Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
JoyRider schreef:Wil toch even reageren: voor de beweging hoeft het niet, paard staat nu op het land en alleen maar te kijken of te eten: dat kan ze op stal ook! En qua contact met anderen: ze is apart gezet omdat ze haar maatje in elkaar trapt en ze vindt het echt niet verschrikkelijk alleen.
We stonden eerst op een stal waar de bovenkant van de boxen open waren en de paarden dus altijd contact met elkaar konden hebben. We staan nu op een stal waar ze alleen via een vierkantje kunnen neuzen bij elkaar: ons paardje is zoveel rustiger geworden sinds ze niet meer constant 'bezoek' heeft. Blijkbaar hebben dus niet alle paarden 'kudde-behoefte'.
Heus: ik zou ook het liefst het paardje de hele dag buiten zetten, maar voel me toch een beetje aangevallen omdat ons paardje 10 maanden per jaar op stal staat.
Daantje1981 schreef:Mijn paard had ik eerst op een manege staan. Dat was in de winter, dus toen vond ik de wei niet zo belangrijk.
In maart ben ik op zoek gegaan naar een andere stal met weiland. Mijn paard heeft bronchitus en veel frisse lucht is dus extra belangrijk. In april zou er een nieuwe stal openen. Ben gelijk gaan kijken. Sinds april staat mijn paard daar. In de zomer en in de winter staan ze overdag buiten. S'nachts staan ze allemaal binnen. Dit is voor de veiligheid, je hoort het toch steeds vaker dat paarden gestolen worden??
Voor Joery is dit ideaal. Lekker de hele dag naar buiten. Beetje grazen etc.
Ik vind het dus erg belangrijk dat mijn paard nog paard kan zijn!
crazycactus schreef:Een dier is een dier zolang het nog steeds de taal spreekt die bij dat dier hoort. Dat geldt voor honden, katten, paarden...enz. In iedere hond zit ook nog een klein stukje wolf, ook al is het een chihuahua. Ze spreken de taal van de wolf. En zo is het bij paarden ook.
Toydoll schreef:Als jij je paard geen mogelijkheid kan geven om paard te zijn, moet je ook geen paard aanschaffen.
En jij blijft toch ook niet de hele dag in bed want stel je voor dat je een keer struikelt!
Als een paard vanaf jongs afaan lekker buiten in een kudde opgroeit en altijd veel buiten komt met andere paarden zal die niet wild gaan doen als ie dan een keertje naar buiten mag en zal die ook sociaal zijn naar andere.
Als jij een paard wilt hebben om hem 23 uur per dag op stal te zetten koop dan een hobbelpaard
Citaat:dit klinkt in mijn ogen als een paard wat dit niet gewend is,
niet passende weidemaatjes heeft,
Ook jou paard heeft kuddegedrag,
alleen is het bang,
aan deze woorden te lezen!
JoyRider schreef:Citaat:dit klinkt in mijn ogen als een paard wat dit niet gewend is,
niet passende weidemaatjes heeft,
Ook jou paard heeft kuddegedrag,
alleen is het bang,
aan deze woorden te lezen!
Bang is ze zeker niet, maar zodra er mensen in de buurt komen (tja, dat valt nou eenmaal niet te voorkomen) brengt ze dit in verband met eten en trapt ze alles wat in de buurt komt: beetje dominante tante dus. Ben benieuwd welke paardeneigenaar ons paardje dan nog graag in de kudde wil hebben ..
Trouwens: mijn hond slaapt op de bank, zal ik die voortaan ook maar in de tuin leggen?!![]()
Ik vind het gewoon wat ver gaan om te zeggen dat een paard wat vrolijk en blij overkomt en zeker niet als een sufkut staat te hangen in de stal slecht verzorgd wordt! Dan zou je dat echt wel zien aan het beestje hoor..
ingeborg schreef:Zolang het goed gaat om je paarden te houden zonder echte omgang met anderen en weidegang, lijkt mij er niets aan de hand. Veel paarden hebben een groot aanpassingsvermogen gelukkig.
Urielle schreef:
Tja, ik weet niet wat jij onder toppers verstaat natuurlijk... de hogere dressuur in elk geval....de stal waar ik over spreek is wel de stal van een topamazone dus over een verkeerde aanpak zou nou niet direct spreken.
Urielle schreef:Ik ben zelf niet zo van het kuddegedoe - paarden zijn door het fokken gewoon al heel anders dan de vroegere steppepaarden en zolang je er mee gaat rijden, ze voert, poetst, naar de smid doet, laat inenten en noem maar op denk ik eigenlijk dat je over het 'paard een paard laten' weinig recht van spreken hebt. Als we ze echt natuurlijk willen hebben dan jagen we ze lekker met zijn allen ergens een steppe op-survival of the fittest en met een eeuw of wat hebben we wel weer een aangepast verwilderd paard.
Huertecilla schreef:Het is al járen wetenschappelijk aangetoond wat paarden voor hun welzijn nodig hebben. Als je daar niet in 'kan' voorzien en tóch een paard hebt/rijdt, dan is dat een keuze waarbij het eigenbelang het zwaarste weegt. Kom dan dan gewoon voor uit en zever niet tegen beter weten in.
