Prijs voor een bijrijdster

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Prijs voor een bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:35

of de eigenaar zet hem op een goedkopere stal
Want die komt anders lekker in de pineut als de bijrijder weggaat

Nooit slim dus, hoogstens een mooie tijdelijk oplossing

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:35

Huh? Het is een pony die op de wei loopt? Hoeveel brok per dag en hoeveel hooi en hoeveel stro?

Ik schat dat dat heel erg weinig is. 50 euro vind ik daarom heel erg veel, sorry, maar je bijrijdster betaald bijna alles voor je.

Een vriendin had ook een paard van iemand staan die betaalde alles tegen kostprijs en ze kwam op 37 euro per maand aan hooi/stro/brok. Stalhuur en weidegang was gratis. Dit was een paard van ongeveer 1,70 die hele dagen op de wei liep en de nacht op stal stond. Dus weinig hooi nodig had, weinig brok en weinig stro, stond van s'morgens vroeg tot s'avonds laat buiten. Hooi en stro had ze voor heel weinig geld. Dus daarom zo weinig, dan schat ik 50 euro toch wel voldoende om de pony volpension te geven.......

Je verwacht waarschijnlijk wel iemand die een beetje kan rijden, niet iemand die je pony wat rondjes laat slenteren, kan je hem ook de hele dag op de wei laten lopen en als het dan echt nodig is die ene avond even de bak laten rennen voor extra beweging.

Soms heb ik het idee dat er in dit soort gevallen een slaatje uit wordt geslagen (rare uitdrukking

Natuurlijk is een manege duurder, maar daar gaat het toch niet om? Jij wilt iemand die goed met je pony omgaat, kan rijden en betrouwbaar is. Voor deze kwaliteiten moet ze ook nog betalen?

Als je een leuke pony op een luxe stal hebt staan en daar veel pensiongeld voor moet betalen en eerlijk bent door te zeggen, eigenlijk iets te duur voor mij daar verlease ik mijn pony voor 2 avonden per week. Dus een zoveelste deel van de stal/hoefsmid, maar wel iemand die goed voor mijn pony is, heb ik begrip voor.

Ik zou ook graag een bijrijder willen hebben die 2 dagen per week beschikbaar is,netjes met mijn paard en spullen en ook echt komt. Zoniet afbelt. Maar wel iemand die netjes KAN rijden, dus een ruiter waar mijn paard wat aan heeft anders heb ik liever dat hij buiten loopt. Ik vind dat dus moeilijk want hoeveel zou ik voor zo moeten BETALEN, want zij/hij gaat iets voor mijn paard doen waar ik en mijn paard baat bij hebben. Zie je. Iemand die kan rijden....

Heb je een verzorgster nodig die tuttelt en hobbelt, mag je toch niets laten betalen? Moet je pony getraind worden, zou je moeten gaan betalen.

Mijn idee over bijrijders

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:37

klomp schreef:
..ze maken gebruik van al je spullen en hoefijzers...die dingen moeten nu eenmaal worden bij gehouden.

Tjonge tjonge.

Hoefijzers slijten ook echt wel dusdanig erg als een bijrijder ipv jij met het paard bezig is...
Bekijk het eens anders. De hoeven groeien. Meer dan ijzers slijten. De hoeven behoren bij het paard. Het paard heb jij gekocht. Daarmee neem jij de verantwoording van de daaruit voortkomende kosten op je. Op welke mogelijke manier is het logisch te noemen dat een bijrijder daaraan mee moet betalen? Aan de natuurlijke groei van een dier dat jij hebt gekocht?

En als de spullen netjes worden behandeld, wat is dan de extra afschrijving door het gebruik van een bijrijder? Wat slijt er meer aan een zadel dan wanneer jij er zelf op zit?
-want dat is het wel; een bijrijder rijdt die 1/2/3 dagen dat jij zelf geen tijd/zin/geld nodig hebt toch?

Iemand zei: ik ga andermans hobby toch zeker niet bekostigen.

.. Nee, inderdaad. Je zal eens wat voor een ander over hebben.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:37

TabeR: Heb jij gevraagd om die manege? Als je op een super de luxe manege staat, maar je kunt het je eigenlijk niet veroorloven, waar ben je dan mee bezig. Ik ben ook een keertje bij zo'n grietje wezen kijken hoor. "Ja, ik zoek een bijrijder, want ik kan het gewoon niet meer betalen". Tja... je kunt ook naar een andere stal gaan waar je 100 euro per maand minder betaald.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:40

Eigenlijk raar dat je voor iemand die je hond uit laat moet betalen. Die mensen zouden je toch eigenlijk ook moeten betalen?

Zazoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:43

Idd ben het met Tessebes eens

Echt onzin dat je bijrijder/verzorger moet betalen. Alleen omdat ze op jou paard rijd. Terwijl jij zelf iemand zoekt omdat je geen tijd hebt. Hmm dat klopt toch niet?

Ik verzorg Zazou al 4 jaar. Ik hoef er niks voor te betalen. Wel koop ik weleens spullen zoals dekjes, dekens, peesbeschermers voor haar. Of als ik iets kapot maak koop ik het nieuw. Dat is toch vrij logisch.. En dat van die hoefijzers slaat al helemaal nergens op! Omdat ik haar hoefijzers laat slijten, moet ik maar meebetalen? Hmm erg vaag hoor.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:44

Citaat:
En idd, diegene zonder het geld zijn vaak de gemotiveersd (help hoe schrijf je dat)
Want die weten wel wat iets kost, is ze er wel met de paplepel ingegeoten

Hoe bedoel je dit ?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:51

nou misschien ben ik dan wel heel vaag...gelukkig is niet iedereen hetzelfde en dat hoeft ook niet.
ieder heeft een eigen standpunt en daar moet iedreen vrij in zijn. wat een ander gek vind vind een ander juist normaal.
bovendien heb ik geen bijrijder nodig, want koste wat kost doe ik mijn paard zelf en anders doen mijn zus of ouders dat, ik heb immers zelf gekozen voor een paard. maar eenmaal in de week rijd een meisje op mijn paard omdat ze zelf geen paard meer heeft en het op die manier een beetje bij wil houden....van mij hoeft ze daar niet voor te betalen en ben er zelf ook aanwezig op het moment van de les. maar zou ze meer dagen willen gaan rijden en verzorgen...dan wel. ik vind dat logisch...misschien jullie niet en dat is jullie goed recht!!! laat mij dan mijn recht ook behouden en val niet iemand daarover af!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:52

Maroush schreef:
Citaat:
En idd, diegene zonder het geld zijn vaak de gemotiveersd (help hoe schrijf je dat)

Hoe bedoel je dit ?

Dat het niet van die verwende kotertjes zijn, waar pappie en mammie de 100 euro (of wat er ook gevraagd word) wel betalen.

Maar waar er thuis geen geld is voor zo'n dure hobbie
En dat de kinders die dan een paard verzorgen donders goed weten wat het allemaal kost en daarom zo veel en goed als het kan willen helpen.
Omdat ze de eigenaar bijna verafgoden omdat ze mogen rijden

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:54

Misschien zou het paard anders niet op ijzers hoeven staan ... zou kunnen toch ?
Volgens mij wordt dit een beetje een eindeloze discussie ... de eigenaar heeft geen tijd o.i.d., de verzorger wil graag een paardje rijden (en doet dat echt niet omdat de eigenaar anders zo zielig is).
Maargoed, je 'deelt' dus een paard, dus ook de kosten lijkt mij, al hangt het natuurlijk ook af van het niveau van de ruiter, van het paard, mogelijkheden, enz. enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:55

deelt het paard?

Als de eigenaar zegt vandaag te verkopen, ben je wel je verzorgpaard kwijt en deel je ineens niks meer

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:57

Dat is altijd het risico van een verzorgpaard ... ik zou ook nooit de helft betalen (ook van da kosten e.d.) omdat het paard niet van jezelf wordt, ook niet voor de helft. Maar ik vind een bijdrage in kosten niet zo raar, tenzij je het paard echt veel verbetert zodat het ook meer waard wordt.
Laatst bijgewerkt door Maroush op 29-06-05 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:58

Daarom lekker niks betalen
en de eigenaar moet blij zijn met een onbezorgd dagje vrij, waarin het paard alle liefde en verzorging toekomst die het wenst

En aanvallen, waar?
Dit is gewoon mijn mening
en yup, ik weet wat ze kosten

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:01

Daar ben ik het helemaal mee eens

Citaat:
.

Dat zal denk ik soms idd het geval wel zijn, maar ook niet altijd ....

