Vraag over mijn bijna 1 jarige shet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Buckje

Re: Vraag over mijn bijna 1 jarige shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 08:01

OKe heel erg bedankt cissie, ga het van het weekend wel uit proberen, of mischien dinsdag even als ik vroeg uit school ben. Lachen

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 09:09

Ik ben het in grote lijnen met cissie eens. Ik geloof niet castreren op deze leeftijd al een oplossing is. Hij is gewoon jong en daar hoort jong gedrag bij. Als ruin is hij nog steeds jong en zal door die periode heen moeten en opgevoed moeten worden.

Je heb al heel veel tips gekregen hoe je het moet aan pakken, daar kan ik niet veel aan toevoegen. Als het dan nog niet lukt kan je je afvragen wat je wil. Casteren en hopen dat je hem dan wel kan opvoeden of iemand anders die het wel kan en ervaring heeft een tijdje met hem én jou te laten werken.

Je schreef ook dat hij een onderbeet heeft, heb je zijn kiezen al eens laten nakijken. Dat heb ik bij Roger gemerkt, die heeft ook een lichte onderbeet, toen zijn kiezen weer netje waren was hij een stuk rustiger met zijn hoofd. Hij is nog steeds een verveleden puber, maar het scheelt al wel de helft dat hij zijn hoofd stil houd.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 17:29

dat doet hij alleen in draf hoor en dan heel stoer zijn koppie rond naar benede doen en draaien en met zijn voorbenen heel hoog opgooien.

maar bedankt iedereen voor het advies daar heb ik echt wat aan Lachen

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 17:33

Ik heb mijn shet ook rond die leeftijd laten castereren, Hij werd gewoon te sterk voor mij. Ik vond het best zonde want ik wou hem eerst hengst laten, maar dat ging gewoon niet.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 17:40

Ja die kleine ventjes hebben echt een gebruiksaanwijzing.

ria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 00:59

Annechien schreef:
Ria jij hebt zeker nooit gerichte hoefjes op je gehad tijdens het stijgeren????? En in de natuur, hoe denk je dat ze daar gestraft worden? Juist de leider die slaat! Als jij een zweep op de juiste manier gebruikt is er niks aan de hand (dus als verlenging van je arm), stevig doorstappen daar lachen ze om, flikken ze je het zo weer. Heb een soortgelijk geval gehad, prachtige hengst, wou hem ook gewoon hengst laten, maar het klieren en ouweh**ren en gericht naar auto's slaan net als mij (zijn leider) aanvallen, tel het bij elkaar op en 1 telefoontje is zo gedaan.

Tuurlijk heb je lieve hengsten, daarvan zeg ik ook laat ze lekker hengst. Zeker van dekhengsten is het belangrijk dat ze een lief karakter hebben en dat ze makkelijk zijn. Maar bij deze hengsten blijf je dat probleem houden en dan is er maar 1 optie, castreren.

Ze hebben bij mij ook nooit reden gehad om met gerichte hoeven op mij af te komen.
Ook geef ik voldoende leiding om hun al duidelijk te laten weten dat ik de leider ben en niet hun.
In de natuur zet de leider een lastpak op zijn nummer door hem een fikse hap te geven, of een schop, niet met de zweep dus.
Het veulen wordt opgevoed door de moeder, de kudde en door met leeftijdgenootjes te spelen, daar leren ze van en niet van zwepen.
Stevig doorstappen heb ik geen één van mijn hengsten om zien lachen, wel hield ik hun aandacht vast en hadden ze geen tijd om dingen te bedenken!
Ook heb ik hengsten in handen gehad die door anderen als onhandelbaar werden bestempeld, ik had er geen enkel probleem mee, en er was wederzijds respect, ook weer zonder zweep, die heb ik niet nodig.
Uiteraard zijn er ook hengsten die gewoonweg te veel hengst zijn en die kun je dan ook geen hengst laten als je het tenminste veilig wilt houden.
Maar een jaarling valt bij mij nog zeer zeker niet onder de categorie hengsten die daarbij moeten worden ingedeeld.
Eerder heerlijke pubers die graag hun grenzen verkennen, en daar ligt dan ook de taak van de leider, de grenzen vaststellen en niet de strafmaat!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 09:40

