In laten slapen van paarden - meningen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

showdown

Re: In laten slapen van paarden - meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:58

ellenlouise schreef:
Mariek87 schreef:
Ik kan hem niet laten lopen als ik niets meer met hem kan, en hij moet dan dus plek maken voor een ander paard.
Klinkt hard, maar het is de waarheid, niet?

Het is kennelijk jouw waarheid. Gelukkig zijn er een heleboel paardenhouders die daar anders over denken.

Inderdaad.
Dat van Mariek87 klinkt wel erg als ware het paard een gebruiksvoorwerp ipv een levend wezen! Zo'n dier dat altijd goed voor jou is geweest af laten maken omdat 'ie niet meer in staat is (dus geen kwestie van niet willen, maar van niet kunnen) om voor je te werken..
Onbegrijpelijk! Heeft voor mij ook nog weinig met (paarden)liefde te maken, behalve dan met liefde voor jezelf.

aggielachie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 14:49

Ik vind dat je volkomen gelijk hebt. Paarden worden te snel ingeslapen, zo gaat dat bij mensen toch ook niet?

aggielachie

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 15:03

gouda schreef:
Hoe gaan jullie trouwens om met die rottige twijfels achteraf vraag ik mij af?

Jezelf voorhouden dat je de goede beslissing hebt gemaakt en dat er geen redden meer aan was voor het paard, bovendien is het nu uit z'n lijden verlost.
Daar denk ik dan steeds maar aan. Ze was gewoon met de beste wil van de wereld niet meer te helpen. Een rit naar de kliniek had ze niet meer gehaald waarschijnlijk. Hadden we haar wel proberen te helpen en stel dat was gelukt, dan was het waarschijnlijk een kasplantje geworden.
En dat had ze niet verdient. Een paard hoort vrolijk te zijn, zonder allerlei aanpassingen in de wei te kunnen en niet de rest van zijn/haar leven binnen in stal door te brengen om het even cru te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 15:52

Ik had er met de staleigenaar niks over afgesproken.
Scheelt dat ik binnen 10 min aanwezig kon zijn.
Maar idd niet slim.
Maar we hebbenhet er wel eens algemeen over gehad met wat mensen in de kantine (waar hij bij was) dat als het echt accuut is, hij niet hoeft te lijden, als er toch geen oplossing is.
Maar mocht het iets zijn waarmee hij vrolijk kan huppelen in de wei, dat hij dat laatste mag doen.

En om eerlijk te zijn kan ik me ook niet voorstellen dat mensen hun paard afmaken omdat hij niet meer de sport in kan of niet meer bereden kan worden, als hij verder nog wel vrolijk is.

Als ik nu mijn knollie aankijk, ben ik nog een en al geluk.
Als ik hem poets en knuffel en zie hoe gelukkig hij dan kijkt, voel ik me nog veel gelukkiger.
En als ik dan een stapritje ga maken, baal ik enorm dat ik niet meer dat heerlijk Z nummer kan rijden, want Kawa was echt het fijnste paard ter wereld, zo fijn aan de hulpen en zo meewerkend.
Maar ik ben dan nog steeds zo gelukkig dat ik nog op de rug zit van de beste ter wereld Lachen
En als ik hem dan met de oortjes erop aanschouw en regelmatig een proest hoor, kunnen mij alle Z proefjes in de wereld gestolen worden en geniet ik nog meer dan ooit te voren.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 16:52

Cassidy schreef:

Klinkt idd alsof het paard er geen zin meer in heeft. Het zakken door zijn achterhand: wat voor supplementen krijgt hij daarvoor? Supplementen die een leven lang gegeven moeten worden zijn geen reden om een paard te laten gaan. Wat wordt er verder nog met het paard gedaan, wat kan hij nog, heeft soortgenoten om hem heen?

