Hebben jullie paarden ooit 'vrij'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kizz_rianne

Re: Hebben jullie paarden ooit 'vrij'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 18:43

ach weet je wat het is.. een paard zit er heus niet mee een dag in de wei te spelen!
maar ik vind het eigenlijk niet zo leuk voor de paardjes wanneer ze elke dag dressuurmatig bereden worden (of springen, of iets anders..)
het gaat erom dat ze af en toe afwisseling hebben

sowieso vind ik dat paardjes minimaal 1 dag in de week vrij mogen hebben.. vrij hebben noem ik: een dag in de wei staan, losgegooid worden, een wandelingetje...

de paardjes die ik verzorg hebben dus eigenlijk altijd vrij, behalve als ik kom Tong uitsteken maar kom nooit aan allemaal toe.. ik vind dit eigenlijk ook zielig, want die paardjes vinden het super leuk om aandacht te krijgen!
als ik te vaak kom of te vaak met dezelfde pony bezig ben, merk ik wel dat deze vervelend begint te worden.. als ik dan op de fiets aankom komt die pony niet naar me toe gegalopeerd ofzo

een middenweg vinden is het beste, zoals iemand anders al zei: 2/3 dagen vrij is lekker voor ze...

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 19:03

Ik rijd Amo niet elke dag. In de winter soms maar drie keer per week, er is niet meer gelegenheid om te rijden, de bak is vaak te nat of te bevroren. De dagen dat ik niet rijd longeer ik of gooi ik los, en hij staat zowiezo op een grote uitloop.
In de zomer rijd ik meestal 5 of 6 dagen per week, en dan ook afwisselend dressuur, springen en buitenritten. De andere dagen staat hij lekker op de wei of longeer ik Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 19:12

Mijn paardje heeft minstens drie dagen in de week vrij maar hij is ook nog maar 2,5 jaar.

Ik vind het niet raar hoor als je elke dag op je paard rijd vind ik eigenlijk normaal deed ik ook altijd.

DeeSjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 19:14

Mijn paard staat ook nooit de hele dag op stal, omdat de boxdeur altijd open staat en hij in zijn uitloop kan (te groote van een paddock ongeveer Knipoog ) heel soms doe ik hem daarom een dagje wel is niet (ik kom wel iedere dag) maar dat mest ik alleen uit, of wandel een stuk.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 19:29

natuurlijk kan je het niet je paard aandoen de hele dag op stal te laten staan...
inderdaad wel goed om ze elke dag dan wel even de beentjes te laten strekken, maar het beste is om af en toe dus wat anders te doen dan je normaal doet (bijvoorbeeld een keertje springen in plaats van dressuur!)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 19:29

Als ik het Zo hoor, dan heeft Andrew altijd vrij Haha!

Andrew staat dag en nacht op het land, het hele jaar door.
Een paar dagen per week wandelen we aan de hand of gaan met hem een rustig buitenritje maken. soms een keer wat fanatieker of langer. de rest komt hij alleen uit het land om te poetsen en te voeren.

Als we hem te vaak en te fanatiek rijden, heeft hij er geen plezier meer in. Waarschijnlijk omdat hij dan last krijgt van zijn kwaaltjes. Ik rijd liever 2 a 3 keer per week op een vrlijke, frisse pony, dan dat ik 5 keer per week rijd en hem vooruit moet duwen/schoppen...

Zo hebben zowel zijn verzorgster als ik beiden een enthousiaste pony.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 19:35

wij hebben 3 springpaarden... maandag's meestal vrij omdat ze hele weekend concours hebben gehad, dan gaan ze lekker eerst aan de longe in de paddock en dan nog een uurtje los.... dan worden ze 2 keer per week gedressuurd, 1 keer springtraining en dan 1 of 2 keer naar het bos... ligt eraan of we in het weekend 1 of 2 dagen concours hebben... oftewel die van ons hebben 1 dag echt 'vrij' en ze hebben meer dan genoeg afwisseling... vaak nemen we ze ook elke dag uit wandelen (vooral als het lekker weer is ) Cool

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 19:39

Mijnen hebben 2 dagen in de week vrij.
Dan mogen ze lekker los in de bak spelen Lachen
Het moet wel leuk voor ze blijven .

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 21:32

Santos heeft de hele winter al vrij Schijnheilig . Bij gebrek aan een bak en plekken om te rijden..

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 01:06

dat is idd een nadeel in de winter, wij hebben gelukkig een grote en een kleine binnenbak dus wij kunnen gelukkig alle kanten op, maar idd als je alleen mogelijkheid hebt bij een buitenbak is het erg jammer als het zulk weer is ...hoop voor je dat het weer snel beter wordt!!! Ach gut

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 08:07

Banjer heeft momenteel "ijsvrij".... ik maak haar en mezelf niet gelukkig om met dit weer en deze temperaturen iets te gaan doen....

Morgen ga ik haar even longeren, vrijdag hebben we les (ga zitles vragen aan Vincent), en daarna is het waarschijnlijk weer gedaan met de arbeid tot de vorst voorbij is....

Verder heeft Banjer meestal 2 dagen per week vrij, en in het weideseizoen veel vaker... Lachen

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 21:27

Hoi,

Ik geef mijn paardje een dag in de week echt een vrije dag. Ze staan de hele dag bij ons buiten in de paddock dus ze staan wel buiten. verder longeer ik 1x per week en de rest rij ik dr en dan probeer ik 2x een buiten rit te maken en twee keer in de bak te rijden. Meestal lukt twee keer buiten niet dus dan rij ik 3x per week in de bak. Maar ze komt zoiezo iedere dag minstens8 uur dr box uit per dag. Alleen nu heeft ze drie maanden rust ivm dr pees. Nu megen we alleen maar stappen maar normaal doen we het dus zo als hierboven.

Groetjes nancy

l_a_u_r_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 21:57

Kobus staat in de zomer elke dag op de wei, dus dan heeft ie vaker een vrije dag. En in de winter rij ik ook niet elke dag hoor.....
als ik weinig tijd heb, gooi ik hem ook wel eens gewoon ff los in de bak, of ik longeer hem en als het niet te koud is maken we een rustig buitenritje. Het ligt er natuurlijk ook wel aan op welk niveau je rijdt, ik hoef kobus niet te trainen voor wedstrijden ofzo, ik rijdt gewoon voor de lol, dus als ik een keer geen zin heb heeft ie gewoon een dagje vrij Haha!