Nou als je de grenzen wilt vaststellen zonder te straffen wens ik je veel succes. Ik ben altijd hard geweest voor mijn hengst. Hij is nu bijna drie jaar en een goedgekeurde dekhengst en braaf. In het begin wilde ik zijn opvoeding ook doen zonder te veel tikken dat heel gelijd tot een hengst die me met opzet aanvloog omdat hij toch neit op zijn plaats gezet werd door straffen. Ik ben toen drastisch veranderd kwa opvoeden. Sommige hengsten is dat gewoon nodig. Mijn andere hengstej is nu 8 maanden en die krijgt bijna nooit op zijn flikker die is al onder de indruk als ik heel boos tegen hem praat.

En flink doorstappen nou dan had ik echt een probleem want dan dacht hij gewoon racen.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 15:02

Nogmaals bedankt allemaal iedereen voort het helpen Lachen

heb teun vandaag in de bak gezet, hij was heel braaf, ik heb een ton midden in de bak gezet waar ik op ben gaan zitten, en naarhemheb zitten kijken, hij was heerlijk aan het rennen en spelen, en stoer doen tegenover andere paardjes Lachen

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 15:58

hier een mooie foto als voorbeeld zo doet hij ook als hij op de weg is in draf

Afbeelding

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 20:44

Paulatjuh schreef:
Ik vind ook als ik je foto's in ITP bekijk dat je er teveel mee doe..(dat is altijd het eerste wat ik denk als ik je foto's van Teuntje zie, sorry )
1 keer in de week en dan nog geen 10 min. wandelen is genoeg, langer kunnen ze hun aandacht er niet bijhouden en gaan ze lopen klieren.
Ook zijn jaarlingen erg vervelend en je moet consequent zijn en langer dan 10 min. de hele tijd straffen als hij iets verkeerd doet gaat ook moeilijk.
Echt zo min mogelijk met hem doen en zorgen dat hij heel veel contact met vriendjes heeft. Castreren heeft de groei van mijn pony ook niet belemert maar met castreren zou ik toch wachten totdat hij 1.5 is.

Succes ermee Lachen

ik heb zelf 2 shetlanders de ene is nu net 1,5 jaar oud en hij heeft ook praatjes maar vooral op het moment dat ok weinig met hem doe dan gaat ie uitbreken steigeren bijten etc. en als hij meer aandacht krijgt is ie een stuk liever dus wat jij zei dat ze teveel doet met hem is niet heleaal waar.

Je moet niet vergeten hij begint nu in zijn puberteit te komen als je maar konsekwent bent met nee is nee zal het een stuk verbeteren als hij zich maar lekker met vrienden kan uitleven en klieren. Je kan een hengstje best opvoeden het kost alleen wel een boel energie en dat moet je ervoor over hebben

succes verder met je teuntje

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 00:07

mijn pony is ook een ontzettende draak geweest, dat begon ook rond die leeftijd of eigenlijk al wat eerder. met de veulenkeuring zei van Bonn van het fjordenstamboek al 'ja, mooi paard, maar je krijgt er nog wat mee te stellen' terwijl hij vanaf dag één in de hand is geweest en veel heeft gezien. misschien was dat ook wel juist de reden, dat hij al wat te wereldwijs was, en niet makkelijk meer te overdonderen.
Op gegeven moment, toen hij ongeveer een jaar was begon hij met wegrennen, ontsnappen onder het draad door, de andere kant oplopen met wandelen, liever achter andere pony's aankachelen dan met mij mee.
steigeren heeft hij gelukkig maar één keer gedaan, toen heeft hij zo'n oplawaai en geschreeuw tegen zich gehad dat hij tot nu toe (anderhalf jaar) nog geen voorbeen meer ongewild van de vloer heeft gelicht.
Hij heeft ook wel eens een hele tijd niks gedaan, dat kon ook niet, ronduit gevaarlijk om met hem het dorp door te gaan, omdat het tien keer gewoon goed ging maar hij de elfde keer gewoon deed waar hij zin in had.
Gelukkig is het allemaal wel wat minder geworden, maar bij merries langs, en vooral bij de plek waar hij zelf vandaan kwam, dus bij zijn moeder en 'vriendinnen' was hij strontvervelend. vorige zomer heeft hij bijna het hele seizoen in de wei gestaan, wel in de wei geregeld met hem bezig geweest (korte join up in grote wei, braaf meelopen aan halster, vast blijven staan en even alleen laten)
vorig najaar is hij gecastreerd, toen was hij ongeveer 2 en half, en sindsdien is hij heel erg veranderd. het heeft wel even geduurd, zeker een maand of drie, voor hij wat temperde, maar nu is het een grote schat, en met een beetje consequentie een geweldige schat Lachen

