Wie weet het antwoord? (Dazen)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Unartica

Re: Wie weet het antwoord? (Dazen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 19:11

Ik heb laatst een rijdeken gekocht tegen vliegen en dazen. Het is de bucas buzz-off deken en hij werkt echt super! Er gaat niet eens een daas of vlieg opzitten. Hij bestaat uit 1 stuk, met een staartflap en een hals. Ook heeft hij onder de buik ook nog een flap waarmee je de buik af kan schermen. Mijn paard heeft genoeg bewegingsvrijheid en er kan geen daas doorheen bijten of prikken. Het is een dichte stof (zonder gaten) maar wel ademend en zelfs waterafstotend. Hij heeft een witte/lichtgrijze kleur. Ik kan zelfs overdag buitenrijden in het bos! En dat vind ik die 105 euro wel waard!

laatmederin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 20:30

Een huisgenoot van me vertelde me dat ze hier in Wageningen bij de afdeling entomologie van de universiteit een blauwe nepkoe (nee niet lachen dit is serieus ) gebruikten om dazen te vangen. De koe bestond uit vier houten "poten", met daarop een soort piramide gemaakt van blauw canvas. Het doek werd lekker warm in de zon, de dazen komen er op af en vliegen via de onderkant (die dus op is) de "koe" in, en komen er vervolgens niet meer uit omdat ze niet snappen dat ze daarvoor weer naar beneden moeten (een beetje hetzelfde idee als zo'n wespenval gemaakt van een frisdrank fles). Het schijnt echt super te werken. Dus... creatieve bokkers met een dazenprobleem bij hun wei... aan de slag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 20:33

Haha
Ik heb nog een wel een oude blauwe canvas deken
Is ophangen over een tuintafel ook goed?
verklaren de buren me niet direct voor gek

laatmederin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 20:45

hmm, ik weet het niet, ze moeten wel echt naar boven toe vliegen, maar als ie ver genoeg over de tafel heen hangt werkt het misschien wel.

Hij heeft me net trouwens een bak laten zien met tientallen van die beesten (gelukkig allemaal opgeprikt). En hij maar uitleggen hoe mooi ze wel niet zijn, nou, ik blijf uit de buurt hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 20:51

Over de waslijn en dan kijken of hij van onder net wat uit elkaar hangt?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 20:53

Ach, het is maar waar je van houd he
Zolang ze opgeprikt zijn kan ik het nog wel hebben maar ze moeten niet gaan vliegen

Kan die huisgenoot van jou geen studie gaan doen en ons helpen? Kan hij nog rijk worden en gaan rentenieren, ik verkoop het spul wel voor hem

laatmederin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 21:09

Het valt te proberen Kawa, of over een oxertje hangen ofzo? Maar in ieder geval moet de bovenkant en alle zijkanten dicht zijn, anders vliegen ze er zo weer uit natuurlijk. Voor de dazen die hun prooi op het oog zoeken zorgen dat je "koe" groter is dan je paarden, en voor de dazen die toch op zweet af komen eerst even goed je deken insmeren met paardenzweet

Ik zal hem zijn nieuwe carriere voorstellen, maar hij is meer geinteresseerd in zweefvliegen geloof ik (de beestjes dus, niet in een vliegtuigje).

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 21:39

laatmederin schreef:
Een huisgenoot van me vertelde me dat ze hier in Wageningen bij de afdeling entomologie van de universiteit een blauwe nepkoe (nee niet lachen dit is serieus ) gebruikten om dazen te vangen. De koe bestond uit vier houten "poten", met daarop een soort piramide gemaakt van blauw canvas. Het doek werd lekker warm in de zon, de dazen komen er op af en vliegen via de onderkant (die dus op is) de "koe" in, en komen er vervolgens niet meer uit omdat ze niet snappen dat ze daarvoor weer naar beneden moeten (een beetje hetzelfde idee als zo'n wespenval gemaakt van een frisdrank fles). Het schijnt echt super te werken. Dus... creatieve bokkers met een dazenprobleem bij hun wei... aan de slag!

Als dit echt werkt, dan zou je zeggen dat ze toch op warmte af komen en niet op de geur, tenzij je er een paarden zweet/bloed luchtje op doet.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 21:44

Rivano schreef:
Sokkebok schreef:
In de veluwe zijn er praktisch geen.

Dan hebben alle dazen van de Veluwe en omstreken zich vast in Lunteren (ook veluwe) verstopt. Als je van de binnenbak 30 meter naar de stal wilt lopen moet je wild om je heen slaan en tegelijk je hysterische paard in bedwang houden. Ze wachten je op, om vervolgens massaal met een kamikaze actie op jou en je paard te storten.

