wat vinden jullie?komt het omdat je een goed paard hebt of..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Careano

Re: wat vinden jullie?komt het omdat je een goed paard hebt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 21:43

Volgens mij is het nog best moeilijk om als L1-ruiter op een Z paard te rijden.. Als je maar iets doet met je been gaat ie al wat doen Was bij mij ook zo..

Mijn paard kan het begin van alle oefeningen wel, maar hij heeft nog nooit dressuur gelopen.. Ik ga niet van mezelf zeggen dat ik een goede ruiter ben, want ik ben niet hoogmoedig.. maar ik denk toch wel dat ik verder kan komen met hem Alleen nu weet ik nog niet helemaal alle knopjes ervoor, maar we zijn er hard voor aan het werken!

@ daantjuhhh: Ik denk ook wel dat een aardig goed paard in de Z kan komen, maar het ligt grotendeels ook aan de ruiter.. vind ik

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 23:23

ik denk dat het ook te maken heeft met de combinatie die je bent

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 05:28

Op zich niet meer als logisch. Ik heb nog nooit alleen een ruiter of alleen een paard een Z proef zien lopen! haha

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 08:10

ik denk dat je als middelmatige ruiter met een goed meewerkend paard gauwer hoger op komt als een midelmatige ruiter met een slecht meewerkend paard.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 08:11

Is dat niet logich??

Iedereen komt toch sneller hoger met een fijn bewerkbaar paard??
Of je nou slecht of goed rijd??

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 08:12

Needje schreef:
Op zich niet meer als logisch. Ik heb nog nooit alleen een ruiter of alleen een paard een Z proef zien lopen! haha

hahahah....

chesty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 08:20

hahahahah .. jah dat is wel zo..

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 08:28

Haha...
Het is echt wel degelijk van een paard afhankelijk hoe hoog je ermee komt.
Met mijn super getalenteerde *kucht* tinker (zijn net 2 maanden bezig met het dressuurmatig beleren ) krijg ik een B-proefje hoogstens netjes gelopen
Zet je mij op een ander, bv. Z-paard, dan lukt een M1 proefje mij ook nog wel. (heb een hele tijd wedstrijdpaarden gereden, dus heb het ook wel eens uitgeprobeerd )
Natuurlijk is het van allebei afhankelijk.

Ookal zet je Anky op mijn lieve schat, ze zal echt niet hoger komen dan een L1 proefje op dit moment
Een slechte ruiter/amazone, kun je wel op een of ander toppaard zetten, maar die zal een B-proef met moeite kunnen rondkomen.
(om maar even iets extreems te noemen )

Allebei een beetje talent hebben...
En het paard (of pony) heeft zeker wel invloed hoor
Hihi... eigenlijk is dit toch ook gewoon logisch ??

De combinatie is ook erg belangrijk, zo krijgt mijn instructrice (die toch echt in het Z heeft gelopen met haar pony... en die pony was geen makkelijke. Ze kan écht goed rijden! ) bij mijn tinker echt niets voor elkaar. Ze krijgt mijn stronteigenwijze poepeschat niet eens fatsoenlijk aan de teugel en nageeflijk Die combinatie werkt dus niet
Zelfde geldt voor mij met haar paard, dat gaat mij ook niet lukken .

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 09:08

Je kunt ook niet verwachten van een B of L paard dat hij in 1x Z loopt met een goede ruiter op zijn rug
Daar gaat wat training aan vooraf, vooral voor het paard, *in het geval van Anky dan* (juiste spieren opbouwen, oefeningen leren e.d.)

Anders overvraag je zo'n dier en krijg je blessures.

Ik heb een Z pony, althans heeft ze ooit in het verleden gelopen. Echt niet dat ik dat eruit krijg. Soms heeft ze een dolle bui en loopt ze plots appuyementen enzo, dat vind ze zó leuk die moeilijke oefeningen

Overigens is dit volgens mij een geboren wedstrijdpony.
Mijn moeder die in de les het nog niet voorelkaar krijgt om 3 rondjes achter elkaar te draven (pony is ietwat lui en mams is een beginner van 60+) deed mee met een onderlinge wedstrijd op stal. Een A proef zonder galop.

Pony hoort iemand voorlezen, voelt de wedstrijdspanning en gaat er gewoon voor! Ze hoort A-X binnenkomen in arbeidsdraf...nou en er kwam wat binnen hoor!

Niks lui zijn, ze heeft mijn moeder het hele proefje doorgeloodst en is niet 1x teruggekomen in tempo op eigen initatief!

