laten ruine of lekker hengst laten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Re: laten ruine of lekker hengst laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:09

miriamrocky schreef:
monsera schreef:

Kijk dit is hardstikke mooi voor jou en in zo'n situatie zou ik ze ook hengst laten.Maar dit is niet voor iedereen weggelegd en dus ook niet voor de topic starter want die moet nu bij haar huidige stal weg.Ik zelf zou echt nooit een hengst willen hebben ik zou er niet tegen kunnen dat ze altijd alleen moeten leven.Ik sta op een pension stal met 40 paarden er staan 2 hengsten.In de zomer gaan er 38 paarden de weide op en die 2 hengsten moeten binnen blijven ik zou dat mijn paard niet willen aan doen.

heb je alles gelzen ??
mijn hengstje speelt ook met vriendjes
meschien is het beter dat je eerst alles lees voor je regeedt

Ga even lekker op een ander mopperen zeg.Ik geef hier alleen mijn mening en je moet toch zeker ook om deze reden een andere stal zoeken.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:19

miriamrocky schreef:
ik wil best dingen aan nemen ,maar niet van mensen die zeggen dat hengsaten zielig zijn, dat was mij vraag ook niet
want iedereen die zegt oo papier loos hengstje snij ze ballen er af mijn vraag was toch niet wat zou jij doen met een papieloos hengstje of wel

dat vraag je wel. Jij vraagt: laten ruinen of niet. En het antwoord is JA, als het een papierloos hengstje is omdat.... en NEE, als het een goed hengst is en je hebt er serieuze dekplannen mee...

Ze geven toch gewoon de reden waarom ze het wel zouden laten ruinen, dus wel wat jij vraagt?

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 19:37

miriamrocky schreef:

heb je alles gelzen ??
mijn hengstje speelt ook met vriendjes
meschien is het beter dat je eerst alles lees voor je regeedt

Ga even lekker op een ander mopperen zeg.Ik geef hier alleen mijn mening en je moet toch zeker ook om deze reden een andere stal zoeken.
[/quote]

ja ik meot om dat ie hengs tis hoogwaarschijnlijk andere stal zoeken ( vindt nie zo erg zo erg na me zin heb ik het daar nie)

maar mijn paardje is niet alleen ik vindt gewoon de weideeigenaar beetje moelijk doen soms want waarom mocht ie er eerst wel staan ( ui medelijde voor mij omdat lindy dood was ja ) maar dan nog al sje geen hengst wil wil je geen hengst in je wei

en sorry dat ik meschien bot deed net

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 19:42

xKatleentjex schreef:
miriamrocky schreef:
ik wil best dingen aan nemen ,maar niet van mensen die zeggen dat hengsaten zielig zijn, dat was mij vraag ook niet
want iedereen die zegt oo papier loos hengstje snij ze ballen er af mijn vraag was toch niet wat zou jij doen met een papieloos hengstje of wel

dat vraag je wel. Jij vraagt: laten ruinen of niet. En het antwoord is JA, als het een papierloos hengstje is omdat.... en NEE, als het een goed hengst is en je hebt er serieuze dekplannen mee...

Ze geven toch gewoon de reden waarom ze het wel zouden laten ruinen, dus wel wat jij vraagt?

nee mijn vraag was laten ruinen inveband eigenaarwei

niet van wegen het papierloos zijn
want wat kan mij nou zo papiertje schellen niks want hij is er echt niet minder om

en waarom ik dit vraagde is wat jullie zoude doen ( ja ik weet het laten ruinene )
maar omdat dit niet het enge is maar er wel meer dinge zijn en om dat ik het daar niet meer naar me zin heb en dit echt de drupel is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:44

Ik ben zelf in het bezit van een merrie, en ben erg blij dat onze stalhouder in principe geen hengsten toe laat. Er staan hengsten in de wei in het najaar, maar deze staan achter twee draden, iets wat ikzelf nog veel te weinig vindt. Een hengst en natuurlijk de merrie vinden elkaar bijna altijd, draden en sloten zijn dan geen probleem meer.

