DUUR paard per definitie een GOED paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Re: DUUR paard per definitie een GOED paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 10:06

Sorry overigens voor het even off topic gedeelte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:12

Tulandro schreef:

Geen typfoutje maar een grammaticaal foutje, 'daar' slaat op Bonfire en niet op die pony. Maar bonfire is voor 20000 gulden gekocht, niet voor 1500 euro, zo goedkoop is dat niet.

Nee, ze heeft ook een ander paard voor Bonfire, waar ze mee heeft gereden op de Olympische spelen in 1988.

Prisco

Vader: Onbekend
Moeder: Onbekend
Kleur: Donkerbruin
Hoogte: 1.62m
Geslacht: Ruin
Niveau: Grand Prix

Nederlands Kampioen en deelnemer aan de Olympische Spelen van Seoul in 1988.
Anky’s eerste paard.

Anky: “ Mijn eerste liefde”.

Afbeelding

Edit : Ik moet even oppassen met wat ik zeg, ik dacht dat ze met dit paard ook Grand Prix gereden had, maar blijkt dus de Olympische spelen te zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-08-05 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anneflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:15

een duur paard hoeft niet gelijk een goed paard te zijn.
maar kan wel.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:16

passepartout schreef:
Enige tijd geleden hoorde ik ongewild een gesprek die aangevoerd werd door een actief ruiter die ook tevens jureerd.
Hij beweerde dat je alleen maar leuk in de sport kon meekomen als je een duur paard had. Hij had het over de landelijke ruiters zoals zo velen van ons dus niet over de paarden van ANKY en consorten.
De bedragen die genoemd werden waren minimaal 15.000 gulden (grofweg 7.000 euro). Dus volgens hem kon je alleen maar scoren met een knol van minimaal 7.000 euro onder je kont.
Wat vinden jullie van deze uitspraak.
Ik ben het in ieder geval niet met hem eens.

Wat al is gezegd klopt: een duur paard hoeft niet goed te zijn en een goed paard niet duur.

Bij zo'n jurylid helpt het dus om een prijstag aan de staart van je paard te hangen als je de ring in moet???

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:37

Ik vind dat mensen niet zo moeten zeuren over hoe duur een paard is en wat hij allemaal wel- niet kan. Kom op, het gaat er toch om dat je van je paard houd!!
Zelf heb ik ook maar een Fell- pony, dus echt geen slanke Grand- Prix pony. Daar rijd ik ook dressuur mee en ik heb afgelopen weekend m'n 8e wedstrijd pas gehad en ben 2x eerste geworden in de L met 2 winstpunten. Toen had ik toch ook al die mensen met hun arabiertjes en Welshjes "verslagen"?! Nee, en dan krijg ik te horen dat ik alleen maar win omdat m'n paard rustig is. Hoevaak denk je dat ik truien over zn hoofd heb gegooid en allemaal van dat soort gekke dingen?! Terwijl mijn paard van zichzelf toch best een schijterd is. Arabrieren zijn gewoon wat pittiger van zichzelf, maar daar kies je toch echt zelf voor en je kan arabieren ook rustig rijden. Maar mensen vinden het vaak "stoer" om een druk paard te hebben. Ik denk dat je elk paard wel tot de M kan rijden. Alleen bij wat "dikkere, barokke" paarden duurt het wat langer en heb je wat meer gedult nodig.
Vaak zie ik bij wedstrijden dat van die "wedstrijdpaarden" helemaal afgeragd worden tijdens het losrijden en in de ring dan echt heel goed scoren. Wat denk je nou.. ? op een dag hebben die beesten echt wel zoiets van: je zoekt het zelf maar uit!! En dan? Krijgen die verwende krengen toch gewoon weer een ander paard? Maarja.. al hebben sommige mensen het mooiste dressuurpaard onder hun kont, ze verpesten ze zo. Ik denk dat als je niet EGT om je paard geeft, je er nooit ver mee zal komen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:43

Dat is weer een beetje de omgekeerde wereld - stellen dat mensen met een duur paard/dure pony niet om hun beest geven Ik houd ontzettend veel van paarden maar ik rijd toch echt voor de sport en dat gaat nu eenmaal net wat simpeler op een KWPNer dan op een Shire Nou ben ik geen verwend kreng want ik heb hard gewerkt voor mijn (simpele) paard en rijd nu voor anderen ipv een eigen paard, maar de echte 'verwende krengen' stonden net zoveel met hun dressuurtopper te knuffelen als ik met mijn simpele beesten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:47

LDRD schreef:
Ik mis een beetje in deze discussie de concrete bedragen die jullie zoal redelijk vinden en dan bedoel ik geen gemiddelden, maar wat hebben jullie over voor een heel gewoon paardje met aardige functionele bewegingen en wat mag een potentieel toppertje dat leuk zou kunnen gaan scoren in de PAVO cup dan kosten?
Ga maar even uit van een nog niet zadelmakke, dan speelt het opleidingsniveau geen rol alleen de potentiele kwaliteit van het dier.
Ben heel benieuwd wat jullie er zoal voor over zouden hebben, mits je het geld had natuurlijk .

