Stappend passeren?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Stappend passeren?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 17:08

Toch zullen hun , hun paard beter kennen dan jij?
En 100 meter, enig idee hoe ver weg dat is? Knipoog
Die regels zijn er simpelweg niet voor niets, dus hoe vervelend ook, je hoort je er aan te houden.
En ja, dat betekend zeker op tijd gaan stappen, zeker als dat aangegeven word.
Ik denk ook wel eens, zou zeg, maar het is een openbare plek, dus met elkaar rekening houden is niet gek, in ons volle landje Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 17:11

Ja mijn dressuurbanen zijn 100 meter Lachen
De regels zijn er ongeschreven, ik houdt mij daaraan. Maar zodra ik zie dat een paard rustig blijft ga ik niet dat eind stappen, zeker niet als hun daar stil blijven staan. Zodra een van die paarden onrustig zou worden zit ik zo in stap en een verschil tussen slapen of onder spanning staan is zeker wel te zien op afstand.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 17:11

elanor schreef:
(Als ik weer denk aan die twee banketstaven die keihard langs me gallopeerden terwijl ik een pony vast had die net een peesblessure had gehad, begin ik weer woest te worden...)

En voor dit soort situaties heb ik eigenlijk liever dat ik dus wel af en toe in galop wordt gepasseerd. Er zijn altijd debielen die niet even gaan stappen, dus kan je beter maar zelf ervoor zorgen dat je ten alle tijden je paard in de hand hebt.

In elk geval: Ik passeer in principe iedereen in stap, de situatie moet wel raar zijn wil ik dravend passeren. Toch kan ik me van Sjonniej wel voorstellen dat ze als ze met haar aanspanning op de autoweg rijdt ze liever zo lang mogelijk blijft draven.

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 17:19

Aangezien de ijslanderruiters alweer opgenoemd zijn Clown Haha!, wil ik toch nog even zeggen dat ik altijd al heel vroeg ga stappen. Juist omdat ik weet dat veel paarden die kleine harige ijslanders vaak heel eng vinden.
Als ik iemand mag inhalen na te vragen, doe ik dat in draf, niet in tölt, dat vind ik echt asociaal. Zo kan het dus ook Knipoog

Verder vind ik dat je gewoon de situatie per keer moet bekijken. Sommige mensen ben ik al vaak tegen gekomen en daarvan weet ik hoe de paarden reageren, soms zie je een paard van veraf al stuiteren dan ga ik meestal zelfs stil staan.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 17:49

Ook bij ons in het bos komt er regelmatig een ijslander voorbij. De vrouw die dr op zit is erg aardig, ik rijd er wel eens een stukje mee op. Maar die Tolt blijft eng. Het is gewoon een ander ritme. In draf mag passeren best hoor, behalve als Sting vreselijk druk is, maar dat issie meestal niet Lachen.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 20:22

Ja, ik merk met Sikiley ook vaak dat paarden het tölten maar eng vinden. Ik rijd buiten langs nogal wat weilanden en als ik daar voorbij tölt raken die paarden er helemaal nerveus van!
Sikiley is dus ook een IJslander, maar ik passeer gewoon in stap hoor Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 20:59

Ik vind die grote paarden wel een beetje watjes hoor, bang van die lieve IJsjes. Lachen

loveyaliefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 21:47

Myra1 schreef:
Toch kan ik me van Sjonniej wel voorstellen dat ze als ze met haar aanspanning op de autoweg rijdt ze liever zo lang mogelijk blijft draven.

als je naar het bericht van de ts kijk dan zie je dat het er eigenlijk om ging dat ze niet wilde stappen omdat ze het dan koud heeft, en dit is naar mijn mening dus echt geen goede reden. want omdat je het anders te koud hebt maakt het niet uit dat er een risico word genomen dat er ongelukken gebeuren?

Sjonniej schreef:
Zodra een van die paarden onrustig zou worden zit ik zo in stap en een verschil tussen slapen of onder spanning staan is zeker wel te zien op afstand.

als een van de paarden onrustig word ben je dus al te laat met in stap overgaan.
je zou toch denken dat mensen die paardrijden juist zouden moeten weten dat paarden onvoorspelbaar zijn? Verward al ziet een paard er nog zo ontspannen uit nog kan hij uit het niets uit zijn dak gaan. en ookals kom je die mensen vaak tegen en doen die paarden nooit iets dan nog kan jij niet weten waarom ze zo ver van te voren aan je vragen of je wilt stappen. daar kunnen zoveel redenen voor zijn. wie weet was het een nieuw paard (veel paarden lijken op elkaar dus dat kan je niet van een afstand zien), of heeft een van de paarden een tijd stil moeten staan of is er ervoor iets gebeurd.
ik vraag me dan echt af wat er belangrijker is: op tijd terug zijn of minder risico op ongelukken en 5 minuten later.
haastige spoed is zelden goed Haha!

