Zitten deze hoefijzers nou echt goed?*foto*

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: Zitten deze hoefijzers nou echt goed?*foto*

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 17:26

Ik vind het voorijzer er wel goed onder liggen, beter iets te ruim dan te krap. Duvel heeft zijn voorijzers momenteel ook ietwat ruim eronder liggen, de smid is naar een grotere maat gegaan, omdat maatje 2 net te krap werd voor hem. Nu moest ik dus in de gaten houden of dat goed ging, als hij binnen no-time ijzers eronder uit zou trappen, zou hij wel weer een andere oplossing verzinnen, maar dat is niet gebeurt.
Achter ligt het ijzer mi niet te ver naar achter, alleen is het een maatje te groot. Bij Jip, onze haflinger liggen de ijzers ook zover terug, dat bevordert het lopen juist voor hem en inderdaad, de voorkant van zijn hoef slijt wel eens een beetje af, maar beter dat dan dat hij moeilijker loopt, toch?
Ik zou niet meteen een andere smid laten komen, eerst eens uitleg vragen aan deze smid, waarom er zo'n groot ijzer achter onder ligt. Als hij dan nog niet met goede verkalringen komt, etc. dan kun je altijd nog een andere smid zoeken, niet waar?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 17:32

Het achter ijzer is te grootDe voor ijzer weet ik niet moet even weer naar de foto kijken

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 17:35

Ik heb de foto bekeken.
En het lijkt mij dat die voor ijzer ook te groot is.

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 17:43

............en heb je de smid al gebeld om te vragen om uitleg?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 18:12

Een paar puntjes:
- Een aantal mensen zegt dat de achterijzers verder naar achter liggen voor de afwikkeling, maar dat doe je alleen aan het voorbeen om ervoor te zorgen dat die van de grond is voor dat het achterbeen eraan komt. Bij natuurlijk bekappen doe je dat bij sommige paarden ook, door een opzet te vijlen worden ze sneller met het voorbeen.
- De indruk die ik krijg, zeker achter is dat de ijzers te groot zijn, niet alleen steken ze aan de zijkant erg uit, maar ik heb ook de indruk dat de achterlip niet goed aansluit, omdat het ijzer daar al te breed is.
- Het vastzetten met slechts 2 nagels per kant is bij het beslaan van shetjes normaal.
- Ik heb de indruk dat de nagels wel aan de dikke kant zijn, maar dat kan ook door de foto komen.
- In het leven slaan overkomt ook de beste smid wel eens, helaas.
- Dat een smid toch beslaat terwijl hij niet de juiste maat ijzers bij zich heeft komt niet professioneel en eerlijk over. Dit zou voor mij wel een reden zijn om een andere smid te gaan zoeken.

Dit zijn de indrukken die ik krijg van de foto's en jouw verhaal, ik ben echter geen hoefsmid en foto's kunnen natuurlijk erg vertekenen. Hoe loopt de pony hierop? Beter dan zonder ijzers?

Eventueel zou je inderdaad kunnen overwegen om zelf te leren je pony te bekappen en bij Smit Rijssen schoentjes te laten maken voor als je veel over de weg moet.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 13:49

het ziet er niet uit ik zou een andere hoefsmid laten komen en deze nooit meer bellen!!!zo horen ijzers er echt niet onder te zitten

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 21:05

Iedereen zegt dat het lipje van de 2e foto op het midden hoort te zitten. Maar, er staat duidelijk bij dat dit een achterijzer is, en daar hoort dat lipje tog echt links en rechts te zitten

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 21:25

idd, het achterijzer zit qua lipje wel goed, maar ligt veels te ver naar achteren of is mss zlefs wel te groot / lang.
Maar ik zou de hoefsmid vragen waarom hij ze zo heeft geplaatst en dan kan je besluiten om een andere hoefsmid te nemen of niet.

Hoe loopt je pony trouwens met deze ijzers??

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 21:34

Ik zou de foto's opsturen naar van nassau van www.hoofcare.nl Dit zijn echte vakmensen en die kunnen je zeggen of het goed zit of niet.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 23:39

mijn shetje heeft maatje 7x0 en in het begin waren zelfs deze te groot en werden dus iets aangepast , ook iets ruim gelegd maar niet zo ruim

zou gewoon ff vragen , t is een hele kunst om een shetje a netjes te bekappen en b netjes te beslaan heel wat anders dan bij de "grote"
ivm de kkleinte vd hoeven is er minder ruimte voor een klein foutje afwijking ed een cm wegknippen bij een groot paard is in verhouding veel minder dan een cm bij een kleine shet

zou om uitleg vragen en even aan kijken hoe je pony het er op doet

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 00:10

op zoek naar een andere hoefsmid lijkt mij..

