cap dragen : wel of niet ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wie draagt een cap of niet ?

Poll eindigt op

ik draag altjid een cap
Geen stemmen
ik draag nooit een cap
Geen stemmen
ik draag alleen op een buitenrit een cap
Geen stemmen
ik draag alleen op wedstrijd een cap
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

Mickey

Re: cap dragen : wel of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 15:21

Ik rijd thuis als ik dressuur nooit met cap, alle andere keren rijd ik wel met zap.
Dus op wedstrijd, tijdens de springles en tijdens een buitenrit.
Wanneer ik tijdens de dressuurles van mijn instructrice een cap zou moeten dragen zet ik die gewoon op. Geen probleem. Maar als ik het niet hoef, laat ik de cap gewoon meestal af.

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 16:14

Ik draag ALTIJD een cap echt altijd
het moet ook van me moeder maar als ik zou mogen kiezen zou ik em ook gewoon altijd op doen ook op me eigen pony het is een kleine moeite en als ik een keer met me kop tegen een paal knal ben ik geloof ik heel blij dat ik een cap op heb

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 16:29

Ik heb in de 9 jaar die ik paardrijd nog nóóit zonder cap op een pony/paard gezeten..

immerslief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 16:40

ik zet altijd een cap op maar soms zie je van die beginners die een oude cap hebben en alleen een stukje plastic met een elastiekje. heb ook met zo'n cap gereden alleen had mijn moeder en een stuk schuim ingedaan en van mijn tante een tuigje gekregen waarmee die goed om je hoofd zit. zo'n los tuigje. ben vaak met hem gevallen. maar als ik alleen dat plastic had dan wil ik niet weten hoe ik der nu bijgezeten had.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 18:34

Mickey schreef:
alle andere keren rijd ik wel met zap.

Zap?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 18:55

Net alsof dat beetje schuim dat je erin gedaan helpt
Denk dat het er in de fabriek wel anders ingemaakt word

Officieel hoor je na elke val je cap te vervangen omdat hij dan al niet meer goed is.

Wie doet dat?

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 19:24

Ik de voorlaatste keer wel.
Maar vorige week ben ik op m'n stuitje gevallen, de cap heeft er volgens mij niet echt mee geleden . Mijn bips des te meer .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 19:27

Toch een kussentje eraan binden voordat je gaat rijden volgende keer

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 19:45

Ik draag ALTIJD een cap, dit komt omdat er vanaf het begin af aan dat ik op paardrijden zit, er bij mij in geramd is dat ik met cap moet rijden voor mijn eigen veiligheid.
(ben ook meerdere malen zo gevallen dat als ik toen geen cap ophad,,wil niet weten hoe het dan afgelopen was)
1x was ik mijn cap vergeten, en toen ging ik op mijn verzorgpony rijden, en ben er dus afgevallen, gelukkig niet hard maar toch.
God straft meteen zeg ik dan maar

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 19:46

ik rij nooit met cap, ik rij ook geen wedstrijden. het zal wel slegt van me zijn maar ik vind het gewoon niet fijn vooral niet somers want dan is het zo heet. als ik mn andere paard ga rijden dan ga ik wel met cap rijden (veulen van vorig jaar) maar dat duurt nog ong. 4 jaar

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 19:48

runningkawa schreef:
Toch een kussentje eraan binden voordat je gaat rijden volgende keer
Geen slecht idee...

Vandaag was het ook heel warm, ben gaan buitenrijden. Zweten doe je toch, niet meer of niet minder met of zonder cap .
Ik snap echt niet dat mensen er last van hebben, ben ik nu dom?

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 19:57

Als ik op mijn eigen paard rijdt draag ik altijd een cap. Ze is nog jong en kan nogal onverwachts uit de hoek komen vind het dan een prettig idee dat mijn hoofd in ieder geval enigszins beschermt is. Ik denk er ook weleens aan een bodyprotector aan te schaffen, maar alle bp die ik tot nu toe gepast heb drukken te veel op mijn sleutelbeen en dat vind ik heel vervelend zitten.

Het stomme is trouwens dat ik weleens op het paard van een vriendin van mij "zit" en dan heb ik meestal geen cap op.

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:00

Frank schreef:
Alleen met wedstrjden.

