Hoe gaat dat, slachten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rosita

Re: Hoe gaat dat, slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 01:33

horselover21 schreef:
maar ik wil ook nog iemand vinden die met mijn paard mee gaat, ik kan het namelijk niet..

Niet om het één of ander maar heeft jouw paardje ooit gezegd 'dat kan ik niet', als je wat van haar vroeg? Ze heeft het altijd minimaal geprobeerd, toch?

Doe dat dan ook voor haar? 't Is het laatste wat je voor haar doen kan, er zíjn op en tot het laatste moment......

Sterkte!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 07:04

poes schreef:
Riant schreef:
Inslapen ben ik ook een keer bij geweest en dat verloopt ook heel vredig, alleen ik vind het echt lang duren.
Er was geen gevecht of pijn ofzo maar we zaten echt er bij te wachten en te kijken wanneer ze nou echt dood was.

Het LIJKT vredig omdat het centraal zenuwstelsel verlamd wordt door het spuitje. Het paard VOELT nog wel, maar kan zelf niets meer doen. Dus het kan best zijn dat het stikken en zo echt nog even pijn doet, maar dat ze dit gewoon niet meer kunnen tonen. Hierom is een goede verdoving van tevoren zo belangrijk.

Zo had ik het eigenlijk nog niet bekeken. Ik wist dit eigenlijk ook niet, maar het klinkt ook wel logisch.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 07:07

Rosita schreef:
horselover21 schreef:
maar ik wil ook nog iemand vinden die met mijn paard mee gaat, ik kan het namelijk niet..

Niet om het één of ander maar heeft jouw paardje ooit gezegd 'dat kan ik niet', als je wat van haar vroeg? Ze heeft het altijd minimaal geprobeerd, toch?

Doe dat dan ook voor haar? 't Is het laatste wat je voor haar doen kan, er zíjn op en tot het laatste moment......

Sterkte!

Rosita, het is ieder zijn of haar eigen keus om wel of niet mee te gaan. Ik vind dat je hier niet over moet oordelen.
Respecteer de keus van horslover21, ook als ze haar paard niet zelf wil wegbrengen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 08:34

Ik lees in dit hele verhaal niets over de zgn noodslachter? Ik heb gehoord dat deze aan huis/ op locatie met een kogel een paard slacht. Daarna zou het paard opgehaald moeten worden door de Rendac.

Een aardige tussenoplossing lijkt mij? Ook evt. voor dieren die door medicatie niet voor consumptie geschikt zijn.

TS. Sterkte! Ach gut

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 08:50

ik vind het een misselijk idee dat ze je paard zo neerschieten.
ik vind een spuitje geven heeeeeeel wat diervriendelijker!
maar ja het blijft je eigen keus!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 11:34

Nou, ik blijf er bij nu ik het hele verhaal over inslapen heb gelezen, dat t slachten toch echt een stuk diervriendelijker is. Moet er niet aan denken dat me paard ondanks dat ie nix meer kan door t spuitje nog wel alles beleefd. Zou ik zelf ook niet fijn vinden als mij dat zou gebeuren.
En dat je er soms wat geld op toe krijgt bij t slachten, moet je dan maar zien als een beginnetje van je nieuwe paard. Als ik me oude paard had terug gekocht van de verzekering en had laten inslapen, had ik in nooit een ander paard kunnen kopen. En een nieuw paard helpt je toch een beetje over je verdriet heen.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 12:05

Ik wens je ten eerste veel sterkte toe bij de beslissing.
De paarden gaan bij ons, als ze nog goed kunnen lopen , naar de slager. Bij ons is dat een vrouw die zelf ook paarden heeft. Ze is heel lief voor de dieren. Direkt als ze daar aankomen krijgen ze via het schietmasker een pin in het hoofd en zijn ze ook direkt dood.
Maandag hebben we onze shetlander Bart in laten slapen. Dit ging ook op een hele rustige manier. Eerst kreeg hij een verdovingsmiddel rechtstreeks in de ader gespoten en ging hij liggen. Daarna spoot de dierenarts nogmaals en we hebben hem samen geaaid en gewacht tot zijn hart ophield met kloppen. Het ging best snel en ik vond het fijn om bij hem te zijn en tegen hem te praten tot hij echt weg was.

In memoriam Bart: www,haboshof.nl

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 13:18

Ik vraag me eigenlijk af: als ze met een spuitje niet meteen weg zijn, met die pin dan toch ook niet?

Ik weet nu niet zoveel van de hersenen, maar ik weet dat slechts enkele plekjes zo vitaal zijn dat je onmiddelijk weg bent (bijvoorbeeld de verbinding tussen je ruggengraat en hersenen, de medulla geloof ik).