Ik ben een jaar of 10 geleden met onze fjord op vakantie geweest in Hoenderloo en daar gingen we met warm weer de bossen in en dan hadden we met 1 ritje ong. 2 dazen. Misschien toch het soort van bomen en het is ook al lang geleden, dus er kunnen er meer gekomen zijn.

laatmederin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 23:35

Citaat:
Als dit echt werkt, dan zou je zeggen dat ze toch op warmte af komen en niet op de geur, tenzij je er een paarden zweet/bloed luchtje op doet.

Warmte, maar ook kleur en grootte. En wellicht kan geur de aantrekkingskracht nog wat groter maken. Dikke kans dat ze door een combinatie van factoren gelokt worden

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 08:44

laatmederin schreef:
Voor de dazen die hun prooi op het oog zoeken zorgen dat je "koe" groter is dan je paarden, en voor de dazen die toch op zweet af komen eerst even goed je deken insmeren met paardenzweet

Ik zal hem zijn nieuwe carriere voorstellen, maar hij is meer geinteresseerd in zweefvliegen geloof ik (de beestjes dus, niet in een vliegtuigje).

O jee, dat wordt een behoorlijke nep koe dan voor mij Kevin is het grootste paard met het meeste last, hij is 1.75m en heeft een behoorlijk lang lijf

Ach, dazen kunnen ook vast heel mooi zweven en als hij schat rijk is geworden kan hij in alle rust genieten van zweefvliegjes

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 11:27

@ laatmederin
Dan heb jij meer typische 'wageningen' huisgenoten. Bij mij in de gang zit niemand met ideeen om dazen te vangen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 21:00

En wat wil hij er dan mee doen als ze gevangen zijn? (pletten )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 14:48

Uitroken!!

laatmederin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 17:04

Hmm, nou ja, bij entomologie vingen ze om er onderzoek naar te doen denk ik. Dus die zullen dan wel met een speldje door hun lijf vastgeprikt zijn (gna, gna, gna). Maar als ze echt geen weg meer kunnen vinden de "koe" uit zullen ze na verloop van tijd ook wel vanzelf doodgaan denk ik?

Oh en Pol013, ik woon op Droef, dat helpt

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 17:11

Lijkt mij wel, óf ze raken eerst versuft, vallen dan op de grond en denken: verrék! ik kan er wél uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 17:21

Tegenwoordig zijn er van die vliegemeppers die vliegen elektrocuteren. Daar een "bodempje" mee maken onder de koe en ze denken niks meer

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 18:12

T@nj@ schreef:
Lijkt mij wel, óf ze raken eerst versuft, vallen dan op de grond en denken: verrék! ik kan er wél uit

'verrek' op z'n dazes, hoe zou dat klinken ?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 20:38

zzzzzerrek?

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 20:54

Ik heb nog even aan m'n veulen gesnuffeld (niet lachen! ) maar ze ruikt wel minder overheersend dan haar moeder. En nee, moeders is geen smerig paard dat naar stront ruikt! Dus mss heeft dat er ook mee te maken? En dat donzige veulenhaar, dat mss ook wel?!

Overigens, over uitvindingen gesproken: ik weet niet of er hier Star Trek-kijkers tussenzitten, maar wat dachten jullie van een "shield" om je paard (en evt. jou als je er op zit) heen?! Waar die dazen dan lekker hard op terugstuiteren?!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 21:16

Ikke ben trekkie (nou ja, ik kijk het dus)

Maar dat is wel een beetje wat ik graag wil nabootsen met een anti dazendeken, alleen is het niet haalbaar, ben nog steeds aan het brainstormen maar voor ruinen en hengsten blijft het gewoon een groot probleem......moeten ze maar een catheter (schrijf je dat zo?) of zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 22:48

Soo funny, Scotty... Now beam down my clothes
Ja, zo'n shield lijkt mij wel wat. Maar een aardse oplossing mag ook hoor.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 22:58

Wat aardser lijkt mij ook beter
De Dazengrill onder de nep koe zoals jij zei, dat lijkt mij wel wat alleen zit ik mij nog steeds af te vragen hoe ik zo'n nep koe tijdens het rijden mee kan nemen en dan nog incl. de dazengrill (trekhaak achter het paard nep koe op wielen )

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 09:32

T@nj@ schreef:
:D Wat aardser lijkt mij ook beter
De Dazengrill onder de nep koe zoals jij zei, dat lijkt mij wel wat alleen zit ik mij nog steeds af te vragen hoe ik zo'n nep koe tijdens het rijden mee kan nemen en dan nog incl. de dazengrill (trekhaak achter het paard nep koe op wielen )

dan ook wel inclusief richtingaanwijzers : 'voor dazen : zich aanmelden onder de koe aub' .