Ik kan me daarom heel goed voorstellen dat de stalhouder van jouw stal liever heeft dat deze hengst geruind wordt. Dat geeft minder risico´s op eventuele ongeplande dekkingen. Ook vertonen veel hengsten hengstengedrag, wat op een drukke pensionstal best lastig is.

Je topicvraag is: laten ruinen of lekker hengst laten..Ik zou zeggen hengst laten of lekker laten ruinen. Wat heeft een hengst in godsnaam voor leven? Behalve eventuele voortplanting zie ik echt geen voordelen. Het showen voor de kar is een karaktertrek, wat echt blijft.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:46

miriamrocky schreef:

nee mijn vraag was laten ruinen inveband eigenaarwei

niet van wegen het papierloos zijn
want wat kan mij nou zo papiertje schellen niks want hij is er echt niet minder om

en daar geven ze toch het antwoord op? Als zij in jouw schoenen stonden, dan zouden ze het hengstje laten ruinen, als hij geen papieren heeft. Zou het anders zijn, dan zouden gezegd hebben van stal veranderen, maar zij zeggen nu ruinen om de redenen die ze geven. Dat jij het er niet mee eens ben kan best, maar er zijn andere manieren om in discussie te gaan dan je dadelijk zo in de tegenaanval te gaan Lachen

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 19:48

Coby schreef:
Ik ben zelf in het bezit van een merrie, en ben erg blij dat onze stalhouder in principe geen hengsten toe laat. Er staan hengsten in de wei in het najaar, maar deze staan achter twee draden, iets wat ikzelf nog veel te weinig vindt. Een hengst en natuurlijk de merrie vinden elkaar bijna altijd, draden en sloten zijn dan geen probleem meer.

Ik kan me daarom heel goed voorstellen dat de stalhouder van jouw stal liever heeft dat deze hengst geruind wordt. Dat geeft minder risico´s op eventuele ongeplande dekkingen. Ook vertonen veel hengsten hengstengedrag, wat op een drukke pensionstal best lastig is.

Je topicvraag is: laten ruinen of lekker hengst laten..Ik zou zeggen hengst laten of lekker laten ruinen. Wat heeft een hengst in godsnaam voor leven? Behalve eventuele voortplanting zie ik echt geen voordelen. Het showen voor de kar is een karaktertrek, wat echt blijft.

zal het even beter uit legen ren eerste het is er niet truk er staan nu 4 grote parden en 4 kleine ( met rocky er bij)

rocky moet ruin worden om dat ze ooit eens slechte ervaring hebben gehad dat daar een hengst stond die verwaardloos wert en echte hengste keuren had maar je heb hengsten en henngsten

en merries zijn ook niet altijd even makelijk als ze hengstig zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:59

miriamrocky schreef:

zal het even beter uit legen ren eerste het is er niet truk er staan nu 4 grote parden en 4 kleine ( met rocky er bij)

Dus wel 7 pensionklanten? Toch best wat om stalhouder rekening mee te houden.

rocky moet ruin worden om dat ze ooit eens slechte ervaring hebben gehad dat daar een hengst stond die verwaardloos wert en echte hengste keuren had maar je heb hengsten en henngsten

Het zal waarschijnlijk zijn om de hengstenkuren, en daar heeft de stalhouder toch gelijk in. Wanneer ik tegen betaling in het weekend alle stallen uitmest en de paarden naar buiten zet, baal ik van de onopgevoede knollen die bijten en niet aan de kant willen gaan. En dat zijn merries en ruinen....hengsten zijn toch vaak nog iets dominanter.

en merries zijn ook niet altijd even makelijk als ze hengstig zijn

Mijn merrie is absoluut een echt merrie wanneer ze hengstig is. Symptomen zijn dan stilstaan bij een ruin en wat verlekkerd of zuur kijken. Ze springt niet op een ander paard wanneer ze hengstig is. Ze zorgt niet voor vervelende situatie door uit te gaan breken..Toch iets anders dan een hengst.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 20:04

Lieve schat, het verschil met merries en hengsten is dat je als het moet nog tot een merrie door kan dringen...........