Hij krijgt C-H-E mix
met allemaal plantenkruiden,zal als ik het eens bij me heb de ingrediënten opschrijven...Ik maak wandelingen met hem
Rijden kan hij wel,hij kan het volhouden maar hij zakt wel door zijn benen
Hij staat buiten op de paddock met 2merries dus soortgenoten heeft hij genoeg
Dusja ik weet het niet goed
Soms voel ik zo aan dat hij zich niet goed in zijn vel voelt,alsof er iets knaagt
maar helemaal zeker weet ik het niet,ik breng veel tijd met hem door en heb dan ook de mogelijk om te voelen wat anderen voelen maar bij hem,ik twijfel

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 19:54

Amethyst schreef:
gouda schreef:
Hoe gaan jullie trouwens om met die rottige twijfels achteraf vraag ik mij af?

Jezelf voorhouden dat je de goede beslissing hebt gemaakt en dat er geen redden meer aan was voor het paard, bovendien is het nu uit z'n lijden verlost.
Daar denk ik dan steeds maar aan. Ze was gewoon met de beste wil van de wereld niet meer te helpen. Een rit naar de kliniek had ze niet meer gehaald waarschijnlijk. Hadden we haar wel proberen te helpen en stel dat was gelukt, dan was het waarschijnlijk een kasplantje geworden.
En dat had ze niet verdient. Een paard hoort vrolijk te zijn, zonder allerlei aanpassingen in de wei te kunnen en niet de rest van zijn/haar leven binnen in stal door te brengen om het even cru te zeggen.

Idd.. Ik zou er juist niet aan moeten denken dat ik ontzettende schuldgevoelens krijg, omdat ik mn paard teveel pijn heb laten lijden.. Ik ben blij dat het zo snel is gegaan bij Olymp.. Het was slopend voor haar, maar ook voor ons.. Reken maar dat je bijna geen oog dicht doet als je paard ontzettend ziek op stal staat... En stel dat Olympia beter zou worden, iets wat heel onwaarschijnlijk was, zou ze ook als een kasplantje hebben geleefd.. En dat wilde ik absoluut niet!

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 19:59

showdown schreef:
ellenlouise schreef:
Het is kennelijk jouw waarheid. Gelukkig zijn er een heleboel paardenhouders die daar anders over denken.

Inderdaad.
Dat van Mariek87 klinkt wel erg als ware het paard een gebruiksvoorwerp ipv een levend wezen! Zo'n dier dat altijd goed voor jou is geweest af laten maken omdat 'ie niet meer in staat is (dus geen kwestie van niet willen, maar van niet kunnen) om voor je te werken..
Onbegrijpelijk! Heeft voor mij ook nog weinig met (paarden)liefde te maken, behalve dan met liefde voor jezelf.

Verschilt ook hoe je er tegenaan kijkt, puur als hobby of zakelijk.
Met een instelling van 'arm paard' kan je in de paardenbusiness geen cent verdienen..

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 20:00

Nimmy schreef:
wat ik niet zou doen is een paard waar je niks mee kan/ en zelf niet kan houden weggeven/wegdoen, om 1 reden: wat doen anderen ermee? straks gaat hij van markt naar markt, of komt ie bij een verkeerde eigenaar die m gewoon laat lopen terecht. ik zou dan eerder kijken of er iemand ook zo'n paard heeft en die samen ergens op t land gooien, of hoe hard t ook klinkt mn paardje laten afmaken.

Ik zie hier heel goed wat je bedoeld!
Maar als ik het over weggeven heb kan ik ook nog bedoelen, onder voorwaarden. Bijvoorbeeld dat het paard officieel wel van mij blijft. En ik dus kan beslissen of het afgelopen is en ook als ik vind dat het dier niet goed genoeg verzorgd wordt.

Maar over het verkopen ben ik het helemaal met je eens. Dat is ook één van de redenen dat ik mijn paard niet wil verkopen.
Zelf heb ik altijd met veel plezier wedstrijden gereden, toen dat niet meer mogelijk bleek met mijn paard was dat best even slikken.
En we hebben de keuze moeten maken óf haar houden en geen wedstrijden óf wel wedstrijden maar met een ander paard en moet zij weg.