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 21:55

Bij andere paarden ga ik wel altijd op tijd stappen, maar als ik langs mensen loop (aan de hand) draaf ik vaak wel rustig door ...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 14:06

loveyaliefie schreef:

als je naar het bericht van de ts kijk dan zie je dat het er eigenlijk om ging dat ze niet wilde stappen omdat ze het dan koud heeft, en dit is naar mijn mening dus echt geen goede reden. want omdat je het anders te koud hebt maakt het niet uit dat er een risico word genomen dat er ongelukken gebeuren?

Goed lezen, ik ging wel stappen. Maar niet op overdreven grote afstand.

Citaat:
als een van de paarden onrustig word ben je dus al te laat met in stap overgaan.
je zou toch denken dat mensen die paardrijden juist zouden moeten weten dat paarden onvoorspelbaar zijn? Verward al ziet een paard er nog zo ontspannen uit nog kan hij uit het niets uit zijn dak gaan. en ookals kom je die mensen vaak tegen en doen die paarden nooit iets dan nog kan jij niet weten waarom ze zo ver van te voren aan je vragen of je wilt stappen. daar kunnen zoveel redenen voor zijn. wie weet was het een nieuw paard (veel paarden lijken op elkaar dus dat kan je niet van een afstand zien), of heeft een van de paarden een tijd stil moeten staan of is er ervoor iets gebeurd.
ik vraag me dan echt af wat er belangrijker is: op tijd terug zijn of minder risico op ongelukken en 5 minuten later.

Misschien dat er bij jou veel paarden rijden, maar hier niet. Alle paarden die hier staan en ohz. gereden worden ken ik. Je kan ze op 10 vingers tellen. En deze heb ik al zo vaak zien lopen, je hoeft het niet te geloven, maar ik ben niet helemaal achterlijk.
Zoals ik net al zei, beter lezen, ik ben op 'normale' afstand gaan stappen.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:07

Sjoniej, je kletst er om heen. Feit blijft dat je best zo aardig had kunnen zijn om even te stappen. 100 meter, dat is nog geen rondje door de bak!

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:15

ik ga altijd netjes stappen, te meer omdat Ian altijd zwaar op andere reageerd. Ik schat altijd op het moment zelf in wat verstandig is. Voetgangers kijk ik ook naar het moment zelf.

loveyaliefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 07:53

Sjonniej schreef:
loveyaliefie schreef:

Goed lezen, ik ging wel stappen. Maar niet op overdreven grote afstand.

Citaat:

Misschien dat er bij jou veel paarden rijden, maar hier niet. Alle paarden die hier staan en ohz. gereden worden ken ik. Je kan ze op 10 vingers tellen. En deze heb ik al zo vaak zien lopen, je hoeft het niet te geloven, maar ik ben niet helemaal achterlijk.
Zoals ik net al zei, beter lezen, ik ben op 'normale' afstand gaan stappen.

ik heb goed gelezen en ik weet dat je bent gaan stappen maar daar gaat het niet om het gaat erom dat je de vraag van die andere ruiters negeert. het enige wat ik wil duidelijk maken is dat er hele erge ongelukken kunnen worden voorkomen door even iets langer te gaan stappen. en ookal ken je de paarden je weet nog steeds niet wat de reden is waarom de andere ruiters het aan je vroegen.