Geeft allemaal niks, doe vooral wat je niet laten kan........ alleen na 35 jaar paarden waarvan 22 jaar professioneel....... weet ik wel hoe het in elkaar zit met hengsten............ ook hele brave hengsten, want geloof me elke hengst waar ik tot nu toe mee gewerkt heb waren altijd braven hengsten, of ze nou dekte of niet... En ik heb wat dingen met die mannen meegemaakt, zeker toen ik net begon.

Ooit wel eens twee hengsten zien vechten Haha! Haha! Haha! Ik wel, en dat waren toevallig de twee doetjes van stal............ geloof me, was niet leuk, verre van leuk.

Mijn vriendin had een hengst, superbraaf... deed nooit wat verkeerd, KEEK niet eens..... tot de dag kwam dat hij rond de 8 jaar was en een keer niet zijn stal in wilde..... hij kreeg op zn sodemieter en zij werd aan haar biceps omhoog getild...... om geen biceps meer te hebben...... ze had hem van veulen af aan...... nooit wat verkeerd gedaan......

Needless to say dat die ballen er heeeeeeel snel vanaf waren.

Maarja alleen door ERVARING wordt je wijzer............... ik wens jeheel veel succes, ook je hengst........ jullie zullen het nodig hebben

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 20:06

gijsenkim schreef:
Lieve schat, het verschil met merries en hengsten is dat je als het moet nog tot een merrie door kan dringen...........

Geeft allemaal niks, doe vooral wat je niet laten kan........ alleen na 35 jaar paarden waarvan 22 jaar professioneel....... weet ik wel hoe het in elkaar zit met hengsten............ ook hele brave hengsten, want geloof me elke hengst waar ik tot nu toe mee gewerkt heb waren altijd braven hengsten, of ze nou dekte of niet... En ik heb wat dingen met die mannen meegemaakt, zeker toen ik net begon.

Ooit wel eens twee hengsten zien vechten Haha! Haha! Haha! Ik wel, en dat waren toevallig de twee doetjes van stal............ geloof me, was niet leuk, verre van leuk.

Mijn vriendin had een hengst, superbraaf... deed nooit wat verkeerd, KEEK niet eens..... tot de dag kwam dat hij rond de 8 jaar was en een keer niet zijn stal in wilde..... hij kreeg op zn sodemieter en zij werd aan haar biceps omhoog getild...... om geen biceps meer te hebben...... ze had hem van veulen af aan...... nooit wat verkeerd gedaan......

Needless to say dat die ballen er heeeeeeel snel vanaf waren.

Maarja alleen door ERVARING wordt je wijzer............... ik wens jeheel veel succes, ook je hengst........ jullie zullen het nodig hebben

dank je wel voor je succes haha Haha!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 20:21

miriamrocky schreef:

Oke OK dan!

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 20:26

monsera schreef:
miriamrocky schreef:

Oke OK dan!

ben af ent oe bot maar dan bedoel ik niet zo ben nou eenmaal zo en ja kan er niks aan doen kijk ook altijd boos ja dus dit is mij karakter ( zal ik me baarmoerder maar meoten lateen verwaderen ) sorry hahahah

Nimriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 20:33

Ik heb alleen het begin van je topic gelezen, maar vraag mij sterk af waarom je hier aan ons vraagt wat je nou moet doen...
terwijl je volgens mij er zelf helemaal overtuigd van bent dat je hem hengst moet en wil laten Verward
Ik heb zelf een Arabische hengst en heb het grote geluk dat ik op een super pensionstalling sta met mijn paarden waar hij gewoon elke dag naar buiten mag.
Volgend jaar zal hij naar de hengstenkeuring gaan en als hij niet goed gekeurd word laat ik hem echt geen hengst omdat ik dat mooier vind of omdat ik dan denk dat onze sterke band beter intact blijft! Neehor, Hup ballen eraf!
Waarom?... omdat mijn hengst mijn beste vriend is en ik wil dat mijn vriend gelukkig is!
Als ruin kan hij lekker met de andere paarden spelen en hij zal voor mij even mooi blijven en oke er is misschien een kans dat die band die wij samen hebben wat minder word, maar daar ben ik alleen maar blij om omdat een paard ook natuurlijke vrienden moet hebben.
Ik hoop dat je er goed overna gaat denken wat het beste is voor jou paard en niet te egoïstisch bent.
Het is helemaal jou keus en ik bedoel je niet hiermee aan te vallen...ik hoop je alleen maar aan het denken te zetten. Een ruin kan ook showen Lachen

