castreren of niet??shet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: castreren of niet??shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 18:25

Heb je het tegen mij? Die van mij is gecastreerd onder plaatselijke verdoving en met spierverslappers. Hij is dus niet helemaal 'weg' geweest

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 18:27

KiWiKo schreef:
maar nou de hamvraag, waarom wil je een niet dekkende hengst, hengst houden. wat is de toegevoegde waarde voor het paard?

Uitstraling?

Marielle88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 18:28

heey ja sorry wendyG, khad het tegen jou. kwas al een bericht aan het typen en toen wist ik niet meer wie dat nou had geschreven over die castratie

dus het was wel veilig en hygienisch enz...?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 18:30

Een ingreep is natuurlijk nooit helemaal veilig.

Het veiligst met de minste kans op complicaties is natuurlijk in een kliniek

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 18:35

Gjilke schreef:
KiWiKo schreef:
maar nou de hamvraag, waarom wil je een niet dekkende hengst, hengst houden. wat is de toegevoegde waarde voor het paard?

Uitstraling?

dus voor jezelf???

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 18:35

Of voor op wedstrijd.
Dat een hengst toch meer showt dan een ruin

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 18:36

Marielle88 schreef:
heey ja sorry wendyG, khad het tegen jou. kwas al een bericht aan het typen en toen wist ik niet meer wie dat nou had geschreven over die castratie

dus het was wel veilig en hygienisch enz...?

Tsja, ik was er zelf bij en had een goede dierenarts uitgezocht. Ik vond dat ze heel netjes maar ook snel te werk gingen om het risico zo klein mogelijk te houden.

Aangezien het paard nog niet echt trailermak was, wilde ik hem een rit naar een kliniek besparen. Verder schijnt in de eigen omgeving castreren ook weer een klein voordeel te hebben qua bacterien die er voorkomen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 18:39

vroegah kwam de castreur en die nam zn honden mee, ging het land in en de honden kwamen weldoorvoed terug

Ik heb in die tijd van de 20 kastraties er slechts een gehad met een lamme zak

simpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 18:40

Wij hebben vorig jaar mei een shetlander hengst gekocht. De vorige eigenaresse deed hem weg omdat die teveel hengstenkuren kreeg, ik wist dus waar ik aan begon. Maar omdat die bij ons alleen op het weiland staat en daar tussen andere paarden had ik gehoopt dat het wel mee zal vallen. Hij was in het weiland super braaf, maar als ik dan langs merries reed werd die helemaal gek, hij steigerde, bokte noem maar op. Wij hebben na 1,5 maand toen alsnog besloten dat die gecastreerd moest worden, en sinsdien gaat het prima. Dat bijten wat die doet, wil niet zeggen dat het komt omdat die hengst is, misschien laat je hem dalijk helpen en doet die het nog. Ik zou nog even aankijken, mits hij echt gevaarlijk wordt zodra er andere paarden in de buurt komen en het echt gevaarlijk wordt.

Marielle88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 20:46

simpie schreef:
Wij hebben vorig jaar mei een shetlander hengst gekocht. De vorige eigenaresse deed hem weg omdat die teveel hengstenkuren kreeg, ik wist dus waar ik aan begon. Maar omdat die bij ons alleen op het weiland staat en daar tussen andere paarden had ik gehoopt dat het wel mee zal vallen. Hij was in het weiland super braaf, maar als ik dan langs merries reed werd die helemaal gek, hij steigerde, bokte noem maar op. Wij hebben na 1,5 maand toen alsnog besloten dat die gecastreerd moest worden, en sinsdien gaat het prima. Dat bijten wat die doet, wil niet zeggen dat het komt omdat die hengst is, misschien laat je hem dalijk helpen en doet die het nog. Ik zou nog even aankijken, mits hij echt gevaarlijk wordt zodra er andere paarden in de buurt komen en het echt gevaarlijk wordt.

ohw dat is wel minder alstie dat doet...stel dat je hem voor de kar hebt lopen ofzo!

Ik ga morgen is een stukkie lopen en langs wat merries lopen....en informeren bij de dierenarts hier

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 20:56

KiWiKo schreef:
De hengsten die ik meemaak zijn allemaal in een winterslaap maar owee als de vogeltjes gaan fluiten.

Idd, net als de merries, dus prikkels van buiten af zijn weg/minder dus 's winters geen probleem.

Mijn hengst is een slome drol , net als alle andere hengsten die ik ken en waar ik mee gewerkt heb. Ruinen zijn veel flotter en voorwaardser.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 08:11

wendytjeG schreef:
karoliena schreef:
Het is onzin dat het zielig is om een hengst hengst te laten als hij neit mag dekken. In de natuur mogen ze ook neit altijd dekken alleen als ze sterk genoeg zijn om een eigne kudde te veroveren.