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 17:58

Nou ineens is hij super braaf, ik doe de dagen wat meer met hem zet hem iederen dag even in de bak of ga ff buiten met hem dat hij kan grazen, omdat de wei is afgesloten, en hij doet echt niets meer.. hij is ineens zo braaf, knuffeld weer kan weer naast hem gaan zitten, zonder dat hij op ge stijgerd.

hoe kan dat zo ineens weer?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:43

horsewisper schreef:
Nou ineens is hij super braaf, ik doe de dagen wat meer met hem zet hem iederen dag even in de bak of ga ff buiten met hem dat hij kan grazen, omdat de wei is afgesloten, en hij doet echt niets meer.. hij is ineens zo braaf, knuffeld weer kan weer naast hem gaan zitten, zonder dat hij op ge stijgerd.

hoe kan dat zo ineens weer?

Dat is mooi, ik denk een hormoon wisseling ofzo Clown

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 22:33

Dit geklooi is niet pas sinds de laatste weken, een hele poos geleden vertelde je mij op msn al dat Teun vervelend was tijdens het wandelen, niet door wilde lopen of juist naar voren schoot. Dáár is het geklooi al begonnen, toen had je er al bij moeten zijn.

Zoals ik opmaak ben je niet duidelijk genoeg in je commando's / afstraffingen en weet Teun niet wat hij aan je heeft.
Volgens mij zie je niet duidelijk ongewenst gedrag, wat jij spelen noemt kan misschien wel spelen zijn, maar dat doen ze dan maar met andere paarden, een paardengebit richting of in een mens is altijd fout, speels of niet.

Als je niet kan opmaken wanneer een paar ongewenst gedrag vertoont, kun je ook niet goed consequent zijn, Teun snapt immers niet dat iets de ene keer wel mag en de andere keer niet.
Daar moet je duidelijk in zijn
Bijten mag niet, niet hard, niet zacht, vandaag niet, morgen niet, volgende week niet, nooit.
Stijgeren, wegtrekken, wegdrukken netzo, dat mag gewoon niet, maakt niet uit waarom ze het doen, al staat er een brullende tijger voor ze, een paard hoort koste wat kost de leider te volgen, en dat ben jij.
Ben jij geen duidelijke leider ( en een leider is niet alleen een straffende boeman, maar ook steun en toeverlaat van een kuddedier ) dan zal Teun geen duidelijke seinen van jou krijgen, en dus niet weten wat wel en niet kan en wanneer.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 12:27

SANEX schreef:
Dit geklooi is niet pas sinds de laatste weken, een hele poos geleden vertelde je mij op msn al dat Teun vervelend was tijdens het wandelen, niet door wilde lopen of juist naar voren schoot. Dáár is het geklooi al begonnen, toen had je er al bij moeten zijn.

Zoals ik opmaak ben je niet duidelijk genoeg in je commando's / afstraffingen en weet Teun niet wat hij aan je heeft.
Volgens mij zie je niet duidelijk ongewenst gedrag, wat jij spelen noemt kan misschien wel spelen zijn, maar dat doen ze dan maar met andere paarden, een paardengebit richting of in een mens is altijd fout, speels of niet.