Ik heb al heel wat horrorverhalen gehoord over koeien waarbij de pin niet het juiste plekje raakte waardoor het dier nog leefde toen de keel werd over gesneden, en ook nog toen ze werd omhoog gehangen.

Het ging hier niet om illegale slachthuizen of zo. Ik heb dit eens in pamfletten gelezen, geen idee in hoeverre het waar is of hoe vaak het voorkomt.

Wat daar wel nog instond is dat ze van die pin sowieso niet gelijk dood zijn, maar wel gelijk moeten neergaan als hij goed zit. Dus zitten we opnieuw met de vraag: gaan ze neer door verlamming (en dan is pijn en bewustzijn nog goed mogelijk) of gaan ze neer omdat ze toch al goed in zwijm zijn zeg maar?

Lieneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 13:31

Jezus.. Wat praten jullie hier allemaal makkelijk over mann..
* ik breng mijn paard even naar de slacht*
* hij moet *dood maar hoe*?!

iemand anders zit gwoon t paardjee op te eten wat altijd zoo goed voorje is geweest en altijd zo hard voorje heeft gewerkt Verdrietig .
K zou echt dood gaan bij die gedachtee.. Boos!
Of ligt dah nou aan mij?!!

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 13:41

Er is niemand die zijn of haar paard "even"naar de slacht brengt of zegt dat tie "maar dood"moet. Hoe kom je erbij??????????

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 13:47

Lieneke_ schreef:

iemand anders zit gwoon t paardjee op te eten wat altijd zoo goed voorje is geweest en altijd zo hard voorje heeft gewerkt Verdrietig .

Als ik kon kiezen, tussen Olympia en haar dood, had ik natuurlijk voor Olympia gekozen..ik zou er alles voor over hebben gehad om haar nog hier op de wereld te houden levend en wel.. Maar is het eerlijk van mij, om haar in leven te laten als ze niet eens meer kan staan en al zelf onderweg is om dood te gaan! Nee.. Ik vind dat super egoitsche en ben blij dat het voor Olympia allemaal heel snel is gegaan!

Soms kan je gewoon niet anders! Wil jij je beessie de rest van zn leven pijn laten lijden? Ik wil dat in ieder geval niet op mn geweten hebben! Ik zal Olympia nooit vergeten, die heeft een hele grote plek in mn hart en niemand kan haar vervangen, helemaal niemand..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 13:48

Ja mensen vinden het hier allemaal wel erg hoor. Maar we willen gewoon ook weten hoe het precies in zijn werk gaat. Als je je paard echt graag ziet wil je hem immers ook een waardige of op zijn minst snelle dood geven toch?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 13:48

tja,lieneke,als je een paard moet laten inslapen heb je nu eenmaal 2 keuzes,dat is een spuitje,of de slager....

in beide gevallen gaat het paard dood,en in beide gevallen zitten er voor en nadelen aan..

aan een eigenaar de beslissing hoe...

en makkelijk,nee dat is het nooit!!!ik denk dat horselover21 liever haar paard nog heel lang bij zich heeft...

en ook ik zeg altijd,zolang mijn paarden kunnen lopen breng ik ze naar de slager,niet voor het vlees,wel voor het feit dat ik 2 paarden gruwelijk heb zien vechten met inslapen!!!mijn eigen oude paardje is ingeslapen,had erge koliek en kon niet meer lopen...ook deze wilde na de 3de spuit opstaan en weglopen,en heb ik zijn hoofd op de grond moeten drukken...

nee doe dan maar in 1x weg...

nadeel van slachten is dat je niet echt afscheid kan nemen,wat wel kan als ze inslapen,daar kan je ze aaien en als het paard dood is blijft het nog liggen zolang hij niet opgehaald is,dus alle tijd nog om erbij te blijven zitten..

nadeel is dat als het paard overlijd in een stal,of wei,dat het daaruit gehaald moet worden,dit gebeurd meestal door ze weg te slepen...en dan liggen ze soms nog enkele dagen onder een zeil te wachten op de grijper...

bij de slager lever je ze af,meestal kan je afspreken,en wordt het dier meteen "opgeruimd"...
zover ik weet worden paarden die veel medicijnen hebben gehad niet meer gebruikt voor menselijke consumptie,meer voor honden voer...

