Antoine de Bodt, alle info welkom! (en meer)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bets

Re: Antoine de Bodt, alle info welkom! (en meer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:02

Er blijven altijd wel discussies open betreft Antoine, ieder moet het zijne weten en mag natuurlijk zijn mening erover delen. De ene heeft goeie ervaring mee, ander niet. Dat blijf je toch houden natuurlijk. Daarom heeft Renske deze topic geopend. Succes verders Renske.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:36

@Renske, ben je al geweest? Ik kan mij voorstellen dat je alles aanpakt om je paard te helpen. Rechtrichten kun je natuurlijk ook zelf, maar wellicht hoor je iets nieuws om uit te proberen.

Heb je een winterstop achter de rug? Dergelijke paarden zijn natuurlijk weer iets moeilijker om op te starten. Kan het zijn dat hij last heeft van wat spieren? Hij gebruikt zijn lijf nu anders, maar als hij wat vaker en langer heeft stilgestaan in de winter, wellicht wel buiten gelopen, maar minder getraint, valt hij weer terug in zijn eigen manier van lopen. Wellicht spiertjes iets te veel belast omdat hij wisselend wel en niet ze gebruikt. De spieren van zijn bovenbeen(voorbeen) en chouders wat extra masseren?. Maar dat kan dat vrouwtje die je helpt wel doen.

Weet, ik ben er wel achter dat een paard ineens totaal in de galemisen kan liggen na een hele tijd goed gepresteren. Ze weer goed krijgen kost heel veel tijd, kan wel 1 a 2 jaar overheen gaan met consequent trainen e.d.

Succes met Q.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 16:50

Hippotha schreef:

Bij ons op de manege ongeveer 60 paarden, nooit kreupel meer (sinds goede hoefsmid) en geen enkele manegeruiter die de paarden rechtricht hoor.

Ik wilde me eigenlijk buiten deze discussie houden Clown

Maar waarom die 60 manegepaarden niet kreupel lopen?? Daar zit geen dressuurruiter op die hem zogenaamd laag-diep en rond wil rijden, die hem 5-6-7 dgn in de week het zelfde rijd, met alle zelfde mankementen.

Het no cure, no pay verhaal geldt niet wanneer het paard in de gewrichten is gesproken.

Dit systeem is voor sommige paarden een uitkomst, ik rijd een paard wat anders naar de slacht had gemoeten vanwege zware ataxie. Nu loopt ie weer wedstrijden met 7's voor zijn gangen.
Maar, wanneer je een paard goed rijd, en dat is dus van achter naar voren en recht richt, dan ben je al een heel eind. En dan maakt het niet uit weld zogenaamd "systeem" je volgt(als er al van een systeem gesproken mag worden)

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 08:31

Unity schreef:
Dit systeem is voor sommige paarden een uitkomst, ik rijd een paard wat anders naar de slacht had gemoeten vanwege zware ataxie. Nu loopt ie weer wedstrijden met 7's voor zijn gangen.

Maar, wanneer je een paard goed rijd, en dat is dus van achter naar voren en recht richt, dan ben je al een heel eind. En dan maakt het niet uit weld zogenaamd "systeem" je volgt
(als er al van een systeem gesproken mag worden)

Precies daar gaat het om Haha!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 08:47

Weer eens deze discussie Haha!
Ik heb altijd open gestaan voor nieuwe ideeën en methodes, dus ook voor deze. TOT iemand bij ons op stal volgens zijn manier begon te rijden... Nu ben ik volledig tegen. Die man verkoopt gewoon gebakken lucht tegen een ontzéttend hoge prijs. Mijn instructrice verkondigt al jaren hetzelfde: recht richten, ontspannen,... blablabla, en dat véél goedkoper. Bovendien vind ik het een ontzettend tegenspannige man.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:15

Ja, maar daar gaat het bij hem ook alleen maar om, rechtrichten.

Sommige instrukteurs zien daar het belang van in en nemen dit in hun les altijd mee, maar de meeste zoals ik ze ken dus niet....

Dan zijn er nog genoeg die dit ssyteem wel kennen en ook volgens dat systeem kunnen rijden, maar het dus niet doen. Waarom niet, vraag me niet waarom. Vroeg er laatst nog na bij een kennisje van mij. Het leek alsof ze het saai vond om zo het paard te moeten rijden.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 10:21

guusje schreef:
Fitzroy schreef:
Daarmee is nog effy's vraag (en trouwens vind ik dit ook een zeer interessante vraag Knipoog ) niet beantwoord.

