Waar kun je mishandelde/verwaarloosde paarden kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janski

Re: Waar kun je mishandelde/verwaarloosde paarden kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 19:09

Prof ben je pas als je bewezen succes hebt (meer dan 1 pony) en wordt betaald om dit werk met paarden te doen. En jaaren aan ervaring..

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 19:12

daantjuhhh schreef:
haha dat zei ik ook al..
en daarbij ben je met 1 pony succesvol heropvoeden nog lang GEEN PROFF

Indd. Ieder paard is anders.
Als ik de TS nog een tip mag geven, bekijk de tips van daantjuh nog eens!

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 19:14

kimbalover schreef:
Owjah nu ik zo nadenk, ik ken niet iemand wie met een verwaarloosd paard bezig is maar wel bezig is geweest met een verwaarloost paard met een gedragsstoornis, en moet je zien hoe die pony nu is.
Dat is dus de pony van die vriendin dus ik heb iemand bij hand met veel ervaring.
Zij zal me altijd helpen als ik het vraag dus jullie reacties van daar moet een proffesional bij, mn vriendin is er zo een

Eehmm dat is geen proffesional....
In ieder geval niet in mijn opzicht.
De man waar mijn paardje geweest is heeft een kleine trainingsstal en een aantal keer per jaar krijgt hij vanuit andere stallen een paard waarmee iemand aan de slag moet waar iets serieus mee mis is.
Dat zijn dus mensen die proffesioneel bezig zijn en die hebben nog net niet "het" om tot sommige paarden door te dringen en roepen de hulp van een meer op dit punt ervaren collega in.
En ook hij heeft paarden gehad waar er nog maar een oplossing het best was voor het paard......want niet ieder dier is te redden of kan nog gered worden.

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 19:15

@ Riant...

Denk je dat mijn pony's niet gezond zijn dan? (bedankt dat je mn pony's naar beneden haalt)
Alsof mn Tinker en die Fries zo makkelijk zijn, not.
Ik heb in het verleden veel andere pony's gereden die niet altijd even makkelijk waren dus heb niet alleen ervaring met een Tinker, Shetlander en een Fries.
En over dat rijden...ik moet dus 6 gezonde paarden rijden om een 1 slecht paard aan te kunnen?
Denk je dat ik met rijden ver kom? Niet dus, denk maar eerst aan handwerk en dan aan het rijden

een reactie van mn vriendin aan raint:
6 gezonde sportpaarden en 1 slecht paard wat denk je waar je meer in tijd steekt die slechte ja een sportpaard is makkelijk corrigeren wat af en toe nodig is. En dat gaat op een heel andere manier jij doelt gelijk weer op het rijden wat d eeerste jaren nog lang niet aan bod komt. als jij een bloedmooi paard ziet dnek je gelijk ik wil erop rijden, ik zou weleens willen weten hoe dat paard van binnen eruit ziet. En op de fiets kan ik ook me nek breken. en op die handelsstal zitten geen gedragsgestoorden. misshcien een keer een bok ofzow. maar niet zulke gedragsgestoorde die ik in handen heb gehad. EN al met al gek of niet het zijn nu uitstekende paarden die het prima doen in de sport

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 19:20

kimbalover schreef:
@ Riant...

Denk je dat mijn pony's niet gezond zijn dan? (bedankt dat je mn pony's naar beneden haalt)
Alsof mn Tinker en die Fries zo makkelijk zijn, not.
Ik heb in het verleden veel andere pony's gereden die niet altijd even makkelijk waren dus heb niet alleen ervaring met een Tinker, Shetlander en een Fries.
En over dat rijden...ik moet dus 6 gezonde paarden rijden om een 1 slecht paard aan te kunnen?
Denk je dat ik met rijden ver kom? Niet dus, denk maar eerst aan handwerk en dan aan het rijden

WAAR haalt Riant jou paarden onderuit? NERGENS dacht ik!
Dit is weer een voorbeeld dat je je alles veeel te persoonlijk aantrekt.

Nee, jij en je vriendin zijn niet toe aan mishandelde paarden Dat heb je wel laten zien aan de manier van reageren van je...