en volgens mij vroeg je aan het begin van dit topic de mening van anderen en hoe zij zouden reageren in zo'n situatie dus als die mening dat gegeven word hoef je niet gelijk in de verdediging te schieten Haha! jij hebt gedaan wat je goed leek maar heel veel mensen zouden anders gereageerd hebben.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 08:01

ik ga altijd van achteren af een meter of 8 van te voren stappen, en als ik ze van voren benader ong. op afstand van een meter of 5. ik draaf meestal na een meter of 2 3 erna weer aan. zo doet bijna iedereen het bij ons en ik vindt dat prima. menners kun je meestal wel gewoon voorbij draven bij ons, dat doen ze zelf ook. ik vindt dit prima, minder vindt ik niet netjes en bovendien gevaarlijk... stel dat je paard uitglijdt of struikelt ofzo en tegen het andere paard opbotst ofzo ? of wie weet is t wel een schoppend paard, dat staat nie op ze kont natuurlijk.... ik ken een paar van die schopknollen bij mij in t bos en daar duik ik meestal wel voor de kant in, dat zijn van die krengen !!! bah !!! verder heb ik op zich nergens moeite mee als ze maar een beetje sociaal doen. zo ist toch ? Knipoog

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:22

Ik vind dat er een verschil is tussen het rijden met een aanspanning of gewoon onder het zadel. Veel paarden vinden een aanspanning toch een eng gezicht en als je dan ook nog tot redelijk dichtbij blijft draven... Dat kan voor een ongeluk zorgen. Anderzijds: een paard wat je mee naar buiten neemt moet wat kunnen hebben. Nou weet ik ook wel dat een paard dat alleen kan leren door naar buiten te gaan en in de loop der tijd ervaring te krijgen, maar uiteindelijk moet een paard het doodnormaal vinden om een karretje tegen te komen. Een kwestie van oefenen en wennen.

Ik neem altijd mijn tempo terug, in galop zal ik niemand (paard of voetganger of fietser) passeren, zolang we ons op hetzelfde pad bevinden. Een ruiterpad met daarnaast een fietspad, waarop zich wandelaars en fietsers bevinden, tja, daar draaf en galoppeer ik wel. Anders kan ik érg veel blijven stappen.

Nou kan mijn pony nogal hyper zijn. Wil ik haar beleefd terugnemen naar stap om een andere ruiter die mij tegemoet komt voorbij te laten gaan, maar meer dan een terugkomen in tempo zit er soms gewoon niet in. Oftewel: ik draaf nog steeds, maar vreselijk langzaam (niet dribbelend overigens!). Als ik dan door de tegemoetkomende ruiter op een grote KWPN-er de bosjes ingeduwd wordt met de opmerking "je moet gaan stappen joh!", daar kan IK dan weer héél erg boos over worden. Hij ziet dat ik mijn best doe en het tempo is gewoon een staptempo, maar in stap overgaan, dat vertikt mijn pony dan even. Tja, sorry hoor, hoef je me nog niet de bosjes in te rijden, dat is nog veel en veel gevaarlijker!

Half off-topic, maar ik moest het even kwijt...

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:37

Ik passeer ook altijd in stap en stel het ook erg op prijs als anderen dat bij mij doen. Mijn paard kan redelijk wat hebben, maar het blijven toch vluchtdieren.
Laatst was ik dus samen met twee anderen naar de bossen gegaan, waar toevallig een orientatierit met aanspanningen bezig was. Toen we de bossen uitgingen moesten we een meter of 50 met deze aanspanningen oprijden. Ze waren allemaal aan het stappen en er zat meer dan voldoende ruimte tussen om ons ertussen te laten en men vond het ook geen probleem (alles in stap dus). Vervolgens komt er van achteren een of andere dwaas met een karretje iedereen inhalen. Dat vond mijn paard toch niet echt fijn en ging in zijn achteruit, bijna tegen de pony aan van het span dat wel netjes bleef stappen. Toen hij niet meer verder naar achteren kon kwam hij omhoog (wat was ik blij dat ik een knop op mijn (western)zadel had!). En die figuren die aan het inhalen keihard lachen en gewoon doorrijden, terwijl ze zagen dat het niet goed ging. Dat vind ik dus echt GEEN fatsoen hebben. Ik moet er niet aan denken wat er was gebeurd als ik mijn evenwicht had verloren en eraf was gevallen, daarmee misschien wel mijn paard ook had omgetrokken.
Ik had een paard wat goed tegen karretjes kon, maar vanaf dat moment dus ineens een stuk minder.
Gelukkig kwamen we onderweg terug naar huis nog zoveel andere aanspanningen tegen, die wel rekening met ons hielden, dat de ergste angst er alweer uitwas (ik ben ook bewust een stuk met een aanspanning opgereden om hem weer te laten wennen).

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:42

Citaat:
Juist omdat ik weet dat veel paarden die kleine harige ijslanders vaak heel eng vinden.

