[POLL] Fietsen met je paard. Gevaarlijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Is fietsen met je paard gevaarlijk?

Ja, het is gevaarlijk want het paardenbeen kan bijv. in de spaken terechtkomen.
60 (32%)
Nee, het is juist heel gezond en afwisselend.
27 (14%)
Soms, als je een jong paard hebt is het gevaarlijk maar met een ouder paard kan het geen kwaad.
57 (31%)
Anders, namelijk...
38 (20%)

Totaal aantal stemmen: 182

Chrissetje

Re: [POLL] Fietsen met je paard. Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:27

smurf schreef:
Citaat:
dus dan laat je los met alle gevolgen van dien of je word er achteraan gesleept

hoe los je dat dan aan de hand op? Dan heb je toch precies hetzelfde probleem?

neej...
als je op de fiets zit ben je minder sterk,en je kan niet met je gewicht aan het touw hangen want dan lig je op de grond

en zonder fiets kan je dus wel 'hangen',en als mijn pony wegrent maak ik kleine rondjes wat met je fiets ook niet gaat

aan de hand heb je gewoon meer te vertellen

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:28

smurf schreef:
Citaat:
maar galop daar begin ik niet aan.

da's echt kicken, vooral met die dikke van jullie Clown

Ja, maar 'die dikke' van ons kan ook verdomde hard als ze zin heeft, en dan sleept ze je met je smoelwerk over het asfalt met fiets en al mee. Tong uitsteken

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:35

smurf schreef:
Citaat:
dus dan laat je los met alle gevolgen van dien of je word er achteraan gesleept

hoe los je dat dan aan de hand op? Dan heb je toch precies hetzelfde probleem?

aan de hand heb je jij en je paard
op de fiets heb je jij en je fiets en je paard

ik denk dat ik steviger kan staan dan dat ik kan remmen en stilstaan en de fiets in balans houden

je hebt met fietsen toch luttele seconde nodig om met je voeten stevig op de grond te staan of je laat je fiets vallen (waar je paard dan weer van kan schrikken en struikel je over je fiets) of je houd je fiets in evenwicht onder je je kunt dan niet een stapje opzij zetten en minder snel reageren ,

als je lopend ben kun je snel een stapje mee of terug of opzij gaan en een grotere bewegings vrijheid met je armen
(je hebt niet evt een arm nodig voor je fiets )

denk ook dat het voor een paard makkelijker is om iemand met een geremde fiets mee te trekken dan iemand die met 2 benen stevig op de grond staat , je kunt dan achterwaarts bewegen met een fiets niet

maar ja das mijn mening

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:43

Citaat:
denk ook dat het voor een paard makkelijker is om iemand met een geremde fiets mee te trekken dan iemand die met 2 benen stevig op de grond staat , je kunt dan achterwaarts bewegen met een fiets niet

kom eens kennismaken met Morrie, die heeft er geen enkel probleem mee om een mens aan een touwtje mee te sleuren hoor, ik weeg 90 kilo en heb echt niets in te brengen aan de hand. Gaat ook altijd op de ketting, aan de fiets ook overigens

Anne_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:47

nou ik heb soms met mn hondje (jaja een heuse grote cocker spaniel Haha! ) al zoiets van.. goh dat ging net goed. als er een grote grommende hond achter ons loopt en ik ben met hem aan t fietsen wil hij zo snel mogelijk weg van die grommerd. Zelfs zoon klein hondje is dan nie makkelijk bij je te houden.. je zit nl wel op een fiets Je moet nl balanseren op 2 smalle wielen en als je dan uit je evenwicht getrokken wordt val je al..
Zeker als je dan ook nog een paard hebt wat dan schrikt en je verder en sneller meesleept.. nee ik moet er nie aan denken. maar ipv fietsen kan je tog ook lekkr gaan wandelen ofzo?

(stel ik had een paard)
ik zou dan egt lekkr door de wijk wandeln, richting t bos, en dan ff t strand op. misschien dat ik dan op t strand lekkr met hem ga draven ofzo en dan weer rustig naar huis wandelen. heeft ie lekkr rustige beweging gehad (en hij vind t bos vast leuker dan al die fietspaden waar ik anders langs zou moeten fietsen. Je kan ook een longeer lijn mee nemen en op t strand ff gaan longeren ofzo..
maar fietsen met een paard, ik nie!!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 14:03

sommige zeggen ik doe het maar met een shet

een volwassen shet trek 300 kg uitstilstand weg , hummm maar een shet ,... Clown

nomaals lijkt me leuk en met sommige paarden zal t best wel goed gaan en met sommige is het eennnuh minder strak plan

