Stelling: Wedstrijd ruiters houden paarden vaker op stal?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda_T

Re: Stelling: Wedstrijd ruiters houden paarden vaker op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 14:23

Ik rij zelf geen wedstrijden onder het zadel, maar ik men wel. Rij ook regelmatig marathons. Vanmorgen nog een verreden en nog 2 weekenden deze maand. Ik merk dat mijn 19jarige Haflinger het geweldig vind om 24/7 in de wei te staan. Ze leeft echt helemaal op in het voorjaar, ziet er stukken beter uit en heeft een topconditie. Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat ze sloom word van het buitenstaan. Er waren namelijk vd winter wedstrijden waarbij ik haar vooruit moest meppen en de afgelopen wedstrijden gaat ze als een tierelier. In volle galop en oortjes naar voren.

Hier in buurt merk ik het wel bij bepaalde mensen dat paarden niet naar buiten gaan vanwege het tijd-tekort. Maar ook vanwege het wedstrijd rijden. Dat vind ik eerlijk gezegd niet kunnen...een paard moet een paard kunnen blijven en hoort dus ook lekker buiten lekker gek te kunnen doen.

Hopelijk snappen jullie op deze manier wat mijn mening is (al is het nu al een redelijke lap tekst Bloos )

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 14:24

We fokken, kopen en trainen tegenwoordig wedstrijdpaarden. Die zijn er niet voor om de hele dag in het land te staan luieren. Die zijn er om te werken. Ik ben er ook niet voor om ze de hele dag binnen te laten. Een paar uurtjes per dag op het land is heerlijk voor ze, en lang zat. Dat is niet zielig. Zielig is wat je het zelf betiteld.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 14:30

Wij rijden op stal ongeveer 2 wedstrijden per maand, maar we hebben alle paarden, ook de dekhengst, elke dag de hele dag buiten staan in een ruime paddock. Op het land komen ze niet, omdat het ten eerste onpraktisch is met paarden die je elke dag moet rijden, bovendien hebben we meerdere hengsten op stal en is dat gewoon niet te doen, omdat ze er de ruimte niet voor hebben. De fokmerries met veulens en al het jonge spul (jaarling, 2 jarigen en 3 jarigen) staan 's zomers wel dag en nacht op het land.

Wij merken juist dat de paarden veel gelukkiger zijn als ze elke dag buiten komen en als ze zich happy voelen, zien ze er happy uit Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 14:40

Citaat:
Die zijn er niet voor om de hele dag in het land te staan luieren. Die zijn er om te werken

Dit vind ik een rare zin of ik snap 'm niet

Wat doen ze bij jullie in de stal dan?
toch ook luieren?
In de wei bewegen ze nog altijd meer dan op stal Verward

En wat is er lastig met een paard uit de wei halen?
Dat is toch zo gebeurd
En dan gooi je hem weer buiten en haal je ondertussen de volgende eruit Haha!
En heb je zulke geweldige sportpaarden, loopt er vast wel een stagaire rond die het voor je doet Tong uitsteken

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 14:59

Ik vind het ook erg egoistisch om je paard bijna de hele dag op stal te laten staan, omdat jij dan je winstpunt kunt behalen. Paarden worden inderdaad vaak gefokt om mee te sporten, maar dat heeft je niet het recht om het paard zijn hele leven af te nemen. Het minste wat je voor je paard terug kan doen, is het een leuk leven geven met soortgenoten, met wie ze lekker in de wei kunnen staan. Als je te bang bent voor blessures, ga dan een sport met auto's beoefenen, die kun je 's avonds lekker in de garage zetten en helemaal mooi oppoetsen... En de volgende dag staat hij er weer lekker voor je om mee te gaan rijden.... een auto heeft geen gevoel...EEN PAARD WEL !!!!!!!!!!!!!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 15:00

runningkawa schreef:
Dit vind ik een rare zin of ik snap 'm niet

Wat doen ze bij jullie in de stal dan?
toch ook luieren?
In de wei bewegen ze nog altijd meer dan op stal Verward

En wat is er lastig met een paard uit de wei halen?
Dat is toch zo gebeurd
En dan gooi je hem weer buiten en haal je ondertussen de volgende eruit Haha!
En heb je zulke geweldige sportpaarden, loopt er vast wel een stagaire rond die het voor je doet Tong uitsteken

Wat vind jij er dan zo raar aan?

Dus onder werken versta je 'in de wei bewegen'? Dan houden wij er toch een andere visie op na over wat wij verstaan onder werken Vork

Ik heb nooit gezegd dat ik het lastig vind om een paard uit de wei te halen. Die van mij zijn opgevoed, die komen wel als ik een gil geef.Dan zijn ze weer blij dat ze in de stal mogen 'luieren' Knipoog

Ja maar ik kan moeilijk de hele dag mijn stagiaires op en neer laten draven om mijn peerden op en af het land te zetten Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 15:13

nee, daar heb ik dezelfde visie over

Maar ze werken bij jou op stal ook niet, of wel?
Dus daarom snap ik die zin niet. Lachen
Ze zijn er niet om te luieren, maar om te werken.

