Kan het paard nog wel paard zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Kan het paard nog wel paard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:40

dat kunnen ze wel hoor, ze communiceren precies als mijn eigen simpele beestjes altijd deden. Overigens 'spreken' ze in de stalgang wel tegen elkaar als ze elkaar mogen. Er zitten ook een paar verwaande tussen die als de koning door de stal schreiden hahaha. Ik ben zelf niet zo van het kuddegedoe - paarden zijn door het fokken gewoon al heel anders dan de vroegere steppepaarden en zolang je er mee gaat rijden, ze voert, poetst, naar de smid doet, laat inenten en noem maar op denk ik eigenlijk dat je over het 'paard een paard laten' weinig recht van spreken hebt. Als we ze echt natuurlijk willen hebben dan jagen we ze lekker met zijn allen ergens een steppe op-survival of the fittest en met een eeuw of wat hebben we wel weer een aangepast verwilderd paard.
By the way: mijn katten zijn ook volkomen gedegenereerd en als er hier iemand honden heeft... die zijn ook niet meer echt wat het vroeger was.
En nu ga ik buffels jagen hihihihi.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:42

Een dier is een dier zolang het nog steeds de taal spreekt die bij dat dier hoort. Dat geldt voor honden, katten, paarden...enz. In iedere hond zit ook nog een klein stukje wolf, ook al is het een chihuahua. Ze spreken de taal van de wolf. En zo is het bij paarden ook.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:43

JoyRider schreef:
Wil toch even reageren: voor de beweging hoeft het niet, paard staat nu op het land en alleen maar te kijken of te eten: dat kan ze op stal ook! En qua contact met anderen: ze is apart gezet omdat ze haar maatje in elkaar trapt en ze vindt het echt niet verschrikkelijk alleen.
We stonden eerst op een stal waar de bovenkant van de boxen open waren en de paarden dus altijd contact met elkaar konden hebben. We staan nu op een stal waar ze alleen via een vierkantje kunnen neuzen bij elkaar: ons paardje is zoveel rustiger geworden sinds ze niet meer constant 'bezoek' heeft. Blijkbaar hebben dus niet alle paarden 'kudde-behoefte'.

Heus: ik zou ook het liefst het paardje de hele dag buiten zetten, maar voel me toch een beetje aangevallen omdat ons paardje 10 maanden per jaar op stal staat.

dit klinkt in mijn ogen als een paard wat dit niet gewend is,
niet passende weidemaatjes heeft,
Ook jou paard heeft kuddegedrag,
alleen is het bang,
aan deze woorden te lezen!

Bij ons op stal staan nu 13 paarden,
groot en klein,ruin of merrie allemaal bij elkaar,
er lopen heus wel combinaties tussen waartussen het niet klikt,
op een gegeven moment past je paard zich aan in de kudde..

De rangorde van een kudde duurt nou eenmaal een tijdje voordat dit zich goed heeft geordend,

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:45

Mijn paard had ik eerst op een manege staan. Dat was in de winter, dus toen vond ik de wei niet zo belangrijk.
In maart ben ik op zoek gegaan naar een andere stal met weiland. Mijn paard heeft bronchitus en veel frisse lucht is dus extra belangrijk. In april zou er een nieuwe stal openen. Ben gelijk gaan kijken. Sinds april staat mijn paard daar. In de zomer en in de winter staan ze overdag buiten. S'nachts staan ze allemaal binnen. Dit is voor de veiligheid, je hoort het toch steeds vaker dat paarden gestolen worden??
Voor Joery is dit ideaal. Lekker de hele dag naar buiten. Beetje grazen etc.
Ik vind het dus erg belangrijk dat mijn paard nog paard kan zijn!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:46

Daantje1981 schreef:
Mijn paard had ik eerst op een manege staan. Dat was in de winter, dus toen vond ik de wei niet zo belangrijk.
In maart ben ik op zoek gegaan naar een andere stal met weiland. Mijn paard heeft bronchitus en veel frisse lucht is dus extra belangrijk. In april zou er een nieuwe stal openen. Ben gelijk gaan kijken. Sinds april staat mijn paard daar. In de zomer en in de winter staan ze overdag buiten. S'nachts staan ze allemaal binnen. Dit is voor de veiligheid, je hoort het toch steeds vaker dat paarden gestolen worden??
Voor Joery is dit ideaal. Lekker de hele dag naar buiten. Beetje grazen etc.
Ik vind het dus erg belangrijk dat mijn paard nog paard kan zijn!

