wat te doen met een 1-jarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia

Re: wat te doen met een 1-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 17:32

Noeki schreef:
ze is verkeersmak
uhh we gaan het niet zo spelen he meisie ik kan me eigen wel bezig houde k wil plezier met dr en ja ze is blij met me als ik aan kom hinnikt ze altijd

en ja dit is men vraag hoe kan ik der spelletjes aan leren en welke enz antwoord hier maar eens op mensies jullie gelul moet ik niet

Zoals ik al vaker heb gezegd, als je niet wilt dat je niks met je pony kan doen, had je beter een wat oudere pony kunnen kopen, want daar had je meer plezier van gehad dan.. Maar goed..

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 20:39

ze staat bij een andere jaarling nu whii
ze is gans gellukkig en ik weet nu wel dingen om te doen !!

merci voor jullie geweldige tips
en commentaar

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 21:35

Ik kan er niets aan doen, maar ik twijfel toch echt of onze opmerkingen wel zijn aangekomen, of dat de laatste opmerking van de TS is om ons ervan te weerhouden nog verder commentaar te leveren.

Wat zijn die andere dingen dan die je met je paard wilt doen? Gezien je protest en je opmerkingen dat wij er allemaal niets van weten, vrees ik het ergste.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 21:56

Nou Cassidy, het topic bij HAW is al gesloten, omdat met haar niet te praten meer was. Spreekt zich ook nogal tegen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 22:09

Juist daarom gaan er bij mij allerlei alarmbelletjes rinkelen. En een dertienjarige met een zo'n mening en zo'n grote mond...de hemel beware haar ouders/leraren/mentoren/instructrice.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 22:10

Ach, ze zal niet de eerste op Bokt zijn die haar veulen straks weg moet brengen omdat 'ie onhandelbaar is... Slapen Lips are sealed

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 22:12

Inderdaad Cassidy, als je kijkt wat voor een praat eruit komt bij HAW, zie ik het triest in voor het veulen. Zeggen dat ze het niet meer doen, maar ondertussen.......

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 09:05

ik vraag me af welke tip je dan zo geweldig vond? aangezien je na ieder antwoord zei dat iedereen hier achterlijk was en een dikke nek had.... Rolleyes

ik ben benieuwd wat er van dit beestje gaat worden.... Nagelbijten / Gniffelen

waarom openen mensen toch altijd topic's met vragen als ze nix met de antwoorden doen of ieder antwoord afkeuren omdat ze het zelf toch beter weten? *zucht*

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 09:42

OF het veulen is straks geen land meer mee te bezijlen, of ze kan vroegtijdig afgevoerd worden..

In en in triest als mensen goede raad niet ter harte nemen, tegen het belang van zo'n dier in..

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 12:12

Citaat:
Okeee
Ik heb de helft van dit gelezen verder kon ik niet aan
Jullie doen appelflap alsof ik ze mishandel ...
Ik heb in het begin wat met der gelopen Nu aan de longe
Denken jullie echt dat ik der ga laten werken eerst wat stappen draven En dan mag ze vrij kiezen wat ze doet ... en tis de 1ste keer k ga der niet veel longeren ofzo mss een kwartiertje gedaan
Ze krijgt allevrijheid aan de longe k heb hem ook opt langte gedaan

Normaal meng ik me ook niet in discussies, maar dit is niet echt een duscussie. Jij stelt een vraag en je krijgt toch zeer goed bedoeld antwoord. Mensen met al een klein beetje verstand van paarden schrikken gewoon een beetje als ze zien staan dat een veulen wordt gelongeerd.
Je zegt dat je haar niet laat werken, maar "eerst"wat stappen en draven. Ook stappen en draven aan een longeerlijn is werken voor zo;n jong beestje. Verder zeg je dat ze alle vrijheid krijgt aan de longeerlijn...ook dat werkt niet. Als je haar iedere keer vrij laat kiezen wat ze doet en zij dus van jou mag doen waar zij zin in heeft, krijg je later dus een paard wat gewend is zijn eigen zin te doen! Daar krijg je echt problemen mee, want respect zal ze op n gegeven moment net meer voor je hebben. "want wie ben jij om haar na 3 jaar opeens wle te vertellen wat ze wel en niet mag" (zal t paard denken)

