Zadels, het blijft moeilijk!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Poehee

Re: Zadels, het blijft moeilijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 18:26

Dacht dat ik ze allemaal had gelezen... Waarschijnlijk die net gemist nog maar een keer lezen dan. Jammer hoor die mindere berichten, ik heb werkelijk waar nog nooit een probleem met die mensen gehad. Succes met de zoektocht en ik blijf het draadje wel volgen, ben nu toch benieuwd welk zadel het gaat woorden.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 21:15

Tja de berichten over Hulsebos zijn heel wisselend. Deze week ga ik de Arthur Kottas uitproberen. Jura, jij hebt toch ook het probleem van weinig schoft, rond lijf? Sowieso is een voorsingel dan erg fijn .

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 06:35

jura er zit ook een bij passend hoofdstel bij

Ik heb op de bok ook op een kentaur gezeten maar die zat een stuk harder als mijn kn. Vond hem niet echt heel fijn zitten

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 16:48

Anoukie schreef:
Tja de berichten over Hulsebos zijn heel wisselend. Deze week ga ik de Arthur Kottas uitproberen. Jura, jij hebt toch ook het probleem van weinig schoft, rond lijf? Sowieso is een voorsingel dan erg fijn .

Ja klopt, die zijn heel wisselend, ik ken dus een heel fijn zadel (van orri) maar ook een minder fijn Hulsebos zadel. Qua service heb ik geen ervaring.

Ja precies, zo'n paard heb ik ook. Maar wat bedoel je met voorsingel? Dat de stoten in een soort driehoek lopen?

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 16:49

Breitling schreef:
jura er zit ook een bij passend hoofdstel bij

Ik heb op de bok ook op een kentaur gezeten maar die zat een stuk harder als mijn kn. Vond hem niet echt heel fijn zitten

Haha, maar dan kom ik weer met dat mijn paard geen gecombineerde neusriem aan kan, maar een lage moet hebben.

Hmm, dan gaat Kentaur echt afvallen. Ik heb echt een hekel aan zadels met een harde zit, dan rij ik mezelf echt stuk!

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 19:29

Nee, Jura een voorsingel is een apparte singel die je voor je zadel legt en daar achter komt dan je eigenzadel, zo schuift de hele boel niet meer zo naar voren. Dat is een voorsingel.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 19:44

Hele vreemde zijsprong misschien maar heb je al eens nagedacht over een (*poedersuiker ben kwijt hoe het merk ook al weer heet, ff googelen*) Tweespan zadel?
Ook deze zadels zijn naar wens te maken en zijn geheel aan te passen naar wens van paard en ruiter!!
Ik heb al een aantal keren met heel veel plezier op de zadels gereden. Normaal krijg ik snel pijn in mijn rug door een "gedwongen" zit hierbij helemaal niet. Terwijl de zadel wel een diepe zit hebben!
Ik kan je de zadels heel erg aanbevelen ook omdat ze helemaal op maat gemaakt kunnen worden.
Kijk eens op de site van hun: www.tweespan.com en laat je verbazen!!
Wat betreft de kwaliteit heb ik nog nooit klachten gehoord uit mijn omgeving.
Nog een plus is het dat ze niet duur zijn, een zadel van hun eigen "merk"(tweespan/ fryso) kost € 1350,- ongeacht model!
Wat betreft de fryso zadels, deze zijn helemaal speciaal ontworden voor ronde paarden, zoals, fries, fjord, haflinger en (vaak) arabier.

