:( de keuze: spuitje of kogel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spuitje of kogel

Spuitje
1 (100%)
Kogel
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 1

Vala

Re: :( de keuze: spuitje of kogel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 14:33

Ik heb mijn paard 25-7 in Bodegraven in laten slapen. Het is keurig en snel gegaan, middels 4 spuiten, eerst een lichte verdoving waarna ik uitgebreid afscheid heb kunnen nemen, daarna een zwaardere verdoving, toen de spuit dat hij ging liggen en toen de fatale injectie. Er was niks engs aan, het ging keurig en snel en vooral rustig. Geen gevecht o.i.d. ik zou het zo weer doen. een kundige dierenarts is altijd nodig, ik zou mijn paard ook niet door de eerste de beste l*l de behanger in laten slapen. ik heb er nu 3 zien gaan middels een spuitje(gelukkig niet alledrie van mezelf) en ik vond het bij mijn paard het beste gaan. Ik heb het 2x door de DA thuis zien gebeuren en dat vond ik iets moeizamer maar nog steeds geen gevecht ofzo, het duurde gewoon wat langer voordat het paard lag.

Lieke_wuiles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 19:20

Ik zou kiezen voor een spuitje.
ik ben bang dt het anders vekeerd gaat met de kogel en dan lijd hij meer dan dat eigenlijk nodig is.
een spuitje is eigenlijk gewoon een narcose en dan een overdosis.
sterkte met je verlies.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 19:39

Ik zou kiezen voor wat jou het fijnste lijkt.

Het zou mij persoonlijk weinig uitmaken.......

Mar77Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 19:55

ik heb mijn pony ook in laten slapen had weinig keuze overigens want ze kreeg koliek. ik denk dat de beslissing die je maakt het meest voor je zelf is. je moet er een "goed" gevoel bij hebben .
Overigens is er nog een optie die ik nog niet heb gelezen en dat is het laten inslapen van je paard/pony bij je vee arts zelf, ik ken mensen die hebben dat ook laten doen en dat is hun goed bevallen, zo heb je in ieder geval geen paard aan de weg liggen.

ik wens je sterkte in je keuze.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 20:00

Ik zou ook kiezen voor een spuitje, misschien eerst duf spuiten.. zodat ze er niet zo heel erg meer tegen kan vechten.

Héél erg veel sterkte

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 20:06

Spuitje!! Vind de kogel maar niks.
Wil ook echt niet dat mijn paard later wordt opgegeten.
Hebben 1 paard in laten slapen.
Zijn er niet bij geweest. Hebben later gevraagd hoe het ging en het ging erg rustig en kalm.

Iig succes met je keuze.

Silverstarrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 20:14

Ik heb mijn pont 15 februarie 2005 in laten slapen. het is hard ja, maar het moest.

We gingen naar de dierenarts, en kwamen in een zwarte grote box, met van die zachte rubber tegels.
Eeerst kreeg ze een spierverslapper, en zakte ze rustig in elkaar (kleine pony, a pony. Die kunnen ze (= dierenarts + assistent) dus tegenhouden, zodat hij niet ineens op de grond valt. Bij grote paarden kunnen ze dit vrijwel niet)

Ze lag daar, en we hadden nog even de tijd om afscheid te nemen. Ik heb haar hoofd op mn schoot gelegt, en zo hebben we een kwartiertje gezeten. Daarna de DA laten komen, en het "rode gif"in laten spuiten. Haar hartje stopte idd al, maar ze probeerde nog te blijven leven, ze probeerde nog te ademhalen. Je zag haar vechten tegen de dood, ze wilde nog niet gaan. En dat is moeilijk aan te zien, hoe je pony nog 2 minuten lang vecht, en steeds probeert adem te halen, terwijl het hartje al gestopt is. Dan denk je dat ze het opgeeft, maar opeens hoor je haar weer "piepen"...

En dat is dus echt moeilijk om te zien, want je gaat je afvragen: "als dit de juiste keuze was, waarom vecht ze dan zo"?...