Mede omdat zij dus niet helemaal 'goed' meer is wil ik haar absoluut niet verkocht hebben. Als ik weet dat ik een goed gezond paard heb en weet dat het een goed tehuis krijgt zou ik de keus kunnen maken.
Maar ik weet heel goed dat als ik mijn paard verkoop als recreatiepaard dat ze binnen de kortste keren weer terug in de sport loopt. Met wat voor injecties...zenuwen doorgehaalt enz enz.. brrrr, nee daar moet ik niet aan denken. Dat heeft ze niet verdiend. Dus ze blijft lekker bij mij Haha!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 20:25

Jura, ik vind het nogal wat om te zeggen dat met bepaalde pijnen best te leven valt.
Zodra ik merkte dat mijn paard pijn had, heb ik de beslissing genomen om hem daar niet mee te laten lopen. Mijn paard heeft altijd nog vrolijk uit de ogen gekeken, maar kon op het laatst amper nog 10 meter lopen. Op zo'n moment is er maar 1 juiste beslissing en dat is het dier verlossen van de pijn, hoe moeilijk ook.

.

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 20:42

runningkawa schreef:
En om eerlijk te zijn kan ik me ook niet voorstellen dat mensen hun paard afmaken omdat hij niet meer de sport in kan of niet meer bereden kan worden, als hij verder nog wel vrolijk is.

Zo denk ik er precies ook over, Kawa. Mijn paard is nu 9 en kwakkelt al jaren met z'n gezondheid. Ik loop er meer naast dan dat ik erop zit; maar ik geniet niet minder van 'm. En ik denk ook dat hij (nog) geniet van zijn leven. Ik ben in ieder geval helemaal blij als hij fit als een hoentje met mij een wandeling maakt, als hij lekker aan het ravotten is met andere paarden, als hij sprintjes trekt in de paddock met z'n oren naar voren, als we heerlijk relaxt over de drafbaan in de polder stappen, en als hij staat te genieten als ik 'm uitgebreid poets en knuffel. Wat kan mij het dan schelen dat ik nooit meer fanatiek met hem aan het werk kan. Hij komt elke dag buiten, krijgt elke dag alle aandacht van de wereld; hij hoeft alleen niet meer hard aan het werk.
Als z'n problemen op een gegeven moment zo groot worden dat hij niet vrolijk meer is, niet meer wil eten etc dan maak ik ook die beslissing om 'm in te laten slapen. Maar ik denk wel dat er een hoop mensen vroegtijdig afscheid van hun paard nemen omdat het dier niet meer kan wat zij ervan verwachten.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 20:50

ik ben bijna klaar met 6vwo (duime jullie mee?) en hoop daarna diergeneeskunde te gaan studeren. Soms lijkt het idd wel eens of mensen erg snel hun paarden in laten slapen, vooral op sommige maneges krijg ik dat idee. Persoonlijk vind ik dat je als eigenaar/verzorger precies weet wat je paard voelt, je bent immers zijn/haar maatje. Je kent hem/haar al een hele lange periode. Ik ben er van overtuigd dat je niet ieder paard met pijn hoeft te laten gaan. De eigenaar/verzorger alleen weet of het paard een dragelijke pijn heeft of een ondragelijke pijn. Dat zie je aan de houding en uitstraling van je paard. Een dierenarts kent jou paard niet zo goed als jij en weet niet hoe het paard normaal gesproken is. Daarom denk ik dat een dierenarts niet altijd kan beoordelen of je een paard moet laten gaan of niet. Wel kan de DA advies geven over mogelijk vorderingen. Ik hoop dit later ook in mijn werk naar voren te laten komen. Ik wens de mensen die zo'n beslissing moeten maken heel veel succes.
En een paard in laten slapen omdat ie niet meer mee kan komen in de sport vind ik heel erg belachelijk. Er lopen zat mensen rond op deze aardbodem die nog heel veel plezier aan zo'n paard kunnen beleven en er nog heel veel van kunnen leren. Hopelijk kan ik later een paar van die paarden levens redden en er andere mensen heel veel plezier mee kan geven.
groetjes