Dat was o.a. ook de reden dat mijn moeder een stalgenootje heeft verslagen die het nogal hoog in der bol heeft *geweldig!*
Wat hebben wij daarom gelachen

Kortom ik heb een SUPER pony

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:07

Het ligt ook aan de combinatie. maar ook aan het individuele. Een paard wat goed kan lopen en alles heel gemakkelijk doet en oppakt, zal met een matige ruiter ook een heel eind komen. Wil je echt wat verder, dan moet je toch echt wel aardig kunnen rijden! Een jong groen paard of een paard wat alles wat moeilijker doet, heeft een goede ruiter nodig om het proces verder over te pakken. Ze zeggen niet voor niks dat je van sommige paarden veel kunt leren. Een vriendin van mij rijd nu het paard (Z paardje) van haar vriend en ze reed hem zelf nu in 6 wedstrijden naar de L, maar met die pony van haar is ze nooit verder gekomen dan de B en ze doet toch al 2 seizoenen een poging *grijnz* Ze kan natuurlijk wel rijden, maar een talent is het niet (zijn niet mijn woorden whah). Het paard is in dit geval gewoon de 'kampioen'. Paard helpt iedereen door een proef heen. Maar mijn eigen kwpn (ook Z gereden) doet bij mij haar oefeningen, maar als je dus niet kan rijden: dan zeeft ze je er zo uit en dan is het echt een hopeloze combinatie die nog niet eens een B-proef normaal uitrijd.....Het zelfde voor mijn trekpaard die doet het niet meer als ze voelt dat er een onervaren ruiter op zit!
Het ligt dus ook aan het paard of je ver gaat komen ja of nee, en hetzelfde ligt aan de ruiter!

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:40

Needje schreef:
Nee, elk gezond, normaal gebouwd paard kan Z worden!

ook zeker waar!

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:48

hey,

nou er zijn van die hele makke pony's , die vroeger heel hoog zijn gekomen, ja daarmee is het makkelijker om hoog te komen. maar als je zelf niet meewerkt, kom je wel wat gemakkelijk hoger, maar je komt hierdoor nooit in de Z! dan moet je zelf toch echt wel meewerken!

dit is mijn mening...kuzzz elena

chesty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 18:25

tjah ut ligt gewoon aan de ruiter en aan het paard dus.. als je z2 rijdt licht het ook aan mij zelf al zeggen ze dat niet .. julie niet maar andere mense

AMMieJLoveR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 19:28

Valina schreef:
Is het niet zo, dat als de mensen zeggen: "maar je hebt dan ook wel een heel goed/mooi paard",
dat de mensen het gewoon goed bedoelen, aardig zeg maar, als compliment zo van: "wat heb je een mooi beestje".
Of wil ik de (paarden)wereld nu door een TE roze bril zien?

was het maar zo een feest

AMMieJLoveR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 19:30

KiWiKo schreef:
elk paard kan z worden, elk paard

daar ben ik het niet mee eens
een paard/ pony moet echt wel een bepaald soort talent hebben om in het Z te komen.

De draver van mijn zus mag blij zijn als ze in de l2 komt

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 19:34

AMMieJLoveR schreef:
KiWiKo schreef:

een paard/ pony moet echt wel een bepaald soort talent hebben om in het Z te komen.

idd, daarom hadden we het ook over elk gezond, normaal gebouwd paard. die kunnen wel in het Z komen. zelfs een niet echt normaal gebouwd paard trouwens, die van mij is een volbloed, echt gewoon geen dressuurtype (maar een renpaardtype haha) dus maar ze heeft wel Z gelopen

AMMieJLoveR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 19:34

abigaillover schreef:
Volgens mij is het nog best moeilijk om als L1-ruiter op een Z paard te rijden.. Als je maar iets doet met je been gaat ie al wat doen Was bij mij ook zo..

dat is dus echt niet zo
misschien bij jou paard wel maar bij de mijne echt niet hoor

ze is 15 en vandaag gaf ze nog een gigabok en schoot ze er 2 x vandoor omdat ik wou gaan wijken en daar had mevrouw dus gewoon geen zin in.

als ik been geef gaat ze echt niet uit zich zelf wijken ofzo hoor

ook als mijn instructrice erop gaat die zelf z2 rijdt is het eerst klooien ( amber dan he ) en dan na een paar minuten gaat ze pas ontspannen enz..
Laatst bijgewerkt door AMMieJLoveR op 02-09-05 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

AMMieJLoveR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 19:35

Needje schreef:

dat het paard in de wei zo de piaffe en pasagge aan het doen is en dan een stukkie wijken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 19:45

AMMieJLoveR schreef:
KiWiKo schreef:

Als het paard geen lichamelijke gebreken heeft kan het ook in het z komen. Z is nog steeds gewoon basisdressuur!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 19:48

En toch ook heel belangrijk goed in het hoofd en niet gigantisch verpest.

