chippen:laatste nieuws

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: chippen:laatste nieuws

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 13:30

@ Allegra: Als ik het niet eens ben heb ik mijn ogen dicht.. oke... heeft die DA die die splinterjes gevonden heeft en verwijderd wel goede ogen
Hoe groot denk jij dat die transponder is??? meter doorsnee ofzo?

@Peterina: Ten eerste ken je me niet, hoe wil jij dan weten wat ik weet van wie en waar ik mijn kennis vandaan heb?
Waarom zou ik jou/jullie op je woord moeten geloven, en dan al helemaal na wat jij in het verleden hebt lopen verkondigen hierr op bokt, als je het dan al hebt over kennis van zaken...

En vwb samenzweringen en die theoieën, die komen niet van mij...

Citaat:
Laten we even niet vergeten dat de chip ons door de NHS door de strot is gewrongen

Citaat:
Vergeet ook niet dat de grootste chipfabricant ook een van NHS' hoofdsponsors is.

Citaat:
Ze gaan zich aan de EUROPESE wetregeling houden net als Duitsland en gaan zich niet laten 'forceren' door een of andere bond of clubje.

Citaat:
De NHS heeft zich behoorlijk schuldig gemaakt aan volksverlakkerij en de rekening daarvoor zal ongetwijfeld volgen........

en zo kan ik nog wel even door quoten over die samenzweringstheorie

en zo kan ik ook quotes plaatsen van uitspraken die ten grondslag liggen aan mijn ongeloof naar sommige personen toe

En wat ik dan ook weer niet begrijp, waarom die DA's dan wel zo'n Nijhoefgroep benaderen en ze zich niet samen uitspreken tegen de transponders in paarden. Je het nergens op geen enkele site van geen enkele DaP leest enz....

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 13:37

Peterina schreef:
oosterhoff schreef:
Jammer dat ik nog nergens veeartsen heb gevonden die zich negatief hebben uitgesproken over de chip.

En toch zijn er die zich gemeld hebben aan de Nederlandse Nijhof Groep met 'case histories' van paarden waar het misgegaan is.

Jammer dat het nog niet op de voorpagina van die site staat. Ik ken Berend Nijhof goed dus wat dat betreft..... Ik zou toch wel graag wat meer bewijzen zien. Maar denk dat dat ook wel zou kunnen als ik me er meer voor zou inzetten.
Ik ben er iig nog niet van overtuigd dat het zo veilig is als dat het wordt aangeprezen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 13:41

Chippen is niet verplicht, via DNA kan idd ook en er zitten wel DEGELIJK risico's aan verbonden.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 13:50

Alane schreef:
Ten eerste ken je me niet, hoe wil jij dan weten wat ik weet van wie en waar ik mijn kennis vandaan heb?.

Maar jij gelooft ook helemaal niemand!!!!!!! Behalve de organisaties die baat hebben aan de chip!!!!! Dus ik vind je absoluut niet objectief. Als iemand verteld dat hij iets heeft meegemaakt met een chip dan ga jij glashad beweren dat ze uit hun nek banketstaaf hoewel je helemaal die mensen niet kend en het geval al helemaal niet.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 14:13

Het is o.a. dankzij de werk van mensen die sterk tegen de chip zijn dat Nederland nu een wettelijk keuze heeft bij registratie en identificering van een paard, hetzij chip of DNA.

In Belgie hopen wij, een gelijkaardig groep mensen, om dezelfde resultaten te bekomen als in Nederland en een wettelijk KEUZE mogelijkheid los te krijgen.

Op Europese vlak, hebben de groepen hun handen samen geslaan om hier ook een KEUZE mogelijkheid te laten registreren voordat de E.P. af komt dat het verplicht wordt de chip als registratie en identificatie middel te gebruiken. En vergis je eigen niet, ze hebben de macht om dit te eisen!
Als het op deze niveau min of meer als een verplichting wordt opgelegt dan zullen die lidstaten met 'keuzes' wel veel sterker staan om deze 'keuzes' af te schaffen (op termijn).

kellysmikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 14:40

hoi

chippen is nie verplicht je kunt dan de dna doen plaats van chippen dan krijg je ook een paspoort duurt wel iets langer maar je hebt dan geen chip in je paard??

ik ken ook iemand die dat heeft gedaan...