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 20:41

Nimriel schreef:
Ik heb alleen het begin van je tik weet niet of je vamidag mee wil maar ik ga er wel heen en ga even met rocky het bos in
----- Original Message ----- gelezen, maar vraag mij sterk af waarom je hier aan ons vraagt wat je nou moet doen...
terwijl je volgens mij er zelf helemaal overtuigd van bent dat je hem hengst moet en wil laten Verward
Ik heb zelf een Arabische hengst en heb het grote geluk dat ik op een super pensionstalling sta met mijn paarden waar hij gewoon elke dag naar buiten mag.
Volgend jaar zal hij naar de hengstenkeuring gaan en als hij niet goed gekeurd word laat ik hem echt geen hengst omdat ik dat mooier vind of omdat ik dan denk dat onze sterke band beter intact blijft! Neehor, Hup ballen eraf!
Waarom?... omdat mijn hengst mijn beste vriend is en ik wil dat mijn vriend gelukkig is!
Als ruin kan hij lekker met de andere paarden spelen en hij zal voor mij even mooi blijven en oke er is misschien een kans dat die band die wij samen hebben wat minder word, maar daar ben ik alleen maar blij om omdat een paard ook natuurlijke vrienden moet hebben.
Ik hoop dat je er goed overna gaat denken wat het beste is voor jou paard en niet te egoïstisch bent.
Het is helemaal jou keus en ik bedoel je niet hiermee aan te vallen...ik hoop je alleen maar aan het denken te zetten. Een ruin kan ook showen Lachen

ten eerste welkom op bokt Tong uitsteken
en is denk ik wel verstandig om hele topic te gaan lezen Lachen
en ik denk Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 20:44

precies, want dan zie je gelijk dat je het dus niet met TS eens moet zijn Haha! Haha! Haha!

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 20:46

gijsenkim schreef:
precies, want dan zie je gelijk dat je het dus niet met TS eens moet zijn Haha! Haha! Haha!

ja nee jij hebt gelijk

haha sorry hoor ga er niet meer op in ik doe toch verkeerd volgensjullie

maar gijsenkim
je hebt HELEMAAL GELijk

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 20:50

nee hoor ik heb helemaal niet gelijk.......... alleen al meer ervaring dan jij oud bent........... uiteraard kan je het gewoon naast je neerleggen...... geen probleem hoor Haha! Haha! Haha!

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 20:53

om de oorspronkelijke vraag; zou jij je hengst laten castreren als iemand anders dat wilt te beantwoorden:
Ja, dat zou ik doen, als je hierdoor van stalling moet verhuizen(vind maar is een stalling...) staat je hengst misschien wel in zn eentje.. nu kan hij lekker spelen met andere paarden, dus als andere een probleem ervan zouden maken dat hij hengst is, en je wilt persé nog een veulen, laat hem dan een keer dekken en castreer hem daarna, kun jij lekker op je plek blijven en heb je toch je veulen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 20:55

en wat als de merrie nou gust blijft of op de achste maand verwerpt???

issie al wel gecastreerd.........

beter is gewoon naar de markt gaan, en daar een veulen van de reis naar Italie redden, ben je imo nobeler

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 21:02

gijsenkim schreef:
en wat als de merrie nou gust blijft of op de achste maand verwerpt???

issie al wel gecastreerd.........

beter is gewoon naar de markt gaan, en daar een veulen van de reis naar Italie redden, ben je imo nobeler

ja je hebt gelijk
maar ik zij ook dat ik hem pas liet helepn als veulen er was he maar oke je heb tgelijk bal bla bla