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 20:22

Waarschijnlijk Een spuitje, maar dan wel met een goed slaapmiddelen/ verdoving van te voren.
Zo valt het hij/ zij eerst in slaap en krijgt daarna de dodelijke spuit.

De reis naar slachthuis lijkt me echt vreselijk --> en ze voelen t zo goed aan..., thuis ook wel, maar dan hoef je niet die laatste/ stressige/ treurige tocht te maken...

Nadeel idd dat hij/ zij dus wel op t erf ligt en door destructor opgehaald wordt (trouwens ook niet echt leuk gezicht).

moeilijk moeilijk

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 20:24

Allereerst veel sterkte, wat je ook kiest.

Zoals iedereen al zegt, het ligt aan je paard. Ik denk dat de meeste voors en tegens al wel gegeven zijn, het kan bij allebei fout gaan. Ik moet er bij zeggen dat ik beide manieren heb meegemaakt, en ik het bij een spuit wel eens wat minder heb zien gaan, op de slacht eigenlijk nooit en ik vond het ook helemaal niet naar om te zien.Als het spuitje mis gaat, is dat vaak bij paarden die al een hele slechte circulatie hebben (koliekers, hartproblemen), jouw pony heeft qua hart en bloedvaten nog geen problemen toch? Overleg anders gewoon eens met je DA, vertel er bij dat je wilt dat het absoluut rustig gaat, en dat hij hem eerst onder narcose brengt voordat hij de echte spuit krijgt.

Moet er nog even bij zeggen dat ik als ik ooit voor de keuze kom te staan het paard naar de slager breng als het enigszins kan, gewoon omdat ik daar de beste "ervaringen" mee heb.

Oja, het is inderdaad misschien slim om iemand mee te nemen mocht je je pony naar de slager doen, die persoon kan er dan bij blijven zodat je zeker weet dat hij ook echt dood is.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 20:57

Ik heb er nog nooit zo over nagedacht eigenlijk...

Ik heb al wel een aantal keer koeien opgehaald zien worden bij mn oom, die ingeslapen waren, nou.. dat is niet leuk om te zien hoor! Als ik daaraan denk, dan word ik echt al misselijk als ze dat bij die van mij zouden doen.

Aan de andere kant neig ik toch meer naar het spuitje, klinkt diervriendelijker..

Als ik jou was zou ik contact opnemen met een (paarden)DA en daarmee overleggen.

Heel erg veel sterkte de komende tijd!

suusjuh_1503

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 22:17

ik zelf zou voor een spuitje kiezen, dan kan je zelf rustig afscheid nemen en is het niet in een keer over. En anders moet je je paard helemaal naar het slachthuis brengen. Daar raakt je paard waarscheinlijk ook wel een beetje gestrest van.
maar dat is mijn keuze. je moet doen wat voor jou gevoel het beste is.
En nog heel veel sterkte...

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 02:46

Pfff wat een vreselijke keuze.....krijg er al helemaal een naar gevoel bij als ik erover na moet denken. Maar ik denk dat ik toch zou kiezen voor een spuitje....ik weet alleen niet of er bij kan zijn....ik vind dat denk ik te moeilijk. Maar aan de andere kant is het voor je paard wel prettiger als zijn/ haar maatje erbij is. Sja...moeilijk moeilijk....

Sterkte!!!!

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 03:12

Ik heb afgelopen april mijn paardje naar een avond strijden tegen de koliek moeten laten inslapen en ondanks de zwaare verdoving kwam ze nog 1x over eind en zakte daarna in elkaar ben bij dr gaan zitten en ze schoof dr hoofd op mijn schoot en daarna heeft ze dr laatste spuit gekregen en ik heb net zolang afscheid van haar kunnen nemen als ik wilde.
Het afvoeren heb ik niet zelf hoeven regelen dat heeft de manege eigenaar voor me gedaan, maar ze heeft daar nog wel 1 1/2 dag gelegen helemaal netjes afgedekt onder een zeil.
Ben die dagen daar ook even niet naar toe geweest heb daarna mijn spullen opgehaald!!