Wat doet AdB met
onregelmatige paarden die wel recht zijn

waarbij de oorzaak wel in de KS of de hoefkatrol gezocht moet worden?
Dat bestaat dus volgens AdB niet?

Dat komt idd niet voor. Paarden met een door de dierenarts vastgestelde diagnose hko of ks (er is dus verder niks gevonden bij het paard) gaan altijd kreupel aan de lange (dwz bolle) kant. Deze paarden zijn dus altijd scheef en gaan dus altijd rad na rechtrichten.

Goed, een duidelijk antwoord op mijn vraag. Hieruit maak ik dus op dat (volgens De Bodt) hoefkatrolontsteking altijd een gevolg is van het scheef zijn/rijden van een paard.

Volgende stap, hoe valt deze theorie te bewijzen? Fitzroy geeft namelijk al aan dat háár rechtgerichte paard dus niet rad is gaan lopen... En er is maar één geval nodig om de theorie onderuit te halen. Hoe wordt het niet rad zijn van Fitzroy's paard dan nu verklaard?

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 11:34

Ben ik ook erg benieuwd naar...

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:33

Kitty schreef:
Het paard van Sjuimpje (een paard dat niet kreupel liep) is tijdens de clinic slechter gaan lopen.
Maar ik denk niet dat zij haar geld teruggekregen heeft. Je zou haar eens na kunnen vragen.

Nope,
maar het probleem is ook dat hij vond dat het paard wèl verbeterde en alle mensen die pro-AdB zijn ook.

Renske,
je moet het zelf weten, ik zou voor dat geld liever lessen bij een echt gerenomeerde instructeur en die zijn bij jou in de buurt zat te vinden!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 20:09

bedankt voor alle reacties OK dan!
heb dit topic idd niet opgestart om een discussie op gang te helpen, maar juist om zo veel mogenlijk informatie te krijgen over AdB en wat de persoonlijke ervaringen van bokkers met AdB zijn

Als hij een lesdag/clinic hier in de buurt heeft ga ik er iig kijken, wrsch gaat er dan nog een bokker met me mee
Kijken kan nooit kwaad, en dan kan ik ook beter voor mezelf bepalen wat ik er van vind Ja

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 20:12

Sjuimpje schreef:
Kitty schreef:
Het paard van Sjuimpje (een paard dat niet kreupel liep) is tijdens de clinic slechter gaan lopen.
Maar ik denk niet dat zij haar geld teruggekregen heeft. Je zou haar eens na kunnen vragen.

Nope,
maar het probleem is ook dat hij vond dat het paard wèl verbeterde en alle mensen die pro-AdB zijn ook.

Renske,
je moet het zelf weten, ik zou voor dat geld liever lessen bij een echt gerenomeerde instructeur en die zijn bij jou in de buurt zat te vinden!

ik dacht dit idd te herinneren, dat jouw bezoekje aan AdB juist negatief uitpakte en dat is dus mn twijfel, stel dat Quentin, die met veel moeite en een hoop ellende eindelijk weer goed loopt, tijdens zo'n les ineens slechter gaat lopen, dan kan ik me wel voor mn kop slaan!

Er zitten bij mij in de buurt een hele hoop goede instructeurs, een deel ervan is voor mij gewoonweg onbetaalbaar en een aantal anderen hebben of geen tijd, of dus geen tijd voor een afgekeurd paard(iig de dichstbijzijnde goede instructeurs zitten ineens allemaal compleet volgeboekt Verward t is hier wel algemeen bekend dat ik dus met een afgekeurd paard rij en voorlopig niet naar wedstrijden ga, maargoed lijkt mij niet dat dat een reden zou zijn om geen les te geven, hij loopt immers zuiver!)

Heb mn eigen instructeur gesproken, om de week lessen moet haalbaar zijn, met af en toe een lesje dat uitvalt(hij heeft 4 dochters, een eigen stal en daarnaast ook nog een fulltime baan dus tsja ooit heeft ie helaas geen tijd)

Ben trouwens ook benieuwd wat AdB verbeterd vond aan jouw paard, en wat jij dus juist slechter vond aan hem(kan je topic van toen niet gevonden krijgen...)

Maargoed, zonder paard ga ik iig een keer bij hem kijken, ben nogsteeds nieuwsgierig!