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 20:43

Ik zweer bij mijn Jaguar van de Heuvelhoeve. Ben er echt enorm tevreden over, en kan er heel lekker stil op zitten. Een oud stalgenootje heeft een Fryso zadel. Dat zijn zadels speciaal voor friesen en worden op maat gemaakt. Ze zijn er in verschillende modellen en uitvoeringen. Volgens mij komt deze meneer ook uit friesland, bij interesse kan ik wel aan zijn gegevens komen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 21:05

Probleem met voorsingels is dat ze precies op die plaats liggen waar je het zadel niet wil hebben ivm druk op de verkeerde plaatsen. Dan is het niet handig om daar iets anders te leggen wat die druk ook geeft.
Als je paard geen engelse zadels past ivm naar voren schuiven kan je waarschijnlijk beter zoeken bij andere typen zadels, waarbij een ander type boom gebruikt wordt die waarschijnlijk beter bij een paard met een bouw als de jouwe zal passen.
Ik heb zelf een rondgeribt erg kort gekoppeld paard met schoft. Ik heb daar sinds een paar dagen een star trekk comfort shorty op liggen. Zit lekker zacht en de breedte tussen de kussens is zelf aan te passen. Star trekk heeft trouwens ook een dressuur uitvoering tegenwoordig. Mail anders naar www.startrekk.nl , je kan het zadel daar volgens mij 2 weken op proef nemen, dan kan je uitgebreider testen.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 23:52

Interessant topic zeg!

Ik heb voor mijn paard ook een nieuw zadel nodig.

Ben een beetje aan het bellen geweest voor een 2e hands zadel maar daar komt dus niemand mee langs. Aangezien ik een Hulsebos drama heb gehad wil ik graag een goed passend zadel hebben dit keer, en moet er dus iemand komen die er wel verstand van heeft.

Ik heb vandaag een paar mensen gebeld en het blijkt niet echt makkelijk om een afspraak te maken voor een nieuw zadel!
Bij sommige moet ik 4 weken wachten!

Volgende week komt Divoza langs met een aantal zadels o.a. Kieffer, KN, Passier en Prestige, ben echt ontzettend benieuwd naar de Prestige leonardo, heb er best veel goede verhalen over gehoord, alleen die krengen zijn mega duur!
Hoe is Divoza met zadels passen? Kunnen ze er wat van of kan ik beter een ander laten komen???
We wonen in NH.

Iemand tips???

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 07:29

Ik bedoel geen losse voorsingel, maar dat 1 van de 2 singelstoten meer voor kan liggen (tja hoe leg ik dat uit ). De KN Tango bijv. heeft een systeem waarbij je zelf kunt bepalen waar de singelstoten liggen. Die kun je dus ook als "voorsingel" vastmaken. Ik zal eens een foto maken van mijn zadel, dat praat wat makkelijker.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 09:56

Poehee schreef:
Nee, Jura een voorsingel is een apparte singel die je voor je zadel legt en daar achter komt dan je eigenzadel, zo schuift de hele boel niet meer zo naar voren. Dat is een voorsingel.

Dat vind ik echt geen optie, bovendien heeft ze al niet zo veel front. Mijn zadel schuift trouwens niet naar voren hoor, alleen naar rechts of links, omdat haar rug wat rond is.

aafje87, ik zag die Tweespan zadels in de Bit geloof ik, maar sprak me qua model nog niet zo heel erg aan...

Kojack, volgens mij is de kans bij Divoza groot dat er gewoon zo'n meisje komt passen en niet iemand die er veel kennis van heeft. Maar misschien is dat onzin hoor, heb geen ervaring daarmee. Zelf heb ik veel vertrouwen in Fugers, die zit ook al jaren in het vak natuurlijk. En zo zijn er nog wel meer, ook in Noord-Holland. Zoals die zadelpasser van Vroegop in Sint Pancras, die schijnt ook goed te zijn.

Die Prestige Leonardo daar had ik opgezeten en die zat erg lekker, maar inderdaad zijn ze erg duur. Fugers krijgt van de week daar alle modellen van binnen, ook een Dodge (ofzoiets?). Ben er erg benieuwd naar.