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 19:24

Dit moest ik even van mn vriendin plaatsen:

Owkeej voor degene onder ons die denkt dta ik geen professional ben.

wie zegt dat ik er maar één heb gedaan ik heb veel meer paarden in handen gehad. Wie zegt dat ik er niet voor betaald krijg? Wie zegt dat ik alles in me eentje doe, sommige paarden behandel ik zelf sommige met hulp van een collega die jaaaaaaaren ouder is als mij en nog veel meer ervaring heeft met zulke paarden. dus alsjeblieft den eerst eens na.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 19:27

Deze discussie loopt een beetje in rondjes dus ik zet er maar even een slotje op.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 19:29

Even een opmerking tussendoor: Kimbalover probeer niet alles persoonlijk op te vatten. Ik lees bijvoorbeeld nergens dat Riant jouw paarden naar beneden haalt.
Een echt mishandeld paard opknappen is niet makkelijk, maar zoals al eerder gezegd in dit topic: een paard dat een jaar geen hoefsmid heeft gezien, vermagerd is en verwaarloosd is ook een mooie uitdaging (en deze hoeft dan niet zo zeer echt mishandeld te zijn, maar meer gewoon 'niet naar omgekeken').

Verder is het misschien handiger als je vriendin zich gewoon zelf even op Bokt aanmeldt zodat ze zelf hier kan reageren. Het is een beetje lastig discussieren zo 'via via'

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 19:29

Het gaat om de ervaring met verschillende paarden(ras niet belangrijk) op verschillende niveau's....
Ik spreek even voor mezelf hier...
Ik rijd vanaf mijn 4 jaar ben op 11 jarige leeftijd serieus gaan rijden met eigen ponniekes met een tussenstop op 20 jarige leeftijd weer begonnen daarna voor diverse mensen hun paarden gereden,wat paarden mede zadelmakenz. Ik heb alle soorten,rassen hengsten,veulens in de hand gehad ...een beetje meer ervaring als de gem. ruiter maar om nu te zeggen dat ik alles weet..NOU NEE..ik ben nu 36 en ik leer nog iedere dag..hoe leer je door te luisteren en te kijken en niet te reageren of je de wijsheid in pacht hebt....

Vreselijk zoals jullie reageren....

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 19:39

Riant schreef:
in jou profiel zie ik een shet een tinker en een fries ..
Ga maar eens 6 sportpaarden op een dag rijden .. en dan praten we verder over het corrigeren van paarden.

Misschien heel hard paarden van welk ras ook zijn allemaal even waardevol .. maar als je met een Shet of Tinker goed overweg kan zegt dat helas niet dat je dat ook met een probleem paard kan..

.

@ Amethyst..

Eerst stond voor sportpaarden gezonde(ze heeft het bericht bewerkt), dus het leek alsof mijn pony's niet gezond zijn.

En in het 2e stukje, hoe weet jij nou of mijn paard een makkelijk ding is? Dat is ze cker niet.

Als je mn pony's kent mag je zo over ze praten, maar je kent ze niet dus ga dan ook niet zo over ze praten.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 19:47

CarS schreef:
hoe leer je door te luisteren en te kijken en niet te reageren of je de wijsheid in pacht hebt....

Mag ik daar vragen stellen nog aan toe voegen?

We zeggen dit echt niet om je af te zeiken, we willen alleen dat je er erg goed over nadenkt!! Een mishandeld paard is niet zomaar wat

Ikzelf heb ook niet bijster veel ervaring. Ik heb veel op maneges gereden, veel verschillende paarden dus, niet altijd de makkelijkste, maar om nou te zeggen erg moeilijk, nee, ik heb 2 verzorgpaarden gehad, die waren op vrij hoog niveau, daar heb ik veel van geleerd. Daarna kwam mijn eigen paard. Dat was best een moeilijke als je meer van haar vroeg. Dan zag ze namelijk overal en nergens bakkabouters. Dat rijdt niet echt fijn Ook daar heb ik veel van geleerd. O.a. geduld hebben, niet te snel boos worden, blijven zitten etc.
Echte probleempaarden heb ik gelukkig nooit meegemaakt! En daar ben ik blij om, want dat vraagt zo verschrikkelijk veel van de personen die daar mee bezig moeten!! Nogmaals: het is niet zomaar iets wat je "even" doet!
Tuurlijk heb ik ook wel gedacht, wat leuk om een mishandeld paard weer beter te maken! En wou ik ook wel een mishandelde knol etc.
Gelukkig heb ik gezond verstand genoeg om te beseffen dat ik daar helemaaaal niet aan toe ben, geen ervaring mee heb, niet de kennis voor heb etc.
Ik hoop alleen dat jullie je dat ook beseffen!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 19:48

kimbalover schreef:
Riant schreef:
in jou profiel zie ik een shet een tinker en een fries ..
Ga maar eens 6 sportpaarden op een dag rijden .. en dan praten we verder over het corrigeren van paarden.

