Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Annechien schreef:Ria jij hebt zeker nooit gerichte hoefjes op je gehad tijdens het stijgeren????? En in de natuur, hoe denk je dat ze daar gestraft worden? Juist de leider die slaat! Als jij een zweep op de juiste manier gebruikt is er niks aan de hand (dus als verlenging van je arm), stevig doorstappen daar lachen ze om, flikken ze je het zo weer. Heb een soortgelijk geval gehad, prachtige hengst, wou hem ook gewoon hengst laten, maar het klieren en ouweh**ren en gericht naar auto's slaan net als mij (zijn leider) aanvallen, tel het bij elkaar op en 1 telefoontje is zo gedaan.
Tuurlijk heb je lieve hengsten, daarvan zeg ik ook laat ze lekker hengst. Zeker van dekhengsten is het belangrijk dat ze een lief karakter hebben en dat ze makkelijk zijn. Maar bij deze hengsten blijf je dat probleem houden en dan is er maar 1 optie, castreren.

Paulatjuh schreef:Ik vind ook als ik je foto's in ITP bekijk dat je er teveel mee doe..(dat is altijd het eerste wat ik denk als ik je foto's van Teuntje zie, sorry )
1 keer in de week en dan nog geen 10 min. wandelen is genoeg, langer kunnen ze hun aandacht er niet bijhouden en gaan ze lopen klieren.
Ook zijn jaarlingen erg vervelend en je moet consequent zijn en langer dan 10 min. de hele tijd straffen als hij iets verkeerd doet gaat ook moeilijk.
Echt zo min mogelijk met hem doen en zorgen dat hij heel veel contact met vriendjes heeft. Castreren heeft de groei van mijn pony ook niet belemert maar met castreren zou ik toch wachten totdat hij 1.5 is.
Succes ermee
horsewisper schreef:Nou ineens is hij super braaf, ik doe de dagen wat meer met hem zet hem iederen dag even in de bak of ga ff buiten met hem dat hij kan grazen, omdat de wei is afgesloten, en hij doet echt niets meer.. hij is ineens zo braaf, knuffeld weer kan weer naast hem gaan zitten, zonder dat hij op ge stijgerd.
hoe kan dat zo ineens weer?
SANEX schreef:Dit geklooi is niet pas sinds de laatste weken, een hele poos geleden vertelde je mij op msn al dat Teun vervelend was tijdens het wandelen, niet door wilde lopen of juist naar voren schoot. Dáár is het geklooi al begonnen, toen had je er al bij moeten zijn.
Zoals ik opmaak ben je niet duidelijk genoeg in je commando's / afstraffingen en weet Teun niet wat hij aan je heeft.
Volgens mij zie je niet duidelijk ongewenst gedrag, wat jij spelen noemt kan misschien wel spelen zijn, maar dat doen ze dan maar met andere paarden, een paardengebit richting of in een mens is altijd fout, speels of niet.
Als je niet kan opmaken wanneer een paar ongewenst gedrag vertoont, kun je ook niet goed consequent zijn, Teun snapt immers niet dat iets de ene keer wel mag en de andere keer niet.
Daar moet je duidelijk in zijn
Bijten mag niet, niet hard, niet zacht, vandaag niet, morgen niet, volgende week niet, nooit.
Stijgeren, wegtrekken, wegdrukken netzo, dat mag gewoon niet, maakt niet uit waarom ze het doen, al staat er een brullende tijger voor ze, een paard hoort koste wat kost de leider te volgen, en dat ben jij.
Ben jij geen duidelijke leider ( en een leider is niet alleen een straffende boeman, maar ook steun en toeverlaat van een kuddedier ) dan zal Teun geen duidelijke seinen van jou krijgen, en dus niet weten wat wel en niet kan en wanneer.
T@nj@ schreef:Ik vraag mij een beetje af waarom je met zo'n jong dier bezig bent en hij niet in de opfok o.i.d. staat?
Opvoeding in de kudde is naar mijn idee nog steeds het meest effectief.
Hij is hartstikke jong, zal dit gedrag afwisselend wel en niet blijven vertonen, dat is nou eenmaal de leeftijd.
