wie heeft er al een deken op zijn paard ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esgaroth

Re: wie heeft er al een deken op zijn paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 18:25

Die van mij heeft 's nachts een paar keer wel de deken op gehad. Heb geen zin in haren, nu al. Maar overdag echt niet hoor, veel te warm!

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 18:27

DEKEN!!! hahahaha, sorry hoor.
Beetje vroeg nog hoor.
Mijn beestje staat lekker bloot

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 18:28

het word nu idd snachts wat kouder ja, maar overdag is het best nog wel een redelijke temperatuur, zeker als het zonnetje opeens gaat schijnen, en orisse en gipsy zijn nog geen haar aan het kweken gloof ik teminste, ze zitten nog superdun in het haar dus, lekker laten staan zo, orisse gaat in de herfstvakantie een week naar drenthe mee als leidingpaard met een ponykamp, daar heeft ze als t goed is dr 200grams dek op, als ze trugkomt scheren we haar, en krijgt ze dr dikke winterdek op.... en in septermber ergens krijgen ze denk ik beide een katoenen dek op, en die ouwe gaat naar buiten met zijn regendek...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 18:38

Ik vraag me af wat jullie dan de komende dagen gaan doen.. want het wordt als het goed is weer rond de 25 graden.. Het is nog steeds zomer!

AMMieJLoveR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 18:41

Quest schreef:
Die van mij staat met regendeken op, maar hij is dan ook van suiker (en heeft een hekel aan regen :D)

whahaha dat herken ik

als mijn pony maar een spatje regen voelt dan rent ze dr stal in

behalve als ze in de wei staat dan wil ze maar doorvrete

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 18:59

Tulandro schreef:
Ik vraag me af wat jullie dan de komende dagen gaan doen.. want het wordt als het goed is weer rond de 25 graden.. Het is nog steeds zomer!

Deken af.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:18

Inderdaad, gewoon weer de deken af als het warmer wordt. Ik kijk niet naar wat voor maand het is maar hoe de weersomstandigheden zijn en hoe het met mijn paard is. En zeker paarden die flink getraind worden hebben aardig wat spieren. En zijn dan best vatbaar voor kou op de spieren.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:35

Onze staan s'nachts onder een dunne fleecedeken. en buiten met een dunne regendeken. Zogauw de zon gaat schinen en als het warm wordt gaan ze af. Als je ze dun in het haar wilt houden moet je wel wat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 22:16

cornelie schreef:
Inderdaad, gewoon weer de deken af als het warmer wordt. Ik kijk niet naar wat voor maand het is maar hoe de weersomstandigheden zijn en hoe het met mijn paard is. En zeker paarden die flink getraind worden hebben aardig wat spieren. En zijn dan best vatbaar voor kou op de spieren.

Dat is zo ontzettend dom.. je kan niet continu van deken blijven verwisselen, of op of af.. niet op en af.. Zo weet je paard zijn vacht niet waar hij aan toe is, en raakt je paard verkouden. Dan heb je het over paarden die flink getraind worden die dan koud op de spieren worden, dan moet je vooral elke keer het deken op en af doen, hoe dom kun je dan zijn!

Wat noem jij zware training? Ik rijd mijn paard 7 dagen in de week max een uur per dag.. ik vind dat al behoorlijk zwaar (ook al is het nodig voor mijn paard) maar als er eenmaal een deken op zit, dan blijft hij er ook op. Net zoals dat ik niet de ene week omdat het toevallig koud is een 400 grams opgooi, en als dan 3 dagen de zon schijnt weer een 200 grams opgooi...

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 18:39

Ilzas schreef:
Die deken zou dus voor jou ook ideaal zijn Luxket...
Staat ook op de site van de Paardendrogist: hoef je geen stalpersoneel te belasten met de vraag om dekens te verwisselen...

Ik heb nu mijn zomer deken erop liggen.. Hij is er niet warm of zweterig onder dus kan makkelijk, Eind september half oktober 200 grams en van de winter asl meneer geschoren is , nog een nieuw aan te schaffen 550 grams, HH highliner.. Dus die moet ik ook nog kopen

Die bucas is wel ideaal inderdaad met dit weer

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 18:50

Waarom zijn de helft van de berichten verdwenen over het wel of niet eraf halen van de deken als het weer warmer wordt

En is er wat op pagina 2 staat hetzelfde als op pagina 4?

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 19:07

omdat bokt beetje raar doet

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 20:08

LOL okej

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 21:22

mijne staat nog niet met een deken op maar merk wel dat op ze kont ze haartjes al weer wat dikker worden, hij verhaart trouwens enorm!
ik zou graag al met dek beginnen omdat het egt een teddybeer word, en alsie geschoren is issie elke dag zo gek als een deur
maar ja ik kijk wel even heb nu mooie winterdeken liggen dus hoop dat ie dit jaar met 1 jas de winter door kan

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 21:28

ja bij die van mij gaat binnen nu en 2 weken ook de zomerdeken op.
Vorig jaar heb ik te lang gewacht en toen moest ik haar scheren en ik kan je vertellen dat dat geen succes was.
Met een sedalin spuit ben ik nog dik 6 uur bezig geweest en delen van benen en hoofd kon ik niet eens bij in de buurt komen dus die waren ongeschoren.... geen gezicht! Het was net een zebra met die strepen.