Maar dat doen ze zowel op stal als in de wei niet. Dus ik snap niet waarom ze dan op stal zouden moeten staan Lachen (je moet het zelf weten hoor, daar gaat het me niet om, ging mij om de vergelijking in die zin)
Al lopen ze in de wei nog altijd meer dan in een stal, dus dan zou de wei qua beweging nog beter zijn.

Het volgend stukje, sloeg op een volgend bericht van Xono
Die vind uit de wei halen een hele klus blijkbaar Tong uitsteken

valencia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 15:22

ik rij ook wedstrijden. 6 dagen per week in training of wedstrijd (ook een soort vorm van training natuurlijk) en die 7e dag vrij. Maar mijn paard wil zelf NIET langer dan 2 uurtjes in de wei staan. Als dat wel gebeurd gaat hij voor het hek rennen en wil hij gewoon naar binnen. Als ik m roep komt hij vol enthousiasme aanrennen en wilt naar binnen... Ach gut

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 15:28

Die wedstrijdpaarden weten wat goed voor ze is Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 15:28

Totdat ze gewend zijn wat langer buiten is, dan kun je ze als laatste uit de wei gaan vangen Tong uitsteken

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 15:32

VValar schreef:
Dus onder werken versta je 'in de wei bewegen'? Dan houden wij er toch een andere visie op na over wat wij verstaan onder werken Vork

Ik vraag me af wie er nu krom redeneert.

Paarden zijn volgens jou niet gemaakt om 'te luieren in de wei'. Maar wat doen ze dan op stal tijdens die 23 uur per dag dat ze niet onder het zadel (of aan de longeerlijn) aan het werk zijn? Zijn ze dan 'op stal aan het werk'? Dat vroeg Runningkawa je ook al, maar daar heb je geen antwoord op gegeven.

Ik ga met Runningkawa mee: in de wei bewegen ze tenminste nog, ook al is dat geen 'werk' in de strikte zin van het woord. Iedere fysiotherapeut zal je kunnen vertellen dat beweging gezonder is voor een levend wezen dan altijd maar opgesloten zijn tussen vier muren (afgezien van dat ene uurtje werken per dag).

Bij ons kunnen de paarden ook niet 24/7 naar buiten. Ze staan zelfs geen hele dagen in de wei. Maar naast die paar uur weidegang per dag kunnen ze wel lekker rondlopen, rollen en spelen met andere paarden in de paddock. Moet er niet aan denken dat mijn paard 23/7 per dag op stal zou staan en er alleen maar uit zou komen voor een uurtje werken. En hijzelf zou er ook niet blij mee zijn.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 15:38

runningkawa schreef:
Totdat ze gewend zijn wat langer buiten is, dan kun je ze als laatste uit de wei gaan vangen Tong uitsteken

Een worteltje doet wonderen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 15:40

Klopt, gaf alleen maar aan hoe snel het kan veranderen.
Van eentje die na 10 min al staat de drammen aan de poort tot 1 die veranderd in het laatste naar binnen komen en pas komt als de hele groep uit zicht verdwijnt Lachen

Ennuh, kun je de vraag van Karin en mij nog beantwoorden? Lachen

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 15:47

kijk als ik morgen een wedstrijd heb dan doe ik hem die dag van tevoren niet te lang in de wei want uit verveling gaat hij spelen/vechten met andere paarden en met een dikke wond of blessure kan ik daar dus niet aankomen. Als ik hem al heb ingevlochten gaat hij inderdaad even niet naar buiten (in de wei, wel in de stapmolen ofzo) omdat hij anders zich weer helemaal vies maakt en zijn knotjes eruit rolt... voor verder in het jaar staat hij 's nachts binnen en in de winter maar 3 uur buiten en in de zomer bijna verders de hele dag...

maarja ieder zijn eigen mening heh

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 15:47

VValar schreef:
We fokken, kopen en trainen tegenwoordig wedstrijdpaarden. Die zijn er niet voor om de hele dag in het land te staan luieren. Die zijn er om te werken. Ik ben er ook niet voor om ze de hele dag binnen te laten. Een paar uurtjes per dag op het land is heerlijk voor ze, en lang zat. Dat is niet zielig. Zielig is wat je het zelf betiteld.

Als ik dit goed lees komen ze wel op het land alleen maar een paar uurtjes.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 15:53

Karin schreef:
Ik vraag me af wie er nu krom redeneert.

