stoppen of doorgaan (stage)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Re: stoppen of doorgaan (stage)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 00:30

Ik dacht dat je in het vierde jaar zat Clown Dan heb je toch nog tijd zat om dat wiskunde rond te krijgen Verward

Natuurlijk zullen jullie wel iets leren, maar weet je hoe dom ik stond te kijken toen ik een 2de-jaars moest begeleiden en toen uit moest gaan leggen hoe je hoeven moest krabben Bloos! (was de eerste Clusius-stagiaire die ik meemaakt Knipoog )
Heb daarna nog heel wat komische dingen meegemaakt met die meiden, maar sommige hebben gelukkig wel gevoel voor paarden Haha!
Meisje dat met longeren de zweep in de voorste hand hield en de lijn in de achterste was ook leuk. Die bleef ook stug volhouden dat ze het toch echt zo geleerd had op school Ja (en dat paard bleef gewoon dom staan kijken wat ze nou wilde Clown )

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 08:31

Nou ik weet wel hoe je hoeven moet krabben hoor, ik vijl ze ook zelf bij, en longeren, ja daar heb je heel veel manieren voor, een is longeerlijn altijd in je linkerhand zweep in de recter, als je dan omkeert steek je je zweep onder je lijn door en dan kun je de andere kant op longeren.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 09:17

zo te lezen zijn echt alle paardenopleidingen het zelfde. Ik had dat precies zo met dingen een dag van te voren horen, en brieven niet versturen. Werkstukken kwijt raken, stage beoordelingen kwijt raken, en dan mij de schuld geven dat ik het niet had ingeleverd... Clown en nog veel meer van dat.
Zelfs 1 keer dat we een praktijkdag hadden van 1 van de leraressen en die nam haar eigen paard mee. We moeten haar op haar paard beoordelen met springen... dat moet je dus nooit doen! Alleen het positieve commetaar was goed, al het negatieve werd ze boos om Verward dat is dan een opleiding...

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 10:39

dat was vast ter huurne of niet?

Ach als je goed bent in het paardenwereldje red je 't ook wel zonder opleiding. En als je t niet in je hebt nu zal je t ook nooit echt gaan redden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 10:47

ja het probleem is alleen ik wil een eigen bedrijfje opzetten, we hebben nu al 9 pony's staan en een wachtlijst, dus wil het wel uitbriden, maar heb je daar diploma's voor nodig? heb me laten wijsmakan van wel

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 11:12

wat voor bedrijfje wil je opzetten?

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 11:35

nee diploma's van een paardenopleiding heb je daar niet bij nodig. De vergunning krijg je als je betaald... en als het in het bestemmingsplan ook goed is. Voor een lening bij de bank hoef je ook niet aan te komen met een paarden diploma, dan krijg je niks. En echt iets opsteken van de opleiding zelf, nee niet echt, niks wat je zo niet kan leren. En op stages leer je meer dan een heel jaar op school. Nee ik ben ook zonder papiertje begonnen in nederland. Ik ben gestopt in mijn laatste jaar. Het was zo'n zooitje dat ik er schoon genoeg van had, tijdverspilling vond ik het, en geld verspilling ook. Ik ben nu erkend stage bedrijf.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 11:46

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 13:57

Uhm.. Het is eigenlijk een beetje je eigen beslissing.. Als je je daar echt niet thuis voelt dan denk ik eigenlijk niet dat je het daar 6 weken gaat vol houden.. Je moet je ergens thuisvoelen, & als je dat daar niet hebt dan zou ik iets anders gaan zoeken..
Btw: Ga jij leerares worden? -x-

loco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 15:49

Ik heb lang getwijfeld wat ik zou doen,
maar ik wil toch even reageren, want voor een compleet
oordeel heb je 2 kanten van een verhaal nodig.
Ik sta namelijk zelf met mijn paard op deze stal en
nee ik heb geen heel duur paard, en nee ik rij ook
niet heel hoog in de sport sterker nog ik heb niet
eens een startkaart, maar dit terzijde.

Als er ergens mensen zijn die verstand van paarden hebben,
aardig, hartelijk, behulpzaam en gastvrij zijn, zijn zij het wel.
Alle paarden worden hier perfect verzorgd en
krijgen meer dan genoeg beweging.
Ze gaan van de zomer ook allemaal weer
lekker de hele dag het land op.

Zoals lailapri zelf al aangeeft is zij hier zelf
meteen al met een negatief gevoel aan begonnen
( ze wilde liever op een andere stal, maar moest hier
naar toe van school)
en heeft dit gevoel dan ook vanaf het begin zelf zo
overgebracht.
Zo is er ook wel degelijk interesse in lailapri getoond,
alleen heeft zij daar zelf geen eerlijk antwoord op gegeven.

