problemen met mijn veulen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xSuusx

Re: problemen met mijn veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 11:50

ja hjloopt buiten maar hij word nog naar binnen gehald voor ze eten.

En ik hoorde namelijk dan pris dat fem zal komen ofzo.Dus ben beniuewd.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 11:54

Ik ben t effe kwijt nu. Het veulen is niet meer van Pris. Maar Fem komt hem wel effe op zn plek zetten. Zal de eigenaar wel kunnen waarderen denk ik. Als het mijn veulen zou zijn hoefden ze dat dus echt niet te flikken.
Maar goed dat versterkt wel weer het idee ddat sommigen van ons al hadden dat ze alleen maar gezegd heeft dat hij verkocht is om van ons af te zijn.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 11:56

Hij is toch verkocht? Vind dat ze er dan lekker met haar handjes vanaf moet blijven.
Wat de huidige eigenaar ermee doet is haar zaak, verkocht is verkocht, waarom zou je er dan mee doorgaan? Afblijven lijkt mij in deze het best, hij is niet meer van jouw en het is allemaal al zo verschrikkelijk verkeerd gegaan.

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 11:57

Zolang ik weet, heeft ze inderdaad gister tegen de mede eigenaar gezegt dat ze ermee stopt en dat ze hem vedr mag overkopen.
Dus zolang nog niet betaald is is hij ook nog van haar.
en ik hoorde ook dat femke het nog ging proberen.
veder weet ik het niet..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 12:01

Maar een paard in zijn eigen mest te laten staan vind ik ook niet kunnen.

Veulen is misschien maar het beste af als hij echt ergens komt waar kundige mensen met hem omgaan. Ik zou Pris er absoluut niet meer bijlaten, hulp of niet. Of denk je dat ze er anders mee omgaat nu hij niet meer van haar is?

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 12:08

cinny1 schreef:
Hij ging toch de wei op? In ieder geval van half8 tot half 8 en van 't voorjaar 24/7?
En waarom zou Fem hem op zn plaats moeten zetten als hij niet meer van Pris is?

Dan heb ik daar idd niets te zoeken!! Ik doe het voor Pris...

xSuusx schreef:
Zolang ik weet, heeft ze inderdaad gister tegen de mede eigenaar gezegt dat ze ermee stopt en dat ze hem vedr mag overkopen.
Dus zolang nog niet betaald is is hij ook nog van haar.
en ik hoorde ook dat femke het nog ging proberen.
veder weet ik het niet..

Ik hoor het vanzelf wel van pris.... zolang zij niet belt staat de afspraak gewoon.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 12:13

Ok, wordt misschien een lang verhaal maar even mijn eigen bevindingen.

Ik "verzorg" 2 dagen in de week de bijna 2 jarige quarter hengst van vrienden van mij. Dit doe ik op dagen dat hun niet kunnen.
Hij staat niet in de opfok. Maar hij staat dagelijks buiten met een 4 jarige KWPN ruin.
Dit zijn maatjes, waar de kwpn gaat gaat de quarter....
Mijn dagroutine is eerst de KWPN buiten zetten, dan de quarter. Op het moment dat de quarter de paddock/wei inkomt, krijgt ie gelijk lik op stuk van de KWPN, die maakt gelijk duidelijk waar de grenzen liggen. Vervolgens gaan ze samen lopen spelen. Maar weer, als de quarter te ver gaat, kan ie hem krijgen ook.
De quarter is heel braaf, maar dat is niet zomaar. Hij heeft bij mij het 1 of 2x in zijn hoofd gehaald om te steigeren. Dan kan hij hem krijgen zoals ie hem hebben wil.
Er wordt gewoon niet gesteigert, simpel.
Ik hou, ondanks dat ie braaf is, altijd in mijn achterhoofd dat het een jonge hengst is, en daarom zet ik hem altijd buiten met een longeerlijn. Mocht ie de kolder in zijn kop krijgen, heb ik genoeg ruimte om mezelf veilig te stellen, en eventueel genoeg lijn om uit te halen.
Afijn, de paarden staan op de wei, dan ga ik mijn eigen beestjes doen.
Net voor ik naar huis ga, haal ik ze binnen. Eerst de quarter, altijd.
Dan spuit ik indien nodig even de benen af (bagger eraf) en haal er een borstel over zodat ie gewoon netjes op stal komt.
Af en toe krijg ik het op mijn heupen en pluis ik even zijn staart uit of iets. maar verder doe ik er bijzonder weinig mee.
Toch is ie braaf en ben ik helemaal weg van hem....