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 15:06

Alane, er zijn meer mogelijkheden om kleine dingen te zien als alleen met je ogen. Wat heeft dat te maken met de grote van de transponder? Zelf een heel klein stukje (scherp en gebroken dus) glas kan erg schadelijk zijn in een spier. Ook als het lichaam het probeert eruit te werken en het stukje toevallig lang een bloedvat komt.
Dat we niet weten waar jij je kennis vandaan hebt? Van je melkboer toch Waarom zouden we jou op je goede woord geloven? Dat is natuurlijk een eeuwige discussie. Maar het kan geen kwaad gewoon is iets aan te nemen van iemand.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 17:31

Ik moet even een correctie doorvoeren over dat verhaal van die kapotte chip. Het paard heeft zijn nek tegen een hek gestoten, en niet tegen een hindernis in de marathon. Ik heb twee ongelukken door elkaar gehaald

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 17:37

oosterhoff schreef:
karoliena schreef:
Ik heb het weloverwogen gedaan. De risico's van een casteratie zijn groter, maar daar heeft niemand het over. Het DNA van mijn paard is al helemaal bkeend ibj het stamboek maar alles zou dan weer overnieuw bekeken moeten worden en dat vind ik dan zonde van het geld.

Tuurlijk ieder zijn eigen keuze maar een casteratie is gevaarlijker en dat doet iedereen toch ook zonder er over na te denken.

We hoeven hier toch niet te kiezen tussen castratie en chippen. Lekker vergelijk. We moeten hier kiezen tussen chippen en DNA. Dat jij kiest voor chippen, geen probleem maar zo'n botte opmerking vind ik echt belachelijk.

Maar waarom gingen ze een paar maand geleden de chipnummers nog controleren dan?

PS. Ik weet zeker dat je mag kiezen tussen DNA en Chip. Als het paard maar een paspoort heeft met een levensnummer.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 20:03

Een vriendin van mij rijd heel veel wedstrijden en die heeft haar paard niet laten chippen maar die heeft het via dna laten registreren.

Het enige nadeel hiervan is dat het veel tijd in beslag neemt als ze onderweg word aangehouden om te kunnen aantonen of dit het paard is die het moet zijn.
Nog een nadeel is dat ze je dan sneller laten doorrijden omdat ze dat teveel moeite vinden wat tot gevolg heeft dat ze je paard dus ook makkelijker kunnen stelen..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 23:36

mijn vorige da (ivm verhuizing kan hij nu helaas mijn da niet meer zijn)
is alles behalve voor de chip en spreekt dat ook gerust hard op uit
hij loopt nog net niet met een neon bord boven zijn hoofd van joehoeee ik ben tegen de chip

lijkt me sterk dat hij de enigste da is die er zo over denkt

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 08:18

Het blijft me opvallen dat veel mensen denken dat de registratieplicht alleen is ingevoerd om geld aan te verdienen. Vorig jaar is er heel veel veranderd in de levensmiddelenwetgeving, onder andere de traceerbaarheid. Omdat er nog steeds veel paardenvlees verwerkt wordt in NL, is die traceerbaarheid voor paarden dus ook verplicht. Als blijkt dat een paard bijv. vervuild voer gegeten heeft voordat hij geslacht is, moeten alle frikandellen die van dat paard gemaakt zijn of waar zijn vlees in zou kunnen zitten getraceerd en terug gehaald worden. Deze regels zijn opgesteld omdat wij als consument een veilig product willen, of het nou om frikandellen of om andere levensmiddelen gaat.
Of chippen nou de handigste manier is, daar heb ik me niet in verdiept. Ik vind het alleen wel vreemd dat 3 van de 14 geregistreerde klachten van 1 persoon komen (10% van zijn paarden zou problemen hebben, heel vreemd) en ook eentje van iemand die veel te vinden is op de beruchte site over natuurlijk bekappen. En ik kan me ook niet voorstellen dat mensen geen klacht indienen als hun paard problemen met de chip zou krijgen. En als dierenartsen het tegen zouden komen zouden ze toch ook tegenstander worden. Ik heb het aan meerdere dierenartsen gevraagd, die hebben geen patienten gezien die problemen hadden met de chip. Terwijl je dat juist in die beroepsgroep zou moeten tegen komen.

Verder vind ik de informatievoorziening van de anti-chippers vaak slecht. Zo kwam ik pas nog tegen dat gechipte paarden niet geslacht mogen worden (dat is juist andersom) en heeft iemand hier op Bokt vermeld dat bijv. Oostenrijk zwaar tegen het chippen is (waarom is mijn 15-jarige Haflinger dan van de laatste lichting merrieveulens die niet gechipt is?).

