Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Apple schreef:Er zijn in het land ook gebieden waar gewoon een crossparcours in het bos staat zodat je daar een keer met paard langs kunt gaan.
FreiaLover schreef:ik geloof dat het vaak zo is dat ze blindelings naar de ruiter luisteren, wat soms fout uitpakt..
marieketencate schreef:FreiaLover schreef:ik geloof dat het vaak zo is dat ze blindelings naar de ruiter luisteren, wat soms fout uitpakt..
Dat ben ik wel met je eens! Je moet daarom ook heel kritisch naar jezelf en je paard kijken. Je paard doet altijd zijn best voor jou en het is heel unfair om hem dingen voor te schotelen waar hij nog niet aan toe is of gewoon niet kan. De echte slimme paarden springen dan niet, maar er zijn er genoeg die het wél proberen. Maar als het goed is zijn juist de topruiters hier goed van doordrongen en zullen zij het leven van hun paard (en dat van zichzelf!) niet in de waagschaal stellen...
Ben het trouwens ook wel een beetje met je eens dat het niet op het subforum hoort, want degenen die daar kijken hebben nagenoeg allemaal dezelfde mening
MissM schreef:Nog even over paarden die "gedwongen"zouden worden. Mijn instructrice is een hele poos aan het zoeken geweest naar paarden om SGW's te rijden, en er zijn er een heel aantal weer verkocht omdat deze paarden absoluut geen plezier in het crossen en/of springen hadden. Een enkeling vertikte het gewoon, en geloof me, die paarden kon je echt niet dwingen om het wel te doen. En wat zou dat voor nut hebben, een paard te dwingen? Zo'n paard heeft geen plezier in zijn werk, en dan heb jij toch ook geen plezier van je sport?
En iedereen legt zijn eigen grenzen bij wat je wel of niet met je paard doet, soms is het goed en leuk voor ruiter en paard om die grenzen te verleggen, en dan hoeft dat helemaal niet naar het extreme toe! (spreek uit ervaring)
FreiaLover schreef:En ga me dan niet vertellen dat dat heel natuurlijk is, want ik denk toch niet dat paarden in het wild over boomstammen zo hoog als een auto springen hoor!
FreiaLover schreef:Heeey,
Natuurlijk weet ik wel dat paarden in het wild ook niet ff piaffe doen ofsoo...
Maar de piaffe doen brengt lang niet zoveel risico`s met zich mee als over een vaststaande boomstam van 1 meter of hoger te gaan springen....
En ik snap wel dat de paardensport over het algemeen risico`s met zich meebrengt,...maar ten eerste: Ik stelde de vraag wat jullie van cross-coutnry vonden, en niet van paarden in een vliegtuig of de trailer zetten..
Ten tweede: Het heeft een doel om paarden in de trailer te zetten,:Ze moeten namelijk van A naar B... en cross-country doe je voor je eigen plezier...
Ik ben gewoon erg geschrokken van die beelden die ik heb gezien op tv...daarom heb ik dit topic erop gezet,...en niet om allemaal crossruiters aan te vallen o.i.d....Natuurlijk zijn er ook heel veel andere gevaarlijke dingen,...maar omdat ik die wedstrijd dus op tv had gezien (ik weet niet welke wedstrijd) heb ik het in dit geval even over cross-country...snappie?
Wat mij betreft was dit het slot...
Niet boos zijn op mij please...![]()
Zo voelde het nl gewoon toen ik dit topic plaatste....
Groetjes, Martine