Ik had die avond niet echt een keus, maar ik zou als ik weer voor die keuze stond haar toch inlaten slapen en haar niet naar de slacht brengen of op laten halen door de verzekering!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 08:08

Ik heb al een paar keer meegemaakt dat een paard tegen de injecties gingen vechten, nou dat is geen pretje hoor.
En als je het thuis laat doen, zit je nog een dag met je dode pony op het erf.
Als mijn paard nog vervoerd kan worden, zou ik liever kiezen voor schieten (overigens gaat dat niet met een kogel, maar met een pen, maar dat maakt verder niks uit). Met schieten zijn ze sneller weg dan via een spuitje en er zijn genoeg plaatsen waar dit goed en discreet gebeurt.
Het zou voor mij minder erg zijn om de knal te horen (erbij blijven zou ik denk ik niet doen) dan wanneer mijn paard een doodsstrijd leverend tegen de injectie als laatste beeld op mijn netvlies te zien staan.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 08:32

Kogel,maar het ligt er wel aan of ze nog vervoert kan worden zonder veel pijn en stress.Maar als het nog kan liever dat..het inslapen staat me niet aan ik wil niet dat ze er nog tegen vecht,heb zoveel verhalen gehoord en dat ze keihard neer vielen en bleven vechten.En het zelf ook een keer gezien en dat was geen pretje..
Alle keuzes zijn niet fijn oid..

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:53

Een spuitje duurt langer voor een paard.
Maar je hebt hem dan vredig laten inslapen.
Een kogel is boem en klaar.

Voor mij ook een kogel ander met een spuitje blijft het paard inderdaad vechten voor het leven.
En het moet ook zonder stress en pijn gaan voor het weg brengen ben ik het met je eens chatelaine.

snoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 10:21

wij hebben ons paard 2 jaar geleden ook af laten maken.
we hebben heel lang erover na gedacht of we hem zouden in laten slapen, alleen had een vriendin van ons dat al eens mee gemaakt...Die vertelde ons dat het paard neerviel en daarna pas die fatale injectie kreeg.. Dit leek ons dus niet fijn.. En als je het thuis wil laten doen is ons verteld dat er dan een kraan komt om je paard weg te halen.. Daar voelde we al helemaal niets voor. Wij hebben dus gekozen voor het slachthuis.
En dna nog iets volgens mij krijgen ze helemaal niet de kogel maar een soort masker op en dan heel snel een hoge luchtdruk op hun hoofd waar ze bijna niets van voelen zo snel gaat ut.
iig heel veel sterkte

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 10:36

weet iemand waar teamspirit voor heeft gekozen?

sammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 10:42

penpon schreef:
je maakt je paard toch niet af! laat hem lekker leven met pijn, beter dan dood!

doe is ff normaal jij..
weet je niet hoe erg het is voor dat meisje..
ik hoop dat jouw iets over komt..
en zal ook geen medelijkde met je hebben
doe ff gewoon

soory mensen hier kna ik niet tegen~!;)

sammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 10:44

inlaten stapen zou ik mischien kan je hem begraven..?

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 11:01

jepsica schreef:

ze heeft haar shetlandertje heel vredig laten inslapen het is allemaal heel goed en vredig gegaan.

(dit was wat ze mij toestuurde)

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 11:10

penpon schreef:
je maakt je paard toch niet af! laat hem lekker leven met pijn, beter dan dood!

Hoezo egoistisch???
of is dit een schaduwaccount?

litteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 11:28

calice schreef:
jepsica schreef:

ze heeft haar shetlandertje heel vredig laten inslapen het is allemaal heel goed en vredig gegaan.

(dit was wat ze mij toestuurde)

Gelukkig dat het allemaal heel goed en vredig gegaan is
Ik hoop dat je er goede herinneringen aan hebt, en heel veel sterkte de komende tijd !!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 15:17

Fijn dat ie vredig is ingeslapen

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 16:17

Gelukkig dat alles vredig en rustig is gebeurd, sterkte ermee!