Ook heeft zij zelf verteld dat ze al wat paarden/pony's heeft
ingereden, vandaar ook dat ze gelijk mocht helpen met de jonge paarden.
(laat dit dus ook gelijk een wijze les voor alle pennymeisje
met te veel fantasie zijn, als je niet helemaal de
waarheid spreekt val je vroeg of laat door de mand
of in dit geval van het paard).

Wij staan hier op een hele leuk en gezellig stal met
heel veel leuke en aardige mensen die als dat nodig
is elkaar altijd zullen en willen helpen.
Het is duidelijk dat lailapri hier niet tussen past
( wat helemaal niet erg is, niet iedereen is hetzelfde), maar
dan moet je niet zo laf zijn om hier op bokt deze mensen
door het slijk te halen en ze uit te schelden.
Het enige dat zij hebben gedaan is jou proberen te helpen
met je opleiding.

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 16:55

Ik heb net het hele topic doorgelezen, ik zie nergens staan dat ze de personen uit scheld, of de naam van het bedrijf noemt..

Dus dat laatste snap ik niet helemaal van je Lachen

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 17:20

Ook ik heb even getwijfeld of ik hierop moest reageren.
Ik sta sinds 2 jaar op deze stal, hiervoor deed ik altijd alles zelf, heb een eigen pensionstal gehad en heb veel moeite gehad om eea uit handen te geven. Vakanties daar deed ik niet aan en sinds ik hier sta ga ik ( ja let op) een week per jaar weg. Ik laat mijn paarden ( 2 stuks) met een goed gevoel achter. Ze staan in de zomer op het land, samen op een eigen stukje en bij slecht weer gewoon niet. Dat er bepaalde paarden niet los komen heeft een rede, oa blessure gevoelig cq hengst met de kwaliteit van hoog springen en evt. over de hekken heen.
Ook ik heb geen super dure paarden, maar voor mij zijn ze van onschatbare waarde en onvervangbaar. Mijn zoon is daar kind aan huis, fietst 22 km. om een dagje met de tractor en heftruck rond te tuffen. Het is bijna zijn 2e huis en ik heb echt geen makkelijk kind.
Ik heb meerdere stagiaires zien komen die ( op een enkeling) allemaal enthousiast waren en nog steeds zijn, tijdens vakanties hun paarden stallen of met zijn allen gaan stappen in het weekend.
De paarden die gelongeerd worden ( voor jou werden) en in de molen staan zijn idd allemaal wedstrijdpaarden die volgens een bepaald schema getraind dienen te worden. Daar is eigen inbreng dan natuurlijk niet in mogelijk.( zou ik ook niet prettig vinden, als iemand het ineens beter denkt te weten als het mijn paarden waren)
Ik waardeer het wel dat de namen van de personen en van het bedrijf niet genoemd zijn.(voor zover ik alles heb teruggelezen)
Maar aan het overige wat geschreven is hecht ik erg weinig waarde.
( een hoog penny-gehalte)
Ik wens je succes met de "opleiding", maar je zal het moeten hebben van ervaring in de praktijk en die gaat nu eenmaal niet over rozen.

loco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 17:25

lailapri schreef:
ik heb inmiddels ook gezegt dat ik neit meer op een paard stap daar nouja ze keken me wel raar aan... maarja even over de stalhouders, enigsinskan ik het wel een beetje begrijpen, hun methode werkt, waarom zouden ze veranderen, alles draait goed, waarom zouden ze naar jou luisteren, een beetje gelijk hebben de k....zakken dan toch wel, en je bent vast nie de enigste die wat aan te merken heeft. Ik moet thuis ook af en toe de k....zak uithangen

Voor Inga
dus jij vindt k....zakken een normaal woord???

renegade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 18:36

ook ik sta hier op stal en heb het er erg naar mn zin.
de paarden krijgen 2 keer op een dag biks en s'morgens een goeie bult hooi om te voorkomen dat ze al het stro opeten ( wat mijn paard dus deed) de sfeer onderling is altijd erg goed geweest ook met de stagaires.
en wij gaan idd in de weekenden stappen als het uitkomt.

ik heb hier zelf ook stage gelopen ( voor ik hier kwam staan) en heb wel een leuke tijd gehad maar ik heb ook stages gehad waar ik 3x per week de tralies stond te schrobben en af en toe mocht ik eens een paard poetsen dus wat dat betreft had je het wel getroffen hoor.
ik hoop dat je volgende stage leuker/beter/gezelliger is/wordt en je zal nog veel bedrijven tegen komen waar het niet zo zal gaan als jij zal willen.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 21:34

heb nu geloof ik sinds ik dit hele topic ook door heb gelezen een idee waar dit is ( Gomir kan t kloppen dat ik deze mensen ken??), en aan de plaatsen van waar mensen wonen ed, k wil eerst zeker weten waar dit is voor ik verder reageer, wil iemand mij daar ff n pb over sturen?