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 12:19

xSuusx schreef:
tja dat ik ver gekomen ben met selina,oke heeft niemand verwacht.
Maar met pris en romeo kan best ook goed komen,heb je mij ook niet horen zeggen.Het is wel een keuze die zei zelf moet maken.Of zei ermee door wilt of dat ze ermee kapt.
Wij kunnen het eigelijk wel zeggen,maar de keuze ligt merendeels ook bij pricilla.

En Selina die schopt niet veder,ze is enkel nog normaal te berijden als ik alleen rij.

Ze heeft me naar mij weten wel echt verkocht,ze belde me gisteravond op.dat ze die keuze gemaakt hebt ik weet niet of ze terug is gekrabelt..

De keuze gemaakt om te verkopen, maar dus niet verkocht?! En even over je paard, ik begrijp er geen donder meer van. Allebei niet, jou en de TS! Elke keer van die ondeskundige verhalen... je topics in HAW en ITP die getuigen van onkunde...kan me nog wel wat herrinneren daarover!! En Selina die schopt het niet verder??? Doe er dan eens wat aan, ik ken een meisje en die rijdt notabene met een meerdere paard in het Z! Paarden die als ze geboren zijn niet eens de potentie van sportpaard meekrijgen...en dat nog niet hebben! Maar door vakkundig rijden van dat meisje, lukt het haar wel! Keur dus niet zomaar je paard af maar keur je eigen rijstijl eens!

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 12:22

nou je mag selina een weekje hebben hoor Knipoog verander je wel.ze staat bij iedereen bekent om de gevaarlijke pony.niemand durft op haar etc.

en veder doet zei er niet toe in dit topic.

fem dat zei ze tegen mij veder weet ik het ook niet Knipoog

veder is het veulen niet van mij,blij ook.ze moet zelf beslissen ik laat het aan haar over.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 12:28

xSuusx schreef:
nou je mag selina een weekje hebben hoor Knipoog verander je wel.ze staat bij iedereen bekent om de gevaarlijke pony.niemand durft op haar etc.

en veder doet zei er niet toe in dit topic.

fem dat zei ze tegen mij veder weet ik het ook niet Knipoog

veder is het veulen niet van mij,blij ook.ze moet zelf beslissen ik laat het aan haar over.

Ehm, je begint er zelf over hoor Knipoog . En je brengt haar maar, ik sta bekend als de volhouder... Haha! . Heb regelmatig paarden en pony's moeten rijden die niemand accepteerden en alleen maar konden steigeren en desnoods wil ik ook wel naar jou toekomen...heb een rijbewijs... veel mensen overdrijven dat hun paard zo ongehoorzaam is, maar in werkelijkheid zal het wel met iets anders te maken heeft.....

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 12:34

ow je mag komen hoor;)hellaas heb ik geen trailer.Het is nog een stunt dat ik der al 3,5 jaar heb Haha!
bokken steigeren springen doet ze niet meer been anlegen is bokken noet willen voorwaarts lopen en een tikje geven is steigeren.springen nu alles ontwijken.
moet ik nog even veder gaan Haha!

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 12:37

Nou ben ik wel geen héle ouwe muts, maar toch Knipoog

Dat het helemaal mis gaat hier, is natuurlijk al flink ingepeperd.... Hier even mijn 2 cents worth. Het gaat hier zo te lezen al niet meer over een veulen opvoeden, je bent intussen al beland bij jaarlinghengst corrigeren. Niet zo'n beetje ook, want dit hengstje is nu al op alle mogelijke manieren de draad kwijt.

