Verkopen? Of houden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Avelienvd

Re: Verkopen? Of houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 22:50

Ik zeg maar 1 ding: wees blij dat je een pony/paard hebt gekregen en schroef desnoods je eigen eisen eens wat bij.
Bovendien is een 15jarige best nog veel te leren hoor!
Dus geef jezelf een trap onder je kont en ga morgen lekekr een uur trainen, niet alleen fysiek maar ook mentaal.
Bleugh, sorry maar je bent wel een verwend nest.

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 23:09

fjordygirl schreef:
Ik zeg maar 1 ding: wees blij dat je een pony/paard hebt gekregen en schroef desnoods je eigen eisen eens wat bij.
Bovendien is een 15jarige best nog veel te leren hoor!
Dus geef jezelf een trap onder je kont en ga morgen lekekr een uur trainen, niet alleen fysiek maar ook mentaal.
Bleugh, sorry maar je bent wel een verwend nest.

Amen

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:56

Nadiake schreef:
Toen zijn we moeten stoppen met rijden van mijn moeder.. Dan 4 jaar later zijn we terug begonnen.. Dan hadden we na een jaar een veulen gekocht ze was wel al onder het zadel maar kende nog niets (dus niet echt zadelmak gemaakt maar eerder alles aangeleerd)

???????? vind ik wel knap, een veulen al onder het zadel, die alles al kent?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 09:14

Nadiake schreef:
Ik ben ook een ontzettende voorstander van weidegang maar ik zet ze echt niet zo heel veel er meer op omdat dit gewoon niet mag van de dierenarts .. een Halve schep eten is bij ons 1 kilo want dat zijn heel grote scheppen..

En zoals eerder ook al gezegd is dat nog veel te veel voor een pony.
Citaat:
En die 4x per week privéles is gewoon omdat het nodig is eerlijk gezegt.. Groepslessen vind ik maar niets. Dat is gewoon de rest volgen en wat figuren rijden. Privélessen zijn heel intensief en ik heb trouwens een hele goede lesgeefster ze werkt in een dressuurstal en rijd zelf 4 paarden per dag zegt ze en iedereen is gek op haar. Bij haar boek ik ook vooruitgang.

Wat dacht je van eens in de week priveles en verder geen les maar oefenen? Je hoeft niet in een les te rijden, ook op een manege is de bak niet altijd bezet met lessen.

Verder is een goede instructrice iets wat niet afhangt van waar de persoon werkt en wat een ander ervan vindt.

Priveles is zeker intensief, maar het geeft je normaal gesproken genoeg stof om veel mee te oefenen. Als jouw priveles zo is dat je het 4 keer ker week nodig is, zou ik toch eens kijken naar een andere lesgever die jou niet oplicht.

Citaat:
Maar voor een fries wel .. 3000 euro en alle keuringen toegestaan..

Zoals al eerder gezegd, voor die prijs mankeert er wat aan de fries, misschien niet lichamelijk, maar is het wel een ontzettend kreng... dat blijkt echt niet uit een keuring!

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 09:54

wendytjeG schreef:

Nadiake schreef:
Maar voor een fries wel .. 3000 euro en alle keuringen toegestaan..

Zoals al eerder gezegd, voor die prijs mankeert er wat aan de fries, misschien niet lichamelijk, maar is het wel een ontzettend kreng... dat blijkt echt niet uit een keuring!

Dan verkoop je hem toch gewoon weer als het een kreng blijkt te zijn (wegens niet passende combinatie oid)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:05

Jobbeltje schreef:

Dan verkoop je hem toch gewoon weer als het een kreng blijkt te zijn
(wegens niet passende combinatie oid)

Oh ja, das natuurlijk net zo makkelijk

Erna208

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:25

Ik vind het schandalig dat je het in je hoofd haalt om de pony die je net van je ouders hebt gekregen maar gelijk weer in te ruilen voor een lekker goedkope Fries alleen maar omdat je een enge valpartij hebt meegemaakt.

Ik zou zeggen, leer eerst eens goed rijden, knieën eraan en onafhankelijke zit. Ga een vertrouwensband opbouwen met je 15-jarige pony. Ga grondwerkoefeningen doen en zorg dat de basis dressuuroefeningen er goed in zitten.

Heb je het vertrouwen in / met je pony hersteld, kun je ook eens een leuke buitenrit maken.

