Ik zal ook maar even reageren.
Merens schreef:Ik geloof dat
http://www.hippoflex.de verschillende bruggetjes heeft waardoor je een smalle of brede vorm krijgt.
Tenminste dat heb ik begrepen van iemand met een paard met smalle hoeven.
Dat ben ik!
Djilan schreef:Ik heb de fabrikant al gemaild, maar die heeft maar 1 NLsmid die rechtstreeks besteld.
En dit is mijn smid!
Ik heb mijn draver Rex (20+) nu al bijna een jaar op kunststofbeslag staan. Ik wilde het graag proberen omdat ik er veel voordelen in zag, voroal voor endurancewedstrijden en voor de koets, maar het werd me door iedereen afgeraden. Probleem was wel dat niemand van die mensen zelf ervaring had met kunststofbeslag, het was allemaal van 'horen zeggen'. Mensen die er wel ervaring mee hadden waren er heel positief over. Bovendien wordt het in Duitsland al jaren veel gebruikt, in de endurance tot op het hoogste niveau (o.a. door de Duits Kampioen van 2003). Dan leek me dat het toch niet zo slecht kon zijn als iedereen zei?
Mijn smid was absoluut geen voorstander, hij voorspelde dat we er niet langer dan 2-3 weken mee zouden doen, dat het niks was enz. Maar omdat ik het graag eens wilde proberen wilde hij het wel doen.
Eerst in mei 2004 Ground Control geprobeerd. O.a. vanwege de 'niet goed, geld terug'-garantie. Ze waren vrij duur (9 euro p/s), maar ik wilde het maar meteen goed aanpakken
.
Maar hoewel ze super slijtvast waren, en Rex er duidelijk veel lekkerder mee liep, gingen de hoeven erg brokkelen omdat de pasvorm totaal niet overeenkwam met die van zijn hoeven. Je kunt ze gewoon bijvijlen hoor, maar de nagelgroef lag niet echt op zijn witte lijn waardoor het moeilijk eronder te nagelen was (mijn smid heeft dan ook flink gevloekt...
)Het was er niet mooi onder te zetten. De 'niet goed-geld terug'-garantie bleek ook een illusie, het lag natuurlijk allemaal aan mijn hoefsmid, en mijn paard had vast héél slechte hoeven omdat hij veel in de mest stond
(hij staat elke dag buiten, maar goed).
Daarna in oktober 2004 Trotters geprobeerd, na een blootvoetse periode van 3 weken, zoals door iedereen aangeraden wordt voor paarden die op ijzers hebben gestaan. De overschakeling is dan minder groot.
Dat ging een stuk beter, de hoef bleef mooi intact, maar ze waren sneller versleten dan ik dacht. Daarom de keer erop Trotters Grip Clear gebruikt, die zijn dikker en doordat ze doorzichtig zijn zijn ze gemakkelijker te nagelen. Deze bevielen heel erg goed, en we hebben ze tot augustus 2005 gebruikt.
Ze gaan bij Rex zo'n 6 weken mee. Dat lijkt misschien kort, maar zowel onze trainingen als veel van de endurancewedstrijden die we rijden (60 km's, in België) gaan over harde, stenige ondergrond. Ijzers gingen bij ons ook krap 6 weken mee. Ook krijgt Rex snel te lange hoeven, dus veel langer dan 6 weken wil ik hem er toch niet op laten staan.
Ondanks dat ik tevreden was over deze Trotters, dacht ik dat Hippoflex extra voordelen zou kunnen bieden. Zoals al eerder gezegd werd door Djilan kun je er aan de achterkant verschillende maten tussenstukjes tussen zetten, waardoor je de breedte kunt aanpassen. Ook hebben ze voor- en achterhoefmodellen, dus verschillende vormen. Hoe minder je eraf hoeft te vijlen, hoe beter de stabiliteit van het beslag behouden blijft. Ook hebben deze ijzers 3 lippen, waardoor je desgewenst de zijlippen of de voorlip eraf kunt knippen. Door de voorlip eraf te knippen kun je het ijzer meer terugleggen onder de hoef, waardoor je een beter afrol krijgt en minder belasting van de buigpezen.
Zo gezegd zo gedaan, en vandaag staat Rex 6 weken op de Hippoflex. Eigenlijk zou de smid morgen weer komen, maar ik heb hem een weekje uit kunnen stellen. En dat terwijl we een maand geleden zijn naar een gebied waar alleen maar harde paden zijn, en waar we nog geen bak ter beschikking hebben. Ik heb de afgelopen weken een paar zeer flinke ritten gemaakt over bijna alleen maar harde ondergrond, dus ik durf te zeggen dat deze minder slijten dan de Trotters.
De voordelen zijn grotendeels al genoemd: meer grip, meer schokdemping (volgens het artikeltje dat Djilan al noemde zelfs beter dan de blote hoef), lichter, minder kans op blessures door aantikken e.d., meer hoefmechanisme, dus op de lange termijn betere hoornkwaliteit, betere doorbloeding van het straalgedeelte, meer gevoel in de voet, flexibel...
Rex loopt er echt super op: ruimere bewegingen, een goede hiellanding ipv. het schaatsen dat paarden zich met ijzers aanleren (ze moeten wel), betere grip op alle oppervlakken die we tot nu toe tegengekomen zijn, meer coördinatie op moeilijk terrein vanwege meer gevoel in de voet enz.
Nadelen: je smid moet er zin in hebben, want in tegenstelling tot wat ik hier las wordt het er niet zomaar als een gewoon ijzer onder gezet. De Trotters werden met 4 nagels per hoef (dus 2x2) genageld, de Hippoflex met 2x3, en ver voorin de hoef. Als je het er gewoon zoals een izjer onder zet gaat het teveel werken en breken de achterste nagels af (of de hoef gaat scheurtjes vertonen). Verder moet er echt genoeg garnituur gegeven worden, want de hoef kan meer uitzetten door de flexibiliteit.
Een ander nadeel is dat het iets duurder is (bij ons 90 ipv 70 euro), maar 2 zooltjes kosten ook al 15 euro en geven aanmerkelijk minder demping.
Vooroordelen: het verhaal van teveel remming. Dat was vroeger zo, maar de huidige generatie kunststoffen zijn harder en gladder, eigenlijk ongeveer zoals de blote hoef. Dus geen dikke benen of peesproblemen zoals me voorspeld werd. Ook andere dingen die ik gehoord heb (snel verliezen in de modder, glad op modderig of nat wegdek, klontering, hoeven die slechter worden enz.) heb ik zelf nog niet mogen ervaren.
Tot slot van mijn enorme verhaal nog wat foto's
:
Rex op Hippoflex:

En van Rex op de Trotters Grip Clear (ik geef even links want de foto's doen het om de een of andere reden niet):
http://www.student.unimaas.nl/n.bien/Trottersjan05%20(1).JPG
http://www.student.unimaas.nl/n.bien/Trottersjan05%20(3).JPG