Je pony/paard een schop geven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Re: Je pony/paard een schop geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 17:28

Nou heeft team spirit ergens een punt.
Idd als je een paard een mep verkoopt, met de hand, ziet hij de hand als een straffend 'ding' datlijkt mij niet zo heel handig...
Schoppen is wat dat betreft misschien handiger, je paard verzorgen doe je immers niet met je voeten....

Maar ik vindt het veel zieliger als iemand een ruk aan het halster touw geeft, dan dat iemand een schop met zijkant van voet onder de kont geeft.... Als je een ruk aan het halster geeft, komt alle kracht op het neusbeentje bij het paard, en dat is nou juist een heeel zwak punt......

Mijn franse ponys staan in een kudde, en mijn caravan midden in het weiland, dus ik zie alles wat ze doen. Nou hebben we een jong ezeltje (1,5) en die wil altijd graag met de paarden spelen. Dan gaat ie bijten (best hard ook nog) in de achterbenen van depaarden. Als het betreffende paard er geen zin in heeft, geeft ie een gerichte trap naar achter. Zo deed ezel lief dit een keer bij mij, hij hapte in mn arm, nou toen heb ik hem onmiddelijke een schop tegen de borst gegeven. Met vlakke zijkant van de voet uiteraard, dus niet op zown manier dat ie er wat aan overhoudt. ....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 17:51

Als mijn pony schopt schop ik terug. Als een ander paard/pony dat doet die niet van mij krijgt hij een flinke tik.

Eigenlijk is het heel duidelijk voor hem als hij uitlaaht krijgt hij gewoon een schop terug net als een ander paard zou doen. Ik zie hier echt geen probleem in tenzij je op benen op zo schopt. Ik schop hem meestal op zn kont. Voelt ie weinig van en weet gelijk dat hij fout zit.

ajbdhrtls138

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 18:01

Ik vind het niet zo nodig dat geschop. Maar dat is meer omdat ik niet vind dat de paarden die ik verzorg zich op een manier gedragen dat ze een schop verdienen.
maar tegen de benen schoppen is niet zo handig en om nou een soort karatesprong te maken zie ik ook niet zitten.
kortom, zielig voor het paard vind ik het opzich niet alleen bij mij zelf komt het bijna nooit voor dat ik een schop nodig vind.

Primula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 18:35

Als een paard mij een welgemeende schop geeft, kan hij er zeker van zijn dat er eentje terug op volgt. In mijn ogen hoort dit bij het natuurlijk gedrag van het paard. Als je een kudde paarden observeert merk je heel geregeld dat er schoppen worden uitgedeeld; dat hoort erbij als de rangorde wordt bepaald.
Als ik een schop krijg van m'n pony laat hij duidelijk merken dat ik lager in rang sta, en dat is nou net niet de bedoeling Haha! , dus moet je dat even rechtzetten. De pony verstaat die taal heel duidelijk, en weet dan tenminste wat de bedoeling is. Maar, ik geef toe, als hij trapt uit angst, zal ik echt niet terugtrappen, dan maak je het alleen maar erger, maar dat is weer een ander verhaal.
Ik heb al meegemaakt dat ik met mijn merrie in de bak bezig was, en ze komt naar mij toe en draait haar gat in mijn richting met haar oren plat in haar nek; nu, toen heb ik er ook een serieuze trap tegen gezet hoor... als ik dat niet had gedaan kon ik er volgende keer niks meer mee anvangen vrees ik.
Een merrie zet haar veulen toch ook op z'n plaats als hij iets verkeerd doet, niet?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 18:40

Zowiezo krijgen paarden die ik niet vertrouw al een schreeuw als ik maar half denkt dat hij zijn achterpoten wil lichten.
En anders inderdaad een schop erachteraan of een borstel naar der kop, licht er een beetje aan waar ik het eerste aan denk.

justicehcb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 18:51

ik laat me niet schoppen of bijten! dan trap ik egt wel
maar het licht er ook aan of hij hard was of mis wand dan reageer je soms anders Clown
pony heeft klappen gehad met longeer zweep als je nu een snelle beweging maakt met iets schiet hij meteen weg met zijn hoofd Verdrietig

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 21:42

Toydoll: Het verschil tussen een vriendelijke aai als ze lief zijn of een mep als ze iets stouts doen is meestal aardig duidelijk hoor. Paarden bestraffen en liefkozen elkaar ook met de mond en tanden, dus ze kunnen dat soort dingen wel uit elkaar houden. (De meesten weten het zelfs al als ze de regels hebben overtreden, en deinzen al vast terug voordat je ook maar iets hebt kunnen doen Lachen )

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 10:01

Gelukkig hoef ik mijn vzpaarden bijna nooit ene mep te geven, maar als ze een trap ofzo geven, of ze happen, dan is het vaak mijn reactie en haal ik uit. Daarbij denk ik niet echt na waar ik het paard moet schoppen. Maar ben het wel met teamspirit eens, je kunt beter schoppen dan slaan, want je handen zijn om te belonen.