Misschien heel hard paarden van welk ras ook zijn allemaal even waardevol .. maar als je met een Shet of Tinker goed overweg kan zegt dat helas niet dat je dat ook met een probleem paard kan..

.

@ Amethyst..

Eerst stond voor sportpaarden gezonde(ze heeft het bericht bewerkt), dus het leek alsof mijn pony's niet gezond zijn.

En in het 2e stukje, hoe weet jij nou of mijn paard een makkelijk ding is? Dat is ze cker niet.

Als je mn pony's kent mag je zo over ze praten, maar je kent ze niet dus ga dan ook niet zo over ze praten.

Volgens mij bedoel je Riant...

alette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 19:56

ok, even iets tussendoor.
ik weet niet hoeveel verstand jullie van paarden hebben, of met wat voor pony's en paarden jullie hebben gewerkt. maar als jullie profs zijn dan kan je dat in alle rust uitleggen, vertellen dat je weet hoe het werkt omdat je er ervaring mee hebt en alle voors en tegens hebt bekeken en daarna hebt besloten zo'n paard te willen kopen. als je zo rustig gereageerd had, waren de sites ook echt wel gekomen. maar door zulke felle reacties te geven komen jullie niet echt professioneel over.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 20:23

Coby , ik ben het helemaal met je eens!

TS: dream on!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 20:27

Kimbalover kom tot rust net als je vriendin.
Je leest 1 regel in een post wat je niet aanstaat van 40 regels die er staan.

Lees verder denk na....
Niemand zegt hier dat je vriendin geen proff is alleen dat iemand die 1 pony heropvoed heeft nog geen proff is.. en dat dat een gevoel was en geen feit!

Als je dit had geplaatst:

Hoi mensen.
Ik zit er over na te denken om een mishandelde of verwaarloosd paard te kopen.
Ik heb hier veel over na gedacht!
IK weet de voor en tegens.
Ik ben bij iemand langs geweest (je zogenaamde vriendinnetje) die er veel van af weet.
En nu ben ik opzoek naar een website met informatie hoe je aan z'n paard komt.
Heeft iemand tips??

En als er dan een reactie komt van: begin er niet aan dat is heel moeilijk bla bla bla..
Had je ook kunnen zeggen: dat ben ik helemaal met je eens het word een zware klus waar ik waarsschijnlijk het hele leven van dat paard mee bezig moet zijn, maar het is de moeite waard had gezegd had je hele andere reacties gehad.

En als iemand je dan een tip geeft ga eens bekijken bij iemand die er mee bezig is.

Had je kunnen zeggen: ja dat is een goed idee, ik weet zo niemand maar kasn wel eens navraag doen.
Ik heb toch niet 1 2 3 een paard in handen en wil voor het paard zeker weten of ik het aankan.
enz..

ZO had jre ook kunnen reageren.
En dan had je waarsschijnlijk tips gekregen van mensen met bekijk deze site eens.. en ja ik ken die en die ga daar eens kijken...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 20:29

Ik bedoel reageer rustig en denk na.
Bij een mishandeld paard moet je ook rustig reageren.
En ik blijf erbij dat het probleem het paard niet is maar de mens..
En dat heb jij nog je vriendin niet beaamd.
Ik denk als je dat weet en beseft dat je al een eind de goede richting opgaat.

Ik hoor haar alleen maar schreeuwen ik ben een prof ik krijg betaald bla bla bla..
Ja ik ken ook wel mensen die betaald krijgen voor beleren maar slechte ruiters zijn.
En jou hoor ik precies het zelfde schreeuwen ik ben geen pennymeisje..
Dat beweerd ook niemand.
Anky is ook geen pennymeisje maar dat wil niet zeggen dat zij een paard met een probleem kan helpen.

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 20:31

xKatleentjex schreef:
Denk heel goed na alvorens je aan zoiets begint. Het lijkt misschien heel nobel, maar vergeet niet dat een paard dat zwaar mishandeld/verwaarloosd is geweest vaak een heel psychisch trauma met zich meedraagt. Bijgevolg zijn ze vaak moeilijk te hanteren, hebben ze vreemde gedragingen en horen ze eigenlijk enkel thuis bij mensen die ervaring hebben met dat soort dingen en die weten hoe ze ermee moeten omgaan.
Ikzelf heb een paard gehad dat niet eens zwaar mishandeld of verwaarloosd was, maar die evengoed toch aardig wat opgeknapt kon worden en niet correct of zachtaardig was behandeld in het verleden. Heeft meer dan een jaar geduurt voordat ik echt kon zeggen dat het paard terug een beetje op een normaal paard begon te trekken.

