Als je Z rijdt kan je pas goed rijden> mening gevraagd.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Belli

Re: Als je Z rijdt kan je pas goed rijden> mening gevraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 17:42

runningkawa schreef:
toch is het een heel verschil zelf de knopjs erop te maken, of een paard dat ze al heeft.
Dan hoef je ze alleen maar te vinden en als je een beetje kunt sturen is dat meestal gezien een stuk sneller gebeurt als ze erop zetten.

Ja oké is deels waar... maar zie weinig mensen er de achterhand onder rijden bij een Z paard... knopjes of niet, dat doen de meeste beessies niet van zichzelf , das rijde rijde rijde... en als je een groene ruiter op een Z paard of hoger zet ben je knettergek! Eerst moet die ruiter zijn basis volledig onder controle hebben, anders is het paard volledig verklooid na een half uur!

Vele onder jullie doen precies of het allemaal heel makkelijk gaat die Z als je een Z paard hebt, je moet het zelf ook eerst leren hoor! Ik rijd nu 10 jaar... en zie mezelf nog niet in staat om een 4 jarige te kopen en die helemaal op te leiden, veel mensen vinden zichzelf wel instaat.. nu ik wel er ff niet naast gaan staan 6 jaar daarna als je weet dat je een beest VOL talent heb gekocht en dat je nog steeds vastzit in de B!

Geloof mij perfectie in de dressuursport bestaat niet!

XX

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 18:25

Citaat:
en als je een groene ruiter op een Z paard of hoger zet ben je knettergek

Maar zet je die op een groen paard, ben je nog gekker Haha!

Ik denk dat veel B ruiters (geen manege ruiters, om ff een beetje basis verschil te zeggen Bloos ) heel veel zouden leren van een Z paard.
Al gaat het per ongeluk, maar het gevoel van echte gestrektre draf, een wissel of een stukje over de rug lopen, vergeet je nooit meer.
En zou je zo'n paard kunnen kopen, kun je er veel van leren.
Oke, hij zal eerst misschien veel slechter gaan lopen als het nivo van de ruiter echt niet hoog is, maar toch zal dat sneller beter gaan, dan diezelfde ruiter op een paard dat ook nog eens niks kent, dus nooit eens een handje, eeuh, hoefje kan helpen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 18:34

Nou RK daar zeg je zo wat..

Ik heb ih frankrijk een zomer een wat hogere doorgereden paard van ik gloof al wel 19 jaar een tijd gereden ..

En je vergeet het zeker niet meer en ik herken het ook wel hoor, maar ik weet nog precies het gevoel van de eerste goede wisseld en die paar kleine stukjes passage...
Ik ben erg blij dat ik als L ruiter die kans heb gekregen.. ik ben nooit een dressuurruiter geworden overigens, maar ik zal het zeker nooit vergeten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 18:40

Dat had ik dus ook. was een jaar of 13 of zo.
ik kon helemaal nog niet goed op de zit rijden, deed veel te veel met hand en met teveel been.

Mocht toen op een paard rijden wat alles kende.
Ik kreeg een geweldige strekdraf, terwijl ik eigenlijk gewoon wilde draven Bloos
Ik kreeg wissels om de paar passen omdat ik gewoon te veel heen en weer schudde en toen er vreemde mensen stonden te kijken en zeiden" kijk, die kan goedrijden." deed ik maar of ik het wilde Haha! Bloos
Ik heb hem gelukkig wat langer mogen rijden en was toen blij dat ik het tempo had wat ik graag wilde Haha!
Die knopjes, had ik toen ook niks aan. Maar jammer dat hij snel verkocht was, want zo'n paard voor een paar jaar Vingers aflikken

Maar dat gevoel, ben ik nooit meer vergeten..machtig... Dromen

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 18:50

Waarom zou een MANEGEruiter op een Z paard niet goed gaan? Onzin, ik heb als manege ruiter ook een (aantal) Z paarden gereden en ik ken nog wel een aantal anderen. Je kan heus niet opeens beter rijden als je een eigen paard hebt.