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 21:19

sweetheart schreef:
En een paard in laten slapen omdat ie niet meer mee kan komen in de sport vind ik heel erg belachelijk. Er lopen zat mensen rond op deze aardbodem die nog heel veel plezier aan zo'n paard kunnen beleven en er nog heel veel van kunnen leren. Hopelijk kan ik later een paar van die paarden levens redden en er andere mensen heel veel plezier mee kan geven.
groetjes

Toch is dat moeilijker dan je denkt. Iedereen roept dat zo makkelijk, maar probeer het maar eens voor elkaar te krijgen als jij op dat punt zit en je moet een oplossing hebben, is niet zo simpel.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 21:29

wij hebben eerst onze 18 jarige pony in moeten laten slapen waarvan bleek dat zij al dik een jaar rondliep met uierkanker. (en dat het al in haar hele lichaam zat)

wij hebben haar een jaar gehad en haar een zo goed mogelijk leven proberen te geven maar het mocht niet baten...

ook bleek dat de vorige eigenaren dit wel moesten weten van de pony en dat zij niets hebben gezegt. Boos!

maar wij hebben nooit spijt van haar koop gehad.

daarnaast hebben wij ook onze beste pony van stal in moeten laten slapen. zij had plots last van koliekverschijnselen en toen wij haar naar de kliniek brachten bleek dat er een dikke 12.5 meter darm was verlamd. we hebben haar wel laten opereren (wat ons duizenden guldens koste) maar het was al te laat...

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 08:51

bij ons word er geen 1 paard afgemaakt als ze niets meer kunnen en ook niet verkocht dan weet je nooit waar ze terecht kunnen komen en wat er mee gebeurd. Ze blijven hier gewoon lopen en als ze echt pijn hebben en we merken dat en ze willen zelf niet meer dan maken we er een eind aan. We hebben nu 5 paardjes 2 die hier de oude dag slijten (20-22) 2 voor rijden en 1 die volgende week weg gaat. Die van 22 heeft haar achterbenen heel erg versleten heeft heel veel veulens gehad en bij haar laatste veulen kon ze bijna niet meer lopen. Gelukkig is ze er bovenop gekomen. Ze heeft in haar achterbeen een peesje wat steeds in en uit het gootje waar hij in hoort gaat en daar heeft ze nu niet zo'n last van ze springt vrolijk rond in de wei maar als ze dat niet meer kan en niet meer met de "kudde" mee kan komen dan maken we er een eind aan hebben we al besloten want voor paarden in het wild is er ook niets zo erg als niet met hun groep mee te kunnen komen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 09:40

aggielachie schreef:
Ik vind dat je volkomen gelijk hebt. Paarden worden te snel ingeslapen, zo gaat dat bij mensen toch ook niet?

aggielachie

Nee, jammer genoeg kan het bij mensen niet. Ik heb genoeg dierbaren zien lijden, en op een punt komen waarbij ze alle waardigheid verliezen en helaas ook niet meer in staat zijn om te oordelen over hun eigen situatie.
Het zou in die gevallen heel mooi zijn geweest als een ander dat had kunnen doen Boos!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 09:41

Mariek87 schreef:
sweetheart schreef:
groetjes

Toch is dat moeilijker dan je denkt. Iedereen roept dat zo makkelijk, maar probeer het maar eens voor elkaar te krijgen als jij op dat punt zit en je moet een oplossing hebben, is niet zo simpel.

Dat denk ik ook, de wereld bestaat nu eenmaal niet uit mensen die een paard als grasmaaier zoeken.
En ook lang niet elk paard neemt daar genoegen mee...

showdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 14:06

Dat denk ik ook, de wereld bestaat nu eenmaal niet uit mensen die een paard als grasmaaier zoeken.
En ook lang niet elk paard neemt daar genoegen mee...[/quote]

Je heb die grasmaaier toch ZELF aangeschaft!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
(om een dan maar af te maken omdat 'ie niet meer voor je kan doen waar je 'm voor hebt aangeschaft vind ik werkelijk belachelijk en typisch iets voor de huidige weg-werp maatschappij)
(ok, als een paard er zelf geen genoegen mee neemt en/of zichtbaar ongelukkig is, wordt het een ander verhaal..)

