elk paard kan de Z lopen?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Moniek

Re: elk paard kan de Z lopen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:41

om weer even terug te komen op het verhaal van japke z
heb je jou fjord al van kleins af aan want volgens mij is hij in het begin gewoon goed verpest want een paard word niet zomaar erg hard in zijn mond of loopt niet met een verkrampte rug en nek daar is een reden voor

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:44

runningkawa schreef:
Een goede ruiter rijd niet per defenietie Z

en een Z-ruiter is niet per defenitie goed!

Wow de oneliners vliegen eruit!

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:45

Alles kan geleerd worden
Tenminste; als je de goede ruiter erop zet. Met een goede ruiter kom je heel ver; er zijn geen 'slechte' paarden, zo worden ze gemaakt.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:46

zeker is niet elke z ruiter goed pfffffff je hebt ze ertussen soms vraag je jezelf af hoe ze daar gekomen zijn. ik denk dat het vertrouwen de key is voor succes

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:47

Nee maar er zijn ook geen "slechte" mensen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:48

fransheijs schreef:
runningkawa schreef:
Een goede ruiter rijd niet per defenietie Z

en een Z-ruiter is niet per defenitie goed!

Wow de oneliners vliegen eruit!

Dat ben ik ook helemaal met je eens

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:54

er bestaan geen slechte mensen maar wel slechte keuzes en aan gezien wij die maken en niet het paard vraag ik me af aan wie het dan ligt

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 09:29

De mens is gezegend om keuzes te kunnen maken door zelfbewustzijn gevormd door ervaring en denkvermogen, haha. Die keuzes worden dan natuurlijk weer beinvloed door invloeden van buitenaf en dat zijn vaak ook weer mensen!

Maar zo kun je door blijven gaan en als je maar lang genoeg terug filosofeerd, dan ligt het toch aan de evolutie (voor degene die daarin geloven)

Dus....... conclusie:

We hadden gewoon apen moeten blijven, geintegreerd in het biologische evenwicht van moeder natuur! En niet ons eigen evenwicht willen creeeren!

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 09:35

haha goed gezegd helemaal mee eens maar ik denk dat als een paard de z niet haalt het meestal aan de ruiter ligt meestal zeg ik er nogmaals bij. je hebt uitzonderingen het is voor elk paard moeilijk omdat ze nu eenmaal bewegingen moeten maken die helemaal tegen hun natuur inliggen en wij verwachten dat ze dat allemaal zonder moeite doen

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 09:41

Samenvattend tot nu toe:

Elk paard kan Z lopen, mits er een goed ruiter op zit. Haalt de combinatie niet de Z klasse ligt dit vooralsnog bijna altijd aan de ruiter, omdat er geen slecht paard is en de ruiter de storende factor is in een slechte combinatie.
Ieder mens kan Z rijden, mits met het goede paard. Aangezien we boven hebben vastgesteld dat er geen slechte paarden zijn, zijn daaruit volgend alle paarden goed! Hieruit volgt dus dat wanneer dit niet slaagt de mens de storende factor is, die in zijn keuzes verkeerde invloeden heeft gehad van buitenaf, wat uiteindelijk het gevolg is van de evolutie!
Laatst bijgewerkt door fransheijs op 25-08-05 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 09:42

het zijn juist geen tegennatuurlijuke bewegingen anders hadden we wel een galopinznachteruit erin gehad

ik denk een juiste conclusie ;D

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 09:44

Ik meende dat de dressuur juist was om de natuurlijke gangen ed te verbeteren? Het is juist de kunst om ze zo soepel te krijgen, dat ze die oefeningen ed zo goed mogelijk kunnen doen, als ze het dan lichamelijk aankunnen dan zou een paard het ook niet erg vinden lijkt mij. (uitzonderingen daargelaten) Ik denk dat de meeste paarden het vooral niet redden door de ruiters die erop zitten.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 09:45

heb jij een paard in het ooit een piaf zien lopen die zal ik dan wel in het echt willen zien

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 09:46

jahoor, doen ze al als ze 3 uur oud zijn

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 09:47

HOW HOW HOW HOW

Waar valt mijn oog op! Ik moet het even corrigeren als MAN zijnde

Aangezien dressuur nog een grote vrouwensport is gaan we berijders(sters) niet generaliseren tot ruiter, maar eerder tot AMAZONES!

