Help!! Kom er niet uit, Kleurgenetica..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Help!! Kom er niet uit, Kleurgenetica..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 12:52

Tuurlijk kan dat ook. Bruin is in feite zwart + agouti.
Alle kleuren kunnen, maar schimmel gaat altijd overheersen na verloop van jaren.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 12:58

Sugarmiss schreef:
Tuurlijk kan dat ook. Bruin is in feite zwart + agouti.
Alle kleuren kunnen, maar schimmel gaat altijd overheersen na verloop van jaren.

Bruin is toch ook net zoals vos en zwart basis kleur?

Alleen is bruin uit zwart, want bruin is zwart met het agouti gen

a=agouti
s=schimmel
z=zwart

merrie=as (bruin geboren schimmel)
hengst=zs (zwart geboren schimmel)

De combinaties: az (bruin) as (bruin geboren schimmel) sz (zwart geboren schimmel) ss (schimmel, maar welke kleur is deze dan geboren?)
Hmm nee geloof dat ik dit dus nog niet snap...

QuirA

edit: er kunnen meerdere gene aan t werk zijn, toch?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 13:05

Als je een wit paard voor je ziet en je weet de genetische code niet (alleen de voorouders) kun je nog niet met zekerheid zeggen welke kleur hij geboren is.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 13:07

Cassidy schreef:
Als je een wit paard voor je ziet en je weet de genetische code niet (alleen de voorouders) kun je nog niet met zekerheid zeggen welke kleur hij geboren is.

dus als de vader en moeder in dit geval zwart en bruin geboren schimmels zijn, is het bijna zeker dat hij zwart of bruin geboren is?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 13:12

hoeft niet, zwart is sterker dan vos, dus kan het vosgen verdekken.
Uit zwart x zwart of bruin x bruin of zwartx bruin kan altijd vos komen.
Nakomeling kan dus ook vos worden, als hij geen zwart van beide kanten heeft meegekregen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 13:17

Bruin is gewoon een verkeerd gekozen naam. Bruin is geen kleurgen. Bruin is altijd zwart+agouti.
Op die ene hele donker valk na dan

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 14:53

Cassidy schreef:
Wat is er mis met het gebruiken van een OLWS drager als dekhengst? Als je niet meer met dragers zou fokken zou je alle frame overo's uit de fok moeten gaan halen, want OLWS lijkt daar nauw aan gekoppeld.

Overigens kan Houston ook een extreme Sabino zijn, net als het veulen in deze link: http://www.equusite.com/articles/basics ... hite.shtml

Afbeelding

Afbeelding

Wat ik persoonlijk 'mis' er mee vindt is dat een afwijking/ziekte in stand blijft houden, net als de andere 'ziektes' die te vinden zijn bij quarters en paints en door het gebruik van hun in andere rassen.
Hij is 'getest' op OLW en drager bevonden.

Zoals ook al eerder gezegt Sabino kan ook in extreme maximale vorm voorkomen maar ik denk in Houston's geval, aangezien zijn afstamming, dit hier niet van toepassing is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 15:20

Het Paint horse ras is ontstaan uit het Quarter ras. Omdat de Quarter registry de paarden met teveel wit (toen Overo) niet wilden opnemen zijn ze in 1965 een eigen registry begonnen. Daar werden toen de gevlekte overo Quarters in opgenomen, en ook paarden met Quarter kenmerken maar Tobiano vlekken. Om nu de drager van een gen dat voor vlekken zorgt (maar waar dan OLWS aan vast kan hangen) uit de fokkerij te weren, betekend dat je het hele stamboek op losse schroeven zet.
Zolang je er zorg voor draagt dat OLWS drager niet met OLWS drager wordt gekruisd, is er geen probleem. De dragers mankeren niets. Het niet hetzelfde als bijv. HYPP, waar de dragers wel degelijk last van kunnen ondervinden!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 16:00

Klopt helemaal wat je zegt maar er zijn helaas nog genoeg zg 'fokkers' met tobiano's of tovero's die hun dieren niet op OLWS laten testen.

