Wat vinden jullie van cross-country?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Wat vinden jullie van cross-country?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:22

Ah, bedankt Apple. Ik heb er hier nog nooit van gehoord maar het zal hier ook wel bestaan dus ik ga eens rondhoren zodra ik een paard te rijden heb dat enigszins normaal wil lopen en graag springt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:35

Apple schreef:
Er zijn in het land ook gebieden waar gewoon een crossparcours in het bos staat zodat je daar een keer met paard langs kunt gaan.

maar dat kan ik niet aanraden als je er zelf geen ervaring in hebt. In Nederland kennen we ook regiotrainingen, waarbij je een aanta lessen kunt volgen om kennis te maken met sgw.

Urielle, ik weet niet waar je in Belgie woont, maar Zuid Nederland en Belgie heeft diverse leuke terreinen waar ik vaak kom.

MissM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:04

Nog even over paarden die "gedwongen"zouden worden. Mijn instructrice is een hele poos aan het zoeken geweest naar paarden om SGW's te rijden, en er zijn er een heel aantal weer verkocht omdat deze paarden absoluut geen plezier in het crossen en/of springen hadden. Een enkeling vertikte het gewoon, en geloof me, die paarden kon je echt niet dwingen om het wel te doen. En wat zou dat voor nut hebben, een paard te dwingen? Zo'n paard heeft geen plezier in zijn werk, en dan heb jij toch ook geen plezier van je sport?

En iedereen legt zijn eigen grenzen bij wat je wel of niet met je paard doet, soms is het goed en leuk voor ruiter en paard om die grenzen te verleggen, en dan hoeft dat helemaal niet naar het extreme toe! (spreek uit ervaring)

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:35

helemaal mee eens MissM!
en een paard dwingen om iets te doen terwijl hij/zij het zelf echt niet wil gaat je echt niet lukken!
bij cross is vertrouwen ook heel belangrijk

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 16:47

Voor de derde keer wil ik even zeggen: Ik heb het niet over die amateur-wedstrijdjes...
Ik heb het over de `profs,`die over auto`s springen en het uiterste vergen van hun paard...
Dat kun je wel doen, maar IK vind dat het dan wel veilig moet blijven...
Dit is geen aanval op alle cross-country ruiters hier ofsoo...
Misschien vinden jullie het wel kunnen...
Maar Ik vind het gevaarlijk...
Enne...paarden kunnen heel goed inschatten wat ze wel en niet kunnen, dus ik geloof dat het vaak zo is dat ze blindelings naar de ruiter luisteren, wat soms fout uitpakt....Dat bedoel ik met `dwingen`. Misschien is dwingen iets te grof gezegd...

Groetjes, [***]

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 16:50

PS: Natuurlijk moet dit topic niet bij SGW staan, want het gaat er vooral om wat ook andere ruiters ervan vinden,....
Ik weet nu wel wat crossruiters ervan vinden...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 17:26

ik heb het verplaatst omdat het een sgw onderwerp betreft, maar meld het anders via TeM dan kijken er ook andere mods naar.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:02

FreiaLover schreef:
ik geloof dat het vaak zo is dat ze blindelings naar de ruiter luisteren, wat soms fout uitpakt..

Dat ben ik wel met je eens! Je moet daarom ook heel kritisch naar jezelf en je paard kijken. Je paard doet altijd zijn best voor jou en het is heel unfair om hem dingen voor te schotelen waar hij nog niet aan toe is of gewoon niet kan. De echte slimme paarden springen dan niet, maar er zijn er genoeg die het wél proberen. Maar als het goed is zijn juist de topruiters hier goed van doordrongen en zullen zij het leven van hun paard (en dat van zichzelf!) niet in de waagschaal stellen...

Ben het trouwens ook wel een beetje met je eens dat het niet op het subforum hoort, want degenen die daar kijken hebben nagenoeg allemaal dezelfde mening

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:17

marieketencate schreef:
FreiaLover schreef:
ik geloof dat het vaak zo is dat ze blindelings naar de ruiter luisteren, wat soms fout uitpakt..

Dat ben ik wel met je eens! Je moet daarom ook heel kritisch naar jezelf en je paard kijken. Je paard doet altijd zijn best voor jou en het is heel unfair om hem dingen voor te schotelen waar hij nog niet aan toe is of gewoon niet kan. De echte slimme paarden springen dan niet, maar er zijn er genoeg die het wél proberen. Maar als het goed is zijn juist de topruiters hier goed van doordrongen en zullen zij het leven van hun paard (en dat van zichzelf!) niet in de waagschaal stellen...

Ben het trouwens ook wel een beetje met je eens dat het niet op het subforum hoort, want degenen die daar kijken hebben nagenoeg allemaal dezelfde mening

ja daar heb je wel gelijk in marieke..
sommige paarden springen ook gewoon als het eigenlijk niet kan, maar omdat ze toch zoveel vertrouwen in de ruiter hebben..
maar de meeste ruiters zullen hun paard dan ook niet een te groot risico laten nemen wat kan lijden tot een val oid..