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 14:06

nickyu schreef:
nomaals lijkt me leuk en met sommige paarden zal t best wel goed gaan en met sommige is het eennnuh minder strak plan

Geldt dat niet voor alle 'takken van sport'? Ik ken paarden waar ik liever geen buitenrit op maak, een oefencrossje mee rijd of uberhaupt op klim. Terwijl ik toch niet echt bang ben aangelegd. Knipoog

Mijn idee: een paard kan dingen leren, net zoals een mens dingen kan leren. Geldt ook voor naast de fiets lopen. Vertrouw je het niet, doe het dan gewoon niet. Of bouw het voorzichtig op, eventueel onder begeleiding van iemand met ervaring op dat gebied. En ook dat geldt IMO voor alle takken van sport. Lachen

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 14:18

Karin schreef:
nickyu schreef:

Geldt dat niet voor alle 'takken van sport'? Ik ken paarden waar ik liever geen buitenrit op maak, een oefencrossje mee rijd of uberhaupt op klim. Terwijl ik toch niet echt bang ben aangelegd. Knipoog

Mijn idee: een paard kan dingen leren, net zoals een mens dingen kan leren. Geldt ook voor naast de fiets lopen. Vertrouw je het niet, doe het dan gewoon niet. Of bouw het voorzichtig op, eventueel onder begeleiding van iemand met ervaring op dat gebied. En ook dat geldt IMO voor alle takken van sport. Lachen

Hier ben ik het mee eens. Wat voor paard het ook is. Als ze willen gaan ze toch wel.. Of je er nou op zit.. Of er naast loopt.. Of er achter zit (aangespannen).. Of je fietst er naast..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 14:26

Ik vind het wel gevaarlijk maakt niet uti hoe groot een paard is.

Ik ga echt niet met mijn hengst fietsen en ben dat ook nooit van plan. Hij is maar 84 cm maar kan mij evengoed voor een auto trekken.

Naast mijn hengstje staat een welsh A. Die nemen ze altijd mee op de fiets. Ze schrok een keer van de honden en scheurde zo de weg over. Met de fiets erachteraan natuurlijk. Moet er niet aan enken wat er gebeurt was als er een acuto had gereden.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:08

Met Partout zou ik het niet zomaar doen, maar Tinkerbell (shet) loopt er wel wekelijks naast.. Beetje conditie kweken zonder dat we zelf onze benen uit ons lijf hoeven te rennen.. Haha!

Gevaarlijk.. Mwao.. Je kan het zelf gevaarlijk maken..

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:42

Bij ons op stal fietst (bijna) iedereen met zijn paard/pony. Ons land ligt een behoorlijk stukje van stal vandaan, en iedereen brengt en haalt zijn paard met de fiets. Dit doen we al jaren en echt gekke dingen hebben we nog niet meegemaakt.
Tja wat anderen vóór mij ook al gezegd hebben, je kunt het je paard gewoon leren. En het ene paard zal er gemakkelijker in zijn dan het andere. Onze vorige pony probeerde me ook altijd veschrikkelijk uit al ik op de fiets zat. Tja en dan ga je dus lopen. Kostte me elke dag een uur! Huilen . Blij dat Goofy wèl netjes naast de fiets loopt Haha! Als hij schrikt gaattie hooguit dribbelen, ervandoor gaan doettie niet. En als het écht heel erg is, een grote tractor met grijpers ofzo, dan stap ik af en loop met de fiets naast hem. Gelukkig kom je die op het fietspad niet vaak tegen Bloos

Overigens is het volgens mij (officieel) verboden om met je paard op een fietspad te fietsen/rijden

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:44

klaasjuhhh schreef:

JE KAN BETER VOORKOMEN DAN GENEZEN EN RISICO'S NEMEN!

Dan kun je net zo goed je paard opsluiten in een stal van 3x3 en hem daar nergens voor uithalen. Dan neem je geen risico's op verwondingen ofzo.

Met m'n vorige pony fietste ik wel eens, als ze naar de andere wei moest bijvoorbeeld. Maar die was 1,50m en liep op d'r gemak mee. De weg hier komt ook bijna niets overheen.
Maar met het paard wat ik nu heb zou het nog niet eens in me opkomen om met haar te gaan fietsen. Die is veel te opgefokt als ze iets mag gaan doen en stuitert dan vrolijk rond. Dus nee, dan vind ik het weer onverantwoord om te gaan fietsen.