Als je niet kan opmaken wanneer een paar ongewenst gedrag vertoont, kun je ook niet goed consequent zijn, Teun snapt immers niet dat iets de ene keer wel mag en de andere keer niet.
Daar moet je duidelijk in zijn
Bijten mag niet, niet hard, niet zacht, vandaag niet, morgen niet, volgende week niet, nooit.
Stijgeren, wegtrekken, wegdrukken netzo, dat mag gewoon niet, maakt niet uit waarom ze het doen, al staat er een brullende tijger voor ze, een paard hoort koste wat kost de leider te volgen, en dat ben jij.
Ben jij geen duidelijke leider ( en een leider is niet alleen een straffende boeman, maar ook steun en toeverlaat van een kuddedier ) dan zal Teun geen duidelijke seinen van jou krijgen, en dus niet weten wat wel en niet kan en wanneer.

dat was tijden geleden dat was al weer een hele poos gewoon goed dat ie weer braaf liep, dit doet hij echt pas sinds 2 weken en nu trouwens al niet eens meer ! dus

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 12:54

Ik vraag mij een beetje af waarom je met zo'n jong dier bezig bent en hij niet in de opfok o.i.d. staat?
Opvoeding in de kudde is naar mijn idee nog steeds het meest effectief.
Hij is hartstikke jong, zal dit gedrag afwisselend wel en niet blijven vertonen, dat is nou eenmaal de leeftijd.
Ik heb mijn veulie van de zelfde leeftijd zelfs nog bij zijn moeder staan maar ja, dat is mijn manier van een veulie groot brengen. Daarna lekker 2 jaar in de kudde, basis is al bijgebracht (meelopen en voetjes geven, meer niet) dus daar doe ik niets meer aan, verder laat ik hem lekker jong zijn en mag hij doen wat hij wil. Grote kans ook dat jouw Shet het straks in de bovenkamer ook niet allemaal meer op een rijtje heeft, naar mijn idee mist hij nogal wat (niet aaanvallend bedoelt hoor, is gewoon mijn idee)

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:27

T@nj@ schreef:
Ik vraag mij een beetje af waarom je met zo'n jong dier bezig bent en hij niet in de opfok o.i.d. staat?
Opvoeding in de kudde is naar mijn idee nog steeds het meest effectief.
Hij is hartstikke jong, zal dit gedrag afwisselend wel en niet blijven vertonen, dat is nou eenmaal de leeftijd.
Ik heb mijn veulie van de zelfde leeftijd zelfs nog bij zijn moeder staan maar ja, dat is mijn manier van een veulie groot brengen. Daarna lekker 2 jaar in de kudde, basis is al bijgebracht (meelopen en voetjes geven, meer niet) dus daar doe ik niets meer aan, verder laat ik hem lekker jong zijn en mag hij doen wat hij wil. Grote kans ook dat jouw Shet het straks in de bovenkamer ook niet allemaal meer op een rijtje heeft, naar mijn idee mist hij nogal wat (niet aaanvallend bedoelt hoor, is gewoon mijn idee)

Voor een shet is het niet echt makkelijk een opfok te vinden, je kan een shet veulen niet bij rijpaard veulens gaan zetten dit werkt niet. Ik ben ook elke dag bij mn shetveulenom te voeren en laat er bijna elke dag ff in de bak los of wandel een stukje. Zij vertoont echter niet dit gedrag, ze weet wat ze mag en wat ze neit mag. Zij staat overigens wel 7 uur per dag in een kudde van 8 shetten, 1 van haar leeftijd en 6 oudere die echt vriendinnen van dr zijn als ze 1 ziet weg gaan gelijk helemaal overstuur enzo. Ze staat op stal snachts met een leeftijdgenootje. Misschien dat ze daarom dit gedrag van teuntje niet vertoont ik weet het niet. Ik weet wel dat je consequent moet zijn bij het opvoeden omdat shetlanders van zichzelf nogal fel en eigenwijs zijn.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:38

