De praam, wie gebruikt m nog weleens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flettie

Re: De praam, wie gebruikt m nog weleens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:32

Ik heb hem zelf niet in huis maar ik ben er ook zeker geen tegenstander van!

De bovenlip-verdoving (zoals ik het zelf noem Clown ) vind ik zelf paardvriendelijker dan een spuit van de DA.
Toen laatst mijn Shet voor het eerst werd geschoren heb ik zijn neusje tussen mijn vingers gepakt en meneer was zo relaxed als hij maar kon zijn.

Mijn merrie is vorige week gedekt en kreeg daarbij ook een praam op. De hengstenhouder heeft wel tig keer daarvoor haar verontschuldigingen aangeboden maar ze was de eerste keer met kluisteren zo in paniek geraakt (omdat ze haar ene achterbeen niet genoeg kon bewegen) dat ze haar nog net bij haar neus konden pakken en toen was het gelijk over geweest.
Ik heb ze ook duidelijk gemaakt dat zij moesten doen wat in het belang was van hun veiligheid en die van de hengst. En als mijn merrie daarvoor een praam moest ophebben dan doen ze maar. Ik lig daar echt niet wakker van. En mijn merrie ook niet want die liet zich vervolgens erg gemakkelijk dekken Haha!

Liever een praam op dan onnodig stress en vechten of een kalmeringsspuit van de DA.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:33

ik toch bijna wel 1 keer in de week Lachen

want ik heb vaak wedstrijd, en aangezien mijn merrie oren uitscheren niet een van de leukste dingen vind, doe ik de praam er om, en ben ik binnen 5 minuten klaar Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:34

Margreet schreef:
Domosedan is ook relaaaaaaaxed spul hoor Haha!

Het nadeel aan Domosedan is dat de huid er erg gevoelig van word, dus het is niet zo aardig om dat te spuiten voor je gaat scheren...

Dan kun je beter naar acepromazine kijken, zelfde spul als in sedalin/tranquigel zit.

Vaak als je maar even doorpakt bij toiletteren etc is het leed snel geleden en hoef je na een paar keer ook geen praam meer te gebruiken. Ik heb er wel een hekel aan om bij jonge paarden in mijn eentje te staan modderen, dat word dan dus vaak van kwaad tot erger omdat je niet snel door kunt werken. Iemand die hem even met een praam vasthoud erbij en je bent snel klaar.

Je kunt de praam ook opdraaien en terugsteken onder het halster als je alleen bent.

Ik praam liever dan dat ik verdoof overigens.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:38

Nou die sedilin helpt ook geen drol. Had mn pony het gegeven voor het scheren van zn hoofd, oren benen en zaakje. Hoofd ging perfect stond heerlijk rustig te doezelen maar toen het echt eng werd (benen) was er neits meer te merken van dat spul. Als ze echt iets eng vinden gaan ze er doorheen en helpt het dus helemaal niet. Geef mij maar een praam.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 13:07

ik gebruik zelf nooit een praam, maar ik ben veel in Oostenrijk geweest om paarden te kijken en bij veilignen geweest en daar gebruiken ze alleen maar oorpramen, als wij dan zeiden dat zij dat op de neus gebruikten, keken zeons aan alsof ze water zagen branden en dat vonden zij dan weer "zielig".......

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 13:10

smurf schreef:
ik gebruik zelf nooit een praam, maar ik ben veel in Oostenrijk geweest om paarden te kijken en bij veilignen geweest en daar gebruiken ze alleen maar oorpramen, als wij dan zeiden dat zij dat op de neus gebruikten, keken zeons aan alsof ze water zagen branden en dat vonden zij dan weer "zielig".......

ik heb juist een gelezen dat om de oor binden onder mishandeling valt, vreemd dat dat dan in Oostenrijk de gewoonte is Verward

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 13:13

Rare jongens die Oostenrijkers Gestoord
Tja, 's lands wijs, 's lands eer.
Er zijn wel meer dingen die ze in andere landen anders doen dan wij.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 13:16

ze doen in Oostenrijk wel mee dingen die wij héél erg raar en slecht vinden, als er een keer Oostenrijkers in Nederland waren, vonden zij datzeflde van ons ook.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 13:16

Precies, dat bedoel ik.