Mijn paard heeft momenteel rugproblemen dus ik kan met zekerheid zeggen dat zij het gewoon verlopig niet aankan.
Maar ik heb me vandaag laten vertellen op de wedstrijd dat Olly nog ver kan komen, dus ik geef verlopig niet OP!

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 20:06

een pony bij mij op de manege dat is echt een super droom pony..
dat paardje (welsh cob merrie)
loopt als je heel iets stelling vraagt al direct met de kin op de borst vlgens mij kan je daar zelfs nog een een beginnertje opzetten en die rijd haar zo naar de M.. echt dat is zo bizar dat paardje ze heet jelka haha

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 20:23

Het is zeker waar dat een paard een bepaald soort aanleg moet hebben voor de hogere dressuursport. Een correct gebouwd paard zonder gebreken en een werkwillige instelling heeft natuurlijk een streepje voor. Niet meer dan logisch.

Ik vind niet dat men kan zeggen dat elk paard Z kan worden, want dat kan gewoon niet. Paarden die voor een geheel ander doeleinde gefokt zijn of gewoon hun bouw of instelling niet mee hebben zullen met de beste ruiter nog geen Z worden.

Een Z paard moet hoe dan ook naar de Z gereden worden.
Ook al is een pony nog zo mooi, overal zitten gaten in de weg. Iedere Z combinatie komt op het pad naar de Z problemen tegen waar ze samen uitkomen. Niet alleen de ruiter, niet alleen het paard, maar samen. Je hebt nog nooit een paard in het weiland voor de lol Z oefeningen zien doen, dit moet door iemand met talent en gevoel voor de dressuursport eruit gereden worden.
Het mooiste paard wordt alleen nog maar mooier met een goede ruiter op zn rug.

Als mensen naar aanleiding van het zien van een proef met een super mooi paard zeggen dat het vooral van het paard komt, moeten die mensen zich eens indenken hoeveel tijd een ruiter in de training en voorbereiding stopt om een combinatie te maken die werkt en door het vuur gaat voor elkaar.

Ja, ik heb een mooie topper onder mijn kont gehad, maar vanaf dat ze drie was is er niemand anders op haar rug gestapt om al die kunstjes te leren, dan ik. En die pony ging voor mij door het vuur.
Dat maakt de uitstraling, vertrouwen van de combinatie, dat maakt het totaalplaatje zo mooi, dat maakt de pony mooi.

Mijn pony is inmiddels verkocht aan een meisje dat ong. 6 jaar ervaring had. Ook een beetje met de intentie van; we kopen een Z pony en dan een beetje lessen en dan gaat het wel. Ze startten optimistisch aan de wedstrijden toen ze haar 4 maanden hadden, maarja de topper die een paar maanden daarvoor 230 punten in de Z liep, haalde nu maar amper 145 punten in de B.
Dit kan allemaal groeien en samen wordt de combi sterk, maar dit heeft wel tijd nodig, en talent van beide kanten. De pony heeft het, dat weten ze, en nu het meisje nog. Zo niet, wordt deze combinatie geen Z.

Als je een Z-geklasseerd persoon op een vreemd paard zet, zo van als jij het allemaal zo goed weet doe het dan maar even met die van mij..
Hou maar op, zo werkt het niet. Je moet eerst aftasten hoe de knopjes werken en hoe ruiter en paard op elkaar reageren. Het kan gebeuren dat het niet klikt, het zij zo. Een goede combi heeft tijd nodig.

Iemand die niet kan rijden valt ergens onderweg naar de Z door de mand. Dat kan in de L zijn of in de M, maar heb je geen talent dan kom je er niet, hoe mooi en perfect je paard ook is.

Dit is dus absoluut niet arrogant of uit de hoogte bedoeld, maar mijn visie op deze discussie. Niemand aangevallen...

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 20:25

Oei btje lang verhaal zie ik nu

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 20:28

ik ben het voor een groot gedeelte met je helemaal eens. alleen ben ik echt van mening dat ELK gezond normaal gebouwd paard echt in het Z kan komen. Zal trainen zijn en niet binnen een jaar, maar uiteindelijk komt zo een dier er met de goede ruiter echt wel

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 21:54

Het enige probleem is dan nog de ruiter...
Mijn jongste pony kan best Z worden, maar of dat ook met mij is...