Paarden zijn volgens jou niet gemaakt om 'te luieren in de wei'. Maar wat doen ze dan op stal tijdens die 23 uur per dag dat ze niet onder het zadel (of aan de longeerlijn) aan het werk zijn? Zijn ze dan 'op stal aan het werk'? Dat vroeg Runningkawa je ook al, maar daar heb je geen antwoord op gegeven.

Ik ga met Runningkawa mee: in de wei bewegen ze tenminste nog, ook al is dat geen 'werk' in de strikte zin van het woord. Iedere fysiotherapeut zal je kunnen vertellen dat beweging gezonder is voor een levend wezen dan altijd maar opgesloten zijn tussen vier muren (afgezien van dat ene uurtje werken per dag).

Bij ons kunnen de paarden ook niet 24/7 naar buiten. Ze staan zelfs geen hele dagen in de wei. Maar naast die paar uur weidegang per dag kunnen ze wel lekker rondlopen, rollen en spelen met andere paarden in de paddock. Moet er niet aan denken dat mijn paard 23/7 per dag op stal zou staan en er alleen maar uit zou komen voor een uurtje werken. En hijzelf zou er ook niet blij mee zijn.

Wil je echt nog dat ik hier serieus op reageer? Dit wordt schijnbaar weer echt zo'n welles/nietes discussie.

Of ze nou luieren in de wei of in de stal maakt als je het zo stelt natuurlijk niets uit. Het enige nadeel is dat zo'n wei voor (sport) paarden veel nadelen met zich meebrengt. En dan heb ik het niet eens over de blessures die je paard kan oplopen, dat kan immers ook in een stal of tijdens het werk. Alhoewel je in één situatie meer risico loopt dan bij de ander.

Waar ik op doel is dat we tegenwoordig sportpaarden hebben (denk een beetje met me mee, ik heb het dus niet over jan en alleman knollies die je ook op het land terug vindt). Ons fokkersdoel is ernaar, we kopen een paard met een bepaald doel en trainen daar ook naar.
In zo'n training kan teveel weidegang de vooruitgang belemmeren. En dan heb ik het hier niet over een paar uurtjes per dag naar buiten. Dit is in mijn ogen natuurlijk heerlijk voor een paard. Maar paarden die voor een langere periode naar buiten gaan, zullen over het algemeen weemoediger of slomer worden. Die grasbuik zit je als wedstrijdruiter overigens ook niet op te wachten kan ik je vertellen. Dit gaat voorbij je trainingsdoel.

En zielig is het al helemaal niet. Er zijn meerdere manieren om je paard beweging te geven dan op het land.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 15:55

runningkawa schreef:
Klopt, gaf alleen maar aan hoe snel het kan veranderen.
Van eentje die na 10 min al staat de drammen aan de poort tot 1 die veranderd in het laatste naar binnen komen en pas komt als de hele groep uit zicht verdwijnt Lachen

Ennuh, kun je de vraag van Karin en mij nog beantwoorden? Lachen

Patos stond toen ze voor het eerst bij ons naar buiten mocht al na een kwartiertje te stressen voor het hek, tegenwoordig gaat ze 10 uur per dag de wei in en dan nog moet ik 'r als ze een dolle bui heeft s'avonds nog weleens uit de wei zien te vissen. Tja, die sportpaarden weten wat goed voor ze is Knipoog Clown

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 15:57

Je weet pas echt of je paard graag in zijn stal staat, door hem letterlijk de optie te bieden. een loopstal dus, waar hij zowel binnen als buiten kan staan. Mocht jou super-sport paard er inderdaad voor kiezen om de hele dag IN de stal te gaan staan, tja, dan vind die dat waarschijnlijk wel prima. Wedden dat je paard eerder 23/7 buiten staat en 1 uurtje op stal????? (tenzij het regent, want dan staan die van mij ook liever droog, maar geen minuut te lang...)

oja, een voor grasbuiken zijn graaskorven uitgevonden...zo kan je paard wel de wei in, maar niet heel erg veel gras eten.....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 15:58

VValar schreef:
Waar ik op doel is dat we tegenwoordig sportpaarden hebben (denk een beetje met me mee, ik heb het dus niet over jan en alleman knollies die je ook op het land terug vindt). (...) In zo'n training kan teveel weidegang de vooruitgang belemmeren.