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 15:52

showdown schreef:
En ook lang niet elk paard neemt daar genoegen mee...

Je heb die grasmaaier toch ZELF aangeschaft!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
(om een dan maar af te maken omdat 'ie niet meer voor je kan doen waar je 'm voor hebt aangeschaft vind ik werkelijk belachelijk en typisch iets voor de huidige weg-werp maatschappij)
(ok, als een paard er zelf geen genoegen mee neemt en/of zichtbaar ongelukkig is, wordt het een ander verhaal..)
[/quote]

maar je moet je hierbij wel bedenken dat een paard waar je niks mee kan wel de kosten met zich meebrengt. ok mss kun je een goedkopere stal vinden, maar juist zo'n paard moet dagelijks naar buiten.. en soms is zo'n plek niet 123 te vinden.

Ook vind ik (heel hard gezegt) dat er tegenwoordig ook zat dierenartsen zijn, die leven van de emoties van mensen, in die zin van, nog weet ik t wat aansmeren/ proberen terwijl eigelijk voor t dier t beter is om m te laten gaan. (ik spreek uit ervaring!!!)
als dierenarts moet je in overleg met de eigenaar beslissen wat t beste is, en jah dat is nu eenmaal de minder leuke kant van t vak.

Mijn vader heeft ook een heel duidelijk standpunt dat als het paard van ons een wrak wordt... dus ongeschikt voor welke manier van rijden dan ook... hij weg moet, en nee wij zadelen echt niet iemand anders er mee op, ik ben dr wel milder in, maar in bepaalde dingen heb ik ook mn standpunt, en hoe moeilijk t ook is, dan kies ik voor mn paard.

goof schreef:
Jura, ik vind het nogal wat om te zeggen dat met bepaalde pijnen best te leven valt.
Zodra ik merkte dat mijn paard pijn had, heb ik de beslissing genomen om hem daar niet mee te laten lopen. Mijn paard heeft altijd nog vrolijk uit de ogen gekeken, maar kon op het laatst amper nog 10 meter lopen. Op zo'n moment is er maar 1 juiste beslissing en dat is het dier verlossen van de pijn, hoe moeilijk ook.

Daar ben ik t helemaal mee eens, jij weet niet hoe een paard zich voelt en hoe t voor een paard is.
ok als die als een veulen door de wei hopst, dan zal t wel meevallen, maar anders...

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 17:03

Het laten inslapen van mijn paard, lijkt me vreselijk moeilijk.
Zodra ik merk dat mijn paard zou moeten leven met pijn, zou ik mijn eigen gevoelens laten wegvallen tov het belang van het welzijn van het paard. Hoe moeilijk ik dat ook zou vinden....

Voor als nog zou ik allerlei mogelijkheden onderzoeken om voor mijn eigen gevoel mijn paard recht in haar ogen te kunnen kijken, dat ik er echt alles aan gedaan heb.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 18:26

Citaat:
groetjes

Idd.

Daarnaast kost een paard nog een hoop geld ook.
Bij de boer is alles misschien nog haalbaar mqaar wat als je dier aan de randstad op een pension stal staat wat je 300 euro in de maand kost?

Verkopen doe je zo'n dier niet(ik tenminste niet) en de boer is ver te zoeken en 2 paarden houden kan niet.

Wat doe je dan???

Tuurlijk is het op papier makkelijk praten maar wat als puntje bij paaltje komt?

Ik heb zelf ook zo'n beest wat wel eens kreupel loopt. En elke keer denk je weer ' dit was het...moet ik nog wel verder gaan, tot hoever moet je gaan, waar leg je de grens?'
Het gebeurd misschien 1x per jaar en met een ontstekingsremmer en wat extra aandacht aan de training verdwijnt het wel weer.
Maar toch ...ik voel me zelf soms best een egoist maar sta ook vaak genoeg met de rug tegen de muur omdat ik gewoon zie dat mijn paard nog wel geniet, goed in de vacht zit, helder in de ogen is, speelt met zijn maatje en toch elke keer weer 'geneest'