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:01

Zazoutje schreef:

Echt onzin dat je bijrijder/verzorger moet betalen. Alleen omdat ze op jou paard rijd. Terwijl jij zelf iemand zoekt omdat je geen tijd hebt.
Hmm dat klopt toch niet?

Ik verzorg Zazou al 4 jaar. Ik hoef er niks voor te betalen. Wel koop ik weleens spullen zoals dekjes, dekens, peesbeschermers voor haar. Of als ik iets kapot maak koop ik het nieuw. Dat is toch vrij logisch.. En dat van die hoefijzers slaat al helemaal nergens op! Omdat ik haar hoefijzers laat slijten, moet ik maar meebetalen? Hmm erg vaag hoor.

Leg eens uit waarom dat volgens jou niet klopt... ? Het mes snijdt imo aan 2 kanten; de eigenaresse is misschien geholpen, maar de bijrijd(st)er imo ook... die krijgt immer een prive paard ter beschikking voor meerdere dagen p/w, meer vrijheid en minder kosten dan iemand op een manege zou hebben. Ik persoonlijk vind een bijdrage heel reeel als deze als het ware rechtstreeks in het paard wordt ge-investeerd, zo doe ik dat zelf ook. Van de bijdrage die ik krijg van mijn bijrijders huur ik 2 priveweilandjes... iets dat ik anders naast mijn stalgeld, hoefsmidkosten, wormenkuren, muesli etc. etc. etc. niet makkelijk zou kunnen bekostigen maar wat mijn paarden absoluut direct ten goede komt. Ik vind dat iemand dat best voor mijn paarden -die uren met hun op de rug door het bos lopen e.d. - over mag hebben.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:03

vikki schreef:
Zazoutje schreef:

Echt onzin dat je bijrijder/verzorger moet betalen. Alleen omdat ze op jou paard rijd. Terwijl jij zelf iemand zoekt omdat je geen tijd hebt.
Hmm dat klopt toch niet?

Leg eens uit waarom dat volgens jou niet klopt... ? Het mes snijdt imo aan 2 kanten; de eigenaresse is misschien geholpen, maar de bijrijd(st)er imo ook... die krijgt immer een prive paard ter beschikking voor meerdere dagen p/w, meer vrijheid en minder kosten dan iemand op een manege zou hebben. Ik persoonlijk vind een bijdrage heel reeel als deze als het ware rechtstreeks in het paard wordt ge-investeerd, zo doe ik dat zelf ook. Van de bijdrage die ik krijg van mijn bijrijders huur ik 2 priveweilandjes... iets dat ik anders naast mijn stalgeld, hoefsmidkosten, wormenkuren, muesli etc. etc. etc. niet makkelijk zou kunnen bekostigen maar wat mijn paarden absoluut direct ten goede komt. Ik vind dat iemand dat best voor mijn paarden -die uren met hun op de rug door het bos lopen e.d. - over mag hebben.

mee eens!! mijn vader zei toen ik overstapte van manege naar een verzorgpaard; of ik nou geld uitgeef aan lessen en contributie of voor je verzorgpaard, dat maakt geen verschil. je hebt nu wel een prive-paard onder je kont waar je meer mee kan als voorheen met de mangeponietjes, bovendien maak je gebruik van alle spullen en vind ik een bijdragen in de kosten geen probleem...eerder logisch..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:05

zoniet is daar het gat van de deur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:08

En de eigenaar zit thuis en weet dat het paard goed verzorgt word
Je zou nog eerder uitbetaald moeten worden (grapje)

Maar is dat dan niks meer waard, dat jezelf meer tijd hebt?

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:10

Als ik een allesbetalende vader had, zou ik dit soort dingen ook sneller logisch vinden, denk ik

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:11

runningkawa schreef:
En de eigenaar zit thuis en weet dat het paard goed verzorgt word
Je zou nog eerder uitbetaald moeten worden (grapje)

Maar is dat dan niks meer waard, dat jezelf meer tijd hebt?

hahaa...toen had ik nog niet zoveel ervaring dat ik de rollen om kon draaien

maar zoals ik al eerder zei; voor mijn eigen situatie zou ik geen verzorgster nodig hebben, aangezien ik trouw elke dag op het fietsie naar stal ga. dus als mijn vriendin vaker wil rijden is dat voor haar plezier en niet de mijne, want ik ga net zo lief zelf. dan vind ik dus dat ze mee moet betalen...al is het maar een kleine bijdrage in het voer ofzo..