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 21:29

Effy schreef:

Volgende stap, hoe valt deze theorie te bewijzen? Fitzroy geeft namelijk al aan dat háár
rechtgerichte
paard dus niet rad is gaan lopen... En er is maar één geval nodig om de theorie onderuit te halen. Hoe wordt het niet rad zijn van Fitzroy's paard dan nu verklaard?

Ik denk dat het paard van fitzroy op de momenten dat hij niet rad gaat dus scheeg is. Maar dat kan ik vanaf mijn computer natuurlijk niet zien, dan moet fitzroy een fimpje op het internet van haar paard zetten als ie niet rad gaat. Of we zouden een keer kunnen afspreken, eventueel op een lesdag van adb en dan de camera´s meenemen.
Veel mensen denken dat ze hun paard recht hebben lopen, maar dat is dan niet zo. Iemand (rijdt z2) bij mij op stal lest bij een zeer gerespecteerde en bekende instructeur in nederland en haar paard is nu ook kreupel. Ik had dat al zien aankomen, omdat haar paard scheef liep en het een behoorlijk gevoelig en bloederig paardje is. Ze had voordat ie kreupel ging bijv. problemen met galopwissel, hij sprong ze meestal in tweeen. Ik zei dan dat haar paardje scheef was en als ze hem recht zou richten dat ie dan wel een goede wissel zou maken. daar wilde ze niets van weten want ze had haar paardje altijd goed recht..... dus ik heb me er maar niet meer bemoeid, maar goed hij loopt dus nu kreupel (aan de lange kant). Nog een voorbeeld: ik heb een paard die kreupel was van een meisje gekocht. Ik wist dat t paard scheef was en dat de kreupelheid een rijtechnisch probleem was. ik heb haar van tevoren verteld dat de kreupelheid werd veroorzaakt door de scheefheid van het paard. daar wilde ze niks van weten want ze had de orun gedaan en was daar met hoge cijfers geslaagd en had bij een bekende duitse trainer gereden, aan nederlandse kampioenschappen meegedaan met t paard en ze kon dus echt wel rechtrichten enz enz. Ik heb t paard dus gekocht en binnen 3 dagen liep ie weer rad.

ik denk dus dat t paard van fitzroy misschien toch scheef is, maar dat kan ik vanaf mijn compu niet hardmaken.

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 22:02

Tja hij heeft een aantal clinincs gegeven bij ons op stal.. heb er eens naar verschillende gekeken...

Er was een paard dat was rad... Later niet meer en ging steeds slechter lopen... Ze is op den duur gestopt en heeft de clinic niet uitgereden...

Hij heeft een mooie babbel maar is meer met de vrouwen bezig als met les geven... Je betaald je scheel en dan zit hij continu de charmeur uit te hangen...

Ik ben er persoonlijk geen fan van...

Maar als je het niet probeerd weet je ook niet wat je eraan hebt..
Misschien heb jij er baat bij dat is dan enkel maar fijn...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 23:30

guusje schreef:
Effy schreef:

Volgende stap, hoe valt deze theorie te bewijzen? Fitzroy geeft namelijk al aan dat háár
rechtgerichte
paard dus niet rad is gaan lopen... En er is maar één geval nodig om de theorie onderuit te halen. Hoe wordt het niet rad zijn van Fitzroy's paard dan nu verklaard?

ik denk dus dat t paard van fitzroy misschien toch scheef is, maar dat kan ik vanaf mijn compu niet hardmaken.

Ik kan je verzekeren dat mijn paard uiteraard net zoals vele paarden een natuurlijke scheefheid naar links heeft. Echter, als er iets is waar wij (lees instructie en ik) aan werken is het rechtrichten, hetzelfde dus waar AdB mee bezig is.
En ja, mijn paard loopt Z2 en ja, hij is op de Hippiade uitgebracht in diezelfde klasse. Allemaal met een rechtgericht paard maar daarna is hij kreupel geworden en tot op de dag van vandaag niet meer rad.
Je kunt mij niet wijsmaken dat hij van de ene op de andere scheef gereden wordt als de omstandigheden hetzelfde blijven en rechtrichten een essentieel onderdeel van het rijden is.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 08:25

Fitzroy schreef:

Ik kan je verzekeren dat mijn paard uiteraard net zoals vele paarden een natuurlijke scheefheid naar links heeft. Echter, als er iets is waar wij (lees instructie en ik) aan werken is het rechtrichten, hetzelfde dus waar AdB mee bezig is.
En ja, mijn paard loopt Z2 en ja, hij is op de Hippiade uitgebracht in diezelfde klasse. Allemaal met een rechtgericht paard maar daarna is hij kreupel geworden en tot op de dag van vandaag niet meer rad.
Je kunt mij niet wijsmaken dat hij van de ene op de andere scheef gereden wordt als de omstandigheden hetzelfde blijven en rechtrichten een essentieel onderdeel van het rijden is.