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 21:43

sherwood schreef:
zo te lezen zijn echt alle paardenopleidingen het zelfde. Ik had dat precies zo met dingen een dag van te voren horen, en brieven niet versturen. Werkstukken kwijt raken, stage beoordelingen kwijt raken, en dan mij de schuld geven dat ik het niet had ingeleverd... Clown en nog veel meer van dat.
Zelfs 1 keer dat we een praktijkdag hadden van 1 van de leraressen en die nam haar eigen paard mee. We moeten haar op haar paard beoordelen met springen... dat moet je dus nooit doen! Alleen het positieve commetaar was goed, al het negatieve werd ze boos om Verward dat is dan een opleiding...

Whahahahaha!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 22:58

ben het helemaal eens met Unity, natuurlijk harstikke vervelend voor je dat dit is gebeurd maar je hebt er in ieder geval van geleerd! en dat is toch de bedoeling van een stage

plukkiedruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 01:32

Doe jezelf een plezier en ga lekker wat anders doen, jij komt er nooit in de paarden. Het is hard werken met lange vermoeiende dagen, maar van je hobby je werk maken willen we allemaal dus hebben we het er voor over. Iemand die nu al begint te klagen over pauzes, te hard moeten werken en van een paard afvallen wordt in deze wereld nooit gelukkig. En met jouw fjordjes ervaring (jouw eigen woorden) is het wel heel bijzonder dat je mensen die al heel wat jaren heel intensief met paarden werken de les wilt lezen over hoe zij hun stal zouden moeten runnen!
Zoals al eerder gemeld, wel een heel hoog penny gehalte!
Kinderachtig hoor!!!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 09:33

ik zal nog een laatste keer reageren om het verschil uit te leggen, mijn manier van denken is heel anders....

Ik heb thuis alle pony's buiten, sommige dan 's nachts binnen en vaak nog met de deur open. Ik voer bijna geen krachtvoer, alleen nu mijn oudje krijgt 1/8 tot 1/6e schep ponybrok omdat ze wat schraal is en kennelijk niet genoeg heeft aan het hooi, maarja zij is dan ook al 29 jaar. Ik vind het heel belangrijk dat een paard een paard kan zijn, heb nu thuis ook een goede kudde, met leider die alles netjes in de gate houd, als er een nieuwe komt en zij accepteerd hem accepteerd ieder paard hem. Als ik een paard wegneem uit de kudde blijft ze zelfs onrustig totdat het paard weer terug is, bij de ene wat erger dan de ander. Ik vind ieder paard gelijk en zie echt geen verschil of ik nog een fjord longeer of een paard daar, of een shet, ik zie wel of het paard het leuk vind en of hij het naar zijn zin heeft en of hij echt voor je wil werken of het maar doet omdat het moet. Hier op stal staan er ook een paard die het maar doen omdat het moet... Als ik met die paarden zou moeten werken vind ik eht dus al rot, en zou ik een manier gaan zoeken hoe zo'n paard het wel weer leuk gaat vinden. Bijvoorbeeld, er is een paard, zijn baasje kan heel goed met hem omgaan, alleen zijn verzorgster ziet hem als machine, al met al gaat het paard het werk in zijn algeheel niet meer leuk vinden, dat merk je dus ook, maar baas die denkt dat hij gewoon eigenwijs is... Bedenkt zelf wat er gebeurt.

Daarnaast was dat schelde een soort uitleg en reactie op iemand anders, ik noem mezelf toch ook zo....

Goed het komt hier op neer: Ik wil gewoon een gelukkig paard, en als hety paard gelukkig is zal zelf de meest onhandelbare toch kunnen veranderen zonder geweld of geslinger met touwtje (parelli).

Ik ben blij dat jullei het wel naar je zin hebben op stal, en hoop dat eht zo blijft. En oja, ik heb me daar heel dom voorgedaan omdat op vorige stages ik me verdiende loon al gehad had, ik heb dus heel moeizaam gezegt dat ik kon rijden en alleen op een slome fjord zegmaar.

En misschien hebben jullie wel gelijk enmoet ik de paardenwereld maar gedag zeggen, er is vast geen plaats in die wereld voor mij.....