Je zegt dat je gewoon wil vragen hoe je je veulen moet amuseren, maar alle antwoorden heb je toch gekregen? meer dan die tips en voorbeelden zijn er niet echt. Ik heb zelf ook een jaarling, die staat in de opfok tussen leeftijdgenootjes. 1 keer per week haal ik haar er even uit, borstel haar, voetjes geven en een klein stukje wandelen. Ik geef haar overigens wel wat bix, 1 keer in de week even verwennen kan naar mijn mening geen kwaad.

Kijk, iedereen doet het anders en heeft er een eigen mening over, maar ik denk dat het niet nodig is je veulen te amuseren. Ik merk aan mijn jaarling dat ze zich veel meer amuseert in de kudde dan met mij, degene die haar weer eruit plukt, van wie ze voetjes moet geven en moet luisteren... en ik weet zeker dat dit voor alle veulens geldt. Die willen spelen en hebben het veel meer naar hun zin als je ze lekker laat staan dan steeds dingen met hun doet. Want naar mijn mening zijn die niet om het paardje een plezier te doen, maar meer om jezelf een plzier te doen of al dan niet haar wat bij te brengen (wat inderdaad scheelt voor later).

Echt ook mijn advies:
lekker laten lopen, het liefst in een opfok (kudde) met onder andere leeftijdgenootjes. Mijn veulen staat er sinds 2 maanden en heeft het enorm naar dr zin in de kudde!
Als je iets met je jaarling wil doen, gewoon 1 of misshcien 2 keer ind e week even borstelen (leert ze vast staan) voetjes laten geven, en een stukje wandelen. Zoek wat nieuwe dingetjes op, dan raakt ze ook niet verveelt. En vooral geen uren gaan wandelen, een veulen is haar aandacht snel kwijt.
Nieuwe *enge) dingen en verkeer kun je haar ook aanwennen.
Mara dta is echt alles hoor! En ook al bedoel je het goed, meer "amusement" heeft je paardje echt niet nodig. Van nature leeft ene paard ook in de kudde en dara verveelde ze zich echt niet hoor! Knipoog

Zie het niet als negatieve kritiek, maar als goedbedoelde antwoorden op je vraag. Want echt, als je je vraag nog eens naleest ehb je nu het antwoord echt gehad...

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 20:48

veulens die gescheiden worden van hun moeder is erger dan longeren

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 20:50

er zijn maneges zijn die hun paarden per 2 vastbinden in een box van 3 op 3 om die snotjung te kunne late rijden dan nog liever longeren

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 20:50

denken jullie dat ik maya nog longeer ?
En ze looopt nu lekker in opfok .... ma als ik aankom komt ze naar bij toe en ze is best gemeen tege de andere veulens ?....:p
mensiess er zijn ergere dingen dan longeren hoor !

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 21:07

Noeki schreef:

Als dat veulen een maandje oud is kan je dat wel zeggen, als ze bijna een half jaar zijn(of sommige zelfs op 4 à 5 maanden) is het de normaalste zaak van de wereld
Citaat:
er zijn maneges zijn die hun paarden per 2 vastbinden in een box van 3 op 3 om die snotjung te kunne late rijden dan nog liever longeren

de paarden van Brook-hospital zien er ook stukken en stukken slechter uit dan bv een paard dat 23 uur op 24 in een kleine stal moet staan. Maar het een praat het ander niet goed, het wil niet zeggen dat als er ergere dingen in de wereld zijn dat het andere plots niet slecht is.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 21:09

Het gaat toch niet over andere mensen maar over jou. Vind het een beetje kinderachtig om er andere mensen bij te betrekken. Tuurlijk zijn er ergere dingen als longeren maar jij wil je paardje toch gezond houden? Ook als ze 25 jaar is met ze nog gezond toch? Dan moet je er ook voor zorgen dat je haar de beste verzorging en opvoeding geeft die ze nodig heeft. Daar gaat het om en niet om andere mensen die hun paarden mishandelen. Beetje raar dat je zegt iemand anders mishandeld zn paard door ze met zn tweeen in een box vast te binden dus mag ik mn veulen longeren. Want dat van die manege is veel erger. Hoe stom ben je dan sorry hoor maar dan ben je er echt even niet helemaal bij.