JUIST

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:52

crazycactus schreef:
Een dier is een dier zolang het nog steeds de taal spreekt die bij dat dier hoort. Dat geldt voor honden, katten, paarden...enz. In iedere hond zit ook nog een klein stukje wolf, ook al is het een chihuahua. Ze spreken de taal van de wolf. En zo is het bij paarden ook.

okay als dat een paard paard maakt, dan zijn dus ook de stalpaarden hier nog paard, en is het topic overbodig

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 11:06

Toydoll schreef:
Als jij je paard geen mogelijkheid kan geven om paard te zijn, moet je ook geen paard aanschaffen.
En jij blijft toch ook niet de hele dag in bed want stel je voor dat je een keer struikelt!

Als een paard vanaf jongs afaan lekker buiten in een kudde opgroeit en altijd veel buiten komt met andere paarden zal die niet wild gaan doen als ie dan een keertje naar buiten mag en zal die ook sociaal zijn naar andere.

Als jij een paard wilt hebben om hem 23 uur per dag op stal te zetten koop dan een hobbelpaard

Succes met het afschaffen van 50% van de wedstrijdstallen in Nederland!

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 11:10

ik ben dan zelf ook 1 van de ''slechte''
me pony staat overdag op stal, als er tijd is staat hij in de bak omdat we midden in een soort industrie terrein zitten hebben we geen land (meer vroeger wel maar ja met huren kennen ze je alles weer afnemen)
daar komt nog bij dat hij als ''kleine'' pony ook nooit met andere paarden heeft buiten gelopen, met andere paarden ken dus al niet, gewoon omdat hij wegens gebrek aan opvoeding van andere paarden, hij denkt dus datie hele wereld aan kan
hij staat in de bak met de mini shet, het is dat ze zo klein is maar als je ziet hoe mega hard hoefig die met haar doet heb ik liever dat hij is ze box staat en aan de longeer lijn uitbokt en met rijden lekker werkt.
hij staat goed in het voer maar toch is hij met rijden nooit echt zo druk dat het niet te rijden is....
ik zou hem graag een stukje land gunnen maar inde omgeving is dat lastig, en alleen staan vind ik ook niet echt paardwaardig.
bijna elk weekend gaat hij mee op wedstrijd dan staat hij soms de hele middag naast de trailer te graszen, hij zit goed in ze vel en voelt zich lekker, en dat weiland wie weet komt dat nog wel weer.....

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 11:12

Citaat:
alleen is het bang,

Bang is ze zeker niet, maar zodra er mensen in de buurt komen (tja, dat valt nou eenmaal niet te voorkomen) brengt ze dit in verband met eten en trapt ze alles wat in de buurt komt: beetje dominante tante dus. Ben benieuwd welke paardeneigenaar ons paardje dan nog graag in de kudde wil hebben ..

Trouwens: mijn hond slaapt op de bank, zal ik die voortaan ook maar in de tuin leggen?!

Ik vind het gewoon wat ver gaan om te zeggen dat een paard wat vrolijk en blij overkomt en zeker niet als een sufkut staat te hangen in de stal slecht verzorgd wordt! Dan zou je dat echt wel zien aan het beestje hoor..

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 11:15

Volgens mij ontstaan er veel gedragsproblemen doordat paarden teveel alleen binnen staan: weven, luchtzuigen, e.d. Ook bepaalde lichamelijke aandoeningen worden misschien erger doordat het paard niet kan ontladen in een kudde buiten waardoor de weerstand weer achteruit gaat..
Voorkomen is beter dan genezen.

En genen passen zich niet zo snel aan als het 'beschavings'niveau van de mens zich ontwikkelt.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 11:18

JoyRider schreef:
Citaat:
alleen is het bang,

Bang is ze zeker niet, maar zodra er mensen in de buurt komen (tja, dat valt nou eenmaal niet te voorkomen) brengt ze dit in verband met eten en trapt ze alles wat in de buurt komt: beetje dominante tante dus. Ben benieuwd welke paardeneigenaar ons paardje dan nog graag in de kudde wil hebben ..