Als ik het geld zou hebben zou ik zoeken naar een paard van rond de 7 a 8000 Euro. Met wat zoeken moet je daarvoor, bijv in het najaar, wel een goed bewegend onbeleerd jong paard kunnen vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:53

Ik vind dat je dan ook wel een goed paard mag verwachten ja!
Maar bijvoorbeeld Falabella's, sommige zijn écht achterlijk duur!

En je betaalt natuurlijk ook voor de afstammelingen, is bij de Friezen bij ons ook op stal zo, terwijl 1 in het begin zeker geen bijzondere knapperd was!
De beenstand van de voorbenen klopte niet en het groeide niet zo goed als der zus ..
Nu echter maakt ze het er beter op! Maar ze blijft te klein, ze is nu nl. 1.50 en al weer 2 1/2.

In ieder geval, meestal kun je dan ook een goed paard verwachten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:56

Helaas werkt het andersom niet, ik ken paarden die voor 20000 Euro te koop staan en waarvoor ik nog geen 5000 zou willen geven - mensen kijken niet altijd even reeel naar hun paard

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:16

@Urielle: en wat mag een potentiele PAVO topper bij jou dan kosten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:35

Citaat:
Hoeveel mensen zeggen er: 'ik heb een bod gehad van € .... (belachelijk hoog), maar ik heb het maar niet gedaan, hoor'. Dan denk ik: 'bullshit!'.

Waarom bulsh*t
Voor Kawa is destijds ook veel geboden, door mensen waarvan ik wist dat ze dat ook werkelijk zouden geven als ik ja zou zeggen.
Een paar keer stond de vorige eigenaar erbij en verklaarde me voor gek dat ik hem hield.
Daarna is er nog hoger geboden

Maar Kawa staat nog steeds bij me in de wei, ondertussen geen stuiver meer waard en voornamelijk grasmaaier te spelen

En spijt...
Helemaal niks, ben de gelukste mens op aard als ik mijn hangbuikzwijntje in de wei zie staan.
Daar kan geen geld tegen op.

Maar ik heb me voorgenomen andere paarden dan wel te verkopen..of me dat gaat lukken...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:39

de financiele waarde van het paard wordt grotendeels bepaald door de wensen van de bieder. een paard is nooit meer waard dan de vleesprijs, feitelijk

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:46

Wij hadden laatst een ruin van 6 jaar staan. Uitgekoersde draver, moest weg en was voor ons niet meer waard dan de slachtprijs( 200 ) plus wat extra omdat het best een leuk beest was. We kwamen dus uit op 800 . Krijg ik naar mn kop geslingerd wat er mis mee is, hij moest haast wel kreupel lopen anders vroegen we er niet zo weinig voor. Een paard is net zoals Kim zegt, niet veel meer waard dan de slachtprijs plus wat extra.

We hebben weer een merrie te koop staan maar dat zal ook wel weer een handelaar worden, een goedkoop paard, daar moet een luchtje aan zitten lijken de meeste mensen wel te denken.....
Laatst bijgewerkt door ruitje op 19-08-05 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:46

feitelijk klopt dat helemaal

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:48

LDRD schreef:
@Urielle: en wat mag een potentiele PAVO topper bij jou dan kosten?

Die hoef ik niet te kopen want daarvoor rijd ik zelf niet goed genoeg dus dat is zonde van het beest, maar goed, we waren hypothetisch bezig - we hebben alle geld en talent wat nodig is
Potentiele PAVO-toppers vind ik al zo'n moeilijk begrip - het hangt nl. ook af van wie erop zit, de vorm van de dag en het humeur van de commissie. Ik zou ook niet naar een 'potentiele PAVO-topper' gaan kijken omdat de prijs daar door de toekomstverwachtingen al hoog ligt. Ik zou zelf op zoek gaan naar een goed bewegend dressuurpaard waar ik hopelijk een hele tijd mee verder kan.
Maar ik begrijp ook niet helemaal waarom je vraag specifiek aan mij gesteld is?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:53

Urielle schreef:
LDRD schreef:
Maar ik begrijp ook niet helemaal waarom je vraag specifiek aan mij gesteld is?