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 13:18

Wij gebruiken ook wel eens een praam.. als we de oren uit scheren..

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 18:23

Niet nodig...
Toen mijn paard twee weken in een kliniek heeft gestaan hebben ze het helaas dagelijks om haar oor gebruikt om antibiotica via de mond te geven. Het heeft me een maand gekost om rustig haar oor aan te kunnen raken zonder een steigerend paard voor me te hebben.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 19:15

Blossomm schreef:
Niet nodig...
Toen mijn paard twee weken in een kliniek heeft gestaan hebben ze het helaas dagelijks om haar oor gebruikt om antibiotica via de mond te geven. Het heeft me een maand gekost om rustig haar oor aan te kunnen raken zonder een steigerend paard voor me te hebben.

En daar ben ik nou ook zo bang voor als men een praam rond het oor van mijn paard doet.
Ik heb nl nu al moeite genoeg om de oren uit te knippen (vast pakken ook al, maar zolang er geen schaar in de buurt komt is het nog te doen, ene oor is erger dan het andere oor trouwens), en als ze dan ooit een praam rond haar oor heeft gehad, kan ik het denk ik wel helemaal vergeten.

Ik had er trouwens nog niet eerder van gehoord voor vorige week zaterdag.
De hoefsmid kon me dat vertellen, maar ik was er niet erg gecharmeerd van en wou dat dus ook niet bij mijn paard hebben.

Praam om de lip heb ik geen probleem mee (paard wel), die krijgt ze wel vaker om als de smid er is.
Voorbenen zonder, achterbenen met, want dan begint het gedonder.
De smid kon er geen praam om krijgen, daarna heb ik het ff geprobeerd.
Na een kopstoot opperde hij de optie praam om het oor, wat ik weer afwees.
Na een boel geklier verder had ik eindelijk de praam om.
Was ff bang dat ze zich om zou laten vallen, maar gelukkig was ze nog wel zo verstandig genoeg om op 4 (uh nee, 3, want de smid was bezig met de 4e) benen te blijven staan.
Wel haar hele hoofd scheef hangend en haar hele lijf gespannen, maar uiteindelijk had ik dan toch weer een paardje met 4 netjes bekapte voetjes.

Volgens mij is de praam ook niet uit de tijd ofzo, maar wordt het gebruikt wanneer het nodig is.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 19:27

Fleur reageert totaal niet op een lippraam, ook niet als je die van te voren omdoet. Ze wordt er alleen maar vreselijk stuurs van (waardoor goedbedoelende DA's 'm strakker aantrekken waardoor haar hele neus nog dagen losse velletjes heeft zitten) In Utrecht kwamen ze er echt niet uit en hebben ze de praam om haar oor gedaan. Ze stond meteen stil, en even later lekker te suffen.
Nou reageert ze ook als ik met mijn hand haar oor vasthoud en licht draai, dus als ik kan kiezen tussen een volstrekt over de zeik paard met wondjes op de neus of een beetje druk op het oor, dan weet ik het wel Clown
Ik heb trouwens ook absoluut niet het idee dat ik haar pijn doe door haar oor vast te houden.

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 19:28

Zelf hebben we geen praam, maar als de jaarlingen (Nederlanders, schrik niet!) gebrandmerkt worden krijgen ze wel even een praampje op. Ja ja, hier worden ze nog gebrandmerkt...

(off topic: En om heel eerlijk te zijn vindt ik brandmerken beter dan chippen oid. Het duurt 5 minuten, je laat ze weer los en ze gaan gewoon weer onverstoorbaar verder met hooi eten. Ik heb nog *nooit* drastische scenes meegemaakt. Zo n brandmerk staat alleen misschien niet zo mooi natuurlijk. Maar je paard blijft voor altijd 100% herkenbaar (met chippen word nog weleens gerommeld heb ik gemerkt)).