Vrijdag ga ik bij Equestor kijken.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 10:04

Nog even om misverstanden te voorkomen: mijn zadel schuift absoluut niet naar voren, daarvoor heeft ze gelukkig genoeg brede schouders. Zadel ligt mooi achter de schouderpartij. Het is puur het naar links of rechts schuiven omdat het zadel niet echt 'in' maar 'op' de rug ligt.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 10:12

Op Handy ligt een Country compet. ligt net zo fijn op zijn rug als het voor mij zit

Verder heb ik altijd op stage's gereden met Prestige zadels, die vind ik ook erg fijn. Vooral omdat er ook nog aan te geven is wat je langer, korter, breder enz. wilt. Zelf heb ik er nu een voor het springen

De eigenaar van het andere paard dat ik rijd, heeft een Prestige springzadel. Via De Ruitershop in Harmelen, kwam als ik mij niet vergis, een leverancier uit Belgie, om het een en ander te passen en te meten.

Hij wilde namelijk de wrong iets meer zus, en dat meer zo.

Zadel is toen helemaal naar wens afgeleverd

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 13:58

Goed om te horen dat de County en de Prestige bevallen. Die 2 staan hoog op mijn lijstje.

Dit is die Doge, lijkt me ook een erg fijn zadel. De Prestiges zijn wel apart qua model.

Afbeelding

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 14:06

Is dit ook een Prestige Jura? Welk prijskaartje hangt hieraan als ik vragen mag?

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 14:10

Ook Prestige inderdaad, dacht 1500 plus

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 14:16

Dat zijn de meeste Prestiges van goede kwaliteit en met het model dat mij aanspreekt geloof ik wel . Maar die Leonardo is iets van 1900 euro meen ik, dat vind ik te gek .

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:14

Ik ga ook voor de boomloze zadels, ligt 99,9% bij elk paard goed!

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 16:17

heej

bij mij is er een keer een man geweest en die deed he tals zijn werk hij keek naar de rug van het paard en dan zei hij wat hij dacht dat past

ik weet zijn naam en alles niet meer, maar misschien kun je wat vinden op het internet

bij mij heeft het geholpen

groetjes jeltien

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 16:43

Anoukie schreef:
Dat zijn de meeste Prestiges van goede kwaliteit en met het model dat mij aanspreekt geloof ik wel . Maar die Leonardo is iets van 1900 euro meen ik, dat vind ik te gek .

Volgens mij is die Doge ook zoiets, het is inderdaad wel idioot duur allemaal.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 19:10

Ik zie het topic nu pas, maar: Ik heb nog niet zo lang geleden een tweedehands County gekocht (voor weinig) bij Van Triest in Meppel. Ja, die van het beroemde ' wonderlijk zadel' -topic van A8H.
Toen had hij er nog eentje, als je zeker weet dat je zo'n zadel wilt, zou je hem eens kunnen bellen misschien(hoewel het voor jou wel uit de richting is natuurlijk)? Ik ben iig heel erg tevreden over de County. Van Triest is imo ook goed in zadel aanpassen op ruggen. Dus wie weet.
Succes iig!

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 22:03

Ik ben alleen geinteresseerd in de nieuwere modellen, vanaf 2000 zeg maar. Weet je of dat zadel nog zo nieuw was? En dan moet het zadel ook nog een wijde boom hebben en 17,5 inch zijn, dan zou het mooi zijn, maar die kans is erg klein denk ik. Die naam komt me trouwens wel bekend voor.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 22:04

En als eens een "gezocht" advertentie geplaatst op Marktplaats ofzo? Je weet nooit... Zo ben ik aan m'n springzadel gekomen.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 22:11

lastig is dat he een goed zadel zoeken.
ik ben er ook al meer als een jaar mee bezig... en niks gevonden wat paste, jaah nu een boomloos zadel (barefoot), maar dat is ook niet helemaal wat ik zocht eigenlijk. maar het ligt goed in ieder geval.
ik wou een dressuurzadel, met een beetje diepe zachte zicht en wat wrong.
nou is het een pony van 1,40 met een korte rug, hij is heeel smal gebouwd en heeft haast geen schoft. en hij heeft een rond gebouwde rug.
tot nutoe heeft er nog niks goed op gelegen, zelf een wintec zadel niet.
en in een 16 inch zadeltje past toch echt mijn kont niet haha