fjord. Gewoon voor voor de kar gebouwd dus Knipoog wat niet wil zeggen dat 'ie automatisch alleen maar voor de huifkar, sjees of het draaiorgel kan lopen *LOL*

Ik denk dat het heel belangrijk is om 1 ding heel goed in de gaten te houden: het plezier van paard EN berijder. Als je start om te kijken hoe ver jullie kunnen komen, zonder frustraties, gewoon om lekker een serieus trainingsdoel te hebben, prima. En als je echt voor de prestaties rijdt, ook prima, alleen wel met het geschikte paard zodat het ook voor het dier een eerlijke sport blijft!

PS Eindelijk weer eens een leuke discussie!

grassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 15:01

Sonja schreef:
Tuurlijk zijn er Fjorden (die van mij Schijnheilig ), Haflingers, Tinkers en Friezen die ook heel goed kunnen presteren, maar dat zijn de uitzonderingen. Ik zet de Friezen hier trouwens ook bij, want volgens mijn hoogstonbescheiden mening is het achterbeen van een Fries niet bij uitstek geschikt om te dressuren, een 'duwend' ipv een 'stuwend' achterbeen, net als bv een Fjord. Gewoon voor voor de kar gebouwd dus Knipoog wat niet wil zeggen dat 'ie automatisch alleen maar voor de huifkar, sjees of het draaiorgel kan lopen *LOL*

off-topic:

je ziet de laatste tijd steeds meer goed scorende friesen in de (hogere) dressuur. viel me op..
Laatst bijgewerkt door grassie op 27-03-02 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 17:19

Sonja"]
[quote="Percy schreef:
waarom zou de dressuur nu alleen nog maar voorbehouden zijn aan uitsluitend dressuurgefokte paarden?

Oh maar dat is het volgens mij juist absoluut niet. Dressuur is de basis van ALLES (jaja, kom maar westernruiters.... Tong uitsteken ), dus niet alleen voorbehouden aan dressuurgefokte grote bruine knollebeesten.
Maar als je echt goed wilt gaan presteren, tja, dan zul je toch eerlijk moeten zijn tov je paard.

PS Eindelijk weer eens een leuke discussie!
[/quote]

Juist!maar wanneer houd die basis op dan ?en wanneer presteer je pas?
IMO is Z nog steeds de basis een uitgebreide basis maar wel een basis voor elk paard ook voor een ezel met 6 pootjes en 9 oren.
wil je verder okee dan gaat het lastig worden maar niet alleen voor het paard maar ook voor de ruiter, een duur super gefokt dressuurpaard is totaal geen garantie voor een plekje in het Nl team voor op de spelen.

Als jouw doel is dat je ooit in dat team wil komen en je hebt er zelf het geld en het kunnen voor ja koop dan een paard wat daar voor gefokt is maar als jouw abitie is ooit Z te worden kan dat met elke boerenknol mits hij gezond is en jijzelf ook een beetje op een normale manier kan rond sturen.
Ik ken ook voorbeelden van de karreknollen met een rukkende en schoppende ruiter en dan maar drammen dat ze niet door de L komen want de jury...

Maarja dat verhaal heb ik ookal een aantal keren aan moeten prutsmutsen hoe kan dat beest mij eruit hebben gelopen.
ik heb gewoon een braaf paard Lovers

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 17:44

[quote="NimberPS Eindelijk weer eens een leuke discussie![/quote]

Als jouw doel is dat je ooit in dat team wil komen en je hebt er zelf het geld en het kunnen voor ja koop dan een paard wat daar voor gefokt is maar als jouw abitie is ooit Z te worden kan dat met elke boerenknol mits hij gezond is en jijzelf ook een beetje op een normale manier kan rond sturen.
[/quote]

Dat wordt altijd wel heel makkelijk beweerd, dat je met iedere boerenknol Z kan worden. Sorry, ben ik het niet mee eens. Een paard moet iig zoveel souplesse in zijn lijf hebben dat hij oefeningen als travers en appuyementen goed uit kan voeren, en dat is niet voor alle boerenknollen weggelegd.