Als je er inderdaad voor kiest om de opvoeding van een shet veulen zelf te doen en niet in de kudde te laten doen moet je wel beseffen dat het inderdaad niet makkelijk is. Ik heb er zelf ook voor gekozen om het zo te doen. Ik heb heel wat ellende meegemaakt maar als je goed opvoed en zeer consequent blijft kan het super goed komen. Mijn hengst is nu 2,5 en heel braaf.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 14:19

Lisjuh87 schreef:
Voor een shet is het niet echt makkelijk een opfok te vinden, je kan een shet veulen niet bij rijpaard veulens gaan zetten dit werkt niet. Ik ben ook elke dag bij mn shetveulenom te voeren en laat er bijna elke dag ff in de bak los of wandel een stukje. Zij vertoont echter niet dit gedrag, ze weet wat ze mag en wat ze neit mag. Zij staat overigens wel 7 uur per dag in een kudde van 8 shetten, 1 van haar leeftijd en 6 oudere die echt vriendinnen van dr zijn als ze 1 ziet weg gaan gelijk helemaal overstuur enzo. Ze staat op stal snachts met een leeftijdgenootje. Misschien dat ze daarom dit gedrag van teuntje niet vertoont ik weet het niet. Ik weet wel dat je consequent moet zijn bij het opvoeden omdat shetlanders van zichzelf nogal fel en eigenwijs zijn.

Zou best kunnen dat het daardoor komt hoor, ik ben er zelf fel op tegen, 7 uur per dag buiten bij andere Shetjes vind ik alweer veel beter maar ja, je moet idd maar net een opfok zien te vinden waar je een shet kwijtkan.
Kan zo even niet zien waar julie wonen maar bij Amsterdam weet ik er sowieso al 1, in deze omgeving waar ik nu woon is het een stuk makkelijker.
Mijn eigen veulen gaat ook niet echt in de opfok, ik heb ze allemaal aan huis staan hier en over 1 of 2 maanden gaat moeders met een vriendje naar de overkant, naar het zomerland en blijft haar zoon hier, die staat dan bij zijn vader, 2 shetten (1 hengst en 1 ruin) en 2 grote kwpn-ers, staat hij nu ook maar nog met zijn moeder en dat gaat perfect.
Bij grote veulens zal het idd. een stuk lastiger worden, dat begrijp ik, spelen met zo'n klein ding kan dan snel fout gaan maar toch....ik had er dan niet voor gekozen om een veulen/jaarling te nemen. Maar ja, ik zit nogal alternatief in elkaar wat het houden van paarden/pony's betreft Haha! (hoewel ik ook jaren op een pensionstal heb gestaan met paard en pony's hoor, dat heeft mij denk ik een beetje gemaakt tot wie ik nu ben Haha! )

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 14:27

T@nj@ schreef:
Lisjuh87 schreef:

Zou best kunnen dat het daardoor komt hoor, ik ben er zelf fel op tegen, 7 uur per dag buiten bij andere Shetjes vind ik alweer veel beter maar ja, je moet idd maar net een opfok zien te vinden waar je een shet kwijtkan.
Kan zo even niet zien waar julie wonen maar bij Amsterdam weet ik er sowieso al 1, in deze omgeving waar ik nu woon is het een stuk makkelijker.
Mijn eigen veulen gaat ook niet echt in de opfok, ik heb ze allemaal aan huis staan hier en over 1 of 2 maanden gaat moeders met een vriendje naar de overkant, naar het zomerland en blijft haar zoon hier, die staat dan bij zijn vader, 2 shetten (1 hengst en 1 ruin) en 2 grote kwpn-ers, staat hij nu ook maar nog met zijn moeder en dat gaat perfect.
Bij grote veulens zal het idd. een stuk lastiger worden, dat begrijp ik, spelen met zo'n klein ding kan dan snel fout gaan maar toch....ik had er dan niet voor gekozen om een veulen/jaarling te nemen. Maar ja, ik zit nogal alternatief in elkaar wat het houden van paarden/pony's betreft Haha! (hoewel ik ook jaren op een pensionstal heb gestaan met paard en pony's hoor, dat heeft mij denk ik een beetje gemaakt tot wie ik nu ben Haha! )

