Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Sugarmiss schreef:Tuurlijk kan dat ook. Bruin is in feite zwart + agouti.
Alle kleuren kunnen, maar schimmel gaat altijd overheersen na verloop van jaren.

Cassidy schreef:Als je een wit paard voor je ziet en je weet de genetische code niet (alleen de voorouders) kun je nog niet met zekerheid zeggen welke kleur hij geboren is.

Cassidy schreef:Wat is er mis met het gebruiken van een OLWS drager als dekhengst? Als je niet meer met dragers zou fokken zou je alle frame overo's uit de fok moeten gaan halen, want OLWS lijkt daar nauw aan gekoppeld.
Overigens kan Houston ook een extreme Sabino zijn, net als het veulen in deze link: http://www.equusite.com/articles/basics ... hite.shtml

Peterina schreef:En wat te denken van een fokker die bewust 2 OLWS paarden kruist !!!. Zolang die zelf dat risiko op een OLWS draagt OK, al is het triest om dit een merrie aan te doen. Maar wat te denken als zo'n merrie drachtig te koop wordt aangeboden en wellicht aan een onwetende wordt verkocht....Een fokker die bewust kiest voor een tobiano hengst die drager is, doet geen eer aan de stamboek of ras, of in alle eerlijk denkt niet aan de gezondheid van zijn paarden. Zo'n fokker fokt alleen op kleur - of in dit geval patroon - en de gevolgen 'be damned' (kan hem niet schelen).

....maar op dit moment wordt er op bepaalde punten aan gewerkt (HYPP/HERDA/GBED). Toydoll schreef:Pff ik snap nu niets meer van die kleuren genetica!
Ik heb een bruin geboren schimmel merrie, haar moeder Djinn is bruin, vader Finney is een schimmel. Van de moeder is verder niets meer bekend, de vader van Finney is ook een schimmel en de moeder van de Finney(Bibi) is een valk geboren schimmel.
Finney had naar alle waarschijnlijkheid dus 2 schimmel gen, en heeft die ook door gegeven.
Mijn merrie is in nu in de zomer erg bruin, en in de winter echt grijs.
Citaat:Nou wil ik eigenlijk een valkje uit haar fokken, als dat zou kunnen.
Kan dat? Door wat voor een hengst moet ik haar dan laten dekken ?
Ik dacht het volgende, mijn merrie heeft een waarsch een bruin gen en een schimmel gen, als ze die bruine nou doorgeeft, en ik vindt een hengst die verdunning doorgeeft wordt het een valk toch?
Dus als ik haar laat dekken door een hengst met dubbel verdunning, dan heb ik die verdunning zoiezo, dan heb ik 50 % kans op schimmel en 50% kans op valk, toch?
Geeft een valk eigenlijk altijd zijn vedunning door? of is dat ook fifty fifty?
( ik snap er dus helemaal niets meer van :p)

Cassidy schreef:Zwarte paarden kunnen door het uitbleken van de zwarte haren in de zon ook bruin lijken. Jou paard is gewoon blauwschimmel, en in de zomer verbleekt het zwart naar bruin.
Heb je veulenfoto's? Was je paard als veulen zwart of als veulen bruin?
Toydoll schreef:Cassidy schreef:Zwarte paarden kunnen door het uitbleken van de zwarte haren in de zon ook bruin lijken. Jou paard is gewoon blauwschimmel, en in de zomer verbleekt het zwart naar bruin.
Heb je veulenfoto's? Was je paard als veulen zwart of als veulen bruin?
Heb geen veulen fotos maar ze is bruin geboren. Ik heb haar gezien een dag na de geboorte, toen was ze bruin, en een week na de geboorte, toen was ze nog bruiner. Daarna 3 jaar niet, en toen kwam ze dus zo terug.
Ik dacht idd ook dat het door de zon kwam, maar is het dan niet raar dat het bij haar benen begint, en dan van haar buik naar boven en dan naar voren werkte?
Meestal is het dan toch alleen op bepaalde plekken wat lichter?
Nouja en anders is ze gewoon een blauwschimmel, maar bruin geboren is ze wel dus het bruine gen zit er zoiezo in...