Zitten op een jaarling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JustNanno

Re: Zitten op een jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 17:02

Bobbielover schreef:
Belachlijk, dat er mss iemand van 20 kilo één keertje op gaat zitten..
Maar met zadel

*Ben jij niet toevallig Ilonka en heb jij een haflingerhengst verkocht mmaxje?

Ben ik niet

ja, maar het is het beste wat ik kan doen denk ik op dit moment (het erbij laten zitten). Terugkopen is van hun kant en mijn kant geen optie....

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 17:53

Kleintje schreef:
Sesamlove schreef:
Wij hebben een pony van twee waar ik soms op zit puur om hem te laten wennen. ik rijd m ook pas echt in op zn 3e. nu zit ik er alleen maar op, hoeft ie niks te doen. krijgt ie niks van maar een jaarling is weer anders. die is nog zo veulenachtig. maja..... nX aan te doen toch. bij mij is het nog zo dat dat paardje superslim is en dat ie wat te doen wil hebben. van longeren wordt ie gek; alleen maar rondjes draaien. Vrijheidsdressuur vind ik niks voor hem want dan moet ie nu al dingen verplicht op een bepaalde manier doen en verder.... nu doe ik ook Natural Horsemanship met m maar daarvoor moet ie ook wel ns een zadeltje op (zonder mij) om verder te kunnen.... iemand tips?

kus
Sesamlove

Wat voor tip wil je horen?
Wil je horen dat je het goed doet.
Ik heb hier maar 1 woord voor 'afschuwelijk'.
Je bent niet veel beter dan die mensen met die jaarling.
'hij wil wat te doen hebben'.... kan jij gedachten lezen ofzo??

HET IS EEN PAARD EN GEEN MENS!
Dus dicht hem geen menselijke eigenschappen toe.

Trap hem met een grote bal in een weiland met leeftijdsgenootjes, laat hem zichzelf leren vermaken!

Longeren is nog uit den boze en dan zwijg ik maar over het 'erop zitten'

Onze twee en half jarige liep ook al als tweejarige aan de longe. Daar hij door een blessure niet op het land mocht en alleen aan de longe met een lichte sedatie. (griffelbeenbreuk). Daarna longeerde ik haar af en toe een s 5 minuten om het bij te houden. En ze vindt het echt leuk als ik met het hoofdstel aan komt begint ze al te hinneken. Ook heeft ze wel eens een zadel op gehad. Als je dit op een spelende wijze doet hebben de paarden er plezier in en heb je bij het inrijden minder stress door al die nieuwe dingen. Een aantal dingen is dan al redelijk normaal. Je kan dit doen met mate. Maar rijden en er opzitten is uit den boze totdat ze 3 zijn of zelf ouder als ze langer groeien.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 18:02

Xox, je praat hier nu over een uitzonderlijk geval. Zo'n paard moet wel bewegen want stilstaan is funest.
In haar bericht had ze het over een 2-jarige en later over een paard wat bijna 3 is.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 19:21

begrijp me niet verkeerd ik waht zelf ook met inrijden tot een paard zeker 3,5 is maar er wordt soms wel erg overdreven over die 2,5 jaar ..
Wachten is beter ,aar het is geen FEIT dat als je je parad met 2,5 jaar zadelmak maakt dat hij dan met 8 versleten is.

Daarnaast vin ik het een prima methode om de paarden in het voorjaar voordat ze 3 worden zadelmak te maken en dan nog even de zomer op de wei te zetten en einde van de zomer als ze 3 zijn weer op te pakken.. en veel profs doen dat ook..

Tuurlijk gaat het in de sport ook om geld maar oop topruiters hebben graag een GP paard dat langer dan een paar jaar mee kan en dan stuk is.

mar goed laat ik verder ontopic blijven een jaarling of tweejarige moet van mij braaf aan een halster lopen en voetjes geven en verder niks en lekker op de wei blijven.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 19:23

Riant... nu is het paard opeens bijna 3. In het begin had ze het over 2 jaar.
En ja... dan vind ik het echt te vroeg.
Ook om al die andere spelletjes te doen!

ziatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 19:31

Nee!! Dat kan echt niet!! Je hebt groot gelijk dat je boos bent!! Bij 3 jaar inrijden!! Volgens mij komt het doordat zn sprieren bij 1 jaar en bij 2 jaar ook nog niet sterk genoeg zijn om zon kind te dragen.....

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 19:37

Kleintje schreef:
Riant... nu is het paard opeens bijna 3. In het begin had ze het over 2 jaar.
En ja... dan vind ik het echt te vroeg.
Ook om al die andere spelletjes te doen!

nee niks ik zeg alleen wat mijn eigen voorkeur heeft en wat er veel gebeurd. Ik vind zelf bijna 3 prima maar ik denk niet dat 2,5 jaar kwaad kan en in een van mijn vorige posts zei ik ook minimal 2,5 jaar ..

Als je wat beter leest scheelt het wel