Trouwens: mijn hond slaapt op de bank, zal ik die voortaan ook maar in de tuin leggen?!

Ik vind het gewoon wat ver gaan om te zeggen dat een paard wat vrolijk en blij overkomt en zeker niet als een sufkut staat te hangen in de stal slecht verzorgd wordt! Dan zou je dat echt wel zien aan het beestje hoor..

Oh maar je hoort mij echt niet zeggen dat een paard neit gezond kan zijn als hij veel binnen staat,
het is alleen zo..dat mensne tegenwoordig niet meer naar de behoeftes van een paard kijken!
en dat zit mij dwars!

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 11:21

Zolang het goed gaat om je paarden te houden zonder echte omgang met anderen en weidegang, lijkt mij er niets aan de hand. Veel paarden hebben een groot aanpassingsvermogen gelukkig.

Maaaaar als er problemen ontstaan zou je ook eens aan dit soort mogelijke achterliggende oorzaken moeten denken. En je conclusies eruit moeten trekken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 12:06

ingeborg schreef:
Zolang het goed gaat om je paarden te houden zonder echte omgang met anderen en weidegang, lijkt mij er niets aan de hand. Veel paarden hebben een groot aanpassingsvermogen gelukkig.

Of helaas? Dat je geen tropische vissen kan houden zonder aquarium snapt iedereen, waarom gaat het bij paarden dan ineens anders? Omdat ze zoveel pikken

Wij hebben die van ons op vrijwel een steppe in een familiegroep 24/7 buiten.
De smid komt niet, enten hebben we ook een heel andere opvatting over en idem ontwormen.
Verder rijden we zonder 'castigo'.

Onze paarden zijn schokbetonnen campocrossers zonder gedragsstoornissen die nooit wat mankeren, altijd op pad wíllen en op voorbeeldhoeven letterlijk bergen beklimmen.

Alle gemiep over het welzijn van stalpaardeneigenaars is
Het is al járen wetenschappelijk aangetoond wat paarden voor hun welzijn nodig hebben. Als je daar niet in 'kan' voorzien en tóch een paard hebt/rijdt, dan is dat een keuze waarbij het eigenbelang het zwaarste weegt. Kom dan dan gewoon voor uit en zever niet tegen beter weten in.

Het op een paard rijden is niet natuurlijk en een overbelasting van de paardenrug; die is NIET op het dragen van last geëvolueerd. Als je de egoïstische beslissing neemt om er desondanks tóch op te gaan rijden, dan leg je daarmee extra verantwoordelijkheid omtrent het welzijn van jouw paard op jouw schouders.
Paardrijden is geen recht maar een verantwoordelijkheid.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 12:07

Urielle schreef:

Tja, ik weet niet wat jij onder toppers verstaat natuurlijk... de hogere dressuur in elk geval....de stal waar ik over spreek is wel de stal van een topamazone dus over een verkeerde aanpak zou nou niet direct spreken.

Zoals ik al eerder heb geschreven gaat het niet om de topsportpaarden. Hoe wel je daar ook mensen hebt die het belangrijk vinden hun paard gewoon in de paddock of het weiland te zetten. Dat sportpaarden veel krachtvoer krijgen is ook normaal maar ik schreef ook TE hoog in het voer. Dus feitelijk zijn we het wat dit betreft eens.

Urielle schreef:
Ik ben zelf niet zo van het kuddegedoe - paarden zijn door het fokken gewoon al heel anders dan de vroegere steppepaarden en zolang je er mee gaat rijden, ze voert, poetst, naar de smid doet, laat inenten en noem maar op denk ik eigenlijk dat je over het 'paard een paard laten' weinig recht van spreken hebt. Als we ze echt natuurlijk willen hebben dan jagen we ze lekker met zijn allen ergens een steppe op-survival of the fittest en met een eeuw of wat hebben we wel weer een aangepast verwilderd paard.