En let nou eens goed op: hoeveel boerenknollen zie je nu werkelijk in een Z-rubriek rond lopen?
Heeeeeeel erg weinig dus ... ze zijn toch al eerder gestrand.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 17:54

mag ik eerlijk zijn? hier zie je veel boerenknollen in de Z lopen.
Ook serieus mensen waarvan je denkt hoe hebben ze het in godsnaam gehaald.
Piggy schreef zondag bij mij in de m2 bij daar was iemand met haar pony dat het jurylid zich afvroeg hoe zo iemand ooit door de B is gekomen ze werd ook laatste met 127 punten.
iemand die in de M2 voor 50% het paard NIET aan de teugel kon rijden op wat voor'n manier dan ook.

Als je maar lang genoeg start haal je de Z wel als je 2 jaar per klasse rekend maar vaak genoeg start haal je echt wel 5 keer 156 punten ga je gelijk over hoppa.
elk paard kan een traver lopen de 1 zal echter nooit hoger scoren dan een 5 of een 6ja maarja zet daar 1 nette overgang tegenover van een 7 en je zit alweer aan je winstpunt..
Ik ken ze hoor! goed ook zelfs mensen met een duur paard die zelf niet kunnen rijden maar jaar in jaar uit starten die zelfs wedstrijden afbellen voor waar die en die jury is want die zit meestal vrij hoog.een paard met minder talent en een goede ruiter maar een goed paard met een slechte ruiter (al gaat dan minder goed dananders om)
kunnen in het z komen hetzij dat ze er 3/4 keer zolang doen als een doorsnee paard/ruiter

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 18:04

Tja, dat zal dan wel weer met het verschil van regio te maken hebben. Hier zie je weinig 'boerenknollen' in de Z. Dus misschien stranden ze hier toch eerder dan bij jullie. Of misschien lopen hier meer dressuurpaarden waardoor ze eerder uit de toon vallen, geen idee eigenlijk.

Ik ken eigenlijk maar een echte wat ik onder boerenknol versta, die loopt al jaren in de M1 mee, maar verder komt ze echt niet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 18:11

Ik ga wel met Nimber mee(en met sonja).
Ik ben ook van mening dat bijna elk paard e de Z kan halen, mits je maar goede begeleiding hebt .
Maar... daarbij zal het dressuurgefokte paard(kwpn,nrps) waarschijnlijk een mooiere soepelere travers neer zetten dan een haflinger, fjord of een ander zwaarder type.
Ik ben ook van mening dat elk paard een piaff/passage kan leren.
ga maar eens een tijdje naar de kudde kijken, zeker als er een hengst tussen loopt, ze laten alles zien wat we ook in de dressuur zien, alleen verfijnen wij dat zo dat we een mooier beeld krijgen.

Toen ik nog met de hengsten werkten(Fjord en welsh K) kon je goed zien dat ze beide de passage beheersten als ze te dekken mochten.
Dus als ze het aan de hand doen waarom zouden ze het onder het zadel dan niet kunnen leren?

En als het onder het zadel niet lukt dan proberen we het toch voor de wagen.
Ook daar hoort dresuur thuis en een Z proef voor de wagen is een lust om naar te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 18:14

Ik ben dus ook van mening dat als je echt verder wilt in de sport, welke tak dan ook, dat je daar het type paard voor moet kopen.
Verder in de sport is bij mij dan na de landelijke wedstrijden.

Nu heb ik zelf jaren geleden dus Kawa gekocht, puur springen gefokt en zo loopt hij ook.
In de M springen ben ik gestrand, Kawa kon nog veel meer.
Nu ben ik gaan dressuren en we zijn inmiddels M2.
ooit haal ik ook nog wel eens de Z2 maar dan is het voor ons beiden helemaal op.
Nu haal ik met de galop onderdelen vaak men punten op.
De draf is ook wel verbeterd door training maar wat hij van nature niet heeft kan ik er nooit aan krijgen.
Hij heeft nu nog elke keer plezier erin, maar mocht ik in de Z gaan merken dat hij er een hekel aan krijgt stop ik meteen.

Maar de piaffe krijg je niet in elk paard naar mijn idee.
Kawa deed het uit frissigheid ook elke wedstrijd maar op comando krijg ik er maar amper een nette verzamelde draf in.
Toch heel wat anders dus.