Hier ben ik het volkomen mee eens. Er is wel een stichting voor mishandelde/verwaarloosde paarden, ik weet alleen het adres niet. Heeft geloof ik wel op bokt gestaan. Er wordt dan ook naar jouw situatie enzo gekeken en bij je stalling om te kijken of jij wel goed voor het paard kunt zorgen. Je mag het paard dan niet zomaar weer verkopen dan moet het weer terug naar hun voor zover ik weet. Je moet iig wel zeker weten dat je er genoeg tijd en aandacht aan kunt besteden. Zulke paarden moeten jou voor 100 % kunnen vertrouwen en dat moet jij ook uitstralen in je gedrag en houding. Ik zou het heel knap van je vinden als je dit aandurft, maar denk er eerst goed overna.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 20:37

Ja z'n stichting bedoelde ik ook..
Ik weet het zo ook niet, maar dat is een beter idee.
Ze kijken na je thuissituatie en je ervaring + je karakter.
Hoe je handeld hoe je denkt enz..

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 21:03

Je bent nog heel jong. Je hebt het over een paar jaar. Dan zou ik eerst zorgen dat ik heel veel ervaring kreeg met dat soort paarden.
Dan weet je beter waar je het over hebt. Geen paard reageert hetzelfde. En zo maar een mishandeld paard kopen is er niet bij. (misschien op een markt, maar daar krijg je vaak geen goed beeld van een paard, omdat ze heel vaak iets hebben gekregen om rustig te blijven)Meestal krijg je ze via via , als je een naam hebt opgebouwd , dat je goed bent met zulke paarden.
Zoals je nu reageert kom je niet professioneel over, je moet goed tegen kritiek kunnen en zelfverzekerd zijn. Maar niet eigenwijs. Denk er nog maar eens goed over na.
Ik wens je veel succes.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 21:36

Geloof me, een paardje wat mishandeld is daar gaat veel tijd inzitten om daar een band mee te krijgen. Ik heb er ooit eentje meegemaakt, waarvan ze zeiden dat hij mishandeld was. En dat was vaak geen pretje, soms werd je gewoon zn box uit geschopt. En als je hem wilde poetsen mocht je absoluut niet bij zn oren in de buurt komen, want hij ging recht overeind en hield geen rekening meer met jou. Hoeven uitkrabben kon je ook wel vergeten, want dan werd je soms ook bijna het leven uitgeschopt! Het heeft zeker 2 jaar geduurd voordat hij mij eindelijk een beetje ging vertrouwen! En heel vaak was het gewoon frusterend!

Ik zou zelf nooit voor zulk soort paardjes gaan en zeker geen meerdere, er gaat namelijk zoveel tijd in zitten en die tijd heb ik gewoon niet! En het brengt ook een hoop ellende met zich mee!

Ik zou deze tips die hier allemaal gegeven zijn eens rustig doorlezen! Je hebt er echt wel wat aan

En het is allemaal goed bedoeld advies en tenslotte vraag je er zelf om..

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 21:37

Laat ik ook maar even reageren.
In mijn ogen benadruk ik dus juist dat paarden van welk ras ook allemaal even veel waard zijn. Maar laat ik het zo formuleren.
Ik vind tussen het recreatief rijden met voornamelijk pony's en koudbloeden een andere tak van sport dan sportpaarden trainen, en al helemaal anders dan een mishandeld paard corrigeren. Met Gezond bedoelde ik niet dat jouw paarden niet gezond zijn, maar een "niet verwaarloosd of mishandeld paard". Omdat het in die zin raar overkwam heb ik het inderdaad bewerkt.

Ik bedoel dat als je 6 verschillende (sport)paarden en pony's op een dag rijdt (van verschillende rassen) je meer ervaring op doet. Niet alleen in rijden maar ook in omgang en ziektes etc. staat er ook bij. En Ja ik vind dat je eerst handig en vaardig moet zijn op "normale" paarden voor je aan corrigeren begint.

Je gaat toch ook eerst leren skiën voor je aan schansspringen of een super G begint bijvoorbeeld.

Op een handelsstal komen weldegelijk verreden en hele moeilijke paarden, juist in de handel zie je veel sportpaarden die in de stop gereden zijn en op de een of andere manier weer netjes en braaf een parcours rond moeten.