In elk geval, ik bedacht me dat mijn mérensje ooit is gereden door een 'Z ruiter' die 2 paarden in de Z start en het wel even voor zou doen. Clown Ze kreeg mn pony niet op de hoefslag, niet in draf en ging dus maar minivoltes stappen in stap alsof het erbij hoorde. Eef speelde mee, tot ze het zat werd. Toen draaide Eef om (en dan gaan we nu naar rechts Haha!), galopeerde aan en rende naar het hek. Stopte daar en vertikte het om nog een pas te doen.

Mn zusje die pas 2 jaar reed kwam in elk geval verder... Clown

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 18:53

Belli schreef:
Eerst moet die ruiter zijn basis volledig onder controle hebben, anders is het paard volledig verklooid na een half uur!

Onzin, dat verschilt van paard tot paard. Na het akkefietje met de Z ruiter (zie mn verhaal hierboven) was het gewoon weer opstappen en wegrijden hoor... Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 18:55

Ik bedoelde onder manege ruiter, mensen die echt kort rond hobbelen.
Dus nog maar amper kunnen lichtrijden, hun benen en handen nog niet stil kunnen houden.

Als jij wat langer rijd en wel gedoseerde hulpen kunt geven, noemde ik dat voor het gemak hier B
Snap ie wat ik bedoel?
Wist ook niet hoe ik het anders ff uit moest leggen.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 22:49

runningkawa schreef:
Citaat:
en als je een groene ruiter op een Z paard of hoger zet ben je knettergek

Maar zet je die op een groen paard, ben je nog gekker Haha!

Ik denk dat veel B ruiters (geen manege ruiters, om ff een beetje basis verschil te zeggen Bloos ) heel veel zouden leren van een Z paard.
Al gaat het per ongeluk, maar het gevoel van echte gestrektre draf, een wissel of een stukje over de rug lopen, vergeet je nooit meer.
En zou je zo'n paard kunnen kopen, kun je er veel van leren.
Oke, hij zal eerst misschien veel slechter gaan lopen als het nivo van de ruiter echt niet hoog is, maar toch zal dat sneller beter gaan, dan diezelfde ruiter op een paard dat ook nog eens niks kent, dus nooit eens een handje, eeuh, hoefje kan helpen.

Ik, B ruiter Bloos , heb afgelopen jaar 5 maanden op een Z2 paard mogen rijden.
Ik heb daar idd heel erg veel van geleerd.
Iwan werkte namelijk absoluut niet mee, ik moest alles 100% goed uitvoeren, anders deed hij gewoon niet wat ik vroeg.
Dat is echt super om te leren en het gevoel te krijgen.

Maargoed, om even terug te komen op de discussie:
Ik vind het best een prestatie om in het Z te komen.
Ik zie het mezelf namelijk nog niet doen. Cool

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 00:11

Wie heeft gezegd dat een B-ruiter een groene ruiter is? ikke ni hoor... dat maken jullie er zelf van! Haha!

Heb het geluk gehad zelf om een M paard te kunnen kopen en daar zelf tot de Z2 mee te geraken. Maar ik weet dat als je iemand op een paard zet en die persoon begint te trekke te stampe en alles nog meer, dan voel je dat meteen aan je paard... met verklooien bedoel ik niet voor de rest van zn carriere he... dan bedoel ik dat je er toch weer even werk aan hebt... en ik vind het goed dat Bruiters op Z paarden gaan daar kan je enkel van leren. maar ik ga er niet mee akkoord dat groene ruiters op Z paarden gaan, want die horen heel licht in de mond te zijn en in het algemeen goed aan de achterhand, en die basis wil ik niet verpest hebben. En over manegeruiters spreek ik ook geen woord slecht.. maar je moet me niet gaan vertellen dat een ruiter die net een halfjaar rijdt om die op een Z paard te zetten zodat ie de gestrekte draf en changemente kan voelen he... halloooo Haha! ik weet van mezelf dat ik er ook even heb over moeten doen voor ik die oefeningen begon te rijden... want eerst moet je eigen basis erin zitten!!!! maar ja ieder zn mening he!