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 21:07

precies bla bla bla Knipoog

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 21:14

gijsenkim schreef:
precies bla bla bla Knipoog

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 21:23

miriamrocky schreef:
maar ik vindt het gewoon apnormaal dat oo we willen geen hengst in de wei dus hij moet ruin
beetje raar en daar wou ik julli mening over

Ze willen geen hengst in de wei omdat hun merries (of die van andere klanten) gevaar lopen op een ongewenste dekking. En Als ik merriehouder was zou ik dat risico onder geen voorwaarde accepteren. Een dracht loopt namelijk ook lang niet altijd normaal af, brengt veel kosten, kopzorgen en gevaar (voor de merrie) met zich mee. Waarom zou iemand z'n merrie moeten wagen aan het feit dat jij je pony graag ziet showen?

Dat je paardje nog nooit is uitgebroken bied geen enkele garantie over of 'ie het in de toekomst niet alsnog gaat doen. Als hij dit voorjaar 4 word heb je zelfs grote kans dat hij er in de komende maanden mee begint. Hormonen zijn sterker als angst voor schrikdraad.

't is gewoon simpel. Snijden of wegwezen. Maar ga niet zeuren omdat ze die eis stellen, want die is gewoon niet onredelijk.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 21:26

ArwenLune schreef:
miriamrocky schreef:
maar ik vindt het gewoon apnormaal dat oo we willen geen hengst in de wei dus hij moet ruin
beetje raar en daar wou ik julli mening over

Ze willen geen hengst in de wei omdat hun merries (of die van andere klanten) gevaar lopen op een ongewenste dekking. En Als ik merriehouder was zou ik dat risico onder geen voorwaarde accepteren. Een dracht loopt namelijk ook lang niet altijd normaal af, brengt veel kosten, kopzorgen en gevaar (voor de merrie) met zich mee. Waarom zou iemand z'n merrie moeten wagen aan het feit dat jij je pony graag ziet showen?

Dat je paardje nog nooit is uitgebroken bied geen enkele garantie over of 'ie het in de toekomst niet alsnog gaat doen. Als hij dit voorjaar 4 word heb je zelfs grote kans dat hij er in de komende maanden mee begint. Hormonen zijn sterker als angst voor schrikdraad.

't is gewoon simpel. Snijden of wegwezen. Maar ga niet zeuren omdat ze die eis stellen, want die is gewoon niet onredelijk.

oke de klante die er staan zijn gekommen terwel er AL EEN HENGST AAN WEZIG was

rocky is al 4

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 21:27

Ik kan hier zo boos over worden Boos!

Iedereen heeft recht op zijn eigen mening maar ik vraag me af of de mensen die hier zeggen dat een hengst standaard geruind moet worden wel ervaring hebben met het werken met meerdere merries en meerdere hengsten. Als dat zo is dan zouden namelijk veel meer van jullie zeggen dat hengsten juist makkelijker in de omgang zijn dan merries.

Ik zou absoluut geen reden zien om een hengst die goed luisterd en zich netjes gedraagd te laten ruinen. Het ruinen kost net alleen veel geld maar brengt ook gevaar mee want ook met ruinen gaan wel eens paarden dood of worden ernstig ziek.

Ik heb met veel merries gewerkt en met veel hengsten.

Is een hengst goed opgevoed en heeft hij een consequente eigenaar dan kan je met een hengst fijner werken als met een merrie.

Het verhaal dat een merrie er last van heeft als ze hengstig is als er een hengst op stal staat is natuurlijk onzin. Ruinen die bij hengstige merries op stal staan hebben er ook last van. Dus dat is een rare redenering.

Het is wel duidelijk dat er nog steeds een hoop vooroordelen zijn over hengsten. Dat al mijn kennisen hengsten hebben die zich keurig gedragen zal dan wel aan onze vreselijke manier van opvoeden liggen. Het kan niet zijn volgens jullie dat er ook gewoon een hoop hengsten zijn die zich goed gedragen en netjes luisteren.