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 15:12

Sterkte![/quote]

Mijn paard heeft alles voor mij gedaan wat ze kon, we hadden natuurlijk weleens ruzie maar verder niet.
Het is mijn keuze om mee te gaan of niet.. nu kan ik het nog niet, maar ik weet zeker dat als het zover is, dat ik de laatste ben die haar ziet!!
Ik MOET weten of ze dood is, echt, en dan zit er maar 1 ding op, kijken!!
Minousch is nog maar 12 jr, het is gewoon oneerlijk, ze heeft vanaf haar 7e artrose, heb altijd gedacht dat ik haar aan die artrose kwijt zou raken, maar nee.. het is zo'n stomme gescheurde pees die het allemaal doet.
Heel oneerlijk..
En het is vervelend dat ik af moet tellen, ik had haar liever pats boem weggebracht, maar dat gaat niet ivm het veulen, iedere dag is een dag minder... Huilen Ik heb haar al bijna 10 jr in mijn leven.. en nu tel ik af..

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 15:26

Ik ben het helemaal eens met de reactie 'ga er dan eens kijken'. Van vele bokkers lees ik over het terugvechten bij euthaniseren, maar wat denk je dat er gebeurd als ie een pen door zijn hoofd krijgt (het is nl geen kogel maar een pen die ze in hun hoofd krijgen). Ook dan pompt het hart natuurlijk gewoon nog. Doordat de keel doorgesneden wordt bloeden ze dood. Ik ben jaren slager geweest, maar toen ik in januari mijn jaarling in moest laten slapen heb ik gekozen voor euthanasie. En mocht ik ooit weer voor de keuze staan, dan zou ik het zeker weer op deze manier doen. Zeker nooit de slacht, een dier heeft zo'n goede neus, daar helpt geen schoonmaakmiddel tegen om dat te verbloemen. Maar ja, jij zult zelf de keuze moeten maken waarover je het beste gevoel hebt. En euthaniseren kost geld en de slacht levert je nog een paar cent op.
Mocht je meer willen weten over hoe het slachten in zijn werk gaat, laat het me dan maar weten.
groetjes,
Alani

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 15:35

hallo laurie,

Wij stonden vroeger op de zelfde pension stal in Zevenbergen bij Ad.Ik lees nu pas dat het over minoush gaat.Wat jammer het is zo`n lief paardje.Ik heb in het verleden verschillende honden in moeten laten slapen.Eèn keer de laaste keer bij Carthago een blauwe dog ging het mis.Hij begon heel hard te huilen en ging vechten tegen te narcose de eerste prik.Volgens de dieren arts waren dit stuiptrekken en moest me er niets van aantrekken.Maar dit gezicht ben ik nooit vergeten.Adriene die ook bij ad heeft gestaan heeft vorig jaar manex naar de slager gebracht.Ze heeft vertelt dat het hier snel ging.Ze is goed opgevangen daar.Maar het blijft moeilijk.Het gaat er niet zo zeer om wat je zelf moeilijk vind.Maar wat is het beste voor Minoush.Ik wens je heel sterkte met je beslissing. Groetjes anita Van de tinkers.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 15:36

denk dat er meer mensen willen weten hoe het gaat,een zeer goed evriendin van mij heeft haar paard laten slachten,en haar vriend is erbij gebleven,en zei dat het paard gewoon naar binnen liep zonder te snuiven ,bibberen of wat ook,en de slager stond al klaar,hij gaf het paard gaf haar nog een klopje ,draaide zich om en hoorde het paard al vallen....

je kan wel zeggen een paard ruikt het,zodra hier nieuwe paarden op stal komen ,lopen ze allemaal snuivend naar binnen...

de 2 parden die ik heb gezien die ingeslapen werden,daar stond er 1 vol steigerend in de bak,bang voor die spuit,en die is wel 10 keer gevallen en opgestaan...volgens mij hebben deze dier een ergere doodstrijd als bij de slager...

en als ik mijn paard zou laten slachten ,zou ik dat zeker NIET om het geld doen,al zou ik ervoor moeten betalen,als het maar snel en netjes gebeurt...

en zeg nou niet,ach duurt allemaal nog zolang,ook ik zit hier met een paard met slechte pezen,en ook deze is een wandelende tijdbom!!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 15:48

@ TS: ik vind je een heel dapper meisje Ja Jij denkt tenminste na en bent eerlijk Lachen

Ik heb met ditzelfde dilemma geworsteld, mijn pony is uiteindelijk naar de slager gegaan. En weet je waarom? Ik vroeg advies aan mijn DA en die zei: 'meisje, als jij écht van je paard houdt, dan breng je hem naar de slager'. Dat was voor mij voldoende. Ik heb er ook nooit spijt van gehad en als mijn andere paarden 'op' zijn, dan ga ik zeker voor de slacht Ja