Het is simpelweg zijn tijd gewoon niet.

wat dat betreft kan ie beter op 3 poten door de wei strompelen, dan is de keus niet zo 'moeilijk'

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 18:38

het is zeker niet makkelijk,ik heb in 1,5jr 2 paarden in laten slapen.

de eerste was een jonge merrie van net 5jr,die bleek na mnd in de kliniek geweest te zijn een zenuw beschadiging te hebben,waardoor ze echt veel pijn had.
ze was van een lieve merrie veranderdt in een gevaarlijk monster!

de tweede was de draver die ik daarna van mijn vriendin overgenomen had.
deze bleek Desmitis te hebben.
hem hebben we 8 jr gehad en was echt een schat van een paard.

hij heeft het echt tot het eind volgehouden,de laatste 3mnd liet hij opeens zijn hoofd hangen en had er geen zin meer in.

op de foto`s was ook goed te zien dat zijn pezen bijna verdwenen waren.

hij kon dus niet meer lopen zonder pijn,hij ging zijn benen ontl;asten en kreeg daardoor rugklachten,verschoven wervels.

hem hebben we echt uit zijn lijden verlost,hij teveel pijn.

maar makkelijk was dat zeker niet!!!

en inderdaad roepen mensen van alles,maar als ze zelf met zo`n paard zitten die erg veel pijn heeft wil nog weleens zien wat ze doen!

ik vindt als je een paard dat lijdt,alleen maar in leven wilt houden voor jezelf,omdat afmaken zielig of moeilijk voor je is,dat je erg verkeerd bezig bent.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 19:15

Het is inderdaad makkelijk praten ja. Mijn merrie van nu net 17 jaar is eigenlijk al vanaf haar 12 niet meer geschikt voor de sport. En sinds twee jaar alleen nog maar geschikt als grasmaaier. Een boer om de hoek is hier niet dus word het zeker 20 min autorijden. Dan wil ik dus iemand waar ze goed staat, die haar goed in de gaten houd etc. Nou die is gevonden, ze kost alleen wel iedere maand tussen de 150-200€.

Ze gaat niet achteruit, heeft volgens de helft van de DA's pijn, de andere helft niet. Als ze hengstig is heeft ze er wel veel last van, dan loopt de kreupel in draf/moeite met opstaan. Maar altijd even vrolijk, en rent normaal iedere dag de wei op. Gelukkig heb ik eerst een paard kunnen bijrijden wat ik nu gekocht heb, en kan het nu allemaal net. Maar stel nou dat Grace (de grasmaaier) zo doorgaat en 25 wordt. Dan heb ik meer dan 20.000 € (zonder veearts en hoefsmid) uitgegeven aan een paard, waar ik zo een keer in de maand naar toe ga. (en dan moet je er al helemaal niet aandenken hoeveel diertjes/kindertjes in Afrika daarmee gered zouden kunnen worden). Nou zijn wel opzich wel van plan dit nog lang vol te houden, maar ergens komt een einde aan.

Ik zoek in principe nog steeds naar mensen die een gezelsschapspaard zoeken, zodat ze bv nog maar de kostprijs kost per maand. Maar vind maar eens zo iemand. Ze nemen of een shetlander, of willen haar gratis hebben. Dat ze de garantie willen dat ze niet zomaar ineens weg gaat weer ok, die wil ik ze best geven onder voorwaarden. Maar een onbruikbaar paard weggeven, wat zo naar de handelaar of slager kan worden doorverkocht nee... En als ze daar al niet meer akkoord kunnen gaan houd het ver op.
Paardenkamp zit al jaaaaren vol. Het is gewoon niet makkelijk zo'n paard nog jaren te onderhouden, al helemaal niet als daar tegenover staat dat je zelf al die tijd niet meer kan rijden.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 20:26