Wat een onzindiscussie!
Ik rij dus bijna nooit met cap, dus als ik dat hier ga vertellen wordt ik gelijk voor egoist en nog veel meer uitgemaakt! Volgens mij zijn deze discussies al meer dan genoeg gevoerd.

waarom zeg je het dan niet gewoon je maakt me nieuwschierig
ik ben het trouwens wel een beetje met je eens deze discusie kan je nog jaren lang gaan voeren

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:03

Hier zijn al wel veel topics over maar ik rijd altijd met cap
Sinds de melkboer was gekomen en hij zag mij zonder cap rijden vertelde hij net een verhaal over een meisje dat zonder cap was gaan rijden, paard kwam helemaal bebloed terug aan op demanege, ze zijn het meisje gaan zoeken en ze is gestorven. M'n ouders hebben het toen ook verplicht maar als ik nu eens zonder cap rijd zeggen m'n ouders er niets op, ik kies het zelf maar meestak rijdt ik met cap voor m'n eigen veiligheid, het is gewoon al een gewoonte dat als ik ga rijden ik hem opzet.
(hier zijn wel al veel topics over denk ik)
en de mensen die zonder cap rijden, achja, het is hun eigen keus, maar ik ben al wel een paar keer heel blij geweeest dat ik m'n cap op had, anders had ik wel een paar hersenschuddingen/... kunnen hebben

Een vriendin van m'n nicht is ook gestorven doordat ze op iets puntigs met haar hoofd was gevallen zonder cap, als ze een cap op zou hebben had ze het misschien overleefd :S Zo'n verhalen vind ik gewoon vreselijk, misschien schrikt het mij wat af en rijd ik daardoor met cap.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:31

Altijd met cap! En daar was ik afgelopen donderdag nogal blij om! Ben toen samen met het paard tegen de grond geklapt *auwwww* en mega hard met mn hoofd tegen de grond gekomen. En ja, ik heb een vreselijk braaf paard, hij ging vanuit het niks met 4 benen gigahoog de lucht in (ik denk dat ie geprikt is door een horzel op een minder fijne plek) En ja, heb nu ook koppijn, maar zonder die cap had ik ws niet zo snel kunnen opstaan...

ja_nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:34

Myra1 schreef:

Te grote caps, te kleine caps. Caps die niet vastzitten op je hoofd (met een elastiek en dan het elastiek niet omdoen bijvoorbeeld). Dan krijg je zo'n effect dat je op je hoofd valt en dan ook nog is lekker op je cap te recht komt.

Maar die mensen zijn dan wel veilig bezig, want die hebben een cap op... (niet dus). Dan kan je beter zonder rijden.

Klopt dat een niet passende cap niet de bescherming bied die het zou moeten bieden. Toen ik mijn nieuwe veiligheidscap pas ophad, had ik die dus ook niet goed versteld (helaas). Mijn paard vloog in galop door de bak, wat bokkesprongen er tussendoor en ik zag spontaan niks meer, doordat de cap me voor de ogen zakte. Even later lag ik dan ook in het zand, maar de cap heeft wel nog de klap kunnen opvangen toen mijn hoofd in het zand stuiterde, gelukkig! Heb hierna ook meteen de cap zo versteld, dat ie nu goed zit!

Maar het is toch een kleine moeite om een goed passende (en goedgekeurde) cap aan te schaffen als de oude niet lekker zit, niet goed past, te groot/klein is, etc,etc? Misschien heb je weinig geld, maar koop een dekje minder en investeer eens in je eigen hoofd! DIE kun je namelijk NIET vervangen/kopen, een (slechte) cap wél.

Overigens draag ik zelf ook altijd een cap, én rijden we met veiligheidsbeugels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:38

Citaat:
maar de cap heeft wel nog de klap kunnen opvangen toen mijn hoofd in het zand stuiterde, gelukkig! Heb hierna ook meteen de cap zo versteld, dat ie nu goed zit!

En met eem beetje pech doet hij volgende keer niet meer zijn functie omdat hij al een optater heeft gehad

Dus ook hier een te grote caps, te kleine caps. Caps die niet vastzitten op je hoofd, caps die al een hebben gestuiterd, zijn ook niet veilig.

Dus ik vind het altijd nogal al raar dat er op foto's op bokt word gezeurd over de cap
Net alsof als je er 1 op hebt, die wel veilig is?
Je kunt wel zien genoeg redenen van niet

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:46

Je hebt gelijk RK, ik weet dat mijn cap niet meer veilig is, maar helaas heb ik als studentje geen geld om weer een nieuwe cap van een eurootje of 70 te kopen... Veiligheid is zeer belangrijk, maar waarom moet er zo'n achterlijk prijskaartje aan hangen? Ik vind eigenlijk dat die dingen goedkoper moeten. Dan zou ik ook braaf direct een nieuwe kopen. BTW, een cap is al niet meer veilig als hij eens perongeluk op de grond valt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:50

Citaat:
BTW, een cap is al niet meer veilig als hij eens perongeluk op de grond valt...