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:12

runningkawa schreef:
Daarom lekker niks betalen
en de eigenaar moet blij zijn met een onbezorgd dagje vrij, waarin het paard alle liefde en verzorging toekomst die het wenst

Dit is gewoon mijn mening

Nou, bij mij gaat het wel verder dan een onbezorgd dagje vrij hoor ...

Mijn bijrijdster mag naar duin, strand, wedstrijden en mag gebruik maken van mijn trailer als ze vervoer nodig heb om weg te gaan. Als ze naar een wedstrijd gaat, en ik heb tijd dan ga ik mee als 'groom' gewoon omdat ik het leuk vind.

Dat vind ik wat anders als een verzorgster die mij een 'onbezorgd' dagje vrij geeft. Als ik dat zou willen dan zou ik ook naar een stal kunnen verhuizen met weidegang, dan zou het niet zo erg wezen als ik een keer een 'onbezorgd' dagje vrij wil nemen.

Maar dat is mijn mening

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:14

yokie schreef:
Als ik een allesbetalende vader had, zou ik dit soort dingen ook sneller logisch vinden, denk ik

sorry hoor, maar ik heb alles behalve een allesbetalende vader. ik was toen 10 jaar zonder eigen baan (lijkt me logisch op die leeftijd). mijn vader had zoiets van als ik betaal voor lesgeld kan ik ook net zo goed bijdragen in de kosten van een verzorgpaard waar ik alles mee mocht doen wat ik wilde...

als ik nu geen eigen paard zou hebben en een verzorgpaard zou vinden zou ik zelf ook weer bijdragen aan de kosten....alleen dan wel met eigen verdiende geld...aangezien ik nu wel mag werken
Laatst bijgewerkt door klomp op 29-06-05 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:16

Ik zie een bijrijdpaard echt niet als eigen paard hoor. Ik ga netter om met het paard en de spullen van een ander, dan die van mij zelf. Verder heb ik nooit echt op een manege gereden en mijn ouders wilden er vroeger geen cent insteken, dus misschien ligt het bij mij anders. Ik weet nog dat ik mijn verzorgshetlander voor 35 gulden per maand kon huren (anders werd ie verkocht), samen met iemand anders. 17,50 gulden (7,94 euro) de man dus en dat mocht niet. Best banketstaaf zo achteraf gezien. Maar goed, voor een bijrijdpaard ga ik door het vuur als het moet en ben altijd flexibel en loyaal tegenover de eigenaar. Ik weet niet of ik dat zou zijn als ik er (fors) voor zou moeten betalen. De eigenaar staat dan in dienst van mij, ik betaal om op z'n paard te mogen rijden, dan heeft ie maar te zorgen dat alles in orde is. *zucht* nog een paar maandjes wachten en dan is mijn eigen Xara groot en sterk en kan ik het bijrijden hopelijk voor altijd achter me laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:16

Ja dat scheelt misschien yokie

Ik betaalde in natura (thuis was geen cent over)
Door te mesten, tuig te poetsen, helpen de buizen van de wei sproeien te verleggen, hooi/stro binnen halen, voeren, binnen/buiten zetten van de paarden.
En ja ook te rijden
En ja, ik mocht ook op les en concours (want de vrachtwagen was toch niet vol, kon er beter een paard meer mee )

En om de hoek was het bos, dus mocht daar heen als ik vond dat het tijd was voor afwisseling

7 dagen in de week, meerdere paarden

Zo vrij als een vogeltje (op de bovengenoemde, voor mij logische taken) na

En toen ik begon had ik ook nog niet veel ervaring.
Alleen wel heel veel zin en wilde alles leren.

Nu doe ik het idd niet meer zonder geld te krijgen

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:17

Stel nu dat je graag zelf een paard wilt hebben, maar misschien maar geld genoeg hebt voor een kwart van wat een paard kost. En je eigenlijk ook niet genoeg tijd hebt, geen zin in alle verantwoordelijkheid etc. Dan is een bijrijdpaard toch perfect en is het ook niet zo dramatisch als je er wat voor moet betalen? Of zouden bijrijders nooit een paard voor zichzelf willen hebben, juist omdat het bijrijden ongecompliceerder en minder duur is?
Het zal voor iedereen verschillend zijn, denk ik.