Er zijn heel veel mensen die net zoals jij berweren dat ze hun paard wel rechtrijden.
En misschien rijd je je paard wel recht en mankeert er meer aan je paard dan alleen KS, dat kan natuurlijk ook. Maar als het alleen om KS gaat, waarbij de wervels elkaar slechts raken (en waarbij het niet om zo´n ernstige vorm gaat dat de wervels al met elkaar vergroeid zijn) is dat op te lossen door recht te richten.
Vaak blijkt als die mensen met hun zogenaamde rechtgerichte paard bij adb komen dat hun paardje toch niet zo rechtgericht is. Deze mensen beweren ook altijd dat ze niets anders dan rechtrichten doen in hun training. Blijkbaar op een verkeerde manierof er ontbreekt nog een schakeltje in het geheel. En dat zijn echt niet alleen mensen die op regionaal niveau rijden bij een betere instructeur uit de buurt. Er komen ook ruiters die landelijk rijden en die bij zeer bekende instructeurs in nederland lessen en zich ook veel bezig houden met rechtrichten (want het is immers een essentieel onderdeel) en toch komen die mensen met een knalscheef paard aanzetten......

Ik zei al eerder ik kan niet vanaf mijn computer bewijzen , dat je paard niet recht loopt. Dan moet je een duidelijk filmpje van hem op het internet zetten.
Als de diagnose van de da alleen KS (in de vorm dat de wervels elkaar slechts raken) is en als je je paard nog hebt en hij loopt nog steeds of zo nu en dan kreupel dan is het voor jou, je paard en je instructrice denk ik heel interessant om eens 1 lesje bij adb te volgen. Je hebt niets te verliezen: of je paard gaat weer rad of je weet zeker dat ie meer mankeert dan de da veronderstelt.
Adb heeft zoveel ervaring daarmee hij zal t direct wel zien aan t paard of t rijkunstig te helpen is of niet.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 09:31

Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik mijn instructeur die 3 verschillende paarden naar de Lichte Tour heeft gereden en verder nog vele paarden op een hoger niveau heeft gebracht cq op wedstrijden heeft uitgebracht hoger inschat dan AdB Boos!
Voor het geval het niet duidelijk was: hij heeft mijn paard ook geruime tijd uitgebracht op wedstrijden.
Ik vind jouw veronderstelling dat mijn paard dan toch wel niet rechtgericht zal zijn of meer mankeert dus precies 1 van de meest verwerpelijke zaken van Adb+ aanhangers: ze denken altijd gelijk te hebben en staan niet open voor andere meningen. Frusty
Wat mij betreft is dit einde discussie omdat discussie nl. niet mogelijk is.

Maar goed, dit was Renske's topic en ik wens Renske heel veel succes wat ze ook doet. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 09:40

Als een paard nu een duidelijke blessure op heeft gelopen, in die tijd ook te zien aan een verdikking op die spier. Waardoor hij in die tijd in het begin niet eens kon lopen, daarna met dat been alleen korter.
Nu kan hij alleen nog maar redelijk kort draven, wil je hem iets ruimer laten lopen, word het onregelmatig omdat zijn ene been wel kan verruimen, dat andere been nog steeds niet.

Ben benieuwd als je daarmee naar AdB gaat wat hij zegt over zo'n paard, want op het eerste gezicht lijkt het veel op ontlasten net als bij HK

ligt het dan toch aan RR

Want zoals ik hier lees, bestaan er helemaal geen kwalen meer in het paard, maar komt alles door het rijden.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 09:57

Hoi
Ik heb niet alles gelezen, omdat ik persoonlijk weinig van zijn mainer afweet.
Bij mij op stal staat een meisje met een paard dat 2 maanden bij AdB op stal heeft gestaan en ze ook les van hem kreeg. Het advies voor haar paard was eerst om te laten inslapen en hij loopt nu prima. Zij heeft er dus erg veel voordeel mee gehad. Ik weet ook dat als je paard daar staat, dan je dan ook daar kan overnachten en zij kreeg 2 uur per dag les van hem.
Ondertussen is hij ook al een keer bij ons op stal geweest om lessen te geven. Een uur les koste 50 euro, omdat hij blijkbaar voor minder dan 300 euro niet eens komt. Hij gaf die dag rond de 8 lessen. De mensen die de lessen hebben gehad waren er erg over te spreken en waarschijnlijk komt hij over een paar weken weer om een hele dag lessen te geven.
Dus zoals ik al zei, weet er zelf weinig van, maar van de mensen op stal hoorde ik erg positieve verhalen.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 09:59

Fitzroy schreef:
Wat mij betreft is dit einde discussie omdat discussie nl. niet mogelijk is.