xxx

Vinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 07:34

Ik heb zelf zo'n paard waar alle knopjes al op zouden moeten zitten. Ik heb het helaas nooit uit kunnen proberen, puur omdat ikzelf de capaciteiten niet heb om een z-paard te kunnen rijden. Ik heb momenteel een bijrijdster die gewoon beter rijdt dan ik en ik kijk werkelijk mijn ogen uit als ik mijn paard zie lopen bij haar. Nooit geweten dat ze dat allemaal kon! Ik heb ook de ambitie niet want ik heb haar puur voor de recreatie gekocht, maar hieruit blijkt dat alle knopje erop ook niet alles zegt als de ruiter het zelf niet kan. Natuurlijk kun je wel heel veel leren van zo'n paard. Ik kende vroeger iemand die een schitterend mooi, maar nog jong paard had. Haar ouders vonden dat ze moest presteren in de sport dus het jonge paard werd omgeruild voor een z-paard. Het jonge paard liep binnen een paar jaar hoog in de dressuur de sterren van de hemel en het meisje met het z-paard was helemaal nergers, nog steeds in de L. Het heeft volgens mij niet alleen met de aanleg van het paard te maken, maar zeer zeker ook van de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 10:08

Citaat:
En over manegeruiters spreek ik ook geen woord slecht.. maar je moet me niet gaan vertellen dat een ruiter die net een halfjaar rijdt om die op een Z paard te zetten zodat ie de gestrekte draf en changemente kan voelen he... halloooo

Wie zegt dan dat je dat moet doen??

En idd er zijn mensen die er nooit komen, ook al willen ze het.
of misschien in 10 jaar tijd met vel wedstrijden.

maar ik denk dat als je iets graag wilt, je veel kan Ja

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 10:13

Citaat:
Ik, B ruiter , heb afgelopen jaar 5 maanden op een Z2 paard mogen rijden.
Iwan werkte namelijk absoluut niet mee, ik moest alles 100% goed uitvoeren, anders deed hij gewoon niet wat ik vroeg.Dat is echt super om te leren en het gevoel te krijgen.

het ideale leerpaard dus Haha! Zo was onze Trammelant ook (Z2 dr, M spr) en kende alle knopjes maar je moest hem wel heel correct rijden. Hij is na zijn wedstrijdcarriere nog 10 jaar leerpaard geweest voor een vriendin, die er nu - met een eigen paard - achter komt dat knopjes narijden nog niet hetzelfde is als knopjes erop zetten.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 10:16

Over beginnende ruiters op z-paarden (liever: geschoolde paarden), dat is toch heel goed juist?! In de Weense rijschool (ook niet zaligmakend maar dient als voorbeeld) worden ook groene ruiters op z-paarden gezet. Maar eerst aan de longe om te leren zitten. Daarna krijgen ze onder begeleiding les op een z-paard. De ervaren of geschoolde ruiters beleren dan weer de groene paarden.

Het is toch juist geweldig dat je meteen aan het begin van je paardrijcarriere de kans krijgt om een goedlopend paard onder je kont te krijgen?! Dat gevoel van een jouw dragend paard dat goed aan de hulpen staat...Dat kun je daarna proberen na te streven wanneer je niet meer dat geweldige paard kunt rijden. Hierbij moet gezegd worden dat dat altijd onder goede begeleiding moet, dus lessen, lessen, lessen... Pling

Ik wilde wel dat ik zo had leren rijden. Nog nooit ook maar tot op een centimeter een z/ geschoold paard mogen benaderen! Want dat is er in mijn omgeving gewoon niet Koe