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 00:44

Stitch (en bijna alle andere paarden op stal) staat alweer onder dek. En jullie verklaren me maar een eind voor gek, maar ik heb een hekel aan scheren, en daarbij valt mijn paard niet te scheren zonder hem compleet plat te spuiten. Ik wil dus op alle mogeljike manieren een wintervacht of wat er ook maar op LIJKT voorkomen, en hij moet strak in het pak blijven. En ik geloof niet dat het nog mooi weer gaat worden, dus Stitch staat al sinds de "kou" er is onder een gevoerde bucas rain. Overigens heb ik zelf sinds die tijd ook mijn winterjas weer aan, haha. We zijn allebij vreeéselijke kou kleums!

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 08:30

De aanmaak van winterhaar gaat allereerst onder invloed van de korter wordende dagen (dus de hoeveelheid licht), en daarna afhankelijk van hoe koud of warm een paard het heeft. Paarden met deken op of die in warme omgeving staan zullen dus wel winterhaar aanmaken, maar minder als normaal.

Het gaat vandaag mooi weer worden, dus dan doe ik ze weer af, hij zal het dan net zo warm hebben als wanneer het koeler is MET deken. Als het weer kouder wordt, of van dat baggerweer zoals vorige week, gaan ze gewoon weer op

Siegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:30

Ik heb nog geen deken op, en ik wil graag mijn paardje scheren in oktober ongeveer..
Ik snap niet waarom je moet beginnen met dekens voordat je gaat scheren?
Kan iemand mij dat uitleggen?

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:42

Na het harde werk, krijgt die van mij soms een vliegendeken op maar dat is dan alleen als ik les heb gehad in emmeloord, en ik daarna weer naar huis moet met de trailer. En als ik thuis gereden hebt en het waait en dat die daarna lekker de wei op gaat. Verder staat die zonder.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:50

nee natuurlijk niet wat een onzin, in weer en wind staat
mn ventje zonder deken waarom zou je een deken om doen?
het is geen watje mensen maken van paarden watjes, denk
toch eens logisch na waarom een deken al die 1000den jaren
stonden ze ook buiten zonder dus waarom nu wel een deken dan?
als je hem hebt geschoren is het een ander verhaal maar voor het scheren belachelijk het is midden augustus man!!

ik reed een paar weken geleden in juni toen de mussen van het dak vielen langs een weide met allemaal paarden en en 2 hadden een zomerdeken om en ik dacht echt zo WAAROMMM ben je gek ofzo dat is toch dierenbeulerij voor die paarden daar zou de DB ook wel eens wat aan mogen doen.

dit is mijn mening, en iedereen moet het voor de rest lekker zelf weten maar denk je nu echt dat een paard blij is met een deken om?? lijkt mij niet..zeker niet als ze ook nog op stal staan en in het stro is het al rond de 25 graden......

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:01

Siegje schreef:
Ik heb nog geen deken op, en ik wil graag mijn paardje scheren in oktober ongeveer..
Ik snap niet waarom je moet beginnen met dekens voordat je gaat scheren?
Kan iemand mij dat uitleggen?

Dan kun je de aanmaak van de vacht wat beperken, en hopelijk zonder scheren. Werkt bij het enen paard beter dan bij het andere.
Mijn paard laat zich niet scheren, dus ik ben genoodzaakt mijn toevlucht tot die methode te nemen.
Werkt wel aardig. Wel een vacht maar heel dunnetjes, zodat ik er toch mee in training kan blijven en wedstrijden kan rijden, alhoewel hij het wat eerder warm heeft. Zonder deken kan ik dat allemaal wel vergeten.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:06

Er komt nu nog een beetje zomer aan geloof ik, daarna gaat de dunne deken er denk ik op.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:08

Mango ik ben echt niet zo dat ik denk dat mijn paard niet zonder deken kan. Maar als hij een dunne vacht kan houden door die deken, waardoor ik na een flinke training geen zeiknat paard heb, dan gooi ik er graag een deken op.

Ga jij maar eens flink sporten met een dikke winterjas aan, geen pretje.
En als je daarna afkoelt voelt die winterjas niet meer lekker warm aan.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:18

ik heb Mango 1 winter met deken laten staan en ik vond dat ie zelfs een dikker vacht kreeg dan zonder zn deken, miss ligt het ook aan het ras!!

als je sport dan is het weer een ander verhaal maar nu al met deken om zetten terwijl het nog 20 graden is en snachts 15 sorry hoor jongens maar ik vind dat niet normaal

en je vergelijking met een sporten in een dikke winterjas gaat nu nog echt niet op!!!!

en een paard koelt echt niet zo snel af als wij denken, ze hebben echt geen dikke winterdeken nodig of een zweetdeken echt niet

maar nogmaals dit is mijn mening!!!!!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:24

Nu heeft mijn paard inderdaad nog geen deken op.
Maar als de komende warme dagen voorbij zijn wel, om te voorkomen dat ie een dikke vacht krijgt. Werkt niet bij alle paarden, maar bij veel paarden wel.
Zweetdeken krijgt die van mij nu wel al op als het 's avonds goed waait en hij echt erg bezweet is, anders nog niet.

Vergelijking sporten en winterjas bedoel ik dus echt in de winter, niet nu nee.