Het is erg jammerlijk dat de stamboek hier niet op inspeeld en bij registratie van een mogelijk tobiano, een DNA test op OLWS verplichten voordat men de registratie accepteerd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 16:04

Maar dan nog ligt de verantwoording bij de fokker en niet bij het stamboek. Ook een solid of breeding stock kan OLWS positief zijn. Dus in principe zouden ze elk paard moeten laten testen.
Tobianogen is niet gelinkt aan OLWS, het is het frame overo gen (recessief). Een Tobiano kan drager zijn als hij ook het frame overgen draagt.

OLWS uit de Paints te halen betekend dat er in het vervolg alleen Sabino, Splashed White en Tobiano rondloopt, en geen Frame Overo's meer.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 16:09

Ja maar je hoeft niet alle Tobiano's eruit te halen ... alleen die die drager zijn. Er lopen nog genoeg tobiano's rond die niet drager zijn.

Het probleem is dat de mensen niet de moed hebben om dit te doen en helaas, nogmaals, gaat dit ook gekoppeld aan financiele voordelen of consekwenties.

Een fokker die bewust kiest voor een tobiano hengst die drager is, doet geen eer aan de stamboek of ras, of in alle eerlijk denkt niet aan de gezondheid van zijn paarden. Zo'n fokker fokt alleen op kleur - of in dit geval patroon - en de gevolgen 'be damned' (kan hem niet schelen).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 22:10

Zijn alle Frame's dan OLWS-positief ???

Het gevaar van niet-weten zit natuurlijk ook in het feit dat een paard Tobiano geregistreerd kan staan en toch ook Frame in zich heeft (kijk naar die van Mac).
Dan denk je 'veilig' te zijn voor OLWS en kan het er toch nog insluipen.
Peterina schreef:
Een fokker die bewust kiest voor een tobiano hengst die drager is, doet geen eer aan de stamboek of ras, of in alle eerlijk denkt niet aan de gezondheid van zijn paarden. Zo'n fokker fokt alleen op kleur - of in dit geval patroon - en de gevolgen 'be damned' (kan hem niet schelen).
En wat te denken van een fokker die bewust 2 OLWS paarden kruist !!!. Zolang die zelf dat risiko op een OLWS draagt OK, al is het triest om dit een merrie aan te doen. Maar wat te denken als zo'n merrie drachtig te koop wordt aangeboden en wellicht aan een onwetende wordt verkocht....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 23:05

Als goede fokker zou ik dan eerder voor een Quarter kiezen dan bewust OLWS op OLWS te zetten (vachttekening even terzijde)
Helaas is het bij de Paints nog steeds zo dat een paard met tekening meer opbrengt dan een solid (of breeding stock) en zolang dit het geval is, zullen er altijd mensen zijn die het risico bewust gaan nemen, als de kans op kleur maar gegeven is. Net zoals ze een homozygoot Tobiano kiezen die qua exterieur en bloedlijnen absoluut niet bij hun merrie past (of zelf ook niet correct is gebouwd) Als het veulen maar vlekken krijgt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 08:32

Maar ook met een Quarter ben je niet 'veilig', waarom denk je dat de AQHA in zijn jongere jaren het 'teveel wit' heeft gebanned. Dat had volgens mij dus met het OLWS te maken, alleen hadden ze toen de 'ziekte' nog geen naam gegeven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 08:41

Een grote bles en vier witte hoge benen (lotsa chrome, waar de Amerikanen zo gek op zijn) kan ook een uiting zijn van een frame overogen. Maar dat valt niet te zien.

De AQHA heeft in het verleden wel meer misgekleund door de double dilutes uit zijn stamboek te weren. Ze vonden paarden met vlekken gewoon niet mooi, daar is verder niet over nagedacht hoor!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 08:44

Ze kleunen nog steeds mis IMO

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 09:07

....maar op dit moment wordt er op bepaalde punten aan gewerkt (HYPP/HERDA/GBED).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 09:18

Dat is waar, er wordt aan gewerkt. Maar het kwaad is al voor een groot deel geschied en niet zo 1-2-3 uitgebannen.
Er aan werken en adequate actie nemen zijn 2 heel verschillende dingen.
Zolang men de uitkomsten van genomen akties nog teveel van het grote geld laat afhangen zal er dus niet snel iets écht veranderen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 09:40

Pff ik snap nu niets meer van die kleuren genetica!

Ik heb een bruin geboren schimmel merrie, haar moeder Djinn is bruin, vader Finney is een schimmel. Van de moeder is verder niets meer bekend, de vader van Finney is ook een schimmel en de moeder van de Finney(Bibi) is een valk geboren schimmel.