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 10:24

absoluut! En zo zou ik nog steeds eens een leerpaard met springen of sgw willen rijden *LOL*

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 10:56

Vinia schreef:
Ik heb zelf zo'n paard waar alle knopjes al op zouden moeten zitten. Ik heb het helaas nooit uit kunnen proberen, puur omdat ikzelf de capaciteiten niet heb om een z-paard te kunnen rijden. Ik heb momenteel een bijrijdster die gewoon beter rijdt dan ik en ik kijk werkelijk mijn ogen uit als ik mijn paard zie lopen bij haar. Nooit geweten dat ze dat allemaal kon! Ik heb ook de ambitie niet want ik heb haar puur voor de recreatie gekocht, maar hieruit blijkt dat alle knopje erop ook niet alles zegt als de ruiter het zelf niet kan. Natuurlijk kun je wel heel veel leren van zo'n paard. Ik kende vroeger iemand die een schitterend mooi, maar nog jong paard had. Haar ouders vonden dat ze moest presteren in de sport dus het jonge paard werd omgeruild voor een z-paard. Het jonge paard liep binnen een paar jaar hoog in de dressuur de sterren van de hemel en het meisje met het z-paard was helemaal nergers, nog steeds in de L. Het heeft volgens mij niet alleen met de aanleg van het paard te maken, maar zeer zeker ook van de ruiter.

Amen!

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 10:58

Lielle schreef:
Citaat:
Ik, B ruiter , heb afgelopen jaar 5 maanden op een Z2 paard mogen rijden.
Iwan werkte namelijk absoluut niet mee, ik moest alles 100% goed uitvoeren, anders deed hij gewoon niet wat ik vroeg.Dat is echt super om te leren en het gevoel te krijgen.

het ideale leerpaard dus Haha! Zo was onze Trammelant ook (Z2 dr, M spr) en kende alle knopjes maar je moest hem wel heel correct rijden. Hij is na zijn wedstrijdcarriere nog 10 jaar leerpaard geweest voor een vriendin, die er nu - met een eigen paard - achter komt dat knopjes narijden nog niet hetzelfde is als knopjes erop zetten.

Yep. Haha!
Helaas is hij verkocht. Verdrietig

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 11:41

Ach, ik ben ook als groene ruiter op een groene 3,5 jarige gezet, is toch nog leuk uitgepakt al zeg ik het zelf Knipoog Ik had dan al wel 6 jaar op de manege rondgehobbeld, een tijdje een eigen fjord gehad en vanaf mijn 6e shetlanders verzorgd en gereden. Maar toen ik voor het eerst ging lessen bij mijn instructrice kwam ik er wel achter dat het beter mijn allereerste les ever had kunnen zijn, want nu moest ik eerst allerlei foute gewoontes afleren.
Ik geef toe dat je wel een voorsprong hebt als je alles al een keertje gevoeld hebt. Halverwege de M1 moest ik leren voelen wat verzameling was, maar met goede instructie lukt dat ook best. Gewoon goede aanwijzingen krijgen, en wanneer het lukt bevestigde mijn instructrice dat, nou dan weet je ook hoe het ongeveer moet voelen. De B t/m Z is toch zo opgebouwd dat je alles stap voor stap leert, je begint bij enkele passen middendraf en je eindigd bij de hele diagonaal uitgestrekte draf met aan het einde een overgang naar de verzamelde draf, daar groei je vanzelf in. En nogmaals wil ik benadrukken dat Patos geen supertalent is en ik evenmin.
En over een groene ruiter op een Z paard: wanneer ik op vakantie ben rijdt mijn zusje (2 jaar manege-ervaring) mijn paard en dat gaat prima. Ze is elke keer weer verbaasd wanneer ze iets been geeft aan het begin van de diagonaal dat er dan al een uitgestrekte draf komt. Ik heb zelf dan wel geen leerpaard gehad, maar dat gun ik anderen best. Wanneer ik terug kom rijdt ik patos gewoon weer wat scherper aan de hulpen, niets aan het handje.