Ik noem me zelf ook vaak recreatieve wedstrijd ruiter.
Ik ga echt voor de fun op concours. Ga ook niet elke week weg.
1 of 2x in de maand in de zomer in de winter 1 x per maand soms zelfs 1 x per 2 maanden.
Uiteraard doe ik men best maar niet koste wat het kost.
Maar ik vind het een uitdaging om te zien hoe ver we kunnen.
Dus al heb ik een wpn-er, Geen bruine!!! Haha! Is voor ons dressuur ook een uitdaging. En als het boekje uit is gaan we gewoon nog wat vaker naar het bos.

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 18:20

parnassia schreef:
en nu eens van de andere kant bekeken:
de KWPN-fokker (dressuur) waar ik een paard voor rijd die ergert zich vaak bont en blauw aan de uitslagen!
Want hoe kan het nu dat 'die boerenknol' boven een luxe rijpaard komt te staan... Dat luxe paard veert toch veel meer, gebruikt toch zijn hele lijf en swingt de proef door? En dat andere paard heeft totaal geen afdruk en loopt maar wat te slapen...... (een inkoppertje dacht ik zo)

Ben het dus niet eens met deze KWPN-fokker.
In je proef haal je niet alleen punten omdat je paard afdruk heeft, meer veert, zijn hele lijf gebruikt en de proef doorswingt.
Je haalt ook punten met bijv. in de goede galop aanspringen, netjes op de bordjes te rijden, recht rijden, goede stelling, overgangen zonder uit elkaar te vallen noem maar op.

Als je paard dan niet veel afdruk heeft, maar verder wel alles 'zo perfect mogelijk' uitvoert, kom je natuurlijk al een heel eind.
Met name in de B- en L-dressuur kom ik regelmatig ruiters tegen die met hun 'swung- en afdruk-paard' graag boven dat 'eenvoudige' paard waren geëindigd, en niet snappen waarom die meer punten heeft...
Nou dan denk ik: ga jij maar naar een keuring.
Dressuur is wel meer dan alleen maar gangen laten zien dacht ik zo... Knipoog

Verder nog iets over boerenknollen... wanneer is een paard dat?
Wat verstaan jullie onder 'zware' paarden?
De één ziet Lodewijk van Kim (groninger dus) aan voor een 'wat zwaarder gebouwd maar luxe type paard, de ander zegt dat het een lompe knol is.
Ik heb meerdere groningers gezien, volgens de groninger-keuring-juryleden is Lodewijk zelfs een tikkie te chique voor een groninger hihi.
Hij is dus voor een groninger heel erg rijtypisch zeg maar!
En dat laat-ie zien ook... Kwijl mede dankzij Kim haha. Complimentje!

Zo is het dus ook met de vraag die Stef stelde, even on-topic. Haha!
Je kunt best met een haflinger of wat voor pony dan ook bij de paarden starten.
Maar met de ene haflinger, die zijn bouw wat 'mee heeft', kom je wel hup richting de M, de andere blijft in de L of zelfs in de B hangen.
Een enkele keer kunnen rijtypische haflingers zeker wel de Z bereiken, of zelfs verder komen, maar jah, tussen haflingers zitten soms grote verschillen.
Daarbij heeft Stef nog het nadeel dat ze een vrij kleine haflinger heeft en zelf wat langer is (niet te lang hoor!) en dat de jury dit niet zo 'mooi' vindt soms.
Maar starten bij de paarden kun je zeker Stef.
Al was het alleen maar voor de gezelligheid, de uitdaging, en om jou en Jamaica een doel te stellen.
Er zijn er meer die het doen, ook bij ons, en ik zeg regelmatig tegen zoiemand dat ik het zo goed vind dat ze het aandurven om ondanks kritiek toch verder te gaan.
Veel succes!

grassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 20:09

ik ben het niet eens met dat je met elk beest wel Z kan worden.
iig hier niet..
als je paard erg slechte gangen heeft en op de voorhand loopt (wat haflingers ed eerder zullen hebben dan 'sportpaarden') rijdt je hier geen punten, hoe netjes je je figuren ook rijdt.

neem mezelf ff als voorbeeld hoe het 2 jaar geleden was: meisje van 13 jaar zonder wedstrijdervaring die matig rijdt start met ouderwets en stevig type haflinger. haf loopt kort en soms wat op de voorhand. gebruikt de achterhand slecht. dit kan het meisje nog niet corrigeren om verscheidene redenen. wel ietsjes, maar goed wordt het niet.
als je dan zo gaat starten, rijdt je hier geen punt.