Een pony is een dier dat je niet zomaar inruilt of verkoopt bij de eerste de beste tegenslag. Een tegenslag is ervoor om overheen te komen en dingen die je niet blijkt te kunnen, aan te gaan leren.
Of dacht je dat het met de Fries allemaal vanzelf ging ????

Als je niet wilt werken met je pony verkoop hem dan aan een goed adres en ga weer lessen nemen op manegepony's. Dan ben jij blijkbaar nog niet toe aan de verantwoordelijkheden die het hebben van een eigen dier met zich meebrengen.

En geef de schuld niet aan de pony.
Want regel 1 die ik geleerd heb 30 jaar geleden is, dat elke fout die het paard maakt, veroorzaakt wordt door de ruiter. Dus ga de schuld bij jezelf zoeken en kijk na wat je allemaal kunt verbeteren om de verhouding met je pony weer leuk te maken en het hele rijden weer leuk te maken.

Succes !

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:36

Amen

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:55

Kaaskoppen zijn heeeel onaardig mensen... j) Maar ik zou als ik jou was, eventjes in de spiegel kijken.
Ik ben het eens met de rest. Je hebt het hier wel over een levend wezen en niet over een paard skeelers. Leuk voor die pony, om steeds van woonplaats te veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:57

Ok, ik ben dus blijkbaar niet de enige die gefrustreerd geraakt dat de middelen er niet zijn om een paard te kopen maar dat anderen die het niet verdienen of zelfs niet willen zomaar een paard krijgen

En over de rest wat hier gezegd is: Amen..

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:57

Kun je niet iemand zoeken die haar wil verzorgen en die dan wat huur betaald. Dan heb je niet alle kosten...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:01

[***] schreef:
Ok, ik ben dus blijkbaar niet de enige die gefrustreerd geraakt dat de middelen er niet zijn om een paard te kopen maar dat anderen die het niet verdienen of zelfs niet willen zomaar een paard krijgen

Nee hoor, dat frustreerde mij ook enorm, maar het leuke is dat ik nu extra blij ben dat ik eindelijk mijn droom kon waarmaken

Nadiake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 13:15

Sorry de dierenarts zei dat ze nog steeds 3 kilo voeding per dag moet krijgen .. Toen ze van de manege was kreeg ze 2.5 scheppen 's morgens en 's avonds ..

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:19

ik vind dat echt heel erg veel!
onze arabiertjes krijgen nog niet eens 3 kilo zelfs onze kwpn merrie nie!
onze kwpn krijgt 2 kilo de arabjes 1 kilo per dag!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:20

voeding is wat anders dan brok. Lees je de verpakking van de brokken weleens? Ook daar staan goede aanwijzingen op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:22

Nadiake schreef:
Sorry de dierenarts zei dat ze nog steeds 3 kilo voeding per dag moet krijgen .. Toen ze van de manege was kreeg ze 2.5 scheppen 's morgens en 's avonds ..

Als dat die dierenarts is die het heel zeker over buiKproeven heeft...

Sorry hoor, maar ik heb een tijd bij een dressuurruiter gegroomd, dat waren allemaal grote sportpaarden (hengsten & ruinen) die elke week op wedstrijd gingen en die kregen 3 kg per dag.. (dacht ik, ofwel iets minder). Lijkt me sterk als jouw pony hetzelfde nodig heeft als sportpaarden (en jouw pony komt dan ook nog eens op de weide en wordt niet zo hard getraind...).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:23

wendytjeG schreef:
voeding is wat anders dan brok. Lees je de verpakking van de brokken weleens? Ook daar staan goede aanwijzingen op

Ookal ja .. gras en stro is ook voeding .. (denk ik dan? ). Bij die sportpaarden was die 3 kg echt gewoon brok & haver (en maïs en alles wat die paarden nodig hadden :p)

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:25

id!
wij voeren de paardjes dus brokken EN hooi! vooral hooi is erg belangerijk!
voorschema van ons voor de arabiertjes:
ochtend:
halve schep brokken.
en dan gaan ze naar buiten

smiddags: weidegang

savonds halve schep brokken en vol hooinet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:26