On topic: Ik heb dus niet tegen de praam, al vindt ik dat je er niet om het minste geringste naar hoeft te grijpen. Worden paarden trouwens echt zo vaak met iets ingespoten?? Dat vindt ik dus afschuwelijk (let wel, ben door een inenting een paard verloren). Stel dat jij als mens zo vaak (stel elke 6-8 weken - als je hoeven bekappen als voorbeeld neemt) met "iets kalmerends" geinjecteerd zou worden. "Gezond" is niet het eerste woord dat bij mij opkomt. Ik heb liever 10X een praam dan 1X iets chemisch. Dat is bij mij iets wat je paard alleen toegediend krijgt als hij ziek is.

Ik moest bij dit topic trouwens denken aan onze oude dierenarts (nu met pensioen), die een keer bij iemand een hengst die hij moest castreren niet rustig kreeg. Levensgevaarlijke situatie. Hengst steigeren, bijten, trappen (hadden hem te lang hengst gehouden en te weinig opgevoed en hij was dus echt heel erg vals geworden). Toen zei de DA plots tegen de eigenaren: Wat ik nu ga doen moet u nooooit proberen na te doen! En hij draaide zich om en gaf het paard een klap tegen het voorhoofd met zijn vlakke hand. Paard onmiddelijk KO (!). Kreeg toen alsnog een verdovingsmiddel en werd met succes gecastreerd.
Anyway, daar moet ik altijd aan denken bij het woord "praam". Hier wordt er nog niet half zo vaak naar hulpmiddelen zoals een praam gegrepen, laat staan naar chemische kalmeringsmiddelen. Tsja, het is de persoonlijke keuze van de DA of smid natuurlijk, wel of geen gebroken ribben Haha! . (Ennuh, mijn oude DA was wel een erg apart geval hoor.)

-x- Nouska

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 19:35

Ja, als de benen van Roxces worden geschoren want dat vind ze niks! En dan hou ik de praam vast en de eigenaresse scheert de benen.

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 09:59

Ik vind de praam een prima hulpmiddeltje. Wij gebruiken het af en toe bij het scheren van een paard. Dan is het echt een eitje.
We hebben ook ooit een keer Sedalin gebruikt maar dat vind ik dus echt helemaal niks. Liever de praam op dan zo'n beest verdoven. Daar snappen ze echt helemaal niks vind, ik vind dat geen fijn gezicht/gevoel.
Bij de praam wrijf je hem even lekker weer in zijn bovenlip na het afdoen zodat de doorbloeding weer goed is en niks aan het handje.

Oh en wat betreft dat oor; dat deed ik vroeger bij mijn pony ook wel eens. Die stond hartstikke stil als je een (heel klein beetje) aan zijn oor zat/trok. Heel maf was dat (deed hem absoluut geen pijn). Dan stond hij lekker te suffen.Haha!

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 14:17

Ik heb een paar jonge paarden waarvan de een netjes voetjes geeft en die kan je zo bekappen. De andere daarentegen slaat je kop achterstevoren als je onder z'n knieen komt met je hand. Helaas pindakaas, praam erop. Feit is wel dat na een paar keer met een praam op bekappen, meneer zich erbij neergelegd heeft dat hij als paard, voetjes moet geven aan mij, mens.
Ik vindt het nog steeds een prachtige uitvinding. Maar dan wel het houtje touwtje exemplaar.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 15:29

Ik ben geen tegenstander van een praam net als zovelen al zeggen, liever een paard en eigenaar die beiden nog heel zijn met een praam om dan allebei in de kreukels.