Goed dat ze nu in de opfok staat als dat ook echt zo is. Maar doe alsjeblieft niet zo kinderachtig. Als iemand anders zn pony mishandeld is dat geen reden dat jij maar je veulen mag longeren

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:57

Citaat:

Citaat:

Citaat:
En ze looopt nu lekker in opfok .... ma als ik aankom komt ze naar bij toe en ze is best gemeen tege de andere veulens ?....:p

Uhm, Noeki, ik kan deze argumenten ook niet echt volgen.
Tuurlijk zijn er ergere dingen dan longeren, Maar niemand hier zegt ook dat longeren het ergste ter wereld is, maar alleen waarom je het beter niet kan doen, puur omdat dit BETER is voor je eigen veulen. Tuurlijk liever longeren dan vastbinden e.d, maar dat vastbinen en mishandelen dat doe jij niet dus het 'dan maar liever longeren" is dan ook nergens voor nodig. Het gaat er toch om dat je het allerbest voor je paardje wil en wil dat ze zo gezond en gelukkig mogelijk opgroeit? Dus dan doe je daar alles aan wat in je vermogen om het veulen daarbij te helpen. Daar ben je het toch mee eens? Dus zo gezond mogelijk is dan niet longeren, want dan is ze minder gezond dan als je het wel doet....
En dat het ergere dingen zijn rechtvaardigt natuurlijk niet andere dingen die weliswaar minder slecht, maar ook niet goed zijn!
Als iedereen zo zou redeneren zou het een zooitje worden. In dat geval zou ik kunnen zeggen dat ik rustig mijn veulen met een zweep op dr hoofd mag slaan, want er zijn wel ergere dingen dan dat. Er zijn mensen die hun paard tot bloedens toe mishandelen of gene eten geven "dus dan maar liever op het hoofd slaan" GEEN ARGUMENT DUS

Jouw vraag was gewoon wat je kan doen met je jaarling. Het antwoord van iedereen is dat je haar gewoon voor haar bestwil niet moet longeren en ook genoeg tips wat je wel met haar zou kunnen doen. Jij voelt je dan enorm aangevallen en gaat met de raarste dingen strooien, terwijl er hier alleen advies wordt gegeven, waar je ook op een heel andere manier op zou kunnen reageren. Omdat jij zo vreemd reageert, krijg je op n gegeven moment geirriteerde en vervelende reacties.

Dit is ook het laatste wat ik over zal zeggen, want het is duidelijk dat je niet op een volwassen manier met kritiek om kunt gaan.
Je zou kunnen zeggen dat dit aan je leeftijd ligt, maar toen ik 12/13 was, nam ik juist al het advies gretig aan omdat je zoveel van andere kunt leren, vooral mensen die een stuk meer levenservaring hebben en in dit geval een stuk meer ervaring met paarden.

Verder een boodschapje aan iedereen hier: Ik denk dat dat dit topic net zo goed gesloten kan worden, want het heeft duidelijk geen zin om hier advies of een uitleg neer te zetten. Nouki luistert er toch niet naar en zet vervolgens alleen maar de aanval in dus waarom zouden we nog ene reactie plaatsen hier als het alleen maar ergenis oplevert bij ons?
Wat vinden jullie van een slotje erop?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:07

Vind het een goed idee. Ga me aleen maar opfokken over dit gedrag en de reacties van haar.

Voor jouw tekst trouwens: AMEN

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:15

Javayo schreef:
Alleen maar 24/7 in de wei lopen lijkt me ook weer niet nodig. Je mag best wel met het veulen bezig zijn, daar heb je later alleen maar profijt van: het is ook niet eerlijk naar het beestje om op de derde jaar plots met een zadel aan te komen zetten als je voordien nooit iets met het veulen deed!