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 09:38

op zo'n stal hebben ze meestal geen zin en tijd om uit te gaan zoeken wat welk paard leuk vind, ze kunnen toch niet elke keer iets anders gaan doen met dat beestje? met vier paarden kan dat nog misschien maar 14?

kamaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 10:04

Tjezus ik zit met stomme verbazing dit verhaal te lezen..
Meisje kom eens met beide benen op deze wereld..
Tenzij je niet heel veel geld hebt zul je dr nooit komen in deze wereld...wil je echt gaan doen wat JIJ wilt he..zo bedoel ik het..dus niet mensen die super kunenn riujden die worden meesatal wel gevonden.
Denk jij dat straks ook de hele werkwereld gaat luisteren naar het geen jij wilt?
Je maakt je satges niet af...je school wil je niet afmaken...hoe wil jij het gaan doen in "echte" wereld.
Je zult je neus nog vaak gaan stoten...geloof dat maar.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 11:01

Zo.....hele topic gelezen.

Dit is een mooi voorbeeld van het verschil tussen (paarden)mensen.

Hoe je het ook wendt of keert, verschillende meningen houdt je altijd.

Zij doen het niet op de manier zoals jij het graag zou willen. Daarentegen houdt jij je paarden op een manier zoals zij het niet zouden willen.

Laat elkaar in de waarde. Je zit op school om te leren. Hier horen positieve en negatieve dingen bij. Maar beiden zijn een vorm van leren.

Om nu te zeggen dat je meteen met je opleiding moet stoppen is wellicht wel erg kort door de bocht. Maar zoek iig iets wat bij je past.

Ik weet over welke stal je het hebt en ik heb er niks anders dan positieve ervaringen mee. Maar zoals ik al zei, mensen zijn niet allemaal het zelfde. En maar goed ook, want anders zou het verrekte saai worden in de wereld.

Sterkte met je nieuwe stage!

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 11:38

lailapri schreef:
En misschien hebben jullie wel gelijk enmoet ik de paardenwereld maar gedag zeggen, er is vast geen plaats in die wereld voor mij.....

Je laat je toch niet oml*llen door wat anderen zeggen Boos!
Geloof gewoon in jezelf.. jij hebt een ander beeld over houden en omgaan met paarden dan anderen. So what!
Dat wil niet zeggen dat je daarom niet in de paarden zou kunnen werken... Dat opleidingen en veel stallen hier niet zo over denken, ach.. je komt er wel, als je dat echt wilt.
En er zijn ècht stallen waar ze er net zo over denken als jij!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 11:50

Ik heb met verbazing alles even door gelezen.Stage lopen doe je om te leren en overal leer je wel iets of dit nu positief is of negetief maar je moet er wel voor open staan.Ik ben wel geneigd om te zeggen dat jij nu niet direckt het doorzettings vermogen hebt om het te redden in de paarden wereld want dat is namelijk erg hard werken.Je bent nu al bezig met je eigen paardjes en daar zou ik lekker mee doorgaan op jouw manier.Ik vind het jammer dat je in je laatste bericht zegt dan jou paardjes gelukkig zijn en andere paarden niet dit zegt wel genoeg over jou.Die paarden op jou stage adres hebben een heel ander leven maar zijn daar wel gelukkig je moet het per paard bekijken en niet zelf de mooiste manier bedenken jij kan niet oordelen over andermans paarden.Mijn pony heeft ook jaren dag en nacht op het land gestaan en nooit krachtvoer gehad en een paar keer per week wat rijden en ik dacht dat hij daar gelukkig was maar nu sta ik op een pension stal in de zomer staat hij op het land in de winter kan dat niet hij krijgt goed voer en ook goed krachtvoer en krijgt elke dag beweging en als ik zie hoe hij erop vooruit is gegaan hij zit nu zo lekker in zijn vel en is op en top gelukkig.

renegade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 13:15

mijn paard is nog nooit zo gelukkig geweest als nu hij komt hier vaker zn box uit dan op de manege waar hij stond en van de zomer gaat hij weer lekker het land op.
nu komen ze een uur in de molen en het jonge spul gaat in de paddock maar de reden dat ze nu het land niet op gaan is omdat ze dan alles stuk trappen en wij zullen gerust de enige stal niet zijn waar dat zo gebeurt!
ik vind het jammer dat je hier heb lopen zeuren over de stal want ze krijgen hierdoor wel een slechte naam ( je heb de naam dan wel niet genoemd maar de meeste weten al over welke stal het gaat) terwijl ze hartstikke goed zijn voor de paarden