Ik sta ook op een pensionstal ik had mijn shet veulen ook niet gekocht als ze niet met de groep shetlanders naar buiten mocht en met een leeftijdsgenootje op stal kon. Met een shetveulen doe je zowiezo al makkelijk wat meer dan met een rijpaardveulen. Dat is gewoon zo. Ik ben ook elke dag wel met haar bezig niet intensief maar met de opvoeding.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 14:42

Ik doe mijn pony niet de opfok in 1 het is een shet en daar vind je zoiezo geen opfok voor, en 2 ik wil er gewoon lekker iedere dag eventjes heen kunnen en zien opgroeien, vriendjes heeft hij hier ook wel.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 14:44

Als je kiest om zelf de opvoeding te doen en dus niet niet in de kudde (bedoel ik neit de opfok mee) dan moet je gewoon begrijpen dat dat erg moeilijk is en dat je er grijze haren van krijgt.

(zegt iemand die bijna helemaal grijs is geworden Haha! )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:04

Afbeelding

Je wil toch niet zeggen dat je HIER problemen mee heb he????

Citaat:
Ik doe mijn pony niet de opfok in 1 het is een shet en daar vind je zoiezo geen opfok voor, en 2 ik wil er gewoon lekker iedere dag eventjes heen kunnen en zien opgroeien, vriendjes heeft hij hier ook wel.

Ik denk dat je zelf hier al het grootste probleem aangeeft, wanneer leren mensen nou eens een keer dat wij beperkt zijn in onze capaciteiten.......... we kunnen een aantal dingen niet, we kunnen bijvoorbeeld niet vliegen, niet uren onder water blijven en we kunnen geen paarden opvoeden..............

Ik wens je een prettige wedstrijd, er komen hier hele beste adviezen voorbij.......... maar de allerbeste wil je niet (de opfok).......... nou dan zoek je het maar uit zou ik zeggen.

Als je nou terugleest hier op bokt van alle topics van onhandelbare paarden/ponies........... dan lees je dat GEEN van die onhandelbare dieren in de opfok staat, dat ALLE onhandelbare dieren baasjes hebben die willen wandelen, tutten en prutten.......... EN 10001 redenen hebben om het dier niet in de opfok te doen.........

Een ding is heel duidelijk, mocht zo een tweeturver tegen mij een grote bek opzetten dan trap ik het dier van Parijs naar Moskou en terug........ maar dat is een een keer, nooit meer verhaal!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:17

karoliena schreef:
Als je er inderdaad voor kiest om de opvoeding van een shet veulen zelf te doen en niet in de kudde te laten doen moet je wel beseffen dat het inderdaad niet makkelijk is. Ik heb er zelf ook voor gekozen om het zo te doen. Ik heb heel wat ellende meegemaakt maar als je goed opvoed en zeer consequent blijft kan het super goed komen. Mijn hengst is nu 2,5 en heel braaf.

2,5 is nog geen hengst............ jaar of 5/6 dan worden ze pas echt hengst............ nu is het nog een slungel op een scooter die stoer moet doen tegenover de meisjes, maar nog net even teveel puisten heeft om zelfverzekerd te zijn Haha! Haha! Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:57

Nou een slungel is het niet hoor. Hij is gewoon al vol gebouwd. Hij is ook goedgekeurd.

Weet dat er binnekort weer een periode komt van etteren maar goed daar kom ik ook wel doorheen.

Ook bij mij is het goed gekomen dus ik vind het niet eerlijk om te zeggen dat het zonder opfok gewoon niet goed komt. Dat kan best mits je verstand van opvoeden hebt en consequent blijft.

Voor mij was het besluit om hem en mijn veulen niet naar de opfok te doen heel simpel. Ik heb de band die ik in de die tijd op kan bouwen gewoon nodig omdat ik niet met een driejarige puber kan gaan werken die nog niets kan en denkt dat hij de baas is. Ik kan 1 hand gebruiken en doordat ik ze van jongsafaan zelf opvoed (met vriendjes) heb ik gewoon een goede band en levert dat geen problemen op.