Gezien de prijzen die jij noemt voor een leuk goed bewegend paard. Ben dan benieuwd wat jij voor een potentiele topper (gewoon niet zadelmak, maar die het in zich lijkt te hebben) in je gedachten hebt. Pure nieuwsgierigheid .
Anderen zijn overigens ook van harte uitgenodigd om te reageren .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:56

Een topper - dat weet je toch niet van te voren Bij mij onder het zadel wordt een topper helaas al geen topper meer. Zoals ik eerder al zei denk ik aan rond de 8000 Euro voor een groen paard wat in principe meer kan dan alleen het Z halen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:58

POTENTIELE topper

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:00

ik zeg altijd 'het is maar net wat de gek ervoor geeft'. Ook in de paardenwereld is het vraag en aanbod en zie je de trends voorbij komen. Een hoge aanschafprijs is geen garantie. Daarnaast loopt je bij een populair ras of afstamming vaak het risico dat er net iets te veel is doorgefokt (met de gevolgen van dien).

Mensen kijken tegenwoordig iets te veel naar de papieren en vergeten naar het paard te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:01

Dat is altijd met een jong dier.
Toch word voor die potentiele topper vaak grof geld geteld

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:06

Voor een potentiele Pavo cup finalist? Of een paard wat makkelijk de Z kan halen? Mwa, zo'n 15.000 euro moet je denk ik wel op rekenen. Dan heb ik het niet over een super groene, wel eentje die al correct bereden is enzo.

De markt is gewoon erg vreemd, de paarden zijn goedkoop maar aan de andere kant denken veel mensen tegenwoordig dat ze allemaal een 2e Bonnie op stal hebben staan. Zowat iedere advertentie heeft staan: "potentie voor het hogere/zwaardere werk". Dit staat zowel bij 4-jarigen als bij 12-jarigen die nog in de L zitten!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:08

runningkawa schreef:
Dat is altijd met een jong dier.
Toch word voor die potentiele topper vaak grof geld geteld

Misschien omdat het aantal potentiele toppers niet erg groot is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:09

het aantal echte toppers nog kleiner

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:29

Nee, een duur paard is niet altijd een goed paard. Helaas is het op dit moment een trend om dure paarden op stal re hebben staan en ze voor een belachelijk hoge prijd te verkopen.
Als ik op bv Marktplaats rondsnuffel en zie een tren paardje staan, laten we zeggen een gribaldi van twee jaar voor een slordige 5000 euro en vervolgens de foto aanklik. Dan moet ik de mijne er ook maar op zetten. Die is veel mooier. Helaas is mijn merrie nog niet doorgereden ivm omstandigheden. Ik heb haar als drachtige merrie gekocht in september vorig jaar voor 4000 euro. een hele hoge prijs voor MIJ. Het was zelfs boven mijn budget maar ik was helemaal verliefd op haar, ondanks de dingen die ze had (hoge witte benen, merrie, vos) die ik niet zocht. Mijn vader heeft toen bijgesprongen. Het veulen is van mij maar voor de helft van hem. dus mocht ik hem ooit verkopen dan zal hij de helft krijgen.
Ik vond/vond dat een behoorlijke prijs voor een 3 jarige die nog niks kon. Laten we wel zijn dat ik nu een prachtig veulen heb. Dus ik heber nu twee. Nu vinst ik het allemaal wel meevallen wat ik voo betaald heb.
Ik zal haar ondanks haar ''potentie'' niet direct verkopen. Ik vindt dat het geld dat je ervoor betaalt dat daar best een stuk opleiding in mag zitten.
Oftewel prijs van een paard:
Exterieur
leeftijd
opleiding
en dan nog eens het papiertje.

De koper is geboren en het is maar net wat een gek er voor geeft.
Dus wat een paard nou werkelijk waard is? Dat lijkt mee eerst een vraag die je moet beantwoorden en vervolgens...
Is een duur paard een goed paard??
In dat geval ga ik wel mee wat Sjuimpje zei aan het begin van dit topic.

Tjha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:39

het ligt aan wat voor jou goed is. voor mensen die minder rijk zijn is een paard wat zo'n€3000 een kapitaal en vinden als hun paard lekker loopt en hun maatje is een goed paard

Maar voor de rijke mensen is goed nog niet goed genoeg altijd meer paarden betere paarden duurdere paarden en het maakt hun eigelijk niet veel uit wat het kost als het maar goed papier heeft

zo was ik op 'n wedstrijd voor jongeren t/m18 jr. waar veel grote namen aan mee deden. zo zat dus 'n vader achter mij en zat te vertellen dat ze 'n veulen hadden gekocht wel veel ste duur maar dat maakte hem niet uit omdat er goed papier bij zat en het wel 'n goed paardje zou worden.. (hoeveel het veulen nou heeft gekost weet ik niet maar volgens mij 'n hoop geld)