nou weet ik van mezelf dat ik toen anders reed dan nu, en ik zit wel eens te denken of ik nu wel punten zou rijden, met aangepaste rijstijl.

maar iig , en matige ruiter met matig paard rijdt geen punten.
hooguit een hele goede ruiter (maar dan ook echt 1 met wedstrijdervaring en zeer goede begeleiding) rijdt met een matig paard krappe puntjes..

dus je kan echt niet met elke knol Z worden, hier iig niet!

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 20:52

Ben het wel eens met Grassie.
Met een matig paard moet je wel 'verstand van zaken hebben', en daar bedoel ik mee: weten waar de zwakke punten liggen van jouw paard.
Mensen die al wat beter rijden en hier goed aan kunnen werken met behulp van eventueel prive-les, kunnen dan een eind komen.
Maar zo niet, kunnen er best veel koppels zijn die niet verder komen dan de M, of zelfs in de L blijven hangen.

Voorbeeld: Kim met Lodewijk krijgt priveles van iemand die supergoed les geeft. Hij ziet meteen waar het zwakke puntje zit, waar Kim en Lot nog aan moeten werken, hoe iets fout gaat enz.
Dat is met elk paard zo, dat goede instructie noodzakelijk is, maar als je ook nog priveles hebt van iemand die weet hoe je de zwakke punten van een wat zwaarder gebouwd paard kunt oplossen, is dat erg handig.

Er zijn instructeurs/trices die 'teveel standaard les geven' zeg maar, en niet het probleem per paard eerst bekijken (kan per paard verschillen), en dan uitleggen wat te doen.
Les hebben van iemand die bij voorbaat al denkt dat jouw haflinger dezelfde moeilijkheden heeft als een arabier moet toch maar eens een bril opzetten. *LOL*
Elk paard is weer anders toch? Daarom is het juist bij een wat zwaarder gebouwd paard erg fijn als je les hebt van iemand die ook hier naar kijkt denk ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 20:57

Zonder les red je het boven L met geen 1 paard meer.
Of je moet zelf al tig paarden naar de Z gereden hebben, maar dan nog blijft les belangrijk.
Welk ras dan ook.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 21:35

Dorine schreef:
Ben het wel eens met Grassie.
Met een matig paard moet je wel 'verstand van zaken hebben', en daar bedoel ik mee: weten waar de zwakke punten liggen van jouw paard.

ieder paard heeft zwakke plekken, dat is voor een belgischtrekpaard echt niet anders dan voor een rankgebouwde KWPN- Er.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 23:14

Vast niet elk "boerenpaard" zal het tot de Z brengen maar dat geldt ook voor een aantal KWPN-ers.
Wat Fritroy eerder schreef over het halen van allemaal zesjes is in elk geval tot en met de L heel waar.

Met mijn bepaald niet lichtvoetige Appaloosa reed ik altijd in een constant tempo, netjes op de letter en nette overgangen. Daardoor haalden we inderdaad allemaal zesjes en een enkele zeven. Die zeven had ik dan weer hard nodig om het lage cijfer voor de middendraf te compenseren want Ringo kon heel leuk heffen maar niet strekken Haha!
Op die manier reden we toch meerdere malen hele goede KWPN-ers eruit omdat die ergens wegsprongen of iets anders deden wat niet in de proef stond Lachen
Na de L2 ben ik gestopt, ik had er zelf geen zin meer in en ik betwijfelde of ik op die manier de M überhaupt door zou komen. We zijn toen weer lekker elke dag buiten gaan rijden.

Met mijn Tinker hoop ik ook ooit tot de M te komen, mochten we onverhoopt toch verder komen is dat leuk, anders blijven er nog genoeg andere leuke dingen over.
Maar het is en blijft leuk om, wanneer je in de bak rijdt, ergens naartoe te werken en niet zomaar zinloos rondjes te rijden. En als je dan bevestigd krijgt dat het goed gaat door een proef netjes te rijden is het nog veel leuker.
(Nou staat er wel erg vaak leuk maar ik kan even geen ander woord verzinnen Verward )