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 13:34

runningkawa schreef:
Citaat:
En over manegeruiters spreek ik ook geen woord slecht.. maar je moet me niet gaan vertellen dat een ruiter die net een halfjaar rijdt om die op een Z paard te zetten zodat ie de gestrekte draf en changemente kan voelen he... halloooo

Wie zegt dan dat je dat moet doen??

En idd er zijn mensen die er nooit komen, ook al willen ze het.
of misschien in 10 jaar tijd met vel wedstrijden.

maar ik denk dat als je iets graag wilt, je veel kan Ja

Niemand zegt dat je dat moet doen, maar daar kwam het op een moment wel op neer, want ik ken vele B-ruiters die heel netjes rijden, thuis en op wedstrijd. Maar een manegeruiter die nog maar een halfjaar rijdt, heeft er helemaal niet de behoefte aan om een Z paard te voelen, ze zijn er meestal ook nog ni uit of ze willen springen of dressuren.

Ik vind persoonlijk dat als je ergens 1000 % achterstaat dat het lukt... als je echt je best doet en streeft naar een bepaald punt dat je telkens wilt opbouwen, dan kom je er! Mss ook met de centjes van mama en pap, maar als je die ni hebt en je wilt er komen... er zijn genoeg manieren!

xxx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 13:38

Er werd juist aangegeven manegeruiters niet op Z paarden te zetten en toch blijf je het daar over hebben?
Snap ik jou nu niet, lees ik ergens overheen? Lachen

en zonder geld van papie en mamie kom je ook wel in het Z

Mijn mamie had geen geld mij te sponsoren en heb zelf alles betaald.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 14:39

Ik bekostig ook nog steeds alles zelf..
ben dan ook nog geen Z hahahahahaha...

Er zijn best prima manegeruiters die talent hebben en goed rijden.. er zijn echter op de manege waar ik heb gereden bijzonder weinig paarden die een serie wissels voor je neerzetten.. meestal gaan de lessen tot ongeveel L/M niveau.

Ja kan niet ineens beter rijden als je een eigen paard hebt natuurlijk, mijn ervaring is dat je leert rijden door veeeeel meters te maken op verschillende paarden met de juiste begeleiding. Ik ben er wel van overtuigd dat als je iedere dag rijd serieus les hebt en doortraint dat je wellicht sneller handig zal worden dan wanneer je één uurtje in de week op een manege rijd.

Ik heb een leuke basis aan de manege te danken, maar ik heb pas daarna echt leren rijden, in de handel en met mijn eigen paarden. Maar dit geldt dan voor mij er zijn zat mensen met eigen paarden die minder kunnen rijden dan mensen die op een manege rijden.

Met die leuke basis kan je van een doorgetraind paard heel veel leren is ook mijn ervaring. Ik en erg blij dat ik de kans heb gehad om een periode gehad te hebben waarin ik op 3 jarigen zat en een uur later op een Z paard. Van beide heb ik veel geleerd.

Het blijft een beetje een moeilijke discussie omdat "goed rijden" voor iedereen wat anders betekent.
Ik vind van mezelf dat ik redelijk goed met het jonge spul overweg kan en een paard netjes kan aanrijden, daarna zijn ze ook meestal weer weg dus ik heb niet echt kans om verder door te rijden. In het springen is het Z wel een doel voor me maar in dressuur heb ik die ambitie niet zo..

dan zou ik dus nooit goed kunnen rijden omdat ik geen Z dressuur ben.. Huilen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 15:20

als mijn vriendje ooit zou willen leren rijden, dan zou hij dat toch echt op onze doorgereden paarden (M nu) doen. Ze zijn braaf genoeg om rond te hobbelen met een echte beginner (dat hebben ze vaak zat gedaan) maar als je de basis (recht zitten, lichtrijden e.d.) beheerst, leer je wel in een keer de juiste hulpen aan. Dus geen rotschop voor draf en een pluk om te gaan stappen, maar kleine correcte hulpen. Ik zou willen dat ik die kans had gehad toen ik 8 was, dan had ik een hoop ellende niet hoeven afleren.