Mijn kwpn x arabier krijgt 1,5 kilo brok per dag, das zat voor hem
De rest gras en hooi. Dat heeft ook nog eens als voordeel dat hij het grootste deel van de dag wat te doen heeft

bigbenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:39

hey meid blijf lekker met dat ding trainen van ik heb ook een 15 jarig paardje gekocht wat wel naar onder kon lopen en de basis maar ik heb de traiver en zo nog geleerd en nu zijnn we al op l1/l2 niveau onderlingen wedstrijdjes ik heb ook altijd een jonger paardje gewild maar ik zo hem nu voor geen goud meer weg doen ik heb veel van hem geleerd en hij van mij dus blijf proberen ik heb dat ook gedaan en ik vind hem nu wel lekker lopen en dat was in het begin moeilijk en hij was af en toe best lastig en dat is na dat ik door gezet heb ook weg en ik probeer hem steeds nieuwe dingen te leren ik geef je 1 tip niet verkopen maar gewoon goeie les gaan nemen en dan komt het vanzelf geloof me maar ik heb dat ook gehad

Nadiake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 13:44

Ok bedankt Heb trouwens 2 pagina's terug al besloten haar te houden Privéles is omgezet naar 1x vrijdag en 1x zondag voor de rest gewoon oefenen.. En ik zal haar voeding aanpassen naar halve schep 's morgens en halve 's avonds en voor de rest veel hooi ..

Marsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:55

Nadiake schreef:
.. een Halve schep eten is bij ons 1 kilo want dat zijn heel grote scheppen..

Dat vind ik zoals de meesten hier zeggen ook wel wat veel! Voer eerst maar eens de helft denk ik. Ik heb zelf ook een D-pony en die krijgt 1 kilo per dag.

Nadiake schreef:
... Maar ik kan niet blijven rijden op een pony waarmee het niet klikt en waar ik niets aan bijleer ...

Dan denk ik ten eerste dat het ook niet slim is om dan die 6 jarige fries te kopen. Omdat een 6 jarige waarschijnlijk ook nog veel moet leren. Dan kan je denk ik beter een paard kopen wat al geklasseerd is bijv.

Nadiake schreef:
Ow ja en als ik hem echt wil koop ik hem er gewoon bij ik verkoop haar niet. Daar ben ik ondertussen dan weeral uitgekomen

Nadiake schreef:
Ik heb hem te koop gezet ja, Maar eigenlijk gewoon om te zien of er interesse zou zijn moest ik hem verkopen, Ik ga het niet doen. Daar ben ik al zeker van.

Waarom zet je 'm dan te koop? Ja, of er interesse voor was, maar je bent er al zeker van dat je 'm houd zeg je net, dus dat snap ik even niet.

Mijn conclusie: je komt bij mij een beetje over alsof je niet goed weet wat je nou precies wilt. En het klinkt soms wat verwend wat je allemaal zegt. Maar voel je nou niet meteen aangevallen, want zo bedoel ik het helemaal niet.

Mijn advies: bedenk goed wat je wilt. Wat je met het paard wilt doen etc. Neem geen overhaaste beslissing.

Refresh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 17:19

Nou goedzo, ze is bijgepraat, en haal niet nog eens zoiets in je hoofd want je weet echt niet half wat een (verwende) geluksvogel jij bent dat je zomaar een eigen pony krijgt!!

Bke4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 17:53

Ehhh, raar verhaal zunne... Hoe meer ik lees hoe minder ik er aan uit kan...

Een ruiter zou al blij zijn als die een pony kreeg, jij bent er precies niet tevreden over & dan nog wel jouw lievelingspony van de manege!!

Zoek dan een betere lesgever, want 4x in de week privéles & je pony gaat achteruit , daar klopt dan toch wel iets niet hoor...

Enneuh, Amen hier

Vedetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:05

Nou goed dat je nu zeker weet dat je haar gaat houden!!!! Zou je dan ook niet die advertentie weghalen?? Of zeg je dat alleen maar om van ons af te zijn??

Ga lekker met je pony aan de slag en bouw een band met haar op. Ze is misschien helemaal nooit anders gewend geweest dan een manege. Iedere keer in andere handen geweest. Is voor zo'n beestje ook wennen. Geef haar wat tijd.

En over die fries zou ik nog even goed nadenken als ik jou was. Mijn oom fokt friezen en die gaan bijna altijd voor meer weg. Of er moet iets aan mankeren of een heel slecht papier hebben.

Bezint eer ge begint!!!!!!!