Romeo_haffie schreef:
wat zouden jullie doen in mij geval

1. door blijven vechten tegen hem en het risico nemen ooit gewond te raken

of

2. stoppen en zo afentoe hem opzoeken enz en gewoon over een jaartje een ander leuk paardje waar je meer aan hebt.

ik hoop graag wat nuttige informatie te krijgen want het is echt sireus

Je beste (en veiligste) optie lijkt me het beestje weg te doen. Probeer iemand te vinden die het probleem van dit dier begrijpt, leg uit hoe het zo gekomen is. Hij zou nu in ervaren handen terecht moeten komen, en op het land moeten worden gegooid met leeftijdsgenoten EN een paar oudere paarden die hem kunnen corrigeren. Alleen leeftijdsgenoten en Shetjes kunnen dit nl. niet. Mijn Fjordenhengstveulen veegde met 4 maanden al de paddock aan met 2 volwassen, grote maat Shetruinen. Nu is hij een jaar oud en zoekt hij de Shetjes niet eens meer echt op om mee te spelen, maar speelt hij met een volwassen Fjordenruin omdat de Shetjes hem echt te veel vinden.

Als je hem toch niet verkoopt: Haal er dan (in godsnaam...) niemand bij die hem eens even gaat "corrigeren" voor je. Natuurlijk staan er een paar mensen te trappelen om even te laten zien hoe vlekkeloos zij dit zouden oplossen, en dat zouden ze waarschijnlijk ook wel kunnen als het hun eigen pony was, maar jouw pony heeft daar echt niks aan.

Het heeft echt absoluut geen zin om iemand het terrein op te halen (zeker geen goedbedoelende leek) die hem even links en rechts om de oren geeft en dan weer verdwijnt. Zolang hij in dezelfde omgeving blijft met dezelfde mensen om zich heen en dezelfde dagelijkse routine, zal dit alleen maar averechts werken. Tegen jou zal hij dan waarschijnlijk 10x zo hard tekeer gaan omdat hij dan zijn punt wil doordrammen dat het bij jou "lekker wel kan, hè?"

Mocht je iemand met kennis van zaken bereid vinden om echt elke dag met hem bezig te gaan over een langere periode, terwijl jij je er niet mee bemoeit tenzij onder begeleiding van deze persoon, dan kan het wel werken.

Natuurlijk doet al het bovenstaande er niet meer toe als je hem al verkocht hebt Knipoog

Tenslotte: koop liever een wat oudere pony waar je leuk mee aan de slag kan. Er zitten zoveel haken en ogen aan het opvoeden van een veulen dat het niet verstandig is om aan te beginnen.

Bedenk wel dat een van de gevolgen van jouw handelen met dit veulen is, dat er nu een Haflingerhengstje rondloopt dat een aanzienlijke kortere levensverwachting heeft dan wanneer jij hem niet had gekocht... Nu kan je het nog oplossen, maar er komt een punt dat het te laat is voor je pony. Je hebt hier veel goede adviezen gekregen van ervaren mensen die het beste met jullie voorhebben. Ik hoop dat je ze ter harte neemt.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 12:40

xSuusx schreef:
ow je mag komen hoor;)hellaas heb ik geen trailer.Het is nog een stunt dat ik der al 3,5 jaar heb Haha!
bokken steigeren springen doet ze niet meer been anlegen is bokken noet willen voorwaarts lopen en een tikje geven is steigeren.springen nu alles ontwijken.
moet ik nog even veder gaan Haha!

Dit duidt bij mij op een verkeerde africhting hoor. Totaal niets met het paard te maken. Ze bokt, steigert en springt niet meer, maar als je je been aanlegt bokt ze, tikje steigert ze en bij springen ontwijkt ze je?

Nou heel apart weer. Heb je weleens gezocht naar de reden ervan? Dat is nou juist het consequente wat ik bedoel. Hoe kun je dan nog op zo'n paard rijden? Ik heb constant mijn been eraan, en geef ik een hulp, dan moet dat gehoorzaamd worden. Als jou paard dan bokt, lijkt me dat niet lekker. Waar zit je met je handen? Heb je al een check gedaan?

Maar serieus, dit ligt echt aan jou. Leiden is dat ver van Tiel?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 12:53

gijsenkim schreef:
Ik heb dus weinig te maken met paarden die dat soort gedrag vertonen als ik met ze aan het werk ben. Ik wordt regelmatig bij dit soort dingen gehaald...... en de meeste eigenaren staan echt met hun mond vol tanden, en dan doe ik helemaal niks bijzonders.