Reem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 17:21

Ik heb op soms gestemd. Het hangt namelijk helemaal van het paard af.
Ik fiets geregeld met Victoria. Onder het zadel is ze heel druk, en een rustig ritje zit er niet in. Aangezien ze al behoorlijk op leeftijd is, 23, rij ik niet zo vaak meer. Maar ik wil d'r natuurlijk wel in beweging houden. De ene keer ga ik er gewoon naast wandelen, maar dan wordt het een niet al te groot stap rondje. En de andere keer neem ik de fiets mee. Dan kunnen we wat langere stukjes draven en wat langer wegblijven. Ik vertrouw haar voor de volle 100% Ik weet dat het een vluchtdier is, maar zij schrikt gewoon van niks. Ik heb haar serieus nog nooit zien schrikken, of iig niet wegrennen/bokken of wat dan ook.
Fietsen is dus een super oplossing voro ons, en absoluut niet gevaarlijk in dit geval.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 17:34

Ik deed het vroeger wle eens met arzu(verzorgpony van 1.25)
maar nu niet meer, sinds ze erachter is dat ze haar nek speiren (tegen me) kan gebruiken Scheve mond

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 19:19

xxappiexx schreef:
klaasjuhhh schreef:

JE KAN BETER VOORKOMEN DAN GENEZEN EN RISICO'S NEMEN!

Dan kun je net zo goed je paard opsluiten in een stal van 3x3 en hem daar nergens voor uithalen. Dan neem je geen risico's op verwondingen ofzo.

Met m'n vorige pony fietste ik wel eens, als ze naar de andere wei moest bijvoorbeeld. Maar die was 1,50m en liep op d'r gemak mee. De weg hier komt ook bijna niets overheen.
Maar met het paard wat ik nu heb zou het nog niet eens in me opkomen om met haar te gaan fietsen. Die is veel te opgefokt als ze iets mag gaan doen en stuitert dan vrolijk rond. Dus nee, dan vind ik het weer onverantwoord om te gaan fietsen.

Oké, maar daar bedoel ik mee "het fietsen". Als je staat heb je meestal wel wat meer te vertellen he? Maar nu beginnen we weer met een heel andere discussie, maar het is tenslotte wel zo....Maar dan kan je ook niet meer de straat op, maar paardensport staat ergens bovenaan het lijstje van de "gevaarlijkste sporten".

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 19:56

joeylover schreef:
DunDijk schreef:
Ik doe dat toch nog regelmatig met de shet Lachen
Ze vind het hartstikke leuk om te doen!
En geniet er helemaal van!
Ik vind dat dat dus wel kan!!!

Mijn pony is ook 1.53, met een shet zou ik het ook nog wel durven Bloos

Tjah met de andere paarden kan ik het gewoon niet doen!
Hengst van bijna 2. Hmmmmmmm sleht idee. loopt aan de hand al te kl*te.
En de andere 2??? Lania loopt buitne al niet fatsoenlijk mee (tja alles is nou eenmaal heeeeeeeeel eng)
En Misty schrikt te snel.
Maar met Kiki gaat het prima. Haha!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 19:58

klaasjuhhh schreef:
xxappiexx schreef:

Oké, maar daar bedoel ik mee "het fietsen". Als je staat heb je meestal wel wat meer te vertellen he? Maar nu beginnen we weer met een heel andere discussie, maar het is tenslotte wel zo....Maar dan kan je ook niet meer de straat op, maar paardensport staat ergens bovenaan het lijstje van de "gevaarlijkste sporten".

Onder het zadel heb je ook meer te vertellen dan aangespannen. Dat is gewoon zo, en voor mijn gevoel ook wat gevaarlijk omdat er nog iets achterhangt, dus als het paard er vandoor vliegt, dan kan het niet overal tussendoor en overheen. Dat is toch ook geen reden om maar niet in te spannen?

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 20:06

SANEX schreef:
Hoe denken jullie over mennen dan ? ( ik doel op de mensen die het levensgevaarlijk vinden ) Dan ben je ook op wieltjes, niet ernaast maar erachter. Ookal heb je een tuig en eventueel de noodstop-handeling, als een paard blind gaat dan gaat ie
Ik heb vaker krantenberichten zien staan van ongelukken met een kar erachter dan met een fiets ernaast....