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:01

Sjonniej schreef:
Zowiezo krijgen paarden die ik niet vertrouw al een schreeuw als ik maar half denkt dat hij zijn achterpoten wil lichten.
En anders inderdaad een schop erachteraan of een borstel naar der kop, licht er een beetje aan waar ik het eerste aan denk.

WAT??? zou jij een borstel naar het hoofd van een paard gooien of ermee slaan? Blauw oog arm beessie

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 16:37

als een paard mij schopt krijgt ie zeker een schop terrug .
Heb zo een keer een halve voetbalwedstrijd gehouden met een paard ze schopte mij eerst dus kreeg een schop terrug dat vond ze niet leuk dus schopte mij weer en zo bleef het ff doorgaan hihihi ik heb uiteindelijk wel de laatste schop gegeven maar had wel wat blauwe plekken eraan over gehouden Huilen

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 18:23

Maar zat even te denken, als je een x een paard schopt is niet zo erg. Maar als je een paard blijft schoppen,(ik weet ook niet waar je dan zou schoppen) is toch ook niet goed voor zo n beestje

Natuurlijk een paard mag niet schoppen, maar de hele tijd door blijven schoppen:? Ik had altijd een "vriendin" en als het gedrag van de pony haar niet aanstond gaf ze ook een schop in de buik Bloos!

tja .. daar ben ik heel erg van geschrokken, en daarom schop ik een paard niet graag, heb het ook nog niet gedaan. Ik zou dnek ik gewoon een schopje aan de kroonrand geven. klaar Knipoog

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 18:29

Ik hoef niet terug te schoppen, een paard schopt mij niet. Knipoog
Doet ie dat wel, dan is er al van te voren al iets goed verkeerd gegaan. Een paard moet je respecteren als hoger geplaatste en zal je dus nooit trappen, ook een manegepaard niet.
Maar mocht het tóch fout gaan en een paard wil mij een schop verkopen (ik zie dat echt wel aankomen hoor Knipoog ) dan grijp ik meteen in en doe hetzelfde als het paard wilde gaan doen. (daarmee doe je wat een hoger geplaatst paard ook zou doen. Die ziet het meteen wanneer een lager geplaatste een trap wil verkopen en is dat paard altijd voor.) Ik denk niet dat ik het paard zou raken, dreigen is vaak genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 20:26

Annetje schreef:
Ik hoef niet terug te schoppen, een paard schopt mij niet. Knipoog

Zeg nooit nooit... Knipoog
En zeg al helemaal niet "een paard schopt mij niet" want èlk paard kan een keer schoppen.
Citaat:
Maar mocht het tóch fout gaan en een paard wil mij een schop verkopen (ik zie dat echt wel aankomen hoor Knipoog ) dan grijp ik meteen in en doe hetzelfde als het paard wilde gaan doen.

Dus toch een schop geven? Zelfs voor het paard geschopt heeft? Verward Haha!

Maar ik geef je groot gelijk, hoor, dat voorkomt vaak een hoop frustratie van beide kanten, omdat de rangorde meteen weer duidelijk is (buiten de blauwe plekken, of erger, die zo voorkomen worden).

silleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 20:48

Mijn Blue druft het wel eens proberen als ik haar achterbenen aan het doen ben. Als ze tussen 2 muren (vb wasplaats) staat doet ze het niet maar als ze open ruimte heeft druft ze wel eens te heffen.
Ze krijgt dan gewoon een stam terug hoor. Geen medelijden bij, heeft ze trouwens ook niet bij mij Bloos

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 20:58

Ik gooi SOMS een borstel richting paard, maar niet op!! meestal vlak voor of naast ofzo, maar niet op.. dan schrikken ze en is het over.. ennehh, Annetje.. even afkloppen Clown

ik merk wel dat méér dan de helft het paard gewoon een trap terug geeft.. zo wordt het in de kudde toch ook gedaan..

Jivelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 21:08

Djesseka schreef:
Ik zal Sparkling nooit een trap verkopen, die vliegt van een knipje in m'n vingers al de lucht in. Ze is heel onzeker en alleen met m'n stem kan ik haar precies laten weten wanneer ze fout zit. Ze haalt het dan ook echt niet in haar hoofd het nog eens te doen..

Jessica is een ander verhaal, maar dat laten we maar even voor wat het is Lachen

Ik vind een trap best kunnen, maar heb er wel een rede voor en reageer gelijk en niet na een half uur, daar zal je paard het niet van afleren! Ik weet over wie de TS het heeft en ik vind dat die pony die trap op dat moment verdiende. Al ben ik wel van mening dat het er soms iets grof aan toe gaat bij de shetten. Maar ik ken de beestjes niet goed genoeg om te weten hoe ze in elkaar zitten en welke straf ze waarvoor nodig hebben, dus kan ik hier moeilijk over oordelen.

Dat is bij mijn paardje ook zo die is heel gevoelig moet je ook niet lang boos op zijn!

Maar bij andere paarden kunnen ze wel een schop verwachten ja!
Maar alleen meteen daarna en als de trap gericht was!