Hier ben ik he niet mee eens. Paarden zijn inderdaad gedomsticeerd en dus enigzins aangepast aan het leven bij de mens. Het is echter niet zo dat hun gedrag zo veranderd is dat een kudde niet meer van belang is. De manier waar op paarden communiceren is al eeuwen hetzelfde en zal niet 1,2,3 veranderen.
Bovendien moet je er rekening meehouden dat de manier waar op wij paarden houden iets van de laatste halve eeuw is. Je denk toch niet dat de paarden vroeger uren per dag op stal stonden.

Verder is het denk ik niet de bedoeling om mensen aan te vallen. Als de mogelijkheid van een weiland etc er niet is, dan is dat gewoon zo. Ik denk alleen dat het goed voor een paard is om in ieder geval een paar uur buiten te staan. Het feit dat mensen zich aangevallen voelen duid er overigens wel op dat ze er mee bezig zijn.

Enne mijn paard is ook dominant heeft op stal voernijd en staat ook graag zonder buren in haar box. Toch staat ze buiten tussen 5 andere merries en dat gaat goed want die respecteren haar als leider.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 12:22

Net als Fransje23 hier al zegt: ik val niemand aan en je moet iedere situatie apart zien, maar gaat het jullie niet aan je hart, als je weet dat je paard maar max. 3 uur uit zijn box komt?!

Er werdt ergens in dit topic gezegt dat op het land staan niets te maken heeft met de algehele gezondheid van het paard.
Daar ben ik het gedeeltelijk niet mee eens.
Weten jullie hoe het hoefmechanisme werkt, om een gezonde doorbloeding te houden, zal het paard voldoende moeten bewegen.
Zo iets kan je niet uit een paard fokken.....

1 ding moeten jullie weten: ieder moet voorzich weten hoe hij/zij zijn paard houdt, zolang je maar aan het paard denkt en niet aan jezelf!

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 13:59

Mijn paard kan eindelijk na 2 jaar weer echt paard zijn!

Op mijn vorige stal stond hij in de zomermaanden (als het niet nat was) 4 x per week een dagdeel buiten en ging hij elke dag in de stapmolen en kwam ik elke dag om hem te rijden of te longeren. Toch had ik nooit het idee dat hij echt paard kon zijn.

Tegenwoordig staat hij sinds eind mei dag en nacht op het land totdat het weer echt te slecht gaat worden, dat kan september zijn maar ook december zijn. Verder komt hij veel buiten en ziet hij er voor het eerst echt gelukkig uit. Hij rent niet meer gelijk op me af (herstel, moet gewoon 1 km lopen om hem uit het land te trekken!) en hij heeft eindelijk wat meer hals, boeg en kont gekregen

Verder is hij behoorlijk sociaal geworden door de kudde waarin hij staat, al met al denk ik dat hij eindelijk weer een beetje paard kan zijn

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 14:33

Huertecilla schreef:
Het is al járen wetenschappelijk aangetoond wat paarden voor hun welzijn nodig hebben. Als je daar niet in 'kan' voorzien en tóch een paard hebt/rijdt, dan is dat een keuze waarbij het eigenbelang het zwaarste weegt. Kom dan dan gewoon voor uit en zever niet tegen beter weten in.

Het op een paard rijden is niet natuurlijk en een overbelasting van de paardenrug; die is NIET op het dragen van last geëvolueerd. Als je de egoïstische beslissing neemt om er desondanks tóch op te gaan rijden, dan leg je daarmee extra verantwoordelijkheid omtrent het welzijn van jouw paard op jouw schouders.
Paardrijden is geen recht maar een verantwoordelijkheid.

Helemaal mee eens maar ik wil hier niet roomser dan de Paus zijn en verkondigen dat we 60% van de stallen in NL maar moeten opdoeken omdat niet volledig voldaan wordt aan alle voorwaarden voor de paardvriendelijke paardenhouderij. Ik denk dat dit een utopie is en niet haalbaar op dit moment. Het is wel goed om je het te realiseren maar als je concreet er iets aan wilt doen zul je toch je verwachtingen voor de nabije toekomst moeten bijstellen. Wat IMO op dit moment wel haalbaar is meer mensen zich ervan bewust te laten worden van het belang van de (oer)behoeften van paarden. Zodat ze begrijpen dat (1) als er problemen zijn dat die behoefte wel eens de oorzaak kunnen zijn en (2) uiteindelijk proberen problemen te voorkomen door meer te voorzien in die behoeftes. En idd wetenschappelijk onderzoek ondersteunt deze zienswijze mbt de behoeftes.