Finney had naar alle waarschijnlijkheid dus 2 schimmel gen, en heeft die ook door gegeven.
Mijn merrie is in nu in de zomer erg bruin, en in de winter echt grijs.

Nou wil ik eigenlijk een valkje uit haar fokken, als dat zou kunnen.
Kan dat? Door wat voor een hengst moet ik haar dan laten dekken ?

Ik dacht het volgende, mijn merrie heeft een waarsch een bruin gen en een schimmel gen, als ze die bruine nou doorgeeft, en ik vindt een hengst die verdunning doorgeeft wordt het een valk toch?
Dus als ik haar laat dekken door een hengst met dubbel verdunning, dan heb ik die verdunning zoiezo, dan heb ik 50 % kans op schimmel en 50% kans op valk, toch?
Geeft een valk eigenlijk altijd zijn vedunning door? of is dat ook fifty fifty?

( ik snap er dus helemaal niets meer van :p)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 17:10

Toydoll schreef:
Pff ik snap nu niets meer van die kleuren genetica!

Ik heb een bruin geboren schimmel merrie, haar moeder Djinn is bruin, vader Finney is een schimmel. Van de moeder is verder niets meer bekend, de vader van Finney is ook een schimmel en de moeder van de Finney(Bibi) is een valk geboren schimmel.

Finney had naar alle waarschijnlijkheid dus 2 schimmel gen, en heeft die ook door gegeven.
Mijn merrie is in nu in de zomer erg bruin, en in de winter echt grijs.

OK, even puzzelen:
- Finney is ?? schimmel : maar je weet niet wat de geboorte kleur is?
- Bibi is valk geboren schimmel
- Vader van Finney is ?? schimmel : geboorte kleur?
- Finney is niet noodzakelijk homozygoot schimmel (twee schimmel genen), heeft hij ook een niet-schimmel veulen gegeven, zo ja dan is hij heterozygoot.
- Djinn is bruin
- je merrie is bruin schimmel.

Wat ik niet goed snap is dat uw merrie 'swinters schimmel is en dan weer zomers bruin ? Dit doet een schimmel niet! Hebt jij een foto van haar in winter vacht?

Als we kunnen achterhalen welke kleur Finney was bij geboorte dan kan je verder uitpuzzelen.

Citaat:
Nou wil ik eigenlijk een valkje uit haar fokken, als dat zou kunnen.
Kan dat? Door wat voor een hengst moet ik haar dan laten dekken ?

Ik dacht het volgende, mijn merrie heeft een waarsch een bruin gen en een schimmel gen, als ze die bruine nou doorgeeft, en ik vindt een hengst die verdunning doorgeeft wordt het een valk toch?
Dus als ik haar laat dekken door een hengst met dubbel verdunning, dan heb ik die verdunning zoiezo, dan heb ik 50 % kans op schimmel en 50% kans op valk, toch?
Geeft een valk eigenlijk altijd zijn vedunning door? of is dat ook fifty fifty?

( ik snap er dus helemaal niets meer van :p)

Je merrie draagt:
- zeker een zwart gene ('E')
- de andere kleur gene is zwart of vos ('E' of 'e')
- zeker een agouti gene (om bruin te zijn) ('AA' of 'Aa')
- een schimmel gene ('Gg')
Zij is dus EEAAGg of EEAaGg of EeAAGg of EeAaGg

Als zij haar schimmel gene doorgeeft hebt je zo wie zo 50% op een schimmel.

Als je een perlino (dubbel verdunning creme gene op bruin) gebruikt EN zij is AA dan hebt u veel kans op een valk (EE/Ee AA/Aa Crcr).
Maar het addertje onder de gras hier is dat 'e' (vos) gene! Als de perlino EN uw merrie beide de vos gene dragen (Ee) en deze beide doorgeven dan krijgt uw een palomino (ee AA/Aa Crcr).
Als uw merrie Aa is en de perlino hengst ook dan kan uw mogelijk een smokeyblack (EE/Ee aa Crcr) ook krijgen.