Heel veel sterkte met je beslissing Ach gut

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 16:22

Lieneke_ schreef:

jij denkt dat de mensen die hun vriendje moeten laten doodgaan het er makkelijk mee hebben?

een vrouw bij mij op stal had een 5-jarig bloedmooi paard, die helaas iets in zijn been bleek te hebben. met allemaal spuiten zou hij nog vijf jaar te leven hebben.

ze heeft hem laten slachten en heeft met het geld een ander paard gekocht.

ik was al op de hoogte van de gevaren van inslapen, en nu ben ik wel overtuigt, het lijkt mij verschrikkelijk, maar slachten is misschien toch het beste voor je paard.
ook al is het idee van paardenworst heel naar. maar hondenvoer is nog erger.

Rambo wordt gecremeerd, maar moet hij dan worden ingeslapen?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 16:27

ja voor cremeren moet hij ingeslapen worden...

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 16:34

Alani schreef:
Ik ben het helemaal eens met de reactie 'ga er dan eens kijken'. Van vele bokkers lees ik over het terugvechten bij euthaniseren, maar wat denk je dat er gebeurd als ie een pen door zijn hoofd krijgt (het is nl geen kogel maar een pen die ze in hun hoofd krijgen). Ook dan pompt het hart natuurlijk gewoon nog. Doordat de keel doorgesneden wordt bloeden ze dood. Ik ben jaren slager geweest, maar toen ik in januari mijn jaarling in moest laten slapen heb ik gekozen voor euthanasie. En mocht ik ooit weer voor de keuze staan, dan zou ik het zeker weer op deze manier doen. Zeker nooit de slacht, een dier heeft zo'n goede neus,
daar helpt geen schoonmaakmiddel tegen om dat te verbloemen.
Maar ja, jij zult zelf de keuze moeten maken waarover je het beste gevoel hebt. En euthaniseren kost geld en de slacht levert je nog een paar cent op.
Mocht je meer willen weten over hoe het slachten in zijn werk gaat, laat het me dan maar weten.
groetjes,
Alani

Mijn 1e 2 paarden heb ik zelf naar de slacht begeleid. Mijn da raadde toendertijd een spuitje af. Tegen de eventuele lucht van het slachthuis was mij aangeraadden de snuit in te smeren met sinaasappel. Ik vond het rot om mij paarden af te geven aan een man in een witte jas ze liepen beide keren vrolijk mee. Zo vol vertrouwen in mij dat er niets aan de hand was. Ik was 18 bij de laaste ben nu 26 heb er nog steeds nachtmerries van. Ok spuitje en daarna door grijper opgehaald worden is ook niet alles maar slacht denk niet meer dat ik dat kan. Dat halster wat ik bij mijn 1e paard terugkreeg was witonderlegd kreeg hem terug met bloed eraan. En dan rijd je terug naar huis zonder paard en alleen met een halster zo vreselijk.
Bij mijn 1e paard heb ik de pin gehoord mijn ouders zeiden kijk maar niet maar deed het toch en zag hem liggen op die tegelvloer met mannen er om heen, daarna gingen de schuifdeuren dicht en ben je er erg van bewust wat er met je paard gaat gebeuren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 16:37

En als je het een vreemd idee vindt om geld te krijgen, kun je dat schenken aan Brooke Animal Hospital.

Sterkte de komende tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 16:39

Maar vergeet niet dat slachten ook wel eens mis gaat. (zoals 3x moeten schieten)
Maar omdat daar veel minder mensen bij blijven hoor je het minder vaak.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 16:40

Chubby schreef:
Ik lees in dit hele verhaal niets over de zgn noodslachter? Ik heb gehoord dat deze aan huis/ op locatie met een kogel een paard slacht. Daarna zou het paard opgehaald moeten worden door de Rendac.

Een aardige tussenoplossing lijkt mij? Ook evt. voor dieren die door medicatie niet voor consumptie geschikt zijn.

TS. Sterkte! Ach gut

Ik wist niet dat dat bestond...

Dat lijkt mij dan het beste geen eventuele stress van vervoer en de geur van het slachthuis, maar dan wel een kogel...

TS: Veel sterkte met deze moeilijke beslissing.

Noukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 16:42

Mijn pony is nu 21 jaar. Zijn einde nadert ook zichtbaar. Maar ik begraaf hem in zijn eigen wei.
Het lijkt me een vreselijk idee als hij door zo'n kraan op word getild en tussen de rottende varkens word afgevoerd.
En aan slachten moet ik ook niet denken.
Nee, mijn pony mag voor altijd in zijn eigen wei rusten.