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 01:07

MissM schreef:
Nog even over paarden die "gedwongen"zouden worden. Mijn instructrice is een hele poos aan het zoeken geweest naar paarden om SGW's te rijden, en er zijn er een heel aantal weer verkocht omdat deze paarden absoluut geen plezier in het crossen en/of springen hadden. Een enkeling vertikte het gewoon, en geloof me, die paarden kon je echt niet dwingen om het wel te doen. En wat zou dat voor nut hebben, een paard te dwingen? Zo'n paard heeft geen plezier in zijn werk, en dan heb jij toch ook geen plezier van je sport?

En iedereen legt zijn eigen grenzen bij wat je wel of niet met je paard doet, soms is het goed en leuk voor ruiter en paard om die grenzen te verleggen, en dan hoeft dat helemaal niet naar het extreme toe! (spreek uit ervaring)

ben t met missm eens en volgens mij is missm miss marple....
ik zou best wel eens willen kijken bij een cross hoe dat er eigenlijk aan toegaat.
volgens mij is het best gaaf.
en sgw ja je moet volgens mij daarvoor gewoon 1 zijn met je pony.
je grenzen durven te verleggen.
ik heb zelf nu eigenlijk met springles mijn grenz verlegt naar 90 centimeter en ik zou best nog hoger durven.
maar zou best wel eens met iemand mee willen gaan kijken hoor lijkt me wel gaaf en leuk om te zien

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:57

FreiaLover schreef:
En ga me dan niet vertellen dat dat heel natuurlijk is, want ik denk toch niet dat paarden in het wild over boomstammen zo hoog als een auto springen hoor!

Sorrie, maar hier moet ik altijd een beetje om lachen... Ik heb ook nog nooit een paard in het wild een perfecte overgang passage-piaffe-passage zien lopen... (of een karretje maken om ervoor te kunnen lopen.. )

Martine, dan wil ik nog eens vragen: waar leg je de grens. Je vind het niets dat mensen bewust hun paarden in gevaar brengen. Wat vind je er dan van dat de Olympische ruiters hun paarden per vliegtuig vervoeren voor 'een wedstrijdje'. Dat brengt ook veel risico's met zich mee.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 13:09

Om nog maar niet te spreken van paarden op de trailer zetten. Daar gebeuren vaak ongelukken mee. Afgelopen weekend nog. Knol zet heel eigenwijs terug, sleurt de ruiter mee en komt met zijn achterbeen naast de klep terecht.
Dan zijn wij toch wel heel erge dierenbeulen, want die van ons komen zeker 1x/week op de traier en daardoor brengen wij ze potentieel in gevaar.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 16:30

Aangezien er hier niet alleen naar de mening van SGW-ers wordt gevraagd, maar ook van ruiters die andere takken van sporten beoefenen, verplaats ik dit onderwerp naar VMR.
(Het gaat hier namelijk om een vraag )

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 16:37

ben benieuwd, met name aangezien het daar al eerder stond

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 16:39

Ik heb nog nooit een sgw gereden (gaat ooit nog wel komen, eerst nog even wat meer oefenen) maar wel 2 keer een oefencross. Ik merk gewoon aan Anouar dat hij het helemaal geweldig vind. Met rijden is hij vaak liever lui dan moe, maar met die cross was hij niet langs de hindernissen te sturen zo leuk vond hij het.
Ik vind het ook geweldig om te doen. Niet te hoog, want daar ben ik gewoon nog niet aan toe.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 16:51

Heeey,

Natuurlijk weet ik wel dat paarden in het wild ook niet ff piaffe doen ofsoo...
Maar de piaffe doen brengt lang niet zoveel risico`s met zich mee als over een vaststaande boomstam van 1 meter of hoger te gaan springen....
En ik snap wel dat de paardensport over het algemeen risico`s met zich meebrengt,...maar ten eerste: Ik stelde de vraag wat jullie van cross-coutnry vonden, en niet van paarden in een vliegtuig of de trailer zetten..
Ten tweede: Het heeft een doel om paarden in de trailer te zetten,:Ze moeten namelijk van A naar B... en cross-country doe je voor je eigen plezier...
Ik ben gewoon erg geschrokken van die beelden die ik heb gezien op tv...daarom heb ik dit topic erop gezet,...en niet om allemaal crossruiters aan te vallen o.i.d....Natuurlijk zijn er ook heel veel andere gevaarlijke dingen,...maar omdat ik die wedstrijd dus op tv had gezien (ik weet niet welke wedstrijd) heb ik het in dit geval even over cross-country...snappie?
Wat mij betreft was dit het slot...
Niet boos zijn op mij please...
Zo voelde het nl gewoon toen ik dit topic plaatste....