Klopt
Ik geef toe dat ik ook niet meteen een nieuwe koop
Ook als niet student, maar met de maandelijkse rekeningen, vind ik 70 euro ook veel.

Maar het gaat mij meer om het gedoe rondom de cap
En het gaat me dan om de mensen die andere niet in hun waarde laten.
Mensen half verrot schelden omdat ze geen cap dragen.

Dan wil ik zeggen, net of een cap heilig is en altijd veilig.
Veel kans van niet dus
Dan wil ik graag weten als ze zo over de veiligheid leuren, of ze er zelf ook aan voldoen.

Dus goed passende cap
Die nooit gevallen is.

Deugelijk schoeisel
Veiligheidsbeugels

Bodyprotector.

En dan vallen er ineens veel mensen af

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:58

Ik heb gewone beugels, netals geen bodyprotector. En ik ben eerlijk gezegt iemand die eerst moet leren voordat ik er iets aan doe Behalve dan mn cap, die heb ik altijd al op. Mede omdat ik veel buitenrij, en als je zonder cap buitenrijdt, ben je gewoon niet verzekerd... Dan maar beter de schijn ophouden met een niet geheel veilige cap, dan zonder

Ik snap je punt erg goed hoor! Ik vind het gezeur ook onnodig, bijna niemand rijdt 100% veilig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 21:00

Van dat verzekereren geloof ik niks

Hoe kan dat nu verplicht zijn, als er neit eens wettelijk iets van geregeld is?

Je bent zelfs verzekerd als je zonder verplichte autogordel rondsjeest

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 21:02

Ohw, dat heb ik van mijn verzekering gehoort. Die vertelde dat als ik zonder cap iets opliep buiten, dat ze niks uitbetaalden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 21:05

Dan nam ik vandaag nog een andere
Ik heb het bij die van mij nagevraagt en die lagen bijna in een stuip

ja_nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 21:21

runningkawa schreef:
Citaat:
maar de cap heeft wel nog de klap kunnen opvangen toen mijn hoofd in het zand stuiterde, gelukkig! Heb hierna ook meteen de cap zo versteld, dat ie nu goed zit!

En met eem beetje pech doet hij volgende keer niet meer zijn functie omdat hij al een optater heeft gehad

Dus ook hier een te grote caps, te kleine caps. Caps die niet vastzitten op je hoofd, caps die al een hebben gestuiterd, zijn ook niet veilig.

Dus ik vind het altijd nogal al raar dat er op foto's op bokt word gezeurd over de cap
Net alsof als je er 1 op hebt, die wel veilig is?
Je kunt wel zien genoeg redenen van niet

Wil ik nog even bij zeggen dat ik niet met een harde klap terecht kwam. Ik viel eerst op de grond, en naderhand 'sloeg' mijn hoofd nog even naar achter, op het zand, wat niet hard was. Maar toch was ik blij met mijn cap op mijn kop. Heeft me op zijn minst hoofdpijn bespaard. Ik denk niet dat hierdoor mijn cap schade heeft opgelopen, maar ook hier vraag ik me af: wanneer weet/zie je precies wanneer je cap niet meer goed is (ja..als ie in 2e ligt, dúh ) Als je cap uit je handen donderd dan is hij toch niet per direct onveilig?

In de rest van je antwoord heb je volkomen gelijk! Maar dat is wat ik ook probeerde te zeggen, dat een slecht zittende cap niet functioneerd zoals het moet, en dat je er dan ook niks aan hebt. En dat je daarom juist moet investeren in een goede cap ipv een nieuw setje voor je paard. Zo zie ik het persoonlijk.

En ja, natuurlijk moet ieder voor zich zelf weten of hij/zij wel of geen cap draagt. Het is alleen zo jammer als je acheraf denkt 'had ik mijn cap maar opgezet' of dat je pas van mening veranderd ná een ongeluk (dit geld overigens voor álles.... eerst moeten er doden/gewonden vallen, voordat er acties ondernomen wordt).
Maar zoals je zegt, maak dan ook meteen gebruik van veiligheidsbeugels (doe ik ) en voorál een bodyprotector (doe ik zelf ook niet). Want je rug is net zo kostbaar als je hoofd, dus ook dáár zou je in moeten investeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 21:31

Juist dat bedoel ik
Daarom, ieder moet zelf maar weten wat hij/zij doet
Eigen keuze vind ik dan.

Helaas ook geen idee wanneer je ziet dat hij niet meer goed is.
Maar het kan van een kleine val al genoeg zijn, dat hij de keer erop de klap niet meer voldoende opvangt.

Dit geld ook voor de helm op bromfiets of motor.