GK: ik heb gemerkt dat dit 90% aan je eigen houding ligt (dus het begint al bij hoe je staat en op een paard afkomt) en sommige mensen hebben dit wél in zich, anderen wat minder en er zijn ook helaas een hele hoop die dit niet in zich hebben.
Ik vergeet nog weleens dat deze laatste groep best groot is Bloos!

Hermesdeux schreef:
Maar serieus, dit ligt echt aan jou. Leiden is dat ver van Tiel?

Ik vind ook dat hoe paarden tegenover mensen in het algemeen staan, dit voor een groot deel aan de opvoeder ligt.
Mijn veulen was heel angstig voor iedereen die naar hem wees, toen hij kwam.
Nou zijn we een tijdje verder, hij is niet meer zo bang en nu hoor ik van stalgenoten dat ie alle andere mensen ook hardstikke gezellig vindt Lovers
Tiel-Leiden is wel een kilometertje of 100...

Verder vind ik het idd jammer wat er soms gebeurt met paarden maar sommige mensen hebben echt een bord voor hun kop en denken dat ze het goed doen.
Vreemd genoeg komen dit soort mensen héél veel in de paardenwereld voor (en ook hondeneigenaren...) en jammer genoeg zijn de consequenties té groot en altijd voor het dier, dat bestempeld wordt als "onhandelbaar" en ergens eindigt waar hij het meestal nieteens verdient heeft...

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 12:55

ik weet totaal niet wat de afstand is Haha!
ze is al zo hoe we haar hebben gekocht.ze is wel iets veranderd ik ben al met der veder maar als je het wilt noemen dat ze nog prima luisterd,dan kan je stop zeggen.
ze is koppig en zei wil gelijk hebben en andersom.
me rijstijl is goed zegt me lesgeefster.ik berij dr goed maar zei werkt niet mee.
ik zal ff voor een rijfoto van laast zoeken..

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:10

xSuusx schreef:
ik weet totaal niet wat de afstand is Haha!
ze is al zo hoe we haar hebben gekocht.ze is wel iets veranderd ik ben al met der veder maar als je het wilt noemen dat ze nog prima luisterd,dan kan je stop zeggen.
ze is koppig en zei wil gelijk hebben en andersom.
me rijstijl is goed zegt me lesgeefster.ik berij dr goed maar zei werkt niet mee.
ik zal ff voor een rijfoto van laast zoeken..

Bespaar je de moeite, heb net in het topic gekeken van je inrijfotos. Dat was Selina toch?

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:11

welke topic ik plaats vaak fotos van anderen paarden

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:14

xSuusx schreef:
welke topic ik plaats vaak fotos van anderen paarden

Dat met die donkerbruine waar je vanaf viel. En 4 pagina's commentaar kreeg en ruzie kreeg met ene Pris of Femke...

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:16

dat zijn rijfoto's van me vriendin met der pony dus ik ben dat niet met die pony Knipoog
dat is toch die pony die ze berijd met martigaal?

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:18

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:18

xSuusx schreef:
dat zijn rijfoto's van me vriendin met der pony dus ik ben dat niet met die pony Knipoog
dat is toch die pony die ze berijd met martigaal?

Ja klopt. Maar jou foto's deden het in jou topic van Selina niet, dus dan ben ik benieuwd...

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:20

ok even zoeken dan maar in me pc tussen alle 1985 foto's Haha!
zijn voornamelijk op de oude boederij toen ik 11 was Boos! heb je dus niks aan

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:21

xSuusx schreef:
ok even zoeken dan maar in me pc tussen alle 1985 foto's Haha!
zijn voornamelijk op de oude boederij toen ik 11 was Boos! heb je dus niks aan

Juist daar heb je wat aan want daar is het ooit fout gegaan Suus...

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:23

dat weet ik Knipoog
maar selina der karakter was altijd wel kl*te.sinds we der hebben Haha!
ze heeft maartje zelf ooit nog eens aan de hand met rijden door de bak gesleurt Clown

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:25

Tja, naar spreek je je eigen even tegen... want hoe oud ben je nu?

Dat meesleuren heeft nergens mee te maken, dat ik eigenwijzigheid...of ze had zo'n hekel aan jullie dat ze probeerde te ontkomen Clown

Maar zet de fotos er maar in...