Sportpaarden... Ben benieuwd naar de defintie van 'sportpaard'. Typisch ook dat men daar in de endurancewereld heel anders over denkt. Daar geldt het motto 'hoe meer naar buiten, hoe beter' en is het haast een doodzonde om je paard het grootste deel van de dag binnen te laten staan. En dat die paarden weemoediger of slomer worden? Lijkt me niet, gezien het karakter van de endurancesport. Dat soort eigenschappen kunnen endurancepaarden zich niet veroorloven. Knipoog

Maar goed, mijn paard (klasse 3 endurance, 80-120 km en daarnaast SGW klasse M startgerechtigd) geldt vast niet als 'sportpaard' volgens de definitie. Knipoog

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 16:00

patos schreef:
Patos stond toen ze voor het eerst bij ons naar buiten mocht al na een kwartiertje te stressen voor het hek, tegenwoordig gaat ze 10 uur per dag de wei in en dan nog moet ik 'r als ze een dolle bui heeft s'avonds nog weleens uit de wei zien te vissen. Tja, die sportpaarden weten wat goed voor ze is Knipoog Clown

Totdat je paard een blessure oploopt. Dan sta je ook niet vrolijk te kijken Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 16:00

@ karin: ik ben het helemaal met je eens. ook sportpaarden horen buiten! (en jou paard klinkt mij in de oren als een echt sportpaard !!! (en niet te zuinig ook! 120 km! das niet niks....van zo'n conditie kan menig dressuurpaard alleen maar dromen!)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 16:01

VValar schreef:
patos schreef:

Totdat je paard een blessure oploopt. Dan sta je ook niet vrolijk te kijken Knipoog

Tja, en jij staat weer raar te kijken als je paard weer eens stalbenen heeft, of dat je de pezen super goed moet afspuiten omdat ze anders dik worden....en zo kan ik nog wel even doorgaan met de stal blessures....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 16:02

Ik heb al eerder gereageerd dat op een stal waar ik reed alles de hele dag buiten stond
En dat waren niet allemaal gewone paardjes, kan ik je verzekeren.
Van sommige werd ik "bang" om wat verkeerd te doen, als ik de geboden prijzen hoorden Nagelbijten / Gniffelen

En dikke buik valt wel mee als ze dagelijks de hele dag buiten staan,ligt er gewoon aan in wat voor wei je ze zet Lachen
En ik merk wel dat je er veel aftraint, nu ik mijn eigen paard niet meer kan trainen, groeit hij idd dicht.

Verder hoor je mij niet zeggen dat het zielig is als ze een paar uur buiten komen (wel als ze nooit buiten mogen)

Maar ik vond je redenering zo raar.
Buiten staan luieren, dat doen ze binnen ook, daarom mijn reactie.

Verder kan ik mijn paard nu een schuilstal aanbieden
En zelfs in de sneeuw staan ze er niet in.
Alleen maar tegen de vliegjes, verder nooit.

Ik had ook verwacht dat hij er met regen in zou gaan staan, want dan stond hij altijd zo zielig te staan. Ook met rijden tegen de regen in, deed hij moeilijk.
Nu kan hij naar binnen, maar staat nog steeds zo zielig te staan Lachen
Dus weet nu dat het een erg verkeerde interpretatie van mij was.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 16:03

Karin schreef:
Sportpaarden... Ben benieuwd naar de defintie van 'sportpaard'. Typisch ook dat men daar in de endurancewereld heel anders over denkt. Daar geldt het motto 'hoe meer naar buiten, hoe beter' en is het haast een doodzonde om je paard het grootste deel van de dag binnen te laten staan. En dat die paarden weemoediger of slomer worden? Lijkt me niet, gezien het karakter van de endurancesport. Dat soort eigenschappen kunnen endurancepaarden zich niet veroorloven. Knipoog

Maar goed, mijn paard (klasse 3 endurance, 80-120 km en daarnaast SGW klasse M startgerechtigd) geldt vast niet als 'sportpaard' volgens de definitie. Knipoog

Het gebruikersdoel van een edurance paard is weer heel anders dan die van een dressuurpaard. En deze verschilt weer in het doel waar een springpaard naartoe moet leven.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 16:03

Daar heeft ze al vijf jaar de tijd voor gehad, maar meer dan een paar schrammetjes heeft ze niet gehad. Terwijl ze soms toch flinke snelheden halen met zn 4-en. Juist de paarden die angstvallig binnen worden gehouden en dan eens een uurtje naar buiten mogen maken brokken, waardoor de baasjes voor zichzelf weer bevestigd zien dat hun paard toch écht niét op de wei kan.

Overigens begrijp ik dat het voor jou uit economisch standpunt wat betreft de verkoop van paarden verstandig kan zijn om ze binnen te houden. Maar het excuus 'anders kunnen ze een grasbuik krijgen' vind ik niet opgaan. Met een beetje onderhoud aan je wei kun je dat proces een heel eind sturen, op tijd maaien en desnoods een stukje afzetten doen wonderen. Patos staat hele dagen op de wei, wordt bij wijze van spreken al dik van de lucht, maar met een uurtje training op een dag ziet ze er nu perfect uit.