WHOEII beetje mannen de schuld geven!

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 09:51

in de hoge dressuur is er echt niks natuurlijks meer aan kom op iedereen weet dat uitgestrekte draf een piaf, wijken galop om de pas noem maar op dat is niet natuurlijk en dat maakt het juist zo moeilijk

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 09:52

Het is al niet natuurlijk om erop te gaan zitten! Waarom hebben we het dan uberhaupt over oefeningen in hogere klassen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 09:53

kijk maar eens hoe paarden spelen in de wei, komen al die oefeningen aan bod, misschien niet rijtechnisch goed en op zn ladida's maar ze doen het wel

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:02

Dressuur85 schreef:
Ik denk dat er bij elk RAS wel een paard is dat de Z WINSTPUNTWAARDIG kan lopen. maar niet elk paard. want een Z paard heeft echt een doorzettend en slim karakter nodig en moet ook niet in zijn bouw belemmerd worden om juist te bewegen. En zo is er bij elk ras wel minimaal 1 paard te vinden wat hier aan voldoet. Met 'elk paard' ben ik het niet eens want sommige paarden, neem grote koudbloeds, volbloeds met een 'kolder' in hun hoofdje of een draver die liever tolt en een onregelmatige tact heeft, zullen het niet redden (winstpuntwaardig) want die hebben er de bouw of de geest niet voor. En ja elk paard kan wel in het Z komen als je maar vaak genoeg wedstrijden rijd en zo vanzelf een keer een paar wp's haalt maar dat vind ik niet van toepassing want echt Z lopen moet winstpuntwaardig zijn.

Ik wou even mededelen dat ik met het deeltje grote koudbloeds... het totaal niet mee eens was ik bijv. rij heel veel op tinkers nu zijn er heel veel mensen die hier ook zo over denk maar in principe kunnen tinkers dit ook heel goed er zijn ook redelijk veel ics tinkerdekhengsten die al snel in de L-2 (vergroot kans op dekkingen maar snappen jullie denk ik wel) lopen maar veel mensen vergissen zich gewoon in tinkers het is een veelzijdig ras (www.laficaro.nl) de website van minoque en haar tinkerhengst riccardo die site is het kijken ook echt waard !
en nu even dat sommige paarden (zoals ik t noem) 'dood' lopen ik heb 't meerdere malen gelezen in dit forum en ik raad het je echt aan als je een paard hebt dat t wel doet maar er niet echt lol ofzo in heeft om iemand naar je paar te laten komen kijken die aan natural horsemanship (ik geloof dat veel mensen dit de manier van monty robberts noemen) dit is niet alleen om een paar bijv. meer vertrouwen in de mens te laten krijgen maar ook kun je zeg maar dressuur trainen zonder dat er iemand op zit en je kunt dan achter gek veel dingen komen an je paard dat je niet eens wist dat hij of zij zich zo voelde echt een aanrader !!!

p.s. sorry dat ik een beetje van 't onderwerp afdwaalde maar ik ben van mening dat ieder paard wel iets in huis heeft om een echte topper te worden western..barrel racen..dressuur...springen..cross...noem maar op ieder paard heeft zo zijn eigen specialiteiten ! forceer je paard niet om hem toch iets te laten doen waar zij verborgen talent niet in licht maar probeer vanalles !

en idd waarom een hogere klasse in dressuur terwijl je net zoveel lol kan hebben met je paard op de grond !! met een beetje reasurch kom je echt een heel eind !! (natural horsemanship een echte aanrader !!)
Laatst bijgewerkt door Tmara op 25-08-05 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:02

nou daar be ik het niet mee eens in de wei wat doen is heel wat anders als ze in de ring alles moet gebruiken enn piaf op grand-prix niveau dat doen ze niet in de wei echt niet en ik bedoel daar alleen de moeilijkheids graad mee aantetonen dat het moeilijk is voor een paard omdat te doen

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:06

ze hebben het over de z-oefeningen...
en je hoeft niet percee erop te zitten om een paard dingen te laten doen ja misschien wijken piaffe en pirouette maar je had het ver gestrekte draf..als je dat een paard nog nooit in de wei hebt zien doen ...snap ik 't niet merr hoor..
Laatst bijgewerkt door Tmara op 25-08-05 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:07

De beginnende pi, bij een leeftijd van 7 maanden

Afbeelding

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:09

ja ik ook haha

Moniek