Ik heb mijn veulie van de zelfde leeftijd zelfs nog bij zijn moeder staan maar ja, dat is mijn manier van een veulie groot brengen. Daarna lekker 2 jaar in de kudde, basis is al bijgebracht (meelopen en voetjes geven, meer niet) dus daar doe ik niets meer aan, verder laat ik hem lekker jong zijn en mag hij doen wat hij wil. Grote kans ook dat jouw Shet het straks in de bovenkamer ook niet allemaal meer op een rijtje heeft, naar mijn idee mist hij nogal wat (niet aaanvallend bedoelt hoor, is gewoon mijn idee)
Lisjuh87 schreef:Voor een shet is het niet echt makkelijk een opfok te vinden, je kan een shet veulen niet bij rijpaard veulens gaan zetten dit werkt niet. Ik ben ook elke dag bij mn shetveulenom te voeren en laat er bijna elke dag ff in de bak los of wandel een stukje. Zij vertoont echter niet dit gedrag, ze weet wat ze mag en wat ze neit mag. Zij staat overigens wel 7 uur per dag in een kudde van 8 shetten, 1 van haar leeftijd en 6 oudere die echt vriendinnen van dr zijn als ze 1 ziet weg gaan gelijk helemaal overstuur enzo. Ze staat op stal snachts met een leeftijdgenootje. Misschien dat ze daarom dit gedrag van teuntje niet vertoont ik weet het niet. Ik weet wel dat je consequent moet zijn bij het opvoeden omdat shetlanders van zichzelf nogal fel en eigenwijs zijn.
(hoewel ik ook jaren op een pensionstal heb gestaan met paard en pony's hoor, dat heeft mij denk ik een beetje gemaakt tot wie ik nu ben
) T@nj@ schreef:Lisjuh87 schreef:Voor een shet is het niet echt makkelijk een opfok te vinden, je kan een shet veulen niet bij rijpaard veulens gaan zetten dit werkt niet. Ik ben ook elke dag bij mn shetveulenom te voeren en laat er bijna elke dag ff in de bak los of wandel een stukje. Zij vertoont echter niet dit gedrag, ze weet wat ze mag en wat ze neit mag. Zij staat overigens wel 7 uur per dag in een kudde van 8 shetten, 1 van haar leeftijd en 6 oudere die echt vriendinnen van dr zijn als ze 1 ziet weg gaan gelijk helemaal overstuur enzo. Ze staat op stal snachts met een leeftijdgenootje. Misschien dat ze daarom dit gedrag van teuntje niet vertoont ik weet het niet. Ik weet wel dat je consequent moet zijn bij het opvoeden omdat shetlanders van zichzelf nogal fel en eigenwijs zijn.
Zou best kunnen dat het daardoor komt hoor, ik ben er zelf fel op tegen, 7 uur per dag buiten bij andere Shetjes vind ik alweer veel beter maar ja, je moet idd maar net een opfok zien te vinden waar je een shet kwijtkan.
Kan zo even niet zien waar julie wonen maar bij Amsterdam weet ik er sowieso al 1, in deze omgeving waar ik nu woon is het een stuk makkelijker.
Mijn eigen veulen gaat ook niet echt in de opfok, ik heb ze allemaal aan huis staan hier en over 1 of 2 maanden gaat moeders met een vriendje naar de overkant, naar het zomerland en blijft haar zoon hier, die staat dan bij zijn vader, 2 shetten (1 hengst en 1 ruin) en 2 grote kwpn-ers, staat hij nu ook maar nog met zijn moeder en dat gaat perfect.
Bij grote veulens zal het idd. een stuk lastiger worden, dat begrijp ik, spelen met zo'n klein ding kan dan snel fout gaan maar toch....ik had er dan niet voor gekozen om een veulen/jaarling te nemen. Maar ja, ik zit nogal alternatief in elkaar wat het houden van paarden/pony's betreft(hoewel ik ook jaren op een pensionstal heb gestaan met paard en pony's hoor, dat heeft mij denk ik een beetje gemaakt tot wie ik nu ben
)
) Citaat:Ik doe mijn pony niet de opfok in 1 het is een shet en daar vind je zoiezo geen opfok voor, en 2 ik wil er gewoon lekker iedere dag eventjes heen kunnen en zien opgroeien, vriendjes heeft hij hier ook wel.
karoliena schreef:Als je er inderdaad voor kiest om de opvoeding van een shet veulen zelf te doen en niet in de kudde te laten doen moet je wel beseffen dat het inderdaad niet makkelijk is. Ik heb er zelf ook voor gekozen om het zo te doen. Ik heb heel wat ellende meegemaakt maar als je goed opvoed en zeer consequent blijft kan het super goed komen. Mijn hengst is nu 2,5 en heel braaf.