Dus dan mag ie alsnog dekken. Verder wordt een hengt ook niet eenzaam opgesloten omdat ie hengst is

95 % vd hengsten in de natuur dekt NIET simpel weg omdat ze dus idd erbij hangen totdat ze oud genoeg zijn en dan mogen ze opzich zelf ALLEEN dus
soms vinden ze een maatje SOMS niet er zijn der maar een paar die tot dekken komen omdat ze een kudde hebben en dan nog hebben ze deze maar een paar jaar daarna zijn ze niet sterk genoeg en verliezen de kudde aan een jongere hengst .. jongens alstublieft gaan we nou kisse bisse over zielig ivm hormonen? dan ben ik zieliger want ik wil wel elke dag en mijn"hengst"niet

ik heb zelf 3 hengsten 1 merrie van een ander 2 merries 1 ruin (die dus vanwege overmatig hengsten gedrag en jonge eigenaar gecastereerd is heeft trouwens bijna 3,5 jaar geduurd voordat die rustiger werd terwijl die op 2,5 gecastereerd is ..zat dus een hoop puur in het carracter!)

alles loopt bij elkaar DE RUIN (een shet nota bene) is DE BAAS bij gevechten!
een der merries is DE LEIDER ook over de shet
laatst kwam der weer een ruintje bij , maar die ruinen worden bij mij in het land dus verjaagt ! en helemaal lens getrapt heb het nu al een aantal keer meegemaakt , klikte gewoon niet dus tja ..

ook een mini shet kan een shire merrie dekken , als de merrie echt wil gaat ze er eventueel zelfs voor liggen! dus das ook nooit een goede als je denkt hij kan der toch niet bij !!

als je hengstje braaf is (en jij consequent) is ruinen niet per definitie noodzakelijk , mits je dus wel een wei hebt waar het kan (een hengst houden)
en als het even kan niet alleen

liefst natuurlijk met een soortgenootje maar er lopen ook genoeg merries of ruinen alleen samen met een geitje bv en dat is dan niet zielig?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 08:38

Amen

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 10:45

hahha leuk om dit te lezen....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 13:33

Ik blijf erbij dat ik het voor 99% dierenkwelling vind om een hengst hengst te houden als deze niet voor de dekdienst gebruikt wordt. Vooral de reden, want de reden is altijd " kijk, ik heb een hengst!!! Letten jullie allemaal op, een echte HENGST" zonder dat het dier er ook maar wat aan heeft. Sterker nog, in 99% van de gevallen heeft zo een peerd geen sociaal leven, raakt gefrustreerd, en moet zo af en toe even aangepakt worden......... Ik persoonlijk vind dat Not Done

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 15:51

Nou ik heb echt geen hengst omdat ik het stoer vind om te kunnen zeggen dat ik hengsten heb. Mijn vriendin al evenmin met haar hengst

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 15:58

waarom dan wel ? wat is de toegevoegde waarde?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 15:59

Heb je al gezegd.

Voor mij is dat het karakter, en dat kan jij onzin vinden maar dat is gewoon waarom ik ze hengst hou. Mijn pony is trouwens ook goedgekeurd dus daarmee al buiten jou zielig mening vallen.

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 16:04

hallo
Ik had me beter spuit 11 kunnen noemen ,maar goed
Ik vind dat een man een man moet blijven en niet om ermee te fokken, maar omdat zo een beestje ook een eigenwaarde heeft. denk je dat die dieren dom zijn? en niet weten of ze hun ballen missen of niet?
ik zeg toch ook niet tegen een mens haal het zaakie er maar uit /af want we hebben een overschot aan mensen kom nou toch die dingen hangen er niet voor niets!!!! en ze hangen je shet niet in de weg hoor!!
Joh stel je voor mijn kerel word boor als ik met een andere kerel praat dan haal ik toch ook niet z'n zaakie eraf! ik vind dat je je pony lekker zo moet laten en maar goed moet gaan trainen om de dingen die die niet zo netjes oplost te verbeteren.
nou succes!!!!!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 16:08

Jahoor

Op het moment dat er dit soort dingen geschreven gaat worden trek ik me terug.

Toodles

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 16:09

ik hoop niet dat je mij er mee bedoel?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 16:10

Sorry hoor maar als je mensen gaat beschuldigen dat ze dingen met hun beesten doen die 'zielig' zijn dan kan jij dat vinden maar dan meot je neit zo raar doen als andere mensen een andere mening hebben, vind ik zeer zwak zo'n reactie

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 16:11

Hallo
zet er even een naam bij ik denk dat ik iets verkeerd heb gezecht