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 08:36

Het ijzer is wel ruim idd maar dat is meestal zodat er minder druk staat op de hoefnagels en de hoef als ie gaat groeien. En het lipje aan de zijkant is zo dat ie m er niet zo makkelijk eraf kan trappen. Ik heb ook altijd 2 lipjes. En achter zit ie altijd is ie altijd wat langer dan voor want als ie voor ook zo lang was dan zou ie er op gaan staan.

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 09:32

de ijzers zijn veel tegroot en de nagels op de onderste plaatje zitten veel te hoog

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 09:51

beukiej schreef:
Gaan dr heel veel van die mensjes zeggen van, dat lipje zit aan de zijkant, hij ligt niet goed. Jah nogal logish dat dat lipje aan de zeikant zit bij een achterhoefijzer! Die hebben er namelijk 2, aan de ZIJKANTEN. Maar idd, die hoefijzers zitten zo niet goed! Ik zou naar een andere hoefsmid gaan, want dit is niet normaal meer!
xxx

Heb je al een andere hoefsmid?

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 09:52

Ik wou ook even weten hoe jullie dit ijzer eronder vinden zitten?
Afbeelding

Ik weet dat en verzameltopic niet mag, maar om hier een tweede topic voor te openen vind ik ook zoiets

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 10:16

sorry hoor maar het is onzin dat sommige mensen zeggen dat een achter ijzer standaard 2 lipjes heeft en voor standaard 1....
Buc heeft voor en acher 2 lipjes.. en zijn achter ijzers liggen verder naar achter... rede:

Al zou hij het gelijk maken met de hoef dus ijzer er recht onder slijt het ijzer veel sneller vanwege buc zijn manier van lopen...
en die lipjes... zo blijft het ijzer beter liggen onder buc zijn hoeven..

De lipjes hebben dus echt te maken over hoe het ijzer beter blijft ligen...

gr jennifer

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 12:39

Dit is dus ook al een ouder topic!!!!! weliicht is de TS allang weer bij de hoefsmid geweest. Dus slotje zou gewenst zijn!!!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 12:45

Zo oud is dit topic nou ook weer niet hij is 29 juni 2005

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 12:47

zij we dus al 1.5 maand verder is bijna 6 weken!!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 12:49

Peachy schreef:
zo;n idee had ik eerlijk gezegd ook... Ik ga hem igg morgen even bellen om te overleggen waarom hij het zo heeft gedaan en of hij het evt opnieuw kan doen. Of gaat dat niet als er al gaten in de hoef zitten?

Is hij ondertussen al langs geweest?
Volgens mij zijn er hier een groot aantal mensen benieuwd naar.

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 12:56

Idd Sjoert !
Ik ben ook wel benieuwd. Het lijkt me dat die hoefsmid zijn diploma bij Jan-Pietje-op-de-hoek heeft gehaald .

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 14:40

Oud of niet ik vind het ijzers van diana's paard te krap liggen.(voor zover ik het kan zien).

Het ijzers past als het ware precies onder voet ipv dat het ijzers 1 maatje groter is.

Ik zie de ijzers liever 1 maatje groter dan zo krap.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 14:42

Cowgirl schreef:
Oud of niet ik vind het ijzers van diana's paard te krap liggen.(voor zover ik het kan zien).

Het ijzers past als het ware precies onder voet ipv dat het ijzers 1 maatje groter is.

Ik zie de ijzers liever 1 maatje groter dan zo krap.

Vind ik ook! Zo ontstaat er veel spanning op de hoefnagels als de hoef groeit!

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 14:58

sorry hoor, maar die smid van jou moet nodig op cursus ofzo, want dat ziet er dus echt niet uit

En koud beslag kan net zo goed hoor, die van mij heeft ook koud beslag maar die zitten er toch echt netjes onder!!

Deetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 15:03

Zo lagen de hoefijzers er bij mijn pony eerst ook onder alleen na twee week was ik alweer twee ijzers kwijt toen is er een andere hoefsmid bij geweest en die had wat ruimer beslagen . dat was veel beter