Ik heb ook een beetje een hekel aan al die verdovingsspuiten. Ik heb 1 keer meegemaakt dat een 3 jarige hengst voor het eerst in zijn leven de benen geschoren kreeg en zijn oren uitgeschoren moesten worden. Dat dier was echt staats gevaarlijk. Al van te voren had hij een verdovingsspuit gehad (op stal) uit de stal gehaald in de opvoelbox, praam eraan, oor vast houden met 1 hand, scheerapparaat aan, en PATS daar schoot hij zo door de verdoving, praam en oortje vasthouden heen. Uiteindelijk hebben ze hem volgens mij zijn oren uitgebrand. (is overigens prima gegaan, het is door iemand gedaan die al jaaaren ervaring heeft met het uitbranden van de oren, had het zelf namelijk niet gedurft)

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 15:54

Ik gebruik de praam ook altijd bij het voetjes scheren. Ze krijgt even de kans om het zonder te proberen, maar lukt het niet, dan doe ik snel de praam op, dat is voor allebei fijner, ik snel klaar en zij geen gezeur aan haar hoofd. Rozemarein was helemaal erg, die kon je niet eens invlechten zonder praam de 1e keer. Maar dat gaat nu wel goed, maar met scheren krijgt die ook echt n praam op.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 18:30

pfff, als ik deze verhalen zo hoor ben ik toch ff blij dat ik zo'n heerlijk braaf (meestal tenminste !!) hafje heb !! bij de hoefsmid valt ie in slaap en gaat ie met ze koppie op de rug van de smid liggen.... Ik heb hem nog maar 1x meegemaakt met de da voor een chip en dat merkte hij amper, hij stond ook te eten. Hij is ook een keer door de paardentandarts nagekeken, dit vond hij niet zo leuk en protesteerde wel een beetje, maar hij liet het wel toe. Ik heb hem nog nooit geschoren, maar als dat ooit es moet gebeuren denk ik dat hij wel een praam nodig heeft... Ik heb weleens een verwaarloosd paard meegemaakt die zulke enorme klitten in zijn manen had, dat als ie een praam op had en dat 1 voet in de lucht werd gehouden, nog flipte !! Het was dan wel een hengst, hij kwam bij een handelaar vandaan uit Belgie en die handelaar daarvoor had hem niet goed verzorgd. Hij was broodmager en de klonten modder zaten in zijn vacht en de knopen in zijn manen en staart. Echt vreselijk !!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 18:59

ja hoor hij hangt eigenlijk altijd paraat in de kast. Pas nog bij een zoolzweer van mijn paard m nodig gehad. En bij de pony van mijn vriendin waarbij de hechtingen in zijn kogel er uit moesten. Zonder praam niet te doen en met in een minuutje gepiept.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 20:03

ik heb een arabische hengst van een jaar oud. had op zn verjaardag zn achterbenen open gehaald en niemand die er aan mocht zitten!! toevallig heeft de vee arts hem toen een praam op gezet, maar toen moest ik hem een paar dagen erna nog behandelen en die praam kregen we nog 1 keer om en toen werd meneer gek. echt knetter..dus dat werkte bij ons alleen maar averrechts..dat kan dus ook. en hij zat echt goed!!

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 22:40

Ik heb zo'n heethoofdje die bij de tandarts laatst voor 950 kilo aan verdoving kreeg (hij weegt een kleine 500...) en dat deed niet echt veel.. Ook de praam erbij maakte het niet veel beter helaas... Zo'n 15 minuten later had hij de klem in zijn mond dichtgebeten en bijna de hand van de tandarts erbij...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 01:25

elinax21 schreef:
..., maar toen moest ik hem een paar dagen erna nog behandelen en die praam kregen we nog 1 keer om en toen werd meneer gek. echt knetter..dus dat werkte bij ons alleen maar averrechts..dat kan dus ook. en hij zat echt goed!!

Ook al zit de praam goed, moet je tijd nemen zodat het niveau van de endorfines op kan lopen teneinde het paard dat fijne gevoel te geven door de natuurlijke endorfines. Hoe veel tijd is er verstreken tussen het aanleggen van de praam en de vervolgbehandelingen? Zat daar een kwartier tussen? Denk het zomaar niet.

Bovendien kan ook een paard dat in de stress schiet door de praam en de natuurlijke endorfines heenschieten. Net als een paard door een verdoving heen kan schieten als hij erg in de stress raakt.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 06:00

Wij hebben pas een praam nodig gehad voor hechtingen uit haar been te halen.
Dus idd nog niet vergeten.
Gebruik is ook niet voor alle paarden geschikt, er zijn er ook die er totaal niet op reageren.

gr