Het is meestal dat ritme van de tolt.

Ik weet nog goed de eerste keer dat mijn haflinger een toltende ijslander zag Haha! .

Ik vind in draf of tolt inhalen helemaal niet asociaal wanneer het gevraagd wordt. Maar hier in de omgeving denken de ijsland ruiters alles te kunnen doen wat god verboden heeft. De gemeente heeft van mij al eens een nette brief gehad toen ik ze voor de zoveelste keer over het voetpad zag galoperen.

Ik laat mijn paarden ook overal aan wennen.

Maar natuurlijk is het altijd heel netjes als ze stappend passeren.
Dan wordt er hier altijd gedag gezegd of de koetsier krijgt een vriendlijk bedankje. Haha!

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:11

Zodra ik op een buitenrit een ander paard zie, ga ik stappen, vind ik wel zo netjes Haha!
Ik zou het zelf ook fijn vinden als een andere ruiter in stap mij passeert, dus doe ik het ook terug. Knipoog

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:16

Kaunos schreef:
Ik passeer ook altijd in stap en stel het ook erg op prijs als anderen dat bij mij doen. Mijn paard kan redelijk wat hebben, maar het blijven toch vluchtdieren.
Laatst was ik dus samen met twee anderen naar de bossen gegaan, waar toevallig een orientatierit met aanspanningen bezig was. Toen we de bossen uitgingen moesten we een meter of 50 met deze aanspanningen oprijden. Ze waren allemaal aan het stappen en er zat meer dan voldoende ruimte tussen om ons ertussen te laten en men vond het ook geen probleem (alles in stap dus). Vervolgens komt er van achteren een of andere dwaas met een karretje iedereen inhalen. Dat vond mijn paard toch niet echt fijn en ging in zijn achteruit, bijna tegen de pony aan van het span dat wel netjes bleef stappen. Toen hij niet meer verder naar achteren kon kwam hij omhoog (wat was ik blij dat ik een knop op mijn (western)zadel had!). En die figuren die aan het inhalen keihard lachen en gewoon doorrijden, terwijl ze zagen dat het niet goed ging. Dat vind ik dus echt GEEN fatsoen hebben. Ik moet er niet aan denken wat er was gebeurd als ik mijn evenwicht had verloren en eraf was gevallen, daarmee misschien wel mijn paard ook had omgetrokken.
Ik had een paard wat goed tegen karretjes kon, maar vanaf dat moment dus ineens een stuk minder.
Gelukkig kwamen we onderweg terug naar huis nog zoveel andere aanspanningen tegen, die wel rekening met ons hielden, dat de ergste angst er alweer uitwas (ik ben ook bewust een stuk met een aanspanning opgereden om hem weer te laten wennen).

Die dwaas op dat karretje had ik een flinke schop verkocht, wat een sukkel, dat soort mensen weet dus blijkbaar niks van paarden af. Frusty
Levens gevaarlijk OK dan!

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:31

Ik passeer zowel voetgangers (met en zonder honden) als ruiters die op hetzelfde pad lopen áltijd in stap.
Nu is het zo dat we dit met alle ruiters die gebruik maken van het bos een paar afspraken gemaakt hebben (zijn er niet meer dan 5) omdat we het gezamenlijk leuk willen houden.

Hier ben ik wel heel blij mee en vind dit een heel goede oplossing.
Want ik rijd ook wel eens in een ander bos, waar dit dus niet zo geregeld is.
Mijn paard is nogal kijkerig naar aanspanningen toe en vloog dus een aantal meter de lucht in toen een aanspanning me in draf passeerde

Nee, ik vind dat je een (onbekende) ruiter áltijd in stap moet passeren, tenzij diegene zegt dat je er ook in draf langs kunt.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 08:01