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 08:28

Miran schreef:
Het blijft me opvallen dat veel mensen denken dat de registratieplicht alleen is ingevoerd om geld aan te verdienen.

Als paarden niet waren gechipt hadden ze onmogelijk de belastingen omhooog kunnen brengen. Dan zou het oncontroleerbaar zijn.

Citaat:
Vorig jaar is er heel veel veranderd in de levensmiddelenwetgeving, onder andere de traceerbaarheid. Omdat er nog steeds veel paardenvlees verwerkt wordt in NL, is die traceerbaarheid voor paarden dus ook verplicht. Als blijkt dat een paard bijv. vervuild voer gegeten heeft voordat hij geslacht is, moeten alle frikandellen die van dat paard gemaakt zijn of waar zijn vlees in zou kunnen zitten getraceerd en terug gehaald worden. Deze regels zijn opgesteld omdat wij als consument een veilig product willen, of het nou om frikandellen of om andere levensmiddelen gaat.

Dat kan natuurlijk ook anders. Je kan het paard ook pas merken als hij dood bij de slager ligt. Dan kan je het vlees testen en als achteraf blijkt dat het niet goed is dan kan je de friekandellen alsnog terughalen. Daar hoeft een paard niet in levendelijven voor worden gechipt.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 08:38

Belasting is ook te heffen als accijns over voer, wormenkuren e.d. Ik ben het overigens helemaal niet eens met paardenbelasting, er gaat al genoeg BTW over mijn aankopen naar de staat. Pas als alle paardenbelasting in een besloten potje komt en dit geld weer naar bijv. de aanleg en onderhoud van ruiterpaden, de bestrijding van JKK en onderzoeken in de faculteit in Utrecht gaat (en dit ook te bewijzen is) zou ik er wel wat voor willen betalen. Maar dat is een ander onderwerp en heeft niets met chippen te maken. Als er gewoon controleurs huis aan huis langs komen kunnen ze ook paarden tellen.

Dan worden je frikandellen een heel stuk duurder oosterhoff. Bovendien is dan de medicijnregistratie (tijdens zijn leven dus) enzo ook niet zo goed bij te houden. Ik werk zelf in de levensmiddelenindustrie, en het is echt niet te doen om alle grondstoffen stuk voor stuk eerst te testen op alles wat er mee mis zou kunnen zijn. Het moet gewoon duidelijk zijn waar het vandaan komt, wat er mee gebeurt en waar het heen gaat.
Verder heb ik het over registratie die verplicht is, en heb ik duidelijk neergezet dat ik niet weet of chippen daar de meest goede manier voor is. Lezen is ook een vak.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 08:46

Miran schreef:
Belasting is ook te heffen als accijns over voer, wormenkuren e.d. Ik ben het overigens helemaal niet eens met paardenbelasting, er gaat al genoeg BTW over mijn aankopen naar de staat. Pas als alle paardenbelasting in een besloten potje komt en dit geld weer naar bijv. de aanleg en onderhoud van ruiterpaden, de bestrijding van JKK en onderzoeken in de faculteit in Utrecht gaat (en dit ook te bewijzen is) zou ik er wel wat voor willen betalen. Maar dat is een ander onderwerp en heeft niets met chippen te maken. Als er gewoon controleurs huis aan huis langs komen kunnen ze ook paarden tellen.

Paarden tellen aan huis, met controleurs..... Zijn er miljoenen van in nederland.... Leuk karweitje. Maar het gaat mij niet om de belasting zoals die is bij hondenbelasting. Ofwel de vaste belastingen per jaar. het gaat mij om de verhandelingsbelasting bij de verkoop.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 09:52

Dat is nu al 6%, en hoeveel mensen betalen dat? De meeste paarden worden particulier verkocht, en dan hoeft het al niet.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:01

Miran schreef:
Dat is nu al 6%, en hoeveel mensen betalen dat? De meeste paarden worden particulier verkocht, en dan hoeft het al niet.

6% is iets heel anders dan 19% met het controleren van de paarden kan achterhaald worden wie de eigenaar is. Reken er maar op dat ze dat in de toekomst goed gaan controleren. Er zijn echt massa's paarden die via de handel worden verkocht.