Ik denk ook dat de discussie hier ophoudt... AdB-aanhangers zijn dus van mening dat HKO en KS altijd een gevolg is van het scheef zijn en rijden van een paard. HKO en KS zijn daarmee dus eigenlijk rijtechnische problemen.

Ik vind deze stelling wel interessant en ga denk ik ook eens wat dierenartsen om hun mening vragen. Misschien rolt er nog wel een leuk artikel voor ons clubblad uit Haha! Ik ben in ieder geval nog niet uitgepuzzeld.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 11:06

he fitzroy, ik probeer je juist duidelijk te maken dat het niveau van de instructeur niets hoeft te zeggen over correct kunnen rechtrichten.
de voorbeelden die ik aanhaal gaan over ruiters die lessen bij instructeurs die aan de top meerijden in de grand prix..... Ik zal je wel even pb´en voor namen van de instructeurs en ruiters.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:05

runningkawa schreef:
Want zoals ik hier lees, bestaan er helemaal geen kwalen meer in het paard, maar komt alles door het rijden.

Zo lijkt het wel he Haha! Haha!, maar er is wel een hoop te verhelpen hiermee(en voorkomen ook). Veel dingen zijn uiteindelijk terug te voeren op een soort van overbelasting.
Maar zoals ik al eerder zei: Het hoeft geen AdB te zijn, als je hem maar rechtricht, voorwaartse drang houd en hem vooral de grond niet in laat stampen!

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 17:36

Als een paard geen kwalen meer heeft, maar alles rijtechnisch zou zijn, kunnen ze de hengstenkeuring met de strenge veterinaire keuring ook wel afschaffen. Is het ook allemaal niet meer erfelijk...... Haha!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 23:57

Guusje, ik ben met je eens dat instructeurs op hoog niveau niet allemaal weten hoe ze moeten rechtrichten. Kijk maar eens op een willekeurige Z wedstrijd en je staat soms nog verbaasd te kijken hoe scheef de paarden draven en galoperen en toch nog winst en prijs rijden. Ik snap dat niet, maar oke, het gebeurt echt elk weekend.

Maar, zou dan niet een voorbeeld op bokt noemen die jij nog nooit eerder hebt zien lopen, dat kan je niet doen.

Zelf ben ik wel van mening dat vele blessures veroorzaakt worden door verkeerd te rijden. En dat strekt verder dan scheef rijden, maar ook te strak, te los. Heb een opmerking voorbij zien komen dat een manege met 60 paarden niet kreupel loopt, nou dat wil ik persoonlijk wel zien. Want ik ken maar bar weinig manege paarden die daarwerkelijk vrij en frank, losjes door de lijf en zuiver kunnen lopen hoor.

Ik heb ook bij AdB gelest. Een aantal dingen wat hij zegt ben ik zeker mee eens. Maar niet met alles. Toen Anky van haar paard af donderde was hij overtuigd dat het kwam dat het paard te diep werd gereden en daarom aan de haal was gegaan. Tja, leuk, een ander afzeiken terwijl je niet weet wat er gebeurd was. En sinds die tijd wil hij niet meer dat LDR wordt gereden (terwijl daarvoor het wel het geval was). Hoezo consequent? Daarnaast had ik nogal veel moeite met zijn vrouwenliefde, de hunker naar aandacht van publiek. Ik ben degene die veel geld betaald en wil ook waar naar mijn geld.
Gelukkig ben ik nu verwend met een super goede instructeur waar rechtrijden, lopen op eigen benen en losheid centraal staan. Doel is om van het paard een happy atleet te maken en zo hoort het in MIJN ogen te zijn.

Verder kan ik alleen adviseren gewoon te gaan naar AdB. Neem een paar lessen om goed te oordelen of het bij jou klikt of niet. Je kan er altijd wel wat van leren.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 07:49

eleonoor, welke voorbeelden bedoel je???
de voorbeelden die ik heb genoemd heb ik volgens mij allemaal zien rijden... Verward

nou ja t is een beetje off topic , stuur je wel een pb´tje