Een perlino (cremello of smokey cream) is een homozygoot voor de creme gene en deze geeft ALTIJD (dus 100%) de verdunning door en krijg je palomino, valk of smokey black.
Een valk (palomino of smokey black) is een heterozygoot en heeft maar een creme gene, en kan deze maar 50% doorgeven; dus 1 kans op 2 om een enkel verdund gekleurde veulen te krijgen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 17:39

peterina ->
Thanx!!!!
Sorry dat ik het zo raar uitleg, maar mijn merrie is wel gewoon schimmel, maar in de zomer is ze veeeel bruiner. In de winter zit er bijna geen bruin in. Zal ff duidelijke foto zoeken.
Zo was ze in April: (in de winter is het nog grijzer, maar daar heb ik geen duidelijke foto van... Je ziet hier het bruin al op haar benen omhoog komen.)
Afbeelding
3 maandjes later, Juli, ziet ze er zo uit:
Afbeelding

Van de winter heb ik geen fotos dat is wel jammer. Maar ze is echt een bruin schimmel nu, terwijl ze eerst een blauw/zwart schimmel was. Zo staat ook in haar paspoort...
Ze heeft ook aan 1 kant duidelijke appeltjes, en aan de andere kant bijna niet meer...

Ik heb nog wel duidelijke fotos van haar hoofdje, maar die post ik zo!

Finney is Isabel geboren, en zijn ouders en ook de ouders van zijn ouders zijn allemaal schimmel, maar weer 1 generatie verder zit een valk (vandaar dat Bibi(finneys moeder) valk geboren is neem ik aan)

Helaas weet ik dus helemaal niets van Djinns afstamming, maar ze heeft nog een veulen gehad van de schimmelhengst Valeur (valeur D denk ik) en dat is een 'gewoon' vrij donker bruin paard geworden :
Afbeelding

Hoop dat je er wat meer mee kan nu ;p

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 10:23

Ik hebhier wat betere fotos,
zo was ze: (het bruin zit hier al op haar benen, deze foto komt ook uit april)
Afbeelding
En zo is ze nu: (in juli)
Hier zie je dat ze echt bruin is geworden, kijk maar naar haar hoofd, zo was ze, maar der koppie wordt nu ook al steeds bruiner
Afbeelding
Haar manen zijn wel echt zwart met grijze haren er door heen:
(je ziet hier ook haar bruine oren maar wel grijze voorhoofd:
Afbeelding

Ze is volgens mij een gewone bruin schimmel, alleen in haar paspoort staat blauwschimmel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 10:58

Zwarte paarden kunnen door het uitbleken van de zwarte haren in de zon ook bruin lijken. Jou paard is gewoon blauwschimmel, en in de zomer verbleekt het zwart naar bruin.

Heb je veulenfoto's? Was je paard als veulen zwart of als veulen bruin?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 12:08

Cassidy schreef:
Zwarte paarden kunnen door het uitbleken van de zwarte haren in de zon ook bruin lijken. Jou paard is gewoon blauwschimmel, en in de zomer verbleekt het zwart naar bruin.

Heb geen veulen fotos maar ze is bruin geboren. Ik heb haar gezien een dag na de geboorte, toen was ze bruin, en een week na de geboorte, toen was ze nog bruiner. Daarna 3 jaar niet, en toen kwam ze dus zo terug.

Ik dacht idd ook dat het door de zon kwam, maar is het dan niet raar dat het bij haar benen begint, en dan van haar buik naar boven en dan naar voren werkte?
Meestal is het dan toch alleen op bepaalde plekken wat lichter?

Nouja en anders is ze gewoon een blauwschimmel, maar bruin geboren is ze wel dus het bruine gen zit er zoiezo in...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 20:50

Toydoll schreef:
Cassidy schreef:

Heb geen veulen fotos maar ze is bruin geboren. Ik heb haar gezien een dag na de geboorte, toen was ze bruin, en een week na de geboorte, toen was ze nog bruiner. Daarna 3 jaar niet, en toen kwam ze dus zo terug.

Ik dacht idd ook dat het door de zon kwam, maar is het dan niet raar dat het bij haar benen begint, en dan van haar buik naar boven en dan naar voren werkte?
Meestal is het dan toch alleen op bepaalde plekken wat lichter?

Nouja en anders is ze gewoon een blauwschimmel, maar bruin geboren is ze wel dus het bruine gen zit er zoiezo in...

Als ze bruin geboren is is ze bruin schimml (bruin geboren schimmel)