Maar niet longeren hoor! Lekker wandelen en inderdaad grondwerk. Zoek enge dingen op zodat ze daaraan went, en voorzichtig de weg op zodat ze verkeersmak wordt. Als ze naar haar tweede jaar gaat kun je misschien beginnen met lange lijnen, zodat ze al aan een bitje kan wennen, en daarna pas longeren, want zoals al eerder gezegd: het is nog veel te belastend!!

Lekker bij andere jaarlingen op de wei zetten en met rust laten. Mijn vriend heeft al vele jaren ervaring en met zadelmak maken van paarden. Zijn ervaring is dat de paarden die met 3 pas van de wei komen en zo min mogelijk mee is gedaan het fijnst zadelmak te maken zijn omdat er dan zo min mogelijk fouten mee gemaakt zijn door goed bedoelde "vertroetelaars" en mensen die zelf al van alles gaan uitproberen. Wat er dan allemaal fout is gegaan, levert naderhand alleen maar extra problemen en werk op.
Dus lekker veulen op de wei laten, en veulen /paard laten zijn. Je brengt een baby /peuter toch ook nog niet naar school of universiteit omdat het niet eerlijk is om hem pas op leerplichtige leeftijd naar school te brengen omdat dan de schok te groot zou zijn. De wei met leeftijdgenootjes is bij wijze van spreken zijn creche en daar kan hij die dingen doen waar hij aan toe is, meer niet.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:20

Noeki schreef:

Ja hallo dat is appels met peren vergelijken. "de kogel is ook sneller dan de strop" Frusty Het een praat het ander niet goed.

mbt "gemeen naar andere veulens"Dat heeft niets met gemenigheid te maken, maar dieren hebben een bepaalde rangorde. Hun plek in de groep zoeken ze al spelenderwijs op die manier uit. Dat is misschien naar mens/kinderbegrippen gemeen, maar kijk eens een natuurfilm over wilde paarden en hoe zij elkaar bestraffen; belonen en op de plaats zetten.
Ik zou je aanraden lees eens wat GOEDE boeken over het gedrag van paarden en hoe je ermee moet omgaan. En sta open om wat bij te leren, leren blijf je je hele leven. Want je wilt toch hopelijk het beste voor je diertje en niet dat je eigenbelang/plezier/mening voorop staat, want dat levende wezen is afhankelijk van jou. Wat jij fout doet wordt je paardje de dupe van. Dus denk goed na wat je doet en laat je met raad en daad van DESKUNDIGE mensen bijstaan!!!
Laatst bijgewerkt door Imala204 op 11-05-05 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:22

Van veulen tot 3 jaar, samen in wei met leeftijdsgenoten en daarna vormen jullie nog een langdurig paar!!

Alle andere dingen zijn gewoon slecht!! (buiten verzorging).

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:37

Noekie, jij bent gewoon geen (jong) paard waard. Als je niet tegen kritiek kunt, plaats dan geen topics. Uit jouw reacties blijkt alleen maar dat je een heel dom en verwend meisje bent. Dat denkt de wijsheid in pacht te hebben en dat zodra er tegengas gegeven wordt gaat stampvoeten en schelden. Beetje zielig.
Blijf van dat veulen af en laat het dier tot zeker 2.5 jaar in de wei en niet longeren. Maar daar heb je toch maling aan, dus breng het arme beesjte over 3 jaar maar naar de slager.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:39

En schrijf fatsoenlijk, je bent de helft van je reacties onbegrijpelijke wartaal aan het neer kalken.

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:27

Citaat:
Vind het een goed idee. Ga me aleen maar opfokken over dit gedrag en de reacties van haar.

Voor jouw tekst trouwens: AMEN

Bloos Thanks!! Haha!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 12:15

Ik snap jou niet meer hoor Noeki..En ik denk ook niet dat ik daar nog de moeite voor ga doen..

Ik blijf bij mijn mening..

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 12:58

haha mun vriendinne hebbe gelijk jullie antwoorden alleen maar op de slechte dingen en ik zette dat erbij om te kijke hoe jullie reageeren MEISJIES gelijk hebbe we whahahah gans belachelijk jullie echte stoere bokkers gadverderiie joh :p

owjja k wil ook best wel reas op mn goei dingen hoor :p ben ook maar n mense maar voor jullie niet he