Snap wel dat het moeilijk is een dier te herplaatsen als het niet meer kan werken. Ik stond met mijn oudje op een pensionstal. Hij stond daar in de winter op veel stal (uurtje per dag buiten dodelijk voor een oud paard maar ja dat is hier in de buurt nou eenmaal zo) en als hij op het land stond werd hij door de jonkies als zwak gezien en verstoten en getreiterd. Mijn oudje heeft het wel getroffen die kon wel nog bij de Paardenkamp terecht omdat hij toevallig door een oude verzorgster was opgegeven 9 jaar geleden. Je hebt ook particuliere rusthuizen maar die zijn net zo duur als een boerenpensionstal en daar staan ook vaak jonkies tussen dus dat schiet ook niet op. Nu heb ik wel de luxe dat ik niet perse een paard hoefde om op te rijden (had bijrijdpaard voor) en mijn broodwinning niet is. Maar zou dat wel zo zijn dan snap ik dat het lastig is zou mijn paard ook niet zomaar aan iemand meegeven.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 08:22

Mijn vriendin en ik hebben vorig jaar een pony gekocht die helemaal op was. Ze zou naar de slacht gaan wegens zware koliek, maar we gunden haar nog een pensioen na 30 jaar trouwe dienst.

Ze heeft er maar 3 weken van kunnen genieten. Toen werd ze erg ziek. Een einschuss en hoefbevangen. Iedereen riep; "laat haar toch inslapen". De dierenarts kon niets met zekerheid zeggen, zei dat het twee kanten op kon gaan en wij hebben besloten haar het zelf te laten uitzoeken. Na een halve week ellende en oplevingen lag ze op een morgen dood in haar stal.

De stalhouder was boos, gaf ons een sneer na dat we haar hebben laten lijden. Wij hebben er juist een goed gevoel aan over gehouden. We hebben voor haar gedaan wat we konden en uiteindelijk is ze er zelf uitgestapt. Ze kon of wou gewoon niet meer, maar dat heeft ze wel zelf kunnen 'beslissen'.

Maar deze pony was al ruim in de 30. We wisten dat ze 'makkelijker' kon sterven, omdat haar hart oud was. Maar als je een paard van zo'n 15 jaar hebt en die gaat onherstelbaar stuk en heeft veel pijn.. Ik denk wel dat ik het paard dan zou laten inslapen. De kans dat zo'n paard uit zichzelf overlijdt is erg klein. En hem nog 10 jaar door te laten lopen met pijn zou ik zeker niet doen.

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 08:32

Quellian schreef:
Als een paard niet meer bruikbaar is, dan mag ie van mij gewoon blijven. Als ie pijn heeft, dan is het over. Het is het VOORRECHT van een dier om te mogen sterven wanneer het pijn heeft. Aangezien een paard nog steeds niet zelf kan praten, moeten we uitgaan van de professionaliteit van de DA met een 2nd opinion vind ik Lachen

Ben ik helemaal met je eens!! Mijn arabje had drie nekwervels gebroken zonder dat ik het wist ben ik gewoon blijven rijden, hij is altijd goed voor me geweest. Heb hier 4 jaar meegereden om de simpele reden ik wist het niet en hij liet het niet merken. Hij had wel altijd zijn hoofd naar beneden hangen als hij los liep enz. Hij was altijd voorwaarts, vrolijk en levenslustig, op de wei bokken en met vier benen springen dat ging ook nog. Maar je kan mij niet vertellen dat als je 3 nekwervels gebroken hebt gehad die scheef zijn aangegroeid en die het ruggemerg afknellen waardoor je een vorm van Ataxie krijgt dat je dan geen pijn hebt hoe levenslustig je jezelf voor doet. Een av doet alles voor zijn baas dat heb ik uit deze ervaring wel geleerd, ik wist dat ze erg trouw waren maar deze was echt extreem.

Het was de moeilijkste beslissing van mijn leven ( dat moet men niet onderschatten), en hoop die niet gauw nog eens te moeten maken. Ik vind dat als een paard pijn heeft, je hem niet elke dag met medicijnen moet gaan volstoppen omdat de eigenaar bang is om het paard los te laten. Nogmaals hij was mijn beste vriend en denk nog elke dag aan hem, maar ik weet van mezelf dat ik de beste beslissing voor hém gemaakt heb.