Nog even een toevoeging : Wanneer men onkundig bezig is, is het hele paardenverhaal levensgevaarlijk

Waarom er meer menongelukken in de krant staan? Omdat er veel meer gemend wordt dan gefietst met een paard. Of mennen is toch een officiële sport met officiële wedstrijden enzo.Een kar is ook veel stabieler, zet je een fiets zonder poot neer, valt hij om. Doe je dat met een kar, blijft die gewoon staan. Dus daar hoef je dan je aandacht al niet bij te houden.
Ik dacht ook altijd (ben een leek op mengebied) dat er op de meeste karren een rem(met je voet dus) stond? Dan heb je dus nog steeds twee handen vrij (voor zover die dan nog helpen).
Bij mennen zit je ook op de kar, en dan moet je paard al wel héél raar doen wil je met kar en al onder je paard liggen Haha!.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 20:08

angelke schreef:
SANEX schreef:
Hoe denken jullie over mennen dan ? ( ik doel op de mensen die het levensgevaarlijk vinden ) Dan ben je ook op wieltjes, niet ernaast maar erachter. Ookal heb je een tuig en eventueel de noodstop-handeling, als een paard blind gaat dan gaat ie
Ik heb vaker krantenberichten zien staan van ongelukken met een kar erachter dan met een fiets ernaast....

Nog even een toevoeging : Wanneer men onkundig bezig is, is het hele paardenverhaal levensgevaarlijk

Waarom er meer menongelukken in de krant staan? Omdat er veel meer gemend wordt dan gefietst met een paard. Een kar is ook veel stabieler, zet je een fiets zonder poot neer, valt hij om. Doe je dat met een kar, blijft die gewoon staan. Dus daar hoef je dan je aandacht al niet bij te houden.
Ik dacht ook altijd (ben een leek op mengebied) dat er op de meeste karren een rem(met je voet dus) stond? Dan heb je dus nog steeds twee handen vrij (voor zover die dan nog helpen).
Bij mennen zit je ook op de kar, en dan moet je paard al wel héél raar doen wil je met kar en al onder je paard liggen Haha!.

Ja dat is zo.. Knipoog
Maar ik snap niet waarom je niet zou kunnen fietsen met je paard, als het braaf is, en hij heeft het geleerd naast de fiets.

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 20:24

paarden blijven dieren en dieren zijn onvoorspelbaar je weet maar nooit wat er kan gebeuren. Maar met sommige kan het best hoor! Je moet alleen je paard goed kennen om te weten wat je wel en niet met hem kan doen vind ik.

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 20:29

Manuutje1990 schreef:

Ja dat is zo.. Knipoog
Maar ik snap niet waarom je niet zou kunnen fietsen met je paard, als het braaf is, en hij heeft het geleerd naast de fiets.

Ik beweer ook niet dat dat niet gaat, ik zou het alleen zelf nóoit doen.
[/quote]

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 20:48

Hangt van het paard en de begeleider af.
Ik doe het wel. 12 kilometer lang, dagen achterelkaar. Ik laat mijn paard zo los mogelijk en zodoende loopt ze soms 3 meter van me af. (binnenkort probeer ik het met het 6mtr. touw) Links, rechts of achter me. Dat laat ik zoveel mogelijk aan haar zelf over.
O ja, mijn paard is een redelijk nerveus typje en ik ben geen wereldruiter. Maar juist daarom is het -denk ik- zelfs veiliger voor ons beiden als ik met haar fiets dan wanneer ik erop zit. Haha!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 21:26

Ik heb een shetje gehad en die was zo mak dat dat makkelijk ging,

Nu heb ik een 3 jarige haflinger die mij iets te jong is voor dat soort dingen,
die wil nog wel eens opzij springen..
dus daarmee probeer ik eht liever niet !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 09:12

Mijn shetten lopen hier gewoon goed naast de fiets. Geeft helemaal geen problemen en het gaat altijd prima. Er zullen natuurlijk ook paarden zijn waarmee het niet goed gaat, maar als het wel goed gaat heb ik zoiets van 'waarom dan ook niet?'. Het is weer eens wat anders, en ze vinden het hier erg leuk, en daar gaat het toch ook om? Knipoog.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 09:19

angelke schreef:
SANEX schreef:

Waarom er meer menongelukken in de krant staan? Omdat er veel meer gemend wordt dan gefietst met een paard. Of mennen is toch een officiële sport met officiële wedstrijden enzo.Een kar is ook veel stabieler, zet je een fiets zonder poot neer, valt hij om. Doe je dat met een kar, blijft die gewoon staan. Dus daar hoef je dan je aandacht al niet bij te houden.

Als je plots je voet op de rem drukt wanneer een paard er met de kar vandoor vliegt krijg je juist ongelukken, het is geen auto die dan meteen stilstaat. De kar blokkeert terwijl het paard nog doorlopen wil, je krijgt dan dat het paard nog meer schrikt omdat het een oplawaai krijgt, de wielen opzij slaan enz.
4wielige karren gaan nog wel, maar ik doel eigenlijk op de 2wielertjes, als het daar raar mee gaat stuiteren die zo om.
Je hoeft maar even met een wiel een paaltje,stoep of boom te schampen en daar ga je