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 21:08

Ik word echt heel boos als Santos mij schopt Bloos . Dan schreeuw ik tegen d'r, ik geef d'r een mep en een schop en loop kwaad weg. Dat is dan natuurlijk wel als ze het expres deed hè.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 21:11

TeamSpirit schreef:
met je handen afstraffen is niet goed!
handen zij om te belonen Vork
wil je je paard gaan aaien, denk ie dat je gaat slaan!

Onzin. Zolang je niet te laat (dus meteen!) of onterecht uithaalt snapt het paard echt wel waarom hij die klap krijgt van je en denkt hij echt niet dat je altijd zomaar komt slaan.
Of vliegt jouw paard ook weg als je aankomt met een zweep? Zou wat worden, dat ding is verrekt handig om bij te tikken tijdens het rijden.

Ontopic:
Wat ik zou doen als een paard schopt, geen idee... Waarschijnlijk niks en creperen van de pijn. In elk geval, de eerste die een achtervoetje naar me optilt krijgt er al 1 Extreme duivel .

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 21:17

die van mij heeft een schop terug gekregen toen hij mij schopte.
nu tild hij af en toe z'n voet nog welleens op, maar meer doet ie ook niet, hij heeft geleerd van de vorige keer Knipoog

_Wieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 21:29

Ik vind dat dit best kan, als een paard je schopt is dat nogal gevaarlijk en mag hij best weten dat dit niet kan.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 21:29

Als mijn paard naar me zou trappen zal dat uit dominantie zijn. Want ze is nogal een baasje. Ze kan dan op z'n minst een knietje terug verwachten van me. Als ik dat tenminste nog kan dan Clown
Gelukkig doet ze dat niet en zolang zij respect heeft voor mij heb ik dat voor haar.

Maarja...aangezien ik al bijna geen lucht meer kreeg en kon lopen toen ze me per ongeluk vastklemde tussen het touw en de deur kon ik ook al niks om me te bevrijden....ben benieuwd hoe dat gaat als ze me getrapt heeft...ik denk dat ik dan niet veel doe maar een beetje ga zitten piepen Haha!

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 22:26

ik denk dat hier een beetje soft wordt gedacht over pony's en paarden. oke het ene paard is gevoeliger dan de ander en dus zal de een af en toe een schop nodig hebben en de ander een schreeuw.
mijn pony's krijgen echt niet alleen een schop als ze mij schoppen. het is echt niet zo dat ik mijn pony's dagelijks schop ofzo maar zeker toen ik ze net had moesten ze wel afgericht worden en moest ik dus duidelijk laten merken wat ik wel en niet vond kunnen. bijv. op en neer lopen tijdens het poetsen en optuigen.. iets waar ik niet tegen kan dus 3 keer zeggen dat ze stil moet staan en dan uiteindelijk even laten merken dat ik het ook echt wil hebben. de schop hoeft niet hard te zijn maar gewoon even voelen van he dat mag niet.
uiteindelijk zijn mijn pony's super braaf en weten precies wat er van ze verwacht wordt. en uiteindelijk nog steeds blij als ze me zien want het is altijd een hinnik en ze komen meteen aangelopen uit de wei.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 09:37

maak het eerst maar eens mee.
ik ben ook niet van het schoppen en slaan, maar als zoiets gebeurd was mijn reactie toch gelijk terugschoppen, zonder erover na te denken.
hij heeft het sinsdien niet meer gedaan, tild af en toe zn voet nog op maar als ik mn stem verhef weet hij het dondersgoed dat dat niet mag.
reken maar dat mijn paard er wel van heeft geleerd.
ieder paard heeft een andere aanpak nodig, dus eigenlijk kun je niet zeggen: dat vind ik zielig.
als ik alleen m'n stem had verhefd en meer niet, had hij het de volgende keer weer gedaan.
die van mij is nl. een tikkeltje dominant af en toe Knipoog
daar moet ik dan weer boven staan, en ja als hij mij dan een schop geeft, krijgt hij 1 terug.
wie de bal kaatst kan hem terug verwachten Tong uitsteken.
en onze band is er niet minder om, krijg ook nog steeds een hinnik als ik kom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 13:15

Sja, ze hoeven het niet te proberen hier want ik schop ze 3x zo hard terug. Tess heeft het één keer geflikt en ze heeft het geweten ook. Ze horen zich gewoon te gedragen, en als ze mij gaan trappen dan ben ik er snel klaar mee en krijgen ze gewoon een 3x zo harde trap terug. En idd ook onze band is er niet minder om, ze hinnikt nog altijd als ik thuis kom dus dat zit wel snor Knipoog.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 14:30

Ik geloof heilig in een gefaseerde aanpak (behalve in noodsituaties).

1. vragen
2. vertellen
3. heel duidelijk vertellen
4. schop

In sommige situaties sla ik fase 1 t/m 3 over en start ik met fase 4. Bijvoorbeeld als een paard een poging doet te trappen of met gestrekte hals en ontblote tanden op mij af wil komen.