Mijn eerste verzorgpony was een Fjord notabene op een fokkerij voor Fjorden.. dus ik had wel 20 vershillende fjorden intensief gereden. Daarna manege paarden op een manege. En toen ik voor het eerst op een sensibel sportpaard zat schok ik me rot want dat is even andere koek om te rijden. Tuurlijk kunnen Tinkers en Friezen en welk ander ras ook moeilijk zijn, maar het blijven wel koudbloeds en dat is gewoon nét even anders. Bij jou hebben die paarden een goed leven dus ze zullen niet door vals zijn.

Als ik geld had wilde ik ook we de halve paardenmarkt opkopen en ergens lekker op het land een goed leven bieden. Maar zo als ik het lees heb je niet echt een reëel beeld van de kosten en vooral de risico's en gevaren die dit met zich mee brengt.

Niet allen als je erop wil rijden, ook in de omgang.

En ik ben in mijn ogen ook nog best heel positief naar je als ik zeg dat ik het top vind als je een vermagerd verwaarloosd paard wil opknappen. Maar laat de trappende bijtende stijgerende robleemgevallen over aan de profs.

Je moet je wel bedenken dat doorgaans hele lieve brave dieren niet geslagen worden. (op een enkle uizndering na) Als een paard in de handel goed verkocht kan worden staat het niet op de markt want daar is de marge veel kleiner waarschijnlijk heeft al eens een prof geprobeerd het dier te corrigeren en is zoiets niet gelukt. Zo'n paard is dus gevaarlijk en blijft gevaarlijk. En daar willen we je graag voor waarschuwen. Dat is geen kritiek maar goedbedoeld advies. Ga inderdaad eens kijken bij een proffessionele ruiter op stal die paarden corrigeerd en praat daar eens mee. Dat is denk ik heel erg leerzaam.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 21:49

haboshof schreef:
Je bent nog heel jong. Je hebt het over een paar jaar. Dan zou ik eerst zorgen dat ik heel veel ervaring kreeg met dat soort paarden.
Dan weet je beter waar je het over hebt. Geen paard reageert hetzelfde. En zo maar een mishandeld paard kopen is er niet bij. (misschien op een markt, maar daar krijg je vaak geen goed beeld van een paard, omdat ze heel vaak iets hebben gekregen om rustig te blijven)Meestal krijg je ze via via , als je een naam hebt opgebouwd , dat je goed bent met zulke paarden.
Zoals je nu reageert kom je niet professioneel over, je moet goed tegen kritiek kunnen en zelfverzekerd zijn. Maar niet eigenwijs. Denk er nog maar eens goed over na.
Ik wens je veel succes.

Lees dit eens goed door kimbala.
Dat bedoel ik dus ook.
Ga informatie inwinnen, ga rondkijken.
Sta toe om te leren van andere mensen en paarden.
Ookal kun je je soms niet vinden in kritiek van anderen denk er over na, laat het even bezinken.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 22:13

Even voor je vriendin:

Zou je mij wilen uitleggen wat jou maakt als een proffesional?
Met andere woorden: Waarom vind jij jezelf een proffesional?

Ik denk dat niemand een proffesional is niemand is perfect en niemand kan alles. Ok bv anky heeft hulp nodig van andere ook monty roberts heeft hulp nodig van anderen en toch zou je eig zeggen dat zijn "profs".

Ik heb idd ook gehoord van zo'n stichting dat ze alles eerst gaan onderzoeken. Kijk eens op google ofzo staat het misschien wel op.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 23:13

Ik heb zelf maar even een account aangemaakt is wat handiger. Ik wil alleen maar even zeggen dat wij alles goed bedoelen. Jullie hebben het over proffesionals. Ik zei dat ik dat ook was. Maar wat is een proffesional. Ik heb aardig wat kennis van zaken. Heb al aardig wat gedragsgestoorde paarden/pony's onder handen gehad. Bij allemaal boekte ik goed resultaat. Soms krijg ik betaald soms niet.Maar ik was gewoon zo boos over sommige reacties. Okay we hadden de vraag misschien anders moeten formuleren. Onze fout,maar reageer dan ook wat normaler. we zijn allemaal paardenliefhebbers onder elkaar dat kan ook wat gemoedelijker met elkaar omgaan. Verder wil ik alleen nog even zeggen dat we weten wat we doen anders was het niet eens in ons opgekomen. En voor degene onder ons die het geloven; ik begrijp paarden meer dan alleen de standaarduitdrukkingen. En dat komt in zulke situaties meer dan beter goed van pas.

We weten waar we aan beginnen.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 23:18

Okay ... toch kunnen de tips die gegeven zijn altijd van pas komen...you never know...niemand is uitgeleerd!

Veel succes en veiligheid gaat voor alles!