hoi, ik rij zelf meestal op het strand, en zo lang je genoeg ruimte hebt er tussenin (dat kan soms wel tientallen meters zijn) als je andere paarden voorbij gaat dat je best kan blijven draven als ze dat zelf ook doen. alleen als ze het vragen of ik zie dta er iets aan de hand is, of er is te weinig ruimte dan ga ik wel over in stap of een langzaam drafje. maar als ik bv. in het bos of duin rij (met grotendeels 2 ruiterpaden naast elkaar) dan ga ik wel in stap. wat ik heel vervelend vindt is dat er weleens van die mensen zijn op van die enorme KWPN-ers (tja das voor mij groot met me haffie van 1.45m !!!) die een beetje uit de hoogte lopen te doen met hun dure dressuurzadels en weet ik t wat voor prutsels wel niet (daar bedoel ik niks mee tegenover jullie hoor !!) en paarden die meteen hun oren plat leggen en dan van die mensen die een beetje achteloos voorbij komen draven op t smalste paadje van het hele bos en ik ergens in de struiken sta zo ong. nee, daar maak je mij niet blij mee. ik heb ook wel aardig wat van die asociale fietsers uitgeshcolden bij mij in t bos hoor !! klinkt raar, maar er zijn altijd van dei wielrenners en mountainbikers die zo achteloos onze paadjes oversteken pal voor de neus van je paard die zich dan een ongeluk schrikt, bah als ik iets aso vindt !! of ze komen keihard voorbij gescheurd wat allemaal herrie maakt.... die paarden vinden dat doodeng en dan ook nog die felle apenpakkies die voorbij komen flitsen.... nee dank je !!! verder hebben de ruiters wel een goede sociale band met elkaar bij ons in het bos, op een paar na dan... we gaan altijd voor elkaar stappen, ff gedag zeggen en weer verder... zo hoort het vindt ik !!

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 08:10

Citaat:

Wat is er nou toch altijd aan de hand met die ijsland ruiters Schijnheilig

Hier in Bergen is bv een ruiter(ja hoe kan het ook anders met een isjlander) die ik nooit in stap passeer want zij kan dat kennelijk ook niet.

Toch jammer dat ALLE ijslandruiters weer over 1 kam worden geschoren!
Nogmaals, ze zijn niet ALLEMAAL zo hoor! Als er een paar zijn die het verpesten voor de rest is meteen het hele ijslandervolk asosciaal?

Ik ken genoeg mensen met "gewone" paarden die mij asosciaal hard passeren...zowel op het strand als op de ruiterpaden.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 08:49

mijn paardje is buiten mak heid zelfe kijkt nergens van op of om en zo kennen de meeste mensen mijn paardje ook , als een ouwe afgekeurde boeren knol op zijn elf en dertigst stappend aan een lange teugel buiten

MAAArrrrrr soms zijn er dagen , dan ziet hij er uit als hier boven omschreven maar is 1 vat vlooien
en voel je dat er bij het mninste of geringste een explosie kan komen

helaas heb ik het ook al meegemaakt dat op zon dag een mut op 5 meter na mij gepasseerd te zijn
(als het al 5 meter was,..) in volle draf over de weg weg te spurten met alle gevolgen van dien , mijn paard helemaal over de zeik en ik was nog 2 uur rijden van huis , dus 2 uur een stuiter bal onder me NOU geloof me ik was BEHOORLIJK pist off!!

er zijn ook dagen dat hij uberhaubt al druk is maar eenmaal druk is hij erg moeilijk rustig te krijgen en is hij eindelijk rustig dan ben ik erg blij dat hij zo kan blijven
(ps ik heb een anda hengst die als je die bv eerst longeert alleen maar heter word niet makker Knipoog dus als die eenmaal opgehitst is blijft dat de rest vd rit zo Boos! )

zelf passeer ik in stap ook als ik met de wagen rijd nou kan mijn shetje een groot paard niet stappend inhalen en dan vraag ik altijd netjes of het kan , in een sukkeldrafje passeren
en als mensen dan zeggen nee sorie dan gaan ze meestal een stukje verder ff in een oprit oid zodat we elkaar alsnog veilig kunnen passeren

een kleine moeite toch , een beetje rekening houden met elkaar

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 08:51

oja als je het koud hebt op de wagen (ja ik weet hoe koud het kan zijn)
kun je misschien de volgende keer je iets warmer kleden
doen wij ook met koude of gure wind of regen
lekker warm menshort dikke winddichte jas etc

miss wel een handige tip , kun je der ook niet mee zitten dat je een stukje moet stappen en het dan misschien koud krijgt

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 09:47

Ik ga altijd stappen (ook als ik voetgangens of fietsers paseer maar dat is meer voor mijn eigen veiligheid Clown ). Als je een pony zoals die van mij hebt die zou stuiterend met je meegaan....

En ik vind het ronduit onbeschoft als je niet gaat stappen Lachen