Het op een paard rijden is niet natuurlijk en een overbelasting van de paardenrug; die is NIET op het dragen van last geëvolueerd. Als je de egoïstische beslissing neemt om er desondanks tóch op te gaan rijden, dan leg je daarmee extra verantwoordelijkheid omtrent het welzijn van jouw paard op jouw schouders.
Paardrijden is geen recht maar een verantwoordelijkheid.
ingeborg schreef:Ik denk dat dit een utopie is en niet haalbaar op dit moment.
en zijn in bv. Oostenrijk standhouden en knippen van tastharen verboden terwijl Oostenrijk in NL geen goede reputatie heeft ....

Mariek87 schreef:Hiermee wil ik niet zeggen dat het paard er geen behoefte aan heeft om buiten te lopen, maar veel paarden hebben er absoluut geen behoefte aan om de hele dag buiten te lopen.
Die van mij bijvoorbeeld vind het super om een paar uur per dag te mogen spelen buiten, maar die staat daarna ook vooraan het hek net zo lang te schreeuwen totdat ik haar op stal haal, en in de regen buitenstaan hoeft al helemaal niet van haar.
Niet alleen de omstandigheden zijn veranderd, maar de paarden ook.
Huertecilla schreef:ingeborg schreef:Ik denk dat dit een utopie is en niet haalbaar op dit moment.
Wat níets verandert aan de welzijnseisen.
In de praktijk valt de DB in NL niet over het opsluiten in achterlijk kleine stallen* maar wél over het ontbreken van een schuilhuten zijn in bv. Oostenrijk standhouden en knippen van tastharen verboden terwijl Oostenrijk in NL geen goede reputatie heeft ....
Een stal van 10m² voor een paard van 170 is heel normaal en denk er eens in alle redelijkheid over na wat dat voor verhouding is. Dat is een hamster in een stroopwafeltrommel. Die hamster is daarbij nog een beest wat van nature in een hol comfie woont en een paard een beroepsclaustrofoob met achtervolgingswaanzin van de eindeloze steppes.
Oh, en nee, het huidige paard is nauwelijks anders dan de wilde voorvaders.
Inderdaad kun je niet van het ene moment op het andere paarden'liefhebbers' verplichten paarden buiten in groepen te huisvesten; daar is NL niet groot genoeg voor en die paarden zíjn er wel. Triest voor die paarden.
In mijn ogen is er geen excuus voor het huidige niveau van onwetendheid omdat er meer dan voldoende informatie over paardgericht houden zélfs hier op Bokt te vinden is.
Het is eenvoudig een kwestie van 'ja, maar' = nee, want..... ander kan ik geen paard houden. Ja, én? Voor dat páárd geen probleem hoor![]()
Terug naar aarde; iedere paardenliefhebber zou op zijn minst sites als paardnatuurlijk.nl eens moeten doorspitten en daar de omstandigheden van het eigen paard tegen afzetten.
Hier op Bokt is het bitlloos topic in de HK ook informatief (eerst pagina 1 lezen) voor nog een andere invalshoek mbt het rijden.
Wie weet kun je iets wat wel binnen bereik ligt voor je paard doen als dat eventueel nodig is.
'Ja, maar míjn paard wíl juist graag op stal': zoek 'conditionering' eens op
'Ja, maar bij jullie is alles anders.' Ja, en daarom heb ik hier paarden en had ik die in NL niet![]()
'Nou, Spanjaarden zijn anders behoorlijke dierenbeulen.' Oh. Zal best; Spanje is een groot land, maar wat heeft dat met joúw paard van doen? Hier in onze vallei staan ook veel paarden niet goed en daar laten wij aan zien hoe het ook kan. Zowel het houden als het rijden.
OK, nu niet allemaal in de stress en verdediging schieten, maar je informeren en er eens goed over nadenken.
Natuurlijk bedoelt bijna iedereen het goed. Daar twijfel ik niet aan, dus voel je svp niet daarop aangesproken. Goed bedoeld is echter helaas niet hetzelfde als goed gedáán.
Saskia9 schreef:Mariek87 schreef:Hiermee wil ik niet zeggen dat het paard er geen behoefte aan heeft om buiten te lopen, maar veel paarden hebben er absoluut geen behoefte aan om de hele dag buiten te lopen.
Die van mij bijvoorbeeld vind het super om een paar uur per dag te mogen spelen buiten, maar die staat daarna ook vooraan het hek net zo lang te schreeuwen totdat ik haar op stal haal, en in de regen buitenstaan hoeft al helemaal niet van haar.
Niet alleen de omstandigheden zijn veranderd, maar de paarden ook.
en hoe weet jij dat je paard het naar zijn zin heeft binnen?
kan jou paard praten?
Saskia9 schreef:ik snap wat je bedoeld,
maar ik kan gewoon niet geloven dat een paard neit naar buiten wil,omdat hij het binnen leuker vind..
zoals ik al eerder aangaf,dan is het paardm onderdanig en bang in een kudde of heeft het nooit gedaan en meot het wennen..
Mijn paard heeft overigens als veulen wel bij andere paarden gestaan maar toen hij groter werd (is ook lang hengst geweest) werd hij gewoon veel te dominant. Ik kan van andere eigenaars niet vragen om hun paard kapot te laten slaan omdat mijn paard aan ander gezelschap moet wennen. Hij stond er overigens wel naast als hij gereden was en dus niet de energie had om wilde plannen te beramen (zoals over de omheining gaan en de andere paarden eens met een bezoekje te vereren)
)