Groetjes, [***]

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 17:08

FreiaLover schreef:
Heeey,

Natuurlijk weet ik wel dat paarden in het wild ook niet ff piaffe doen ofsoo...
Maar de piaffe doen brengt lang niet zoveel risico`s met zich mee als over een vaststaande boomstam van 1 meter of hoger te gaan springen....
En ik snap wel dat de paardensport over het algemeen risico`s met zich meebrengt,...maar ten eerste: Ik stelde de vraag wat jullie van cross-coutnry vonden, en niet van paarden in een vliegtuig of de trailer zetten..
Ten tweede: Het heeft een doel om paarden in de trailer te zetten,:Ze moeten namelijk van A naar B... en cross-country doe je voor je eigen plezier...
Ik ben gewoon erg geschrokken van die beelden die ik heb gezien op tv...daarom heb ik dit topic erop gezet,...en niet om allemaal crossruiters aan te vallen o.i.d....Natuurlijk zijn er ook heel veel andere gevaarlijke dingen,...maar omdat ik die wedstrijd dus op tv had gezien (ik weet niet welke wedstrijd) heb ik het in dit geval even over cross-country...snappie?
Wat mij betreft was dit het slot...
Niet boos zijn op mij please...
Zo voelde het nl gewoon toen ik dit topic plaatste....

Groetjes, Martine

We zijn niet boos Martine. Wij als SGW-ruiters willen gewoon graag af van het slechte (schuld van de media!!!!!!) imago van de sport.
Mi lopen ruiter en paard hetzelfde risico. Ook een ruiter kan overlijden door een val. (Voorbeeld: de l u l l i g e val van Margie Widusowito een paar maanden geleden tijdens een oefenparcours van 80 cm in het A'damse bos. Doordat het paard een vallende balk tussen zijn benen kreeg is het over de kop geslagen met alle nare gevolgen van dien).
Ik breng mezelf, door SGW's te rijden, niet bewust in gevaar en mijn paarden ook niet. Ik en mijn paarden krijgen gedegen training en hebben een topconditie. Als ik maar enigszins twijfel aan de fitheid (waardoor dan ook) van mijn paarden, laat ik ze geen wedstrijd lopen, want dan breng ik ze bewust in gevaar.

Jouw gevoel is jouw gevoel, daar kun jij niets aan doen. De media laat nou eenmaal graag de spectaculaire beelden zien, zoals al eerder is gemeld. Maar als je ziet dat er van de bv 80 starts in een sterrenwedstrijd toch 98% procent finished zonder problemen............

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 17:19

ik sluit me bij simmie aan. Bovendien heb ik sterk de indruk dat je onvoldoende weet van eventing om de risico's te kunnen inschatten en dat proberen we wat bij te sturen

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 08:59

Als ik heeeel eerlijk ben dacht ik er vroeger net zo over als jij Freialover! Ik durfde nog niet eens over een dikke boom te springen

Mijn pony heeft mij overtuigd dat het erg leuk was om te doen!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 10:02

Over 'de trailer als doel en crossen voor plezier'. Hoezo is de trailer in een doel en cross country voor plezier?

Het enige echte doel dat ik kan bedenken om een paard de trailer in te krijgen is als hij naar de kliniek moet. Verder is ook de trailer vnl voor het plezier van de ruiter. Herstel, als een paard naar een andere eigenaar gaat zal hij ook vervoerd moeten worden.
Maar verder, in de trailer naar les, wedstrijden, buitenritten dat is toch vooral voor het plezier van de ruiter? Het paard loopt dan ook risico voor het plezier van de ruiter.

Maar goed, dit gaat wat teveel offtopic.

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 11:03

Crossen vond ik ook altijd eng en gevaarlijk. Tot ik een keer werd overgehaald door een vriendin van me, toen ik moest starten ging die oren naar voren en daar gingen we hoor. Een cross hoef je niet persé hard, ik ga nooit hard iig.
Ik ga ook nog niet heel hoog hoor, ik rij een D pony en het hoogste wat we in de cross hebben gesprongen is een hele dikke boomstam van 80 cm. Lies geniet er echt volop van! Lies heeft er voorgezorgd dat ik de cross nu helemaal geweldig vind, en samen doen we aan iedere cross die op ons pad komt mee! Heel misschien komt er nog een startkaart zodat we SGW kunnen gaan starten.. Wie weet he?
Afbeelding
Kijk nou eens naar die oortjes, als die er geen plezier in heeft

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 11:21

sorry hij is een beetje donker dus ik zie geen oortjes
maar ik geloof je graag hoor

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 11:24

Zijn de oortjes van 1 van mijn paarden overtuigender... ?

Afbeelding

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 11:27

stom he maar door dit topic heb ik als dressuurmuts echt zin om eens te proberen! En ik ben al zo'n held met springen

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 13:11

Joepieeee PLONSSSS!!! Geweldige foto Chantal....