Dus ik zou wel een manegeruiter op een - goed doorgereden - Z paard zetten, en niet voor die wissels en de travers maar om meteen correcte hulpen te geven.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 15:33

Dat is zeker een feil Lielle.. de eerste keer dat ik een hoger doorgereden paard reed dacht ik dat ik gek werd en ik heb meteen heeel veel dingen moeten afleren. Je leert wel je hand stil houden en je been stil te houden en recht boven je paard te zitten want anders doet dat paard dus mooi helemaal niks .. ja of alles dat niet moet... hahaha

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 15:40

Riant schreef:
Dat is zeker een feil Lielle.. de eerste keer dat ik een hoger doorgereden paard reed dacht ik dat ik gek werd en ik heb meteen heeel veel dingen moeten afleren. Je leert wel je hand stil houden en je been stil te houden en recht boven je paard te zitten want anders doet dat paard dus mooi helemaal niks .. ja of alles dat niet moet... hahaha

Tja, ik heb toen ik net begon met het rijden van Patos een paar keer op het Z2 paard van mijn instructrice mogen rijden, het banketstaaf was dat ik hem meteen teugelkreupel reed. Nu was dit ook wel een tic van dat paard, maar goed, het geeft wel aan hoe slecht ik toen reed en hoe je daar mee geconfronteerd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 15:42

Toch is het uitkijken een echte mangeruiter op een paard te zetten dat aan de hulpen is.

1x een meisje (nou ja vrouw) dat beweerde M of Z bij de ponys te zijn geweest.
Die kreeg een rodeo op een paard dat anders nooit bokte en lag er af en wilde niet meer.

wij hadden daar van geleerd, dus de volgende die kwam, was 15, reed all moeilijke paarden op de manege enz.
Ouders beaamde dat.
paard waar ze op kwam te zitten had ik zelf zadelmak gemaakt en een grotere droogkloot kon je niet vinden.
was wel fijn aan het been, ik sprong hem toen L, na vlug het B uit te zijn gegaan omdat hij fijn liep. Dus niet veel onbekende knopjes.

Maar door het vorige ongelukje, namen we haar aan de longeerlijn, nou je had het commentaar niet willen horen, want ze was zo goed.

oke stap ging goed, ze wilde aandraven, gaf niet eens grof been, maar toch teveel, paard spurte in draf, waarop zij aan de teugels ging hangen en klemmen met de benen, nog meer hulp om harder te gaan Haha!
wat waren wij blij met de longeerlijn Lachen

Toen kregen we naar de oren dat het paard niet zadelmak was Verward
Maar toen ik hem daarna reed, dropen ze af, want ze snapte niet dat er zoveel verschil zat tussen en sportpaard en manege paard.

Dus pas op wat je op je paard zet.
En dit s niet gemeen bedoeld, maar zoiets is gewoon heel normaal.
een manege paard heeft nu eenmaal zo veel mensen op zijn rug, dat ze niet meer echt aan het been zijn en de ruiters gewend zijn te veel kuit te geven.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 15:45

daarom komt er ook nooit zomaar iemand op Haha! Eerst aan de longe om even te kijken hoe ze reageren (paard en ruiter) en daarna evt los. Maar een volledige beginner die bij mij 'in de les' komt doet gewoon wat ik zeg Whoosh!

Hoewel Raimaer een tijdje terug spontaan uit pure verveling over een steiltje van een meter huppelde met een kind van 8 op haar rug (toen nog wel, na de landing niet meer Bloos! ) . Als ik dat lijntje had willen rijden, had ik heel wat stuurwerk moeten verrichten Haha!