Ik denk zeker dat het een kwestie van eigen belang is maar ook van onwetendheid. Zolang ze bijvoorbeeld bij de paardenopleidingen in Deurne aan dit soort dingen niet echt veel aandacht besteden (alleen bij vakken als de historie van het paard) schiet het niet op.

Er zijn marges waartussen het houden van paarden diervriendelijk is. Jij zit IMO waarschijnlijk helemaal aan de bovenkant en dat is alleen maar te prijzen. Ik sta erg open voor het natuurlijk houden van paarden zoals jij omschrijft (over de hoefsmid, paarden in kuddeverband buiten houden, paarden niet scheren enzo) maar ik merk in mijn omgeving dat dit bij heel veel mensen geen optie is. En dat laatste is wel de realiteit.

Nu hoorde ik laatst dat de overheid stands wil gaan verbieden, dat vind ik in ieder geval al weer een stap(je) in de goede richting.

(En door het aanpassingsvermogen van paarden wordt het dierenleed beperkt maar dit wil niet zeggen dat je er niets aan moet doen.)

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 14:35

Ik wil hier nog wel even aan toevoegen dat wij als egoïstische paardenhouders ons ook moeten realiseren dat de behoeften van de hedendaagse paarden absoluut NIET meer hetzelfde zijn dan die van de paarden van vroeger.
Hiermee wil ik niet zeggen dat het paard er geen behoefte aan heeft om buiten te lopen, maar veel paarden hebben er absoluut geen behoefte aan om de hele dag buiten te lopen.
Die van mij bijvoorbeeld vind het super om een paar uur per dag te mogen spelen buiten, maar die staat daarna ook vooraan het hek net zo lang te schreeuwen totdat ik haar op stal haal, en in de regen buitenstaan hoeft al helemaal niet van haar.

Niet alleen de omstandigheden zijn veranderd, maar de paarden ook.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 16:43

ingeborg schreef:
Ik denk dat dit een utopie is en niet haalbaar op dit moment.

Wat níets verandert aan de welzijnseisen.

In de praktijk valt de DB in NL niet over het opsluiten in achterlijk kleine stallen* maar wél over het ontbreken van een schuilhut en zijn in bv. Oostenrijk standhouden en knippen van tastharen verboden terwijl Oostenrijk in NL geen goede reputatie heeft ....

Een stal van 10m² voor een paard van 170 is heel normaal en denk er eens in alle redelijkheid over na wat dat voor verhouding is. Dat is een hamster in een stroopwafeltrommel. Die hamster is daarbij nog een beest wat van nature in een hol comfie woont en een paard een beroepsclaustrofoob met achtervolgingswaanzin van de eindeloze steppes.
Oh, en nee, het huidige paard is nauwelijks anders dan de wilde voorvaders.

Inderdaad kun je niet van het ene moment op het andere paarden'liefhebbers' verplichten paarden buiten in groepen te huisvesten; daar is NL niet groot genoeg voor en die paarden zíjn er wel. Triest voor die paarden.

In mijn ogen is er geen excuus voor het huidige niveau van onwetendheid omdat er meer dan voldoende informatie over paardgericht houden zélfs hier op Bokt te vinden is.
Het is eenvoudig een kwestie van 'ja, maar' = nee, want..... ander kan ik geen paard houden. Ja, én? Voor dat páárd geen probleem hoor

Terug naar aarde; iedere paardenliefhebber zou op zijn minst sites als paardnatuurlijk.nl eens moeten doorspitten en daar de omstandigheden van het eigen paard tegen afzetten.
Hier op Bokt is het bitlloos topic in de HK ook informatief (eerst pagina 1 lezen) voor nog een andere invalshoek mbt het rijden.
Wie weet kun je iets wat wel binnen bereik ligt voor je paard doen als dat eventueel nodig is.
'Ja, maar míjn paard wíl juist graag op stal': zoek 'conditionering' eens op
'Ja, maar bij jullie is alles anders.' Ja, en daarom heb ik hier paarden en had ik die in NL niet
'Nou, Spanjaarden zijn anders behoorlijke dierenbeulen.' Oh. Zal best; Spanje is een groot land, maar wat heeft dat met joúw paard van doen? Hier in onze vallei staan ook veel paarden niet goed en daar laten wij aan zien hoe het ook kan. Zowel het houden als het rijden.

OK, nu niet allemaal in de stress en verdediging schieten, maar je informeren en er eens goed over nadenken.
Natuurlijk bedoelt bijna iedereen het goed. Daar twijfel ik niet aan, dus voel je svp niet daarop aangesproken. Goed bedoeld is echter helaas niet hetzelfde als goed gedáán.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 16:46

Mariek87 schreef:
Hiermee wil ik niet zeggen dat het paard er geen behoefte aan heeft om buiten te lopen, maar veel paarden hebben er absoluut geen behoefte aan om de hele dag buiten te lopen.
Die van mij bijvoorbeeld vind het super om een paar uur per dag te mogen spelen buiten, maar die staat daarna ook vooraan het hek net zo lang te schreeuwen totdat ik haar op stal haal, en in de regen buitenstaan hoeft al helemaal niet van haar.

en hoe weet jij dat je paard het naar zijn zin heeft binnen?
kan jou paard praten?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 16:48

Huertecilla schreef:
ingeborg schreef:
Ik denk dat dit een utopie is en niet haalbaar op dit moment.

Wat níets verandert aan de welzijnseisen.

In de praktijk valt de DB in NL niet over het opsluiten in achterlijk kleine stallen* maar wél over het ontbreken van een schuilhut en zijn in bv. Oostenrijk standhouden en knippen van tastharen verboden terwijl Oostenrijk in NL geen goede reputatie heeft ....

Een stal van 10m² voor een paard van 170 is heel normaal en denk er eens in alle redelijkheid over na wat dat voor verhouding is. Dat is een hamster in een stroopwafeltrommel. Die hamster is daarbij nog een beest wat van nature in een hol comfie woont en een paard een beroepsclaustrofoob met achtervolgingswaanzin van de eindeloze steppes.
Oh, en nee, het huidige paard is nauwelijks anders dan de wilde voorvaders.

Inderdaad kun je niet van het ene moment op het andere paarden'liefhebbers' verplichten paarden buiten in groepen te huisvesten; daar is NL niet groot genoeg voor en die paarden zíjn er wel. Triest voor die paarden.

In mijn ogen is er geen excuus voor het huidige niveau van onwetendheid omdat er meer dan voldoende informatie over paardgericht houden zélfs hier op Bokt te vinden is.
Het is eenvoudig een kwestie van 'ja, maar' = nee, want..... ander kan ik geen paard houden. Ja, én? Voor dat páárd geen probleem hoor

Terug naar aarde; iedere paardenliefhebber zou op zijn minst sites als paardnatuurlijk.nl eens moeten doorspitten en daar de omstandigheden van het eigen paard tegen afzetten.
Hier op Bokt is het bitlloos topic in de HK ook informatief (eerst pagina 1 lezen) voor nog een andere invalshoek mbt het rijden.
Wie weet kun je iets wat wel binnen bereik ligt voor je paard doen als dat eventueel nodig is.
'Ja, maar míjn paard wíl juist graag op stal': zoek 'conditionering' eens op
'Ja, maar bij jullie is alles anders.' Ja, en daarom heb ik hier paarden en had ik die in NL niet
'Nou, Spanjaarden zijn anders behoorlijke dierenbeulen.' Oh. Zal best; Spanje is een groot land, maar wat heeft dat met joúw paard van doen? Hier in onze vallei staan ook veel paarden niet goed en daar laten wij aan zien hoe het ook kan. Zowel het houden als het rijden.

OK, nu niet allemaal in de stress en verdediging schieten, maar je informeren en er eens goed over nadenken.
Natuurlijk bedoelt bijna iedereen het goed. Daar twijfel ik niet aan, dus voel je svp niet daarop aangesproken. Goed bedoeld is echter helaas niet hetzelfde als goed gedáán.

ik ben het met jou eens,
als ik geen stal kon vinden met weidegang had ik niet eens een paard gekocht!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 16:53

Saskia9 schreef:
Mariek87 schreef:

en hoe weet jij dat je paard het naar zijn zin heeft binnen?
kan jou paard praten?

Ik kan niet voor spreken nu, maar mijn paarden praten idd en ik versta ze ook. Als jij zo bewust bezig bent, jij ongetwijfeld ook.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 16:58

ik snap wat je bedoeld,
maar ik kan gewoon niet geloven dat een paard neit naar buiten wil,omdat hij het binnen leuker vind..
zoals ik al eerder aangaf,dan is het paardm onderdanig en bang in een kudde of heeft het nooit gedaan en meot het wennen..

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 17:08

Saskia9 schreef:
ik snap wat je bedoeld,
maar ik kan gewoon niet geloven dat een paard neit naar buiten wil,omdat hij het binnen leuker vind..
zoals ik al eerder aangaf,dan is het paardm onderdanig en bang in een kudde of heeft het nooit gedaan en meot het wennen..

Dat geloof ik ook niet.. Ik geloof wel dat er paarden zijn die het leuk vinden om een aantal uren buiten te staan, maar die na die uurtjes ook het weer leuk vinden om naar binnen te gaan. Mijn paard is er zo één. Maar gun die beesten ook wat tijd om ff te spelen.. Dat kunnen ze niet met rijden of in de molen..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 17:17

Mijn paard amuseerde zich best in de wei met anderen alleen de andere paarden dus niet zo }> Gevolg was dat hij alleen moest staan en dan verveelde hij zich als hij uitgespeeld en uitgegeten was. Dat was meestal na anderhalf uur. Als ik dan nog stallen aan het mesten was oid bleef hij maar roepen of ik hem niet kwam halen en dat is het zieligste geluid wat ik ooit heb gehoord Mijn paard heeft overigens als veulen wel bij andere paarden gestaan maar toen hij groter werd (is ook lang hengst geweest) werd hij gewoon veel te dominant. Ik kan van andere eigenaars niet vragen om hun paard kapot te laten slaan omdat mijn paard aan ander gezelschap moet wennen. Hij stond er overigens wel naast als hij gereden was en dus niet de energie had om wilde plannen te beramen (zoals over de omheining gaan en de andere paarden eens met een bezoekje te vereren)

Voor de andere paarden (dus niet mijn eigen) die niet los buiten kwamen was het bij ons niet zo zeer een kwestie van zich niet 'amuseren' maar gewoon van veiligheid. Eruit springen, zichzelf slaan-tot de pezen toe dus eenmaal-, zo over de emmer gaan dat ze druipend van het zweet uren rond blijven rennen en springen... dat wil je ook niet voor je paard he? Dus dan heb ik het even niet over het belang voor de ruiter maar gewoon voor het paard.

Je kunt dan zeggen, ze moeten er maar aan wennen, maar hoe lang is die periode dan? We hebben het regelmatig geprobeerd en het ene paard vond het prima en het andere was zo maf als een deur. En als een paard zich buiten niet wil ontspannen, wat heeft heel de weidegang dan nog voor nut?

Ze kregen beweging, ze kregen aandacht, ze mochten aan de lijn uitbokken en spelen tot ze zelf aangaven geen zin meer te hebben, met warm weer werden ze na het rijden meegenomen om aan de hand wat te gaan grazen (ook leuke momenten als je er naast moet lopen hihihi) en op stal zagen ze elkaar toch wel door de tralies en praatten met elkaar als ze overeen kwamen. Dus waarom dan buiten zetten en ze over de emmer laten gaan?

Ik wil niet ter discussie stellen dat voor paarden die er gelukkig mee zijn veel buiten staan goed is, maar voor sommige paarden is het dat blijkbaar niet. Dat is het enige punt wat ik duidelijk probeer te maken. En dan moet je als eigenaar of verzorger of whatever niet koste wat het kost door willen drammen wat JIJ